PPPoE på Mac
Fra : Jonni

Dato : 25-07-05 16:02

Hej
Vi er en lille forening der er ved at skifte
til et PPPoE baseret netværk. Vi har en
2-3 mac brugere.
Jeg har ladet mig fortælle at mac os'et
understøtter PPPoE opkobling?

Er der nogen der har nogen erfaringer
med om det fungerer tilfredsstilende?
Og evt. har nogle links til noget god
info/vejledninger?

På forhånd tak
Jonni

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 25-07-05 18:27

"Jonni" <jobier@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Vi er en lille forening der er ved at skifte
> til et PPPoE baseret netværk. Vi har en
> 2-3 mac brugere.

Tillader jeres PPPoE baserede netværk mere end en PPPoE session? Spørg evt
jeres udbyder. Er det en privat TDC bredbåndsforbindelse er svaret nej og i
får brug for en router eller konvertere til DHCP med f.eks. 4 dynamiske ip
adresse. Hvis i altså vil have mere en mac på nettet ad gangen.

> Jeg har ladet mig fortælle at mac os'et
> understøtter PPPoE opkobling?

Mac OS X gør, Mac Os 8.6 - 9.2 kræver en PPPoE klient. Du kan evt hente
Macpoet fra tdc's side:
http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_int_bb_dl

> Er der nogen der har nogen erfaringer
> med om det fungerer tilfredsstilende?
> Og evt. har nogle links til noget god
> info/vejledninger?

Det fungerer fint, se f.eks. en vejledning her:
http://www.wurd.com/instcon_dsl_mac.php

Det var lige den første jeg kunne finde, prøv evt selv at google efter en
bedre hvis den ikke viser det specifikt nok.

/mikkel

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 25-07-05 18:27

Jonni <jobier@hotmail.com> wrote:

> Hej
> Vi er en lille forening der er ved at skifte
> [...]

Mac OS har indbygget muligheden for at anvende PPPoE, og det fungerer
problemfrit, (hvis udbyderen altså er stabil; men det er en anden
historie)
Mac'ens indbyggede hjælp giver en god vejldning, og der er også en
indstillingsassisent. Hvis du ikke sidder ved en Mac, kan du læse her:
<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=151964-da>

mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Jonni

Dato : 25-07-05 18:59

Tak skal I have.
Det dækker flot mit behov, man vil jo
gerne hjælpe alle bedst muligt, også selv
om man ikke bruger mac selv

Jonni

ps. netværket er sat op med servere der
tildeler seperat PPPoE session for hver
hsstand i foreningen.

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 25-07-05 20:08

> ps. netværket er sat op med servere der
> tildeler seperat PPPoE session for hver
> hsstand i foreningen.

Bliver lidt nysgerrig vil du fortælle hvordan i har sat det op? Lyder
umiddelbart smart til en boligforening hvor man gerne vil kunne administrere
de enkelte husstandes forbindelser noget bedre end man f.eks. kan med DHCP.

/mikkel

Fra : Jonni

Dato : 25-07-05 20:42

Mikkel Haugstrup wrote:
> [...]
> umiddelbart smart til en boligforening hvor man gerne vil kunne
> administrere de enkelte husstandes forbindelser noget bedre end man

Vil gerne, men;
jeg er ikke eksperten på serversiden, jeg hjælper bare medlemmerne
med at sætte deres computer op. Så min viden om serverne er lidt
sporadisk, efter hvad jeg møder af spørgsmål og problemer hos/fra
medlemmerne.

Programmeringen bliver lavet specielt til os, men vores netværks-
administrator siger at det sat op med PPPoE terminator:
PPPoE koncentrator som skal terminere PPPoE requests
via radius og uddele ip adresse ud fra brugernavn/
password, med mulighed for at shape båndbreden
individuelt pr bruger.

I hvert fald logger brugerne på med PPPoE klient eller
router, uden at opgive ip eller navne, på nogen servere.
De tildeles så deres personlige ip-adresse.

Jeg ved at en del af inspirationen kommer fra:
http://www.hpi.net/whitepapers/warta/
men ellers...

Jonni

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 25-07-05 22:22

Jonni <jobier@hotmail.com> wrote:

> Hej
> Vi er en lille forening der er ved at skifte
> [...]

Nogen speciel årsag til at vælge sådan noget klams ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Mikkel Haugstrup

Dato : 25-07-05 22:56

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Nogen speciel årsag til at vælge sådan noget klams ?

Hvorfor skulle PPPoE være noget klams?

Der er masser af årsager beskrevet i det link Jonni sendte, læs evt
afsnittet "Solutions".

/mikkel

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-07-05 15:01

Mikkel Haugstrup <Fjern20034449@eit.iha.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle PPPoE være noget klams?
>
> Der er masser af årsager beskrevet i det link Jonni sendte, læs evt
> afsnittet "Solutions".

Hvorfor ikke bare vælge en løsning baseret på almindelig opkobling ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jonni

Dato : 27-07-05 17:00

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvorfor ikke bare vælge en løsning baseret på almindelig opkobling ?

Det er helt fint at du spørger, men ud over at der er nogle
fordele, skal jeg ikke kunne sige det.
Projektet var i gang før jeg kom til...
Med almindelig opkobling går jeg ud fra at du mener dhcp?

Jonni

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-07-05 21:05

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Hvorfor ikke bare vælge en løsning baseret på almindelig opkobling ?

Kan du lave brugerautentikering med DHCP?

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-07-05 22:22

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Kan du lave brugerautentikering med DHCP?

Nej. Men er det en nødvendighed kan man med en lille linux server styre
sådan noget.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 28-07-05 08:42

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Nej. Men er det en nødvendighed kan man med en lille linux server styre
> sådan noget.

Så ender du bare med noget, der er lige så slemt som PPPoE

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH