IE suffixafhængig...?
Fra : Soren Kuula

Dato : 25-07-05 13:59

Hejsa,

Skummelt! Jeg har lavet (på min Tomcat serverdims) 2 aliases for den
samme side:

http://foo/xslv.jspx har samme indhold som
http://foo/xslv.jsp og
http://foo/xslv.html

Når jeg browser i IE, får jeg forskellige resultater for de 3 sider:

http://foo/xslv.jsp og http://foo/xslv.html virker ok.

http://foo/xslv.jspx bliver ikke vist som html - jeg får en popup om at
åbne siden m et externt prg eller at save siden - ligesom hvis jeg åbner
en binær fil på en webserver. I Mozilla vises den normalt.

Kan det &¤#%¤% passe? Det er da MIME typen i HTTP headeren som skal
afgøre hvad #¤&%¤ browseren skal behandle den som, eller? Den er
application/xhtml+xml (ændring til text/xml giver forresten samme resultat).

Indholdet er XHTML. Header er
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3c.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
xml:lang="en"><head> .... ....

Bug eller feature? Jeg vil i alle fald helst bevare min jsp i 100% xml,
så altså jspx suffix of xhtml.

MVH
Søren

Fra : Peter Brodersen

Dato : 25-07-05 17:21

On Mon, 25 Jul 2005 14:59:17 +0200, Soren Kuula
<dongfang@remove.dongfang.dk> wrote:

>Kan det &¤#%¤% passe? Det er da MIME typen i HTTP headeren som skal
>afgøre hvad #¤&%¤ browseren skal behandle den som, eller? Den er
>application/xhtml+xml (ændring til text/xml giver forresten samme resultat).

IE forstår rigtigt nok ikke application/xhtml+xml (som et
XHTML-dokument) i første omgang. Derefter prøver den at gætte på
dokumentets indhold.

Til IEs forsvar skal det måske nævnes, at IE trods alt heller ikke
sender application/xhtml+xml med i sin Accept-header. Så på den måde
strækker IE sig blot, når den alligevel accepterer .jsp og .html.
Givet at den annoncerer at den ikke selv forstår
application/xhtml+xml, synes jeg, det er en acceptabel opførsel. Omend
det selvfølgelig ville være langt mere praktisk, hvis den rent faktisk
forstod application/xhtml+xml.

>Bug eller feature? Jeg vil i alle fald helst bevare min jsp i 100% xml,
>så altså jspx suffix of xhtml.

Nu er det vist en udbredt misforståelse, at der absolut skal være et
1:1-forhold mellem filhierarkier og URLs. Der findes tusindevis af
metoder til at sikre de URLs, man gerne selv ønsker. Desværre er det
ikke blevet mindre udbredt med teknologiafhængige URLs (/cgi-bin/,
/servlet/, etc.).

--
- Peter Brodersen

Fra : Soren Kuula

Dato : 25-07-05 18:10

Peter Brodersen wrote:

> [...]
> application/xhtml+xml, synes jeg, det er en acceptabel opførsel. Omend
> det selvfølgelig ville være langt mere praktisk, hvis den rent faktisk

Hehe, jeg havde glemt accept-headeren; jeg er vist ikke en pind bedre
til compliance selv :) application/xml virker heller ikke (lader mig kun
vælge program hhv. save filen). Som text/xml får jeg IEs XML view af
dokumentet (det der indenterede view). Faktisk, når jeg snupper

Sampler.html fra

http://www.antennahouse.com/XSLsample/sample-xhtml.zip

og åbner den som en fil i IE, så virker det (renderes HTML-agtigt), men
hvis jeg renamer til Sampler.jspx eller Sampler.gedefims, så går IE i
panik og lader mig kun vælge program hhv. save filen. Hvis jeg renamer
til Sampler.xml, så får jeg XML view af den. Samme resultat hvis jeg
fjerner den reference der er til et XSL stylesheet i dokumentet.

Så hvis jeg har lavet en elementær XML header bommert, så har Antenna
House lavet den samme. Tror det ikke. Det er vist MSs algoritme som ikke
helt virker.

> [...]
> metoder til at sikre de URLs, man gerne selv ønsker. Desværre er det
> ikke blevet mindre udbredt med teknologiafhængige URLs (/cgi-bin/,

Ja, jammer. Som det er nu, kommer til vist til at sørge for at alt
hedder noget med .html (efter at have brugt en af de tusinder af
metoder). Så skal jeg lige have webserveren til at pudse Tomcat på
requests som hedder stien/til/min/webapp/*.html . Grünt :)

MVH
Søren

Fra : Fietsenmaker

Dato : 26-07-05 06:30

Soren Kuula skrev:
> [...]
> åbne siden m et externt prg eller at save siden - ligesom hvis jeg åbner
> en binær fil på en webserver. I Mozilla vises den normalt.

Siden vises fint i Firefox 1.06

Fra : Soren Kuula

Dato : 26-07-05 12:42

Fietsenmaker wrote:

> Siden vises fint i Firefox 1.06

Hvaffor en side :) URLet er da bare hypotetisk. Den der Sampler.html?

MVH
Søren

Fra : Per Riber

Dato : 26-07-05 19:51

Tue, 26 Jul 2005 13:41:41 +0200 skrev Soren Kuula
<dongfang@dongfang.dk>:

>Hvaffor en side :) URLet er da bare hypotetisk. Den der Sampler.html?

Jeg endte på http://www.foofighters.com/bw/index.php

mvh Per

Fra : Soren Kuula

Dato : 26-07-05 22:15

Per Riber wrote:
> Jeg endte på http://www.foofighters.com/bw/index.php

Hmm..! Ja der kan man bare se (hvad er det egentlig for noget? Keywords
eller? Hvordan blev det ret så ugyldige hostnavn foo mappet om?). Det er
nu ikke mig der har lavet den :) Min side kører på et intranet, indtil
videre.

Anyway, den der foofighterside er heller ikke XHTML. Er der nogen som
kan få en XHTML side med et "ukurant" navnesuffix til at vises korrekt i
IE, vil jeg stadig godt høre om det :)

MVH
Søren

Fra : Per Riber

Dato : 26-07-05 23:33

Tue, 26 Jul 2005 23:15:26 +0200 skrev Soren Kuula
> [...]

>eller? Hvordan blev det ret så ugyldige hostnavn foo mappet om?). Det er
>nu ikke mig der har lavet den :) Min side kører på et intranet, indtil

Der kan bare se Jeg klikkede bare på dit link
http://foo/xslv.jspx . Firefox startede på foo, blev sendt
videre til google og returnerede til ovennævnte side. Jeg
overvejede at skrive, at det var en fin side, du havde
lavet.

mvh Per

Fra : Janus

Dato : 27-07-05 02:18

Per Riber wrote:

> [...]
> videre til google og returnerede til ovennævnte side. Jeg
> overvejede at skrive, at det var en fin side, du havde

Virker også, bare man skriver foo. Meget kæk feature, jeg troede aldrig
de Keywords var blevet til noget, men det er de åbenbart.
Gad vide, om McD også virker ... (10 sekunder senere) Nej, det gør det
ikke, ikke som forventet i hvert fald. Det helt virker mere som om en
Google-integration der sender ikke-DNS registrerede webadresser til
Google, der så returnerer en URL vha "I feel lucky"-funktionen?

Vh Janus

--
Kids, try this at home: http://www.legendsrpg.net/index.php?refid=799

Fra : Per Riber

Dato : 27-07-05 07:05

Wed, 27 Jul 2005 03:17:51 +0200 skrev Janus
<nospam@nomail.com>:

> [...]
>Gad vide, om McD også virker ... (10 sekunder senere) Nej, det gør det
>ikke, ikke som forventet i hvert fald. Det helt virker mere som om en

Nej, men mcdonald virker

>Google-integration der sender ikke-DNS registrerede webadresser til
>Google, der så returnerer en URL vha "I feel lucky"-funktionen?

Gad vidst om dette er nyt i FX 1.0.6? Ved ikke, om jeg
bryder mig om denne feature. Jeg vil egentlig hellere have
en 404, hvis jeg taster forkert, men jeg kan ikke lige finde
et sted at slå søgningen fra..?

mvh Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-05 09:32

Den 27-07-05 08.04 skrev Per Riber følgende:

> Gad vidst om dette er nyt i FX 1.0.6?

Det er det ikke.

> Ved ikke, om jeg
> bryder mig om denne feature. Jeg vil egentlig hellere have
> en 404, hvis jeg taster forkert, men jeg kan ikke lige finde
> et sted at slå søgningen fra..?

I adresselinjen skriver du:
about:config
I søgefeltet skriver du: keyw
Dobbeltklik på linjen keyword.enabled, så der kommer til at stå false
sidst på linjen i stedet for true.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at fjerne spyware og undgå at få mere af skidtet ind på

Fra : Per Riber

Dato : 27-07-05 18:35

Wed, 27 Jul 2005 10:31:37 +0200 skrev Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk>:

>Det er det ikke.

Okay, skal lige overveje, om jeg synes det er smart. Bruger
ellers aldrig "Jeg føler mig heldig"-funktionen

>I adresselinjen skriver du:
>about:config
>I søgefeltet skriver du: keyw
>Dobbeltklik på linjen keyword.enabled, så der kommer til at stå false
>sidst på linjen i stedet for true.

Tak for det, nu undgår jeg google-søgningen.

Hvis jeg skal være meget krakilsk, så finder Firefox stadig
frem til http://foo.com , hvis jeg blot skriver http://foo i
adresselinjen. Kan man også undgå, at den automatisk prøver
at tilføje .com, eller er dette en standardmetode til
behandling af URL'er, som ikke findes ved DNS-opslag ..?

mvh Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-05 20:30

Den 27-07-05 19.35 skrev Per Riber følgende:

> Hvis jeg skal være meget krakilsk, så finder Firefox stadig
> frem til http://foo.com , hvis jeg blot skriver http://foo i
> adresselinjen. Kan man også undgå, at den automatisk prøver
> at tilføje .com

Smukt! Du har vist lige hjulpet mig med at finde en måde at rette op på
en dum bug i Firefox 1.0x.

Normalt skal man kunne ændre domænet (suffix), så Firefox fx sætter .dk
på i stedet for .com - men det virker ikke i Firefox 1.0x. Men efter at
have fjernet nøgleords-funktionen i forbindelse med mit forrige indlæg,
så virker suffix-funktionen.

Gå ind på about:config
Skriv suffix i søgefeltet, dobbeltklik på den ene linje, der vises. Hvis
du vil have Firefox til at fejle, hvis der ikke er skrevet et topdomæne,
skal du slette indholdet af dialogboksen, ellers kan du indsætte et
valgfrit topdomæne, som fx .dk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Per Riber

Dato : 27-07-05 22:33

Wed, 27 Jul 2005 21:30:19 +0200 skrev Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk>:

>Smukt! Du har vist lige hjulpet mig med at finde en måde at rette op på
>en dum bug i Firefox 1.0x.

Det glæder mig at høre, at du også kunne have gavn af
spørgsmålene

> [...]
>på i stedet for .com - men det virker ikke i Firefox 1.0x. Men efter at
>have fjernet nøgleords-funktionen i forbindelse med mit forrige indlæg,

Det ser ud til at virke som dokumenteret. Flg. er sakset fra
http://www.mozilla.org/docs/end-user/domain-guessing.html :

"Domain Guessing happens only if an actual request has been
sent and fails, so not everything typed in URL bar is
affected. (Type: "open source" and you get a protocol
error). If Internet Keywords is on, it has priority over
Domain Guessing and will intercept the majority of guessable
cases."

> [...]
>du vil have Firefox til at fejle, hvis der ikke er skrevet et topdomæne,
>skal du slette indholdet af dialogboksen, ellers kan du indsætte et

Jeg fjernede lige www fra prefix, nu jeg var derinde. Så nu
virker den, som jeg synes den skal.

1000 tak for hjælpen..!

mvh Per

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-05 23:27

Den 27-07-05 23.32 skrev Per Riber følgende:

> Det ser ud til at virke som dokumenteret. Flg. er sakset fra
> http://www.mozilla.org/docs/end-user/domain-guessing.html :

Åbenbart. Når det har virket i tidligere versioner og i Mozilla, må det
være fordi suffix-funktionen har været slået til, mens internet keywords
ikke har været slået til.

> Jeg fjernede lige www fra prefix, nu jeg var derinde. Så nu
> virker den, som jeg synes den skal.

Den vil jeg nu ikke undvære. Jeg skriver aldrig w'erne, og det er kun
ganske få sider, hvor den automatiske indsættelse generer (hvis der er
forskel på http://*.dk og http://www.*.dk).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Per Riber

Dato : 28-07-05 06:48

Thu, 28 Jul 2005 00:27:11 +0200 skrev Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk>:

>Åbenbart. Når det har virket i tidligere versioner og i Mozilla, må det
>være fordi suffix-funktionen har været slået til, mens internet keywords
>ikke har været slået til.

Ja, sådan må det være gået til.

>Den vil jeg nu ikke undvære. Jeg skriver aldrig w'erne, og det er kun
>ganske få sider, hvor den automatiske indsættelse generer (hvis der er
>forskel på http://*.dk og http://www.*.dk).

Du har nok ret, og det ender sikkert med, at jeg sætter
prefix på igen. Det er ingen sag, nu hvor jeg ved, hvordan
man bærer sig ad

mvh Per

Fra : Peter Brodersen

Dato : 30-07-05 15:56

On Wed, 27 Jul 2005 08:04:51 +0200, Per Riber <none@nospam.invalid>
wrote:

>Gad vidst om dette er nyt i FX 1.0.6? Ved ikke, om jeg
>bryder mig om denne feature. Jeg vil egentlig hellere have
>en 404, hvis jeg taster forkert, men jeg kan ikke lige finde
>et sted at slå søgningen fra..?

Forhåbentligt ikke en 404. Et sådan svar skal specifikt komme fra en
webserver som svar på en HTTP-forespørgsel. Ikke af browseren selv,
hvis den fx ikke kan finde et hostnavn.

IE har allerede bidraget meget til forvirringen ved at lade diverse
egne fejl-sider se temmeligt identiske ud.

--
- Peter Brodersen

Fra : Per Riber

Dato : 30-07-05 21:11

Sat, 30 Jul 2005 16:55:49 +0200 skrev Peter Brodersen
<usenet2005@ter.dk>:

>Forhåbentligt ikke en 404. Et sådan svar skal specifikt komme fra en
>webserver som svar på en HTTP-forespørgsel. Ikke af browseren selv,
>hvis den fx ikke kan finde et hostnavn.

Du har selvfølgelig ret. Lad mig omformulere "404" til "en
fejlmelding"

mvh Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-07-05 22:02

Kim Ludvigsen skrev:

> Skriv suffix i søgefeltet, dobbeltklik på den ene linje, der
> vises. Hvis du vil have Firefox til at fejle, hvis der ikke er
> skrevet et topdomæne, skal du slette indholdet af
> dialogboksen,

Det virker sikkert, men det er nu lettere at bruge egenskaben
browser.fixup.alternate.enabled hvis man vil koble "fixup"-
funktionen fra (altså undgå at Firefox selv forsøger at sætte www.
og .dk/com før/efter et indtastet navn).

Hvis man filtrerer på "fixup" får man alle relevante egenskaber til
funktionen frem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-07-05 22:05

Den 27-07-05 23.02 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:

> [...]
> funktionen fra (altså undgå at Firefox selv forsøger at sætte www.
> og .dk/com før/efter et indtastet navn).

Men det er vel de færreste, der har behov - og lyst - til at fjerne
funktionen for prefix (automatisk indsættelse af www.)?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.