Mondeo modelskift.?
Fra : Martin Christiansen

Dato : 26-07-05 11:06

Hej gruppe,

Overvejer at købe en Mondeo stc. mk. 3/4.

Nogle der kan huske hvornår modellen skifter og hvilke væsentlige ændringer
der var..?

På forhånd tak..?

Martin Christiansen

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-05 18:07

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,
>

> Overvejer at købe en Mondeo stc. mk. 3/4.
>
> Nogle der kan huske hvornår modellen skifter og hvilke væsentlige
> ændringer der var..?

Øhh, der findes da ikke nogen mk4 (endnu)

Mondeo I (1993jan-1996 okt)
Mondeo II (1997nov - 2001 dec)
Mondeo III (2001jan-??)

Ovenstående er i DANMARK. I udlandet (bla. tyskland) kom mondeo III frem et
år før, hvilket vil sige i jan.2000.

--
Tom

Fra : Martin Christiansen

Dato : 26-07-05 21:15

> [...]
> Mondeo II (1997nov - 2001 dec)
> Mondeo III (2001jan-??)
>
> Ovenstående er i DANMARK. I udlandet (bla. tyskland) kom mondeo III frem

Tak for svar.

Dvs. at den sidste ændring af Mondeo III (frontgrill mv.) bare var et lille
facelift. Ved du hvor mange ting der blev ændret og hvornår faceliftet
skete..?

Skal man holde sig fra de første mk. III pga. børnesygdomme eller er de
ok..?

---

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-05 22:20

> [...]
> skete..?
>
> Skal man holde sig fra de første mk. III pga. børnesygdomme eller er de

Jeg ville slet ikke købe en mondeo III, det l*rt Ford har lavet angående
sealingen og evt. rustproblemer senere gør at jeg ville finde noget andet.
Mener de lavede et lille facelift i starten af 2004

--
Tom

Fra : J.L.

Dato : 27-07-05 07:20

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> sealingen og evt. rustproblemer senere gør at jeg ville finde noget andet.
> Mener de lavede et lille facelift i starten af 2004

Netop i disse dage begynder der at rulle mk IV modeller ud fra forhandlerne
!!!!! men igen er det primært en designmæssig facelift med nye kofangere og
baglygter ....

Jeg ved ikke hvad der derudover er blevet rettet ....... men mon ikke de har
rette nogle ting omkring deres sealinger !!

Mvh Johnny

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-07-05 09:11

> Jeg ville slet ikke købe en mondeo III, det l*rt Ford har lavet angående
> sealingen og evt. rustproblemer senere gør at jeg ville finde noget andet.
> Mener de lavede et lille facelift i starten af 2004

Hej igen,

Er sealingen et generelt problem på Mondeo III eller er det kun den(de)
første årgang(e) (2001)...?

Og var problemet kun på døre og klapper, eller var det også andre steder..?
Har set en del til salg hvor døre og klapper er udskiftet af Ford..

---

Fra : Kaffka

Dato : 27-07-05 12:24

De største problemer med sealingen har været de første 2 årgange
(2001-2002). Jeg har dog snakket med Ford i Esbjerg, som ikke kan
garantere yngre modeller ikke er fejlbehæftigede. Det er dog "kun" døre
og klapper, som er ramt. Resten af bilen er fint rustbeskyttet. Ford
skifter uden beregning både døre og klapper (også uden fuld servicebog)
- der bliver ikke mere repareret på sealingen (heldigvis). Summa
summarum: Det værste der kan ske er at du skal undvære din bil i ca. 1
uge. I tilgift får du nye og bedre dørlister end de gamle, så den
irriterende vindstøj fra de første årgange også forsvinder.

Af andre kendte Monde MKIII problemer med de første årgange:

Gearkassen kan gå stramt (kan udbedres med en gang smøring)
Håndbremsen kan i sjældne tilfælde sætte sig pga. af kables kan revne
(ca. kr. 5.000)
Bagbroen på sedan og liftback modellen kan være defekt og skal skiftes
(ikke et problem på st.car da anden konstruktion)
Plastikhåndtagene i døre har et tyndt lag af en anden plasttype som
begynder at skalle af efter et stykke tid - æstestisk problem (ca. 1.000
pr. side)

Modellen har netop fået 5 ud af 6 stjerner i FDM's brugtbilstest. Bilens
driftsikkerhed bliver fremhævet sammen med de stabile benzinmotorer og
det elektriske system.

Mondeo fik et facelist i 2003. Ford påstår det drejer sig om 1500 nye
del!?

Nogle af de mest iøjnefalden ændringer er:

Udvendigt: Bl.a. nyt design af tågelygter for, krom liste omkring
kølergitter. Hvide sideblinklys

Indvendigt: Bl.a. Klimaanlæg i Trendudgaven, lidt anderledes
farve/materialevalg i kabinen, lidt flere kromdetaljer i kabinen bl.a.
ved kopholder og askebæger, ny lækker integreret cd-radio, nye type
knapper til katastrofeblink/bagrudevarme/forrudevarme, advarsel for
glemt sikkerhedssele.

Hvis man har pengene kan det altid betale sig at vælge en model der er
nyere end de første 2 årgange. Så er de fleste børnesygdomme blevet
udryddet.

Jeg er selv ejer af en Mondeo st.car MKIII 2.0 fra 10/2001. Har fået
skiftet 4 døre og bagklappen. Syntes derudover at det er den beste bil
jeg nogensinde har kørt i og er ovenud tilfreds

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Christiansen

Dato : 27-07-05 12:44

"Kaffka" <Kaffka.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skifter uden beregning både døre og klapper (også uden fuld servicebog)
> - der bliver ikke mere repareret på sealingen (heldigvis).

Tusind tak for dine kommentarer og oplevelser med III'eren! Så er jeg lidt
mere rolig

Et ?...

Hvad skal der til for at Ford udskifter døre og klapper..? Begyndende rust
eller kan man se om sealingen er dårlig..?

---

Fra : Kaffka

Dato : 27-07-05 12:59

Da jeg købte min bil her i maj var jeg klar over problematikken. Jeg
ville efterfølgende undervognsbehandle bilen, da den havde været en
tidligere firmabil og derfor ikke var efterbehandlet. Firmaet
(ABC-gruppen i Esbjerg) var flinke og gennemgik gratis bilen på en lift.
De syntes der var begynde tegn i nogle af dørene og lidt mere i
bagklappen - det sås som bittesmå prikker i lakker over og under
sealingen - der var altså ikke tydelig tydelig rust pga. afskallet lak.
Jeg kørte straks til Ford som efter 10 minutter vurderede at det var 4
nye døre og en ny bagklap. Jeg troede faktisk der skulle mere til før de
skiftede - men det kan selvfølgelig variere efter forhandler.

mvh
Søren

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-05 12:56

Kaffka skriver:

> Ford
> skifter uden beregning både døre og klapper (også uden fuld servicebog)

Så må vi håbe at de rammer samme farve.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kaffka

Dato : 27-07-05 13:09

I mit tilfælde har de ramt 100%. Men den er også sølvmetallic, så det
kan være det er en mere taknemmelig farve. Men de fortalte mig da at de
havde fået nyt udstyr, som blander lakken op efter bilens farvegrad - så
helt vilde afvigelser tror jeg ikke på

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-07-05 13:17

Kaffka skriver:

> I mit tilfælde har de ramt 100%. Men den er også sølvmetallic, så det
> kan være det er en mere taknemmelig farve.

Den er ret nem, hvis den gamle lak ikke er for "gul"

> Men de fortalte mig da at de
> havde fået nyt udstyr, som blander lakken op efter bilens farvegrad

Er det ike meget normalt ?

> - så
> helt vilde afvigelser tror jeg ikke på

Efter forlydner maler de hele bilen om, hvis de ikke rammer rigtigt 3.
gang....

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 17:18

> [...]
> kan være det er en mere taknemmelig farve. Men de fortalte mig da at de
> havde fået nyt udstyr, som blander lakken op efter bilens farvegrad - så

Sølvmetallic er den sværeste af dem alle i flg. min ven som er autolakerer.
Men selv på en gammel bil er det overhovedet ikke noget problem at ramme
farven, HVIS maleren gider gøre sig lidt umage med det.

--
Tom