Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
foto af dokumenter
Fra : Søren

Dato : 25-07-05 20:35

Jeg skal anvende mit digitale apparat (Canon PowerShot S50) til
affotografering af dokumenter (kirkebøger o. lign.). I de første test,
jeg har lavet, får jeg nogle dårlige billeder hvor teksten ikke kan
læses. De er dårlige dels fordi de ikke er skarpe og dels tror jeg det
er blitzen der forstyrrer ved at lyse papiret for meget op så teksten
ikke træder frem. Har I nogle enkelte råd omkring indstilling til den
slags opgaver?

/Søren

Fra : HKJ

Dato : 25-07-05 20:42

Søren wrote:
> [...]
> er blitzen der forstyrrer ved at lyse papiret for meget op så teksten
> ikke træder frem. Har I nogle enkelte råd omkring indstilling til den

Prøv at vælge macro på kameraet (Blomsten), det ændre på blitzlyset og
tillader focus tættere på.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-07-05 20:47

"Søren"
> [...]
> er blitzen der forstyrrer ved at lyse papiret for meget op så teksten
> ikke træder frem. Har I nogle enkelte råd omkring indstilling til den

En lampe/blitz på hver side af kameraet i en
på 45 grader.. Alm. lamper er fint, ingen grund
til at investere i nyt udstyr,, ved større objekter
kan du have 2 lamper på hver side for at få den
helt jævne belysning.. Easy peasy.. -max-

Fra : waal

Dato : 25-07-05 21:12

> [...]
> til at investere i nyt udstyr,, ved større objekter
> kan du have 2 lamper på hver side for at få den
> helt jævne belysning.. Easy peasy.. -max-

Jeg har gjort øvelsen med et A80 monteret på søjlen fra en gammel Opemus.
Ingen blitz men tidsautomatik og 2 75w lamper. Brug midten af
brændviddeområdet og blænde 4-5,6. Et 320 siders katalog i A4+ der ikke
kunne tåle bøjeøvelserne i fotokopimaskinen, og var jeg glad for den
vridbare skærm på A80'eren ? mon ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 21:24

Har du sat kameraet til makro ?

Poul B-H

Fra : waal

Dato : 25-07-05 22:28

<svar_i_gruppen> skrev i en meddelelse
> Har du sat kameraet til makro ?

Nej

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 26-07-05 07:11

On Mon, 25 Jul 2005 21:46:37 +0200, ";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote:

> [...]
>til at investere i nyt udstyr,, ved større objekter
>kan du have 2 lamper på hver side for at få den
>helt jævne belysning.. Easy peasy.. -max-

Hvis du bruger alm. pærer og billederne bliver gullige, så prøv at sætte
hvidbalancen over på "tungsten"
--
Henrik

Fra : waal

Dato : 26-07-05 10:52

"Henrik Villadsen" <inkasso@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du bruger alm. pærer og billederne bliver gullige, så prøv at sætte
> hvidbalancen over på "tungsten"

eller bruge sort/hvid

Fra : Jacob

Dato : 26-07-05 19:23

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Villadsen" <inkasso@mail.dk> skrev i en meddelelse

> eller bruge sort/hvid

eller en almindelig custom hvidbalance.

Fra : Holst

Dato : 25-07-05 21:02

Søren wrote:

> [...]
> er blitzen der forstyrrer ved at lyse papiret for meget op så teksten
> ikke træder frem. Har I nogle enkelte råd omkring indstilling til den

Jeg har nogle gange taget billeder af bøger og papirer, dog ikke
billeder der skulle bruges til noget andet end blot lige at kunne læse
det, når jeg kom hjem til mig selv.

Bedste resultater opnår jeg, når jeg tager billedet lidt skævt i forhold
til bogen, altså vipper kameraet lidt i forhold til bogen, så
billedflade og bogflade ikke er parallelle. Blitzen reflekterer åbenbart
lidt for nemt i bogens sider.

En anden mulighed, som også har givet mig gode resultater, er anden
oplysning af bogen end blitzen. Så kan bogen belyses fra siden, mens
billedet tages lige for, så billed- og bogflade er parallelle.

Og sørg for at tage det på tilstrækkelige stor afstand, så kameraet kan
fokusere (og vælg makroindstillingen).

Men som sagt er jeg ikke professionel, og jeg har blot taget billederne
for efterfølgende at kunne læse teksten, når jeg kom hjem, og har så
efterfølgende blot slettet billederne igen. For mig behøvede det ikke
være pænt, blot det var tydeligt og læseligt.

Fra : Jacob

Dato : 25-07-05 21:59

"Søren" <sohv03@hum.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der forstyrrer ved at lyse papiret for meget op så teksten ikke træder
> frem. Har I nogle enkelte råd omkring indstilling til den slags opgaver?

ude på mit arbejde har jeg en opstilling til dette formål. den består af et
stativ til kameraet. og to 60W pære. en på hver side. billedet tages på ca
50cm afstand. der er en lille skærm ved hver pære af den slags man klikker
på pæren så direkte lys undgås. bag hver pære er der en hvidmalet metalplade
der gør det ud for en reflektor.

Jacob

Fra : J. Jørgensen

Dato : 25-07-05 22:47

> [...]
> der forstyrrer ved at lyse papiret for meget op så teksten ikke træder
> frem. Har I nogle enkelte råd omkring indstilling til den slags opgaver?

Hej Søren
Du gør det hele lidt sværere for dig selv ved at bruge "kunstigt" lys.
Da det er ting uden bevægelse, skal du blot sørge for fast montering og den
rigtige focusering.
PowerShotten finder derefter selv den rigtige belysningstid.
NB. "grundbelysningen" skal selvfølgelig være jævnt fordelt og uden
reflekser - prøv dig frem.
Held og lykke med udfordringen.
Hilsen
Jørgen

Fra : David Bust

Dato : 26-07-05 12:20

er jeg den eneste der tænker at det ville være nemmer med en kopimaskine ?

/David

Fra : Jakob

Dato : 26-07-05 14:02

In article <42e61c72$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
wost@wost.dk says...
> er jeg den eneste der tænker at det ville være nemmer med en kopimaskine ?

Så får du det vel ikke i digtal form, og det kan da være beskaffenheden
af bøgerne ikke egner sig til at blive revet rundt i en scanner :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Søren

Dato : 26-07-05 17:26

Jakob skrev:

> Så får du det vel ikke i digtal form, og det kan da være beskaffenheden
> af bøgerne ikke egner sig til at blive revet rundt i en scanner :0)

Du rammer de to grunde der er til at vælge digitalkamera fremfor
kopimaskinen. Beskaffenheden gør i mit tilfælde tit, at kopimaskinen
ikke kan bruges ... og med digitalkameraet har jeg billedet digitalt med
det samme.

Tak for alle de råd jeg har modtaget som jeg vil arbejde videre med.

/Søren