Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste 400mm (eller mere) for max 8k?
Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 18:11

Mangler et godt objektiv til mit Canon 350d

Hvad kan eksperterne anbefale for max 8k?

På forhånd mange tak !

--

Med venlig hilsen / Best regards
Nicolai

http://www.webhostingdanmark.dk/tilbud.php (Få resten af året gratis!)

Fra : Knud I

Dato : 25-07-05 18:45

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
> Mangler et godt objektiv til mit Canon 350d
>
> Hvad kan eksperterne anbefale for max 8k?

Jeg ved ikke hvad eksperterne anbefaler, jeg er selv blevet anbefalet denne
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100972&menuid=1655&level=2
måske kan du finde de sidste 199,- + porto tjek evt
http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=223&sort=7&cat=37&page=2
Mvh Knud

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 20:15

> Jeg ved ikke hvad eksperterne anbefaler, jeg er selv blevet anbefalet denne
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100972&menuid=1655&level=2
Godt forslag.

> måske kan du finde de sidste 199,- + porto tjek evt
> http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=223&sort=7&cat=37&page=2

Lyder MEGET spændende! - men til prisen skal den også levere varen - det gør
lidt ondt :)

Fra : Rolf Egil Sølvik

Dato : 26-07-05 00:41

On Mon, 25 Jul 2005 21:15:29 +0200, "Nicolai" <spam2005@nifo.dk>
wrote:

>Godt forslag.

>Lyder MEGET spændende! - men til prisen skal den også levere varen - det gør
>lidt ondt :)

Apropos levere varen; det er svært vanskelig å få tak i selv om du
har pengene - B&H lister den ikke mer (...) og på Dpreview-forumet
gjetter de på at det oppgraderes til HSM!

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 20:29

> Jeg ved ikke hvad eksperterne anbefaler, jeg er selv blevet anbefalet denne
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100972&menuid=1655&level=2

Hvad er forskellen på ovenstående og
http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100973&menuid=1655&level=2

Andre forslag er meget velkomne!

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 20:47

> Hvad er forskellen på ovenstående og
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100973&menuid=1655&level=2

Ups, det var så til Nikon det ene...

> Andre forslag er meget velkomne!

Gælder stadig ;)

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-07-05 20:42

On Mon, 25 Jul 2005 21:28:33 +0200, Nicolai wrote:

> Hvad er forskellen på ovenstående og
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100973&menuid=1655&level=2
>
> Andre forslag er meget velkomne!

Det er til Nikon. (NI)

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D

Fra : Holst

Dato : 25-07-05 20:55

Nicolai wrote:

> Hvad er forskellen på ovenstående og
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100973&menuid=1655&level=2

Sikkert at sidstnævnte er til Nikon. Et godt gæt er CA = Canon og NI =
Nikon.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-07-05 20:31

In article <42e524f4$0$48409$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Knud I wrote:

> [...]
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100972&menuid=1655&level=2
> måske kan du finde de sidste 199,- + porto tjek evt

Ja, den der blev postet billeder fra her var ikke noget at råbe
hurra for. De var ikke helt skarpe, heller ikke ved blænde 7-8 stykker.
Det alene var nok til at jeg ikke lige vil kigge på den igen.

Claus Petersen har et Canon EF 400mm f/5.6 USM. Hurtigt, rigtigt
skarpt, uden IS. Koster dog ca. 1100 Euro af ny de steder i Tyskland
der har den. Den er ikke ret udbredt i Europa.

Det er den der er skyld i, at jeg ikke kan leve med mit
Sigma 100-300mm f/4 længere. Men jeg vil gerne have IS, og tager
derfor en 300mm f/4L IS USM + Canon 1.4x TC.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 21:23

> [...]
> Sigma 100-300mm f/4 længere. Men jeg vil gerne have IS, og tager
> derfor en 300mm f/4L IS USM + Canon 1.4x TC.

Hmm ja, jeg skal ikke klage Det er et objektiv, som jeg er blevet
utroligt godt du's med på meget kort tid. Det er ikke enormt lysstærkt, men
det har så mange andre fordele, at det nærmest er gået hen og blevet mit
normalobjektiv. Skarpt, lynende hurtig USM, stiller også skarpt i mørke, kan
håndholdes i lyse vejrsituationer, god kontrast og lækre farver. Og så fik
jeg det brugt for lidt under dit maksimum Der er ikke IS på det, men jeg
har anskaffet en monopod, og den virker på alle mine objektiver. Et herligt
stykke legetøj!

Mvh. Claus Petersen

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 21:34

> [...]
> fik jeg det brugt for lidt under dit maksimum Der er ikke IS på det,
> men jeg har anskaffet en monopod, og den virker på alle mine objektiver. Et

Du skulle ikke tilfældigvis bo vest for storebælt? :)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-07-05 22:04

In article <42e54cb3$0$164$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Nicolai wrote:

> Du skulle ikke tilfældigvis bo vest for storebælt? :)

Han bor i Storårhus.

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 22:16

> Han bor i Storårhus.

Jeg kom til at svare direkte. Er vist ved at blive lidt træt. Men Nicolai
har fået tilsendt et billede nu, så han har lidt at kigge på. Nicolai bor i
Odense.
Der kommer et par billeder op på en hjemmeside, lige så snart jeg kan snakke
med serveren igen. Den gider ingenting i aften.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-05 13:51

Så lykkedes det. Jeg har lagt en flok billeder op på adressen
http://claus.1go.dk . De første tre er taget med et Canon 10-22mm, og resten
er taget med en 400mm f/5,6L. Alle med et Canon 300D.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 20:30

> Jeg ved ikke hvad eksperterne anbefaler, jeg er selv blevet anbefalet denne
> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100972&menuid=1655&level=2

http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30101075&menuid=1655&level=2
<- hvad med dette - nogen med erfaring?

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-07-05 20:46

On Mon, 25 Jul 2005 21:30:15 +0200, Nicolai wrote:

> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30101075&menuid=1655&level=2
> <- hvad med dette - nogen med erfaring?

DG modellen som du har fundet her er meget ny. 1 måned eller 2. Så der er
nok ikke så mange der har erfaringer med den. Men jeg har den gamle model
og der jeg fint tilfreds med. Det er et zoom objektiv og der ryger lidt
skarphed deraf, men derudover er jeg meget tilfreds. Du burde kunne finde
nogle brugt for omkring 6000.

Du kan se de billeder på min side hvor brændviden er over 300 mm er med
dette objektiv.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 00:08

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message

> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30101075&menuid=1655&level=2
> <- hvad med dette - nogen med erfaring?

Jep jeg har det selv og er orverordentligt glad for det. Det kan købes
igennem ebay hos en forhandler der sender fra hong kong, de bliver sendt
uden følgeseddel og derfor kommer der ikke told på, da toldvæsenet ikke kan
se hvad det koster.

Det koster kun ca. 6400 incl porto

http://cgi.ebay.ie/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=4687&item=7533503486&tc=photo

Hugo har tidligere vist at levere varen, han leverer altid hurtigt lige
efter han har fået bekræftelse på at pengende er på vej, og så går der kun 3
dage før det er i danmark med Fedex.

Mvh
Simon

Fra : Rolf Egil Sølvik

Dato : 26-07-05 00:45

On Tue, 26 Jul 2005 01:07:49 +0200, "Simon Nielsen" <newz@siho.dk>
wrote:

> [...]
>efter han har fået bekræftelse på at pengende er på vej, og så går der kun 3

Så denne eBay'er (urgalaxy) er til å stole på?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 01:01

"Rolf Egil Sølvik" <rolfegil@c2i.net> wrote in message

> Så denne eBay'er (urgalaxy) er til å stole på?

Ja det vil jeg mene, jeg har ikke oplevet problemer med ham og jeg har
handlet der 4 gange, han har ingen dårlige kommentarer og der er vist også
andre herinde der kender ham.

Mvh
Simon

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-07-05 08:44

On Tue, 26 Jul 2005 01:45:03 +0200, Rolf Egil Sølvik wrote:

> Så denne eBay'er (urgalaxy) er til å stole på?

Jeg bestilte nogle polfiltre ved ham. Da de ikke var ankommet efter 2 uger
rykkede jeg for dem, så gik der lige en uge eller 2 mere med at udersøge
og rykke videre. Efter den tid spurgte jeg hvad jeg skulle gøre og han
sendte en ny sending som jeg havde 2 dage efter.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 00:11

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message

> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30101075&menuid=1655&level=2
> <- hvad med dette - nogen med erfaring?

Bigma'en

Desuden har de skrevet forkert det hedder 50-500 f/4-6.3 og ikke f/4-5.6

80-400 udgaven er faktisk bare en mindre bigma, altså mindre zoomområde
(øgenavn: Bigma Jr.)

Mvh
Simon

Fra : Knud I

Dato : 26-07-05 06:26

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Desuden har de skrevet forkert det hedder 50-500 f/4-6.3 og ikke f/4-5.6
>
> 80-400 udgaven er faktisk bare en mindre bigma, altså mindre zoomområde

Bigmaen har ikke OS (billedstabilisator), men den er på lager
Mvh Knud

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 26-07-05 15:11

On Tue, 26 Jul 2005 07:25:46 +0200, Knud I wrote:

> "Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Bigmaen har ikke OS (billedstabilisator), men den er på lager
> Mvh Knud

Men der har HSM focus motor, der gør at focus nås hurtigere og mere
lydløst. 80 - 400 har ikke HSM.

Men når jeg har læst tråden igen får jeg mere og mere lyst til fast
brændvide i den lange enden. Hvem der bare havde råd til en Sigma 500 mm
f/4.5.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 21:35

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> wrote in message

> [...]
>
> Men når jeg har læst tråden igen får jeg mere og mere lyst til fast
> brændvide i den lange enden. Hvem der bare havde råd til en Sigma 500 mm

Ja se det er et cool objektiv. Jeg går nu efter Sigmas 300-800 næste gang
jeg skal have noget nyt. Så tror jeg også at jeg er fuldt dækket ind,
bortset lige fra 12-24 området men det kommer også på et tidspunkt

Mvh
Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 20:57

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Mangler et godt objektiv til mit Canon 350d

Gør vi ikke alle det - altså mangler et enkelt objektiv mere?

> Hvad kan eksperterne anbefale for max 8k?

Ekspert er jeg ikke, men jeg vil klart anbefale dig en Canon EF 300mm f/4L
IS USM (den sniger sig op på ca. 9K i Tyskland), evt. suppleret op med en
Canon 1.4X TC. Hold dig fra zoom, hvis du mener dit "et godt objektiv"
alvorligt.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 21:03

> [...]
> IS USM (den sniger sig op på ca. 9K i Tyskland), evt. suppleret op med en
> Canon 1.4X TC. Hold dig fra zoom, hvis du mener dit "et godt objektiv"

http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100578&menuid=1651&level=2

Med andre ord er dette ikke min løsning? (set bort fra prisen?)

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 21:12

> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100578&menuid=1651&level=2
>
> Med andre ord er dette ikke min løsning? (set bort fra prisen?)

Aner det ikke. Jeg havde selv en 100-400mm, som jeg solgte til fordel for en
300mm + 1,4X TC, men den er selvfølgelig ikke så fleksibel som en zoom. Til
gengæld er den skarpere og har bedre kontrast end min gamle 100-400mm - også
med påsat TC. Og så er den hurtigere uden TC.

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 21:18

> [...]
> Til gengæld er den skarpere og har bedre kontrast end min gamle 100-400mm -
> også med påsat TC. Og så er den hurtigere uden TC.

Tak for input. Er godt nok fristet, selvom det er lidt over hvad jeg
forventede da jeg gik igang med dslr ;)

Men fristet - DET er jeg!

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 21:30

> Tak for input. Er godt nok fristet, selvom det er lidt over hvad jeg
> forventede da jeg gik igang med dslr ;)

Ak ja, og det bliver meget værre endnu...

> Men fristet - DET er jeg!

Her er lidt, der måske kan øge fristelsen (300mm f/4L + 1,4X TC):

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-279
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-334

Og så lige en enkel 300mm-fristelse

http://www.fotolog.dk/archives/300605/_T0C9011.jpg

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 21:38

> Og så lige en enkel 300mm-fristelse
>
> http://www.fotolog.dk/archives/300605/_T0C9011.jpg

Solgt

(spøg til side - min største overvejelse er om jeg kommer til at savne det
før 300mm?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-07-05 22:06

In article <42e54bca$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:

> Og så lige en enkel 300mm-fristelse
>
> http://www.fotolog.dk/archives/300605/_T0C9011.jpg

Det har jo rødstik :)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 00:23

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Det har jo rødstik :)

Solbrændt "rød"stik

Mvh
Simon

Fra : Jan

Dato : 25-07-05 22:19

> Og så lige en enkel 300mm-fristelse

> [...]

Hmm. det er en fristelse der vil noget. Hvis der er garanti for denne type
motiver, så tror jeg også objektivet er noget for mig. Frygter dog at linsen
dugger kraftigt, ligesom mine briller gør
I øvrigt, Jens, har du skilt dig af med alle dine zooms?
Jan
Esbjerg
Remove U

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 22:27

"Jan" <jrsimonu@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt, Jens, har du skilt dig af med alle dine zooms?

Jepper. Den sidste røg i forrige uge. Nu vakler jeg mellem at købe en 24mm
f/1.4, en 135mm f/2, en 200mm f/2.8 eller en bro i overmunden. Broen vinder
nok (desværre).

Fra : .J.S...

Dato : 25-07-05 22:50

> [...]
>
> Jepper. Den sidste røg i forrige uge. Nu vakler jeg mellem at købe en 24mm
> f/1.4, en 135mm f/2, en 200mm f/2.8 eller en bro i overmunden. Broen

Ah, man kan da sagtens fotografere uden tænder !

Efter sigende skulle den slags kun koste det halve i Sverige.

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 22:51

".J.S" <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Efter sigende skulle den slags kun koste det halve i Sverige.

Jeg fisker laks med to tandlæger

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 00:21

> Og så lige en enkel 300mm-fristelse
>
> http://www.fotolog.dk/archives/300605/_T0C9011.jpg

Hehe. det kan min Bigma nu også

Mvh
Simon

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-07-05 09:33

> Hehe. det kan min Bigma nu også

Bevis det...

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 11:16

> "Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> Bevis det...

Nu har jeg ikke lige en strand og heller ikke en numse at fotografere. Men
så snart det bliver muligt så skal i nok få det at se.

Mvh
Simon

Fra : Knud I

Dato : 25-07-05 22:17

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100578&menuid=1651&level=2
>
> Med andre ord er dette ikke min løsning? (set bort fra prisen?)
Det er vist kun dig selv der bestemmer det, som du kan se ryger der hurtig
et par tusinde på her. Jeg overvejer stadig NI modellen. Den eneste her der
har lidt erfaring med lignende model er tilfreds, resten der mener den ikke
kan bruges har vist ingen erfaring med objektivet.

Mvh Knud

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 22:19

"Knud I" <Knud_i@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg overvejer stadig NI modellen.

NI-modellen (Nikon?) af en Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM? Dén model
har undgået min opmærksomhed.

Fra : Knud I

Dato : 25-07-05 23:14

> "Knud I" <Knud_i@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> NI-modellen (Nikon?) af en Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM? Dén model
> har undgået min opmærksomhed.

Ja du begynder vist at sakke bagefter. Nej ok, jeg overså at han linkede til
Canon 100-400 istedet for Sigma AF 80/400. Som straf vil jeg nu slukke for
computeren og håbe jeg er tilgivet imorgen
Mvh Knud

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 00:20

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> wrote in message

> http://www.photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=30100578&menuid=1651&level=2
>
> Med andre ord er dette ikke min løsning? (set bort fra prisen?)

Det kommer meget an på flere ting. Mange zoom objektiver leverer varen
rigtig godt og specielt de dyre af slagsen. Men vil du tage knivskarpe
billeder, ved store blændeåbninger, så er det faste objektiver du skal gå
efter. Jeg fotografere selv en del på lange distancer og specielt ved
koncerter, her gør jeg rigtig godt brug af min 50-500mm da jeg har en
fleksibilitet på samme sted uden at skulle flytte mig så meget rundt. og ved
indendørs bruger jeg en 24-70mm f/2.8 og en 70-200mm f/2.8 da jeg jo er
tættere på tingende end jeg er udendørs. Men til fuglebilleder skal det være
et fast objektiv, de kan også sagtens bruges til koncerter man skal bare
flytte sig lidt mere for at får mere eller mindre af sceneshowet med. Og
hvis jeg vil tage portrætter, eller produktbilleder og dermed knivskarpe
billeder så bruger jeg min 50mm f/1.8

Det kan være en løsning, men hvad er det du vil fotografere?

Mvh
Simon

Fra : Nicolai

Dato : 26-07-05 08:01

> [...]
> billeder så bruger jeg min 50mm f/1.8
>
> Det kan være en løsning, men hvad er det du vil fotografere?

Det hele. Tror ikke jeg kan undvære zoomen.

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 21:14

> [...]
> IS USM (den sniger sig op på ca. 9K i Tyskland), evt. suppleret op med en
> Canon 1.4X TC. Hold dig fra zoom, hvis du mener dit "et godt objektiv"

Lidt anmeldelser og jeg kan se det her er kvalli - men spørgsmålet er om det
er overkill til mit amatør-brug?

Hvis ikke kan jeg godt sluge prisen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-07-05 21:21

"Nicolai"

> Lidt anmeldelser og jeg kan se det her er kvalli - men spørgsmålet er om det
> er overkill til mit amatør-brug?
>
> Hvis ikke kan jeg godt sluge prisen

Der er ingen der har noget dårligt at sige om 300/4'ern og vi er
efterhånden en del amatører der render rundt med sådan en fyr.
God handy størrelse, hurtig fokus og god billed kvalitet, jeg bruger
den tit med 1,4 extender med godt resultat :
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1561754
-max-

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 21:25

> [...]
> God handy størrelse, hurtig fokus og god billed kvalitet, jeg bruger
> den tit med 1,4 extender med godt resultat :

Jamen så må jeg jo spørge dumt - kan jeg undvære zoomen?

(sorry, det ER en ny verden for mig :)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 00:32

> Jamen så må jeg jo spørge dumt - kan jeg undvære zoomen?
>
> (sorry, det ER en ny verden for mig :)

Hvis det er en så ny verden for dig synts jeg du skal tænke dig rigtig godt
om. Jeg kender en del ret meget nybegyndere der køber et fantastisk godt
fast objektiv og så sidder med et skrammel kit objektiv som de næsten smider
væk, men så har de kun 300mm at gøre med og det er ikke rigtig nok til
familiefesterne.

Du skal virkeligt gøre dig klart hvad det er du vil fotografere, for hvis du
bruger 10K på noget du kun bruger en gang om måneden så er det overkill i
største stil. Når man har sådan en monster af et objektiv så skal det også
bruges og på den rigtige måde.

Jeg har helt valgt fra det med fast tele objektiv, da jeg ikke har brug for
det. Det eneste er min 50mm som jeg bruger tit og min 180mm makro. Det
eneste objektiv jeg ikke bruger så meget for tiden er mit 180mm f/3.5 Makro
objektiv. Men mest fordi jeg ikke lige har følt for at fotografere makro
billeder i denne tid. Jeg bruger mest tiden på min kæreste lige nu, og nej
hun er ikke et kamera

Mvh
Simon

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-07-05 21:22

On Mon, 25 Jul 2005 22:13:40 +0200, Nicolai wrote:

> Lidt anmeldelser og jeg kan se det her er kvalli - men spørgsmålet er om det
> er overkill til mit amatør-brug?
>
> Hvis ikke kan jeg godt sluge prisen

Det er ikke overkill imho. Jeg vil gerne have noget lignende, men jeg
valgte sigma 50-500 da jeg gerne ville have noget imellem de 50 og 500.
Men pengene bestemmer også noget nu, så der står lidt andre objemtiver på
ønskeseddelen først. Men så kommer der noget fast brændvide i den lange
ende. 95% af tiden bruger jeg sigmaen på de 500mm alligevel, så jeg skulle
nok have gået den vej dengang, men det er for sent nu og jeg fortryder
ikke.

Fra : Nicolai

Dato : 25-07-05 21:35

> ende. 95% af tiden bruger jeg sigmaen på de 500mm alligevel, så jeg skulle

Set det argument taler jo meget for Jens Bruun's anbefalede Canon EF 300mm
f/4L
IS USM.

Jeg er i tvivl. Vil faktisk gerne længere ud, men det kommer jeg vel ikke for
de penge?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 00:40

> [...]
> IS USM.
>
> Jeg er i tvivl. Vil faktisk gerne længere ud, men det kommer jeg vel ikke

Nej det gør du ikke uden at gå over i zoom objektiver.

Men husk at tænke over hvad det egentlig er du vil fotografere og prøv så at
høre igen hvad vil være bedst for dig.

Mvh
Simon

Fra : Nicolai

Dato : 26-07-05 08:03

> Nej det gør du ikke uden at gå over i zoom objektiver.
>
> Men husk at tænke over hvad det egentlig er du vil fotografere og prøv så
> at høre igen hvad vil være bedst for dig.

Jamen månen (den bliver jeg nok træt af til sidst), dyr (i bevægelse), samt
naturen generelt.

Det dækker vidst alt? ;)

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 26-07-05 13:28

> Jamen månen (den bliver jeg nok træt af til sidst), dyr (i bevægelse),
samt
> naturen generelt.
>
> Det dækker vidst alt? ;)

Ja, personligt ville jeg foretrække mere end 300mm til det, men jeg vil også
sige, at Canon EF 300/4 L IS som er nævnt i tråden er et imponerende
objektiv. Jeg er selv Nikon-bruger, men de billeder jeg har set fra det har
været absolut topklasse. Der ville ikke være tvivl hos mig om, hvad jeg gik
efter. Hvis du kan finde en Canon EF 400/5,6 L så er den også et godt bud.
Men til dyr i bevægelse, natfotos og således, der har du brug for alt det
lys et objektiv kan lukke igennem, med mindre det kun er i høj solskin du
fotograferer, og så er der kun fast brændvidde vist, hvis du skal holde
budgettet.

MVH
Thomas

Fra : .J.S...

Dato : 26-07-05 20:22

Har lige købt en her http://www.photografica.com/ , så den kan findes.

Fra : Ukendt

Dato : 26-07-05 20:50

> "Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige købt en her http://www.photografica.com/ , så den kan findes.

Den bliver du glad for!!! Men den bliver en rigtig billedmaskine, når du
stiller den op på en monopod. Det hjælper helt utroligt. En
billedstabilisator, som virker på samtlige objektiver, og som gør at du ikke
behøver at slæbe på kamera med objektiv hele tiden.

Jeg har smidt nogle billeder ud på adressen http://claus.1go.dk som er taget
med objektivet

Mvh. Claus Petersen

Fra : .J.S...

Dato : 26-07-05 23:00

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billedstabilisator, som virker på samtlige objektiver, og som gør at du
> ikke behøver at slæbe på kamera med objektiv hele tiden.

Flot, især surferen er perfekt fanget med vandsprøjt.

Tror det var ham jeg så ude ved Kalø for et par uger siden, det blæste så
meget de måtte opgive, han kunne ikke komme igang fordi skærmen trak ham op
på land.

Har ikke fået skudt de store kunstværker med den endnu, men har bla prøvet
den med Kenko 1,4x på.

Gik rundt ned ved mosen her neden for hvor jeg bor og så noget der kunne
ligne en fugl på afstand
http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/stillits_full.jpg
Med TC og cropfactor svarer det til 896mm !

Hvis man så klipper fuglen ud :
http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/stillits_LystrupEngsoe.jpg

Med tanke på forstørrelsesgraden synes jeg det er ret imponerende hvad der
er med af detaljer.

mvh/JS

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 06:32

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse
<Snip en hel masse>
> [...]
> http://home5.inet.tele.dk/joska/pics/stillits_LystrupEngsoe.jpg
>
> Med tanke på forstørrelsesgraden synes jeg det er ret imponerende hvad der

Ja det er sjovt at man ikke lige løber tør for detaljer, når man forstørrer.
Og jo, det var ham ude ved Kalø. Hvordan virker sådan en Kenko på
400mm'eren? er der stadig autofokus? Har du tapet noget?

Mvh. Claus Petersen

Fra : .J.S..

Dato : 27-07-05 07:22

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> wrote in message

> [...]
> Og jo, det var ham ude ved Kalø. Hvordan virker sådan en Kenko på
> 400mm'eren? er der stadig autofokus? Har du tapet noget?

Nej jeg kører manuel focus.
Lige præcis den type billede hvor hovedmotivet fylder næsten ingenting der
er auto alligevel ikke anvendeligt, men i andre situationer er det da lidt
irriterende.

Har i øvrigt aldrig set en teknisk forklaring på hvorfor Autofokus ikke
skulle virke ved bl 8 eller mere ?
Måske det er fordi dybdeskarpheden bliver for stor, men det burde så stadig
kunne virke ved lange brændvidder.

mvh/JS

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-07-05 11:36

".J.S.." <nn@nn.nowhere> skrev i en meddelelse

> Har i øvrigt aldrig set en teknisk forklaring på hvorfor Autofokus
> ikke skulle virke ved bl 8 eller mere ?

Det er en "kunstig" grænse, der er kodet ind i kameraet. Vel fordi,
producenten ved, at AF ikke virker hensigtsmæssigt ved de små blændeåbninger
(der kommer for lidt lys ind). Mit kamera tillader AF ved f/8, men den er
rimelig langsom, og jeg har kun centerfokus til rådighed.

> Måske det er fordi dybdeskarpheden bliver for stor, men det burde så
> stadig kunne virke ved lange brændvidder.

Har intet med dybdeskarphed at gøre. AF kræver lys, og det er dér,
begrænsningen ligger. Mig bekendt bruger AF kontrast i algoritmerne.

Fra : .J.S..

Dato : 27-07-05 12:14

> ".J.S.." <nn@nn.nowhere> skrev i en meddelelse

> Det er en "kunstig" grænse, der er kodet ind i kameraet. Vel fordi,
> producenten ved, at AF ikke virker hensigtsmæssigt ved de små
blændeåbninger

Ja så langt er det rimeligt indlysende..

> (der kommer for lidt lys ind). Mit kamera tillader AF ved f/8, men den er
> rimelig langsom, og jeg har kun centerfokus til rådighed.

Blenden bestemmer ikke den absolutte lysmængde kun hvor meget af lyset du
lukker ind, man kan jo også komme ud for at der er for lidt lys ved en
større blende åbning.

> Har intet med dybdeskarphed at gøre.
Du lyder meget skråsikker
Kunne sagtens forstille mig at det var problematisk at finde det helt
rigtige sted at fokusere hvis dybdeskarpheden er meget stor.
Ved en stor blendeåbning går det jo meget pludseligt fra uskarpt til skarpt,
omvendt ved lille blende åbning.

Interresant er det også hvorfor man ved f/8 kun har centerfokus, det kan jeg
ikke lige se kan forklares af for lidt lys ??

mvh/JS

Fra : Jens Bruun

Dato : 27-07-05 14:30

> Blenden bestemmer ikke den absolutte lysmængde kun hvor meget af
> lyset du lukker ind, man kan jo også komme ud for at der er for lidt
> lys ved en større blende åbning.

Ja. Derfor skrev jeg også, begrænsningen var kunstig. Det er vel en
gennemsnitlig vurdering, der ligger bag valget af f.eks. f/5.6 som mindste
AF-understøttede blændeåbning på de fleste dslr-kameraer.

> Du lyder meget skråsikker

Det var ikke min mening, selvom det blev formuleret sådan.

> [...]
> Ved en stor blendeåbning går det jo meget pludseligt fra uskarpt til
> skarpt, omvendt ved lille blende åbning.

Jeg opfatter det stik modsat. Ved stor dybdeskarphed ser det for mig ud til,
at kontrasterne er større og mere veldefinerede end med lille dybdeskarphed.
Hvis min påstand er rigtig, bør AF have lettere ved at stille skarpt med
stor dybdeskarphed.

> Interresant er det også hvorfor man ved f/8 kun har centerfokus, det
> kan jeg ikke lige se kan forklares af for lidt lys ??

Det er vel fordi, mit kamera har en særlig følsom AF-sensor netop der?
Desuden er lystabet gennem objektivet mindst i centrum.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 27-07-05 12:29

Jens Bruun wrote:

> Har intet med dybdeskarphed at gøre. AF kræver lys, og det er dér,
> begrænsningen ligger. Mig bekendt bruger AF kontrast i algoritmerne.

Jamen, det ene udelukker skam ikke det andet. Hvis dybdeskarpheden er
større, er forskellene i kontrast mellem det /næsten/ fokuserede og det
/helt/ fokuserede mindre, hvorfor det vel er sværere at skelne præcist.
Men jeg hælder nu også til en tro på at fabrikanterne har programmeret denne
grænse ind af andre grunde.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 16:23

> [...]
> er auto alligevel ikke anvendeligt, men i andre situationer er det da lidt

Har du forsøgt at tape kontakterne, så du snyder autofokus, og så måske
alligevel kører med autofokus? Jeg har en forklaring her:

Tape på objektiver:
Og det du taper er (set fra kamera mod objektiv med kontakterne i toppen)
de 1, 2 eller 3 kontakter mest til venstre, og rører ikke ved de 5 andre
der sidder adskilt en smule ? Det er ikke altid 3 kontakter.

Det er da vist et forsøg værd.

Mvh. Claus Petersen

Fra : .J.S...

Dato : 28-07-05 21:50

> [...]

> billedstabilisator, som virker på samtlige objektiver, og som gør at du
> ikke behøver at slæbe på kamera med objektiv hele tiden.

Har faktisk en monopod, men jeg har ikke helt fundet den bedste teknik med
sådan en tingest.

Lænet lidt frem synes jeg fungerer bedst, det støtter helt godt op/ned og
frem/tilbage, men jeg synes det er svært at undgå at rotere om pod'ens akse
?

Fandt et sted på nettet hvor de anbefalede at støtte den bagud mod en fod og
så fremad mod det andet lår, men den position synes jeg slet ikke er stabil.

mvh/JS

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-07-05 22:02

http://www.outdooreyes.com/photo5.php3
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : .J.S...

Dato : 28-07-05 22:43

> http://www.outdooreyes.com/photo5.php3

Ah, ja det er så position 1 jeg synes er bedst.

I position 2 står jeg ikke selv stabilt.

Pos 3, det må prøves...

Fra : Rolf Egil Sølvik

Dato : 26-07-05 00:50

On Mon, 25 Jul 2005 22:22:25 +0200, Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
>ende. 95% af tiden bruger jeg sigmaen på de 500mm alligevel, så jeg skulle
>nok have gået den vej dengang, men det er for sent nu og jeg fortryder

Unskyld, men hvor lang brennvidde kommer du ut før du kommer opp i
f/6,3 som største blender?

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 01:08

> Unskyld, men hvor lang brennvidde kommer du ut før du kommer opp i
> f/6,3 som største blender?

Bigmaen kører med disse blændeåbninger på de forskellige brændvidder

50-60 f/4.0
60-65 f/4.2
65-70 f/4.5
70-100 f/4.8
100-105 f/5.0
105-135 f/5.3
135-200 f/5.6
200-300 f/6.0
300-500 f/6.3

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-07-05 06:05

In article <42e57ee4$0$80756$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> Bigmaen kører med disse blændeåbninger på de forskellige brændvidder
>
> 50-60 f/4.0
> 60-65 f/4.2
> 65-70 f/4.5
> 70-100 f/4.8
> 100-105 f/5.0
> 105-135 f/5.3
> 135-200 f/5.6
> 200-300 f/6.0
> 300-500 f/6.3

Men den rapporterer f/5.6 hele vejn fra 135mm og ud. Så der er
ingen problemer med autofokus (hvis du har lys nok).

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 11:20

> Men den rapporterer f/5.6 hele vejn fra 135mm og ud. Så der er
> ingen problemer med autofokus (hvis du har lys nok).

A hvad gør den. Når jeg ser på min blitz' info display og på kameraets
display er det altså disse tal jeg ser, jeg har nemlig skrevet det op som
jeg har zoomet længere og længere ud.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-07-05 14:12

In article <42e60e5a$0$64220$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Simon Nielsen wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

>>> 60-65 f/4.2
>>> 65-70 f/4.5
>>> 70-100 f/4.8
>>> 100-105 f/5.0
>>> 105-135 f/5.3
>>> 135-200 f/5.6
>>> 200-300 f/6.0

> A hvad gør den. Når jeg ser på min blitz' info display og på kameraets
> display er det altså disse tal jeg ser, jeg har nemlig skrevet det op som
> jeg har zoomet længere og længere ud.

Canon's consumer kameraer (dvs ikke 1'er serien) slår autofokus fra
når blænden er mindre end f/5.6. Prøv at checke EXIF på dine billeder,
ihvertfald på canon.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 26-07-05 21:40

> Canon's consumer kameraer (dvs ikke 1'er serien) slår autofokus fra
> når blænden er mindre end f/5.6. Prøv at checke EXIF på dine billeder,
> ihvertfald på canon.

Ja nu har jeg så Nikon og en D1 så det kan jeg ikke rigtig sammenligne. Den
rapportere til mit kamera som ejg ahr skrevet her.

Mvh
Simon

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-07-05 20:50

> Mangler et godt objektiv til mit Canon 350d

Som andre har været inde på, så er Canon 300mm f/4 IS L med 1.4x TC. Samlet
koster det nyt ca. 1200 euro + 350euro for 1.4x TC, så ialt er det omkring
1550euro så det er jo noget over de 8k, men det er suveræn optik og IS er
uvurderlig. Den er også så let at den er til at tage med uden ekstra bærere

Jeg havde min med på min Kinatur og den sad ret meget på min backup 350d'er,
som min søn anvendte, ja så meget at jeg var lidt i tvivl om han havde limet
den fast Et par eksempler på mine billeder taget med den:

http://www.pbase.com/hkruse/image/46599895/original uden TC
http://www.pbase.com/hkruse/image/46599897/original med TC
http://www.pbase.com/hkruse/image/46599890/original med TC
http://www.pbase.com/hkruse/image/39615652/original med TC 1/90s håndholdt
og taget på tværs af løvegraven i Zoo.

Dyr måske, men du skiller dig aldrig af med den!

--
Kind Regards,
Hans Kruse