udvidelse at netværk - swicth kontra route~
Fra : Karsten

Dato : 26-07-05 07:59

Jeg kunne godt tænke mig at udvide mit netværk en lille smule, jeg har en
Jensens Router med indbygget switch. ( 4 porte ud ),
og en Tekcomm 4 ports switch

Hvor mange pc´er kan routeren styre for hver enkel port.
køre med dynamisk ip-adresser.

Hvis routeren kan styre mere en 1 pc pr. port, så skal jeg have tilsluttet
min løse switch, men hvilken slags kabel skal der bruges til det.

Eller er det omvendt, det skal tilsluttes.
dvs. først min switch, derefter min router, for at få flere porte til
rådighed.

håber at i forstå min spørgsmål.

Har søgt på nettet uden at have fundet noget om det.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-07-05 08:11

"Karsten" <ubrugligt@emailadresse.dk> crashed Echelon writing

> Hvor mange pc´er kan routeren styre for hver enkel port.
> køre med dynamisk ip-adresser.

DHCP serveren i din router står sikkert og deler op til 253 IP-adresser ud
(man kan evt. udvide subnettet for flere IP-adresser), begrænsningen re
vidst mere hvor mange MAC adresser din router kan huske.

> Hvis routeren kan styre mere en 1 pc pr. port, så skal jeg have
> tilsluttet min løse switch, men hvilken slags kabel skal der bruges
> til det.

Krydskabel medmindre din router har en uplink port i en af switch portene.

--
Bjarke Andersen

Fra : Karsten

Dato : 26-07-05 08:20

> [...]
> vidst mere hvor mange MAC adresser din router kan huske.

> Krydskabel medmindre din router har en uplink port i en af switch portene.

Min switch har en kontakt til at skifte imellem normal og uplink på den ene
port, hvad så

Fra : jamen

Dato : 26-07-05 08:45

Karsten wrote:
> Min switch har en kontakt til at skifte imellem normal og uplink på den ene
> port, hvad så

Så vælger du selv

normal: krydset kabel
uplink: lige kabel

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 26-07-05 08:45

> Min switch har en kontakt til at skifte imellem normal og uplink på den
ene
> port, hvad så

Så kan du selv vælge om du vil bruge krydset kabel eller almindeligt.

Niels Dybdahl

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-07-05 08:32

> Min switch har en kontakt til at skifte imellem normal og uplink på
> den ene port, hvad så

Så brug den.

--
Bjarke Andersen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 26-07-05 08:47

> [...]
>
> Eller er det omvendt, det skal tilsluttes.
> dvs. først min switch, derefter min router, for at få flere porte til

Routeren skal sidde tættest på internettet. Derved kører alle tilsluttede
PCere gennem routeren for at komme på internettet, hvilket routeren muliggør
via NAT.

Niels Dybdahl

Fra : Karsten

Dato : 27-07-05 20:35

"Niels Dybdahl" <ndy@esko-graphics.com> skrev i en meddelelse

> Routeren skal sidde tættest på internettet. Derved kører alle tilsluttede
> PCere gennem routeren for at komme på internettet, hvilket routeren
> muliggør
> via NAT.

Tak for hjælpen alle sammen, det virker.