Oscar cichile skider maven ud ?
Fra : Tom Nielsen

Dato : 04-06-01 21:02

Hejsa,

En af mine oscar cichlider har en klump på størrelse med en pinochio kugle
sidene ud af røvhulet - hvad fanden er det ?

er den ved at skide tarmene ud, eller er det noget svamp eller æg eller ???
det er lyderødt, og er kommet idag.

pft.
Tom

ps. der er ikke noget usædvanligt med de andre fisk i akvariet, og den ser
ud til at have det godt

Fra : Martin

Dato : 04-06-01 21:50

Du trænger vist til at vaske dit tastatur i sæbe, sådan som det sviner min
skærm til...

- Martin

Fra : Tom Nielsen

Dato : 04-06-01 21:55

jammen dog, det var da lige hvad jeg havde lyst til at høre.

Jeg har en fisk som enten har det fint, eller er ved at dø - på den værst
tænkelige måde.

Har du nogen ide om hvad der sker med den, så kom med et svar, ellers så luk
røven.

Fra : Aardvark

Dato : 04-06-01 22:22

Tror faktisk den er syg....lider....mener ikke Oscars har en naturlig adfær
der understøtter dette.

Anyone ?

/Brian

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 04-06-01 22:51

Tom Nielsen skrev:
> jammen dog, det var da lige hvad jeg havde lyst til at høre.

Faktisk var det ikke lige det allerpæneste sprogbrug du anvendte
i dit indlæg...

> Jeg har en fisk som enten har det fint, eller er ved at dø - på den værst
> tænkelige måde.

Ja, det er ikke så godt. Fint har den det ganske givet ikke.
Det er heller ikke så godt at du ikke kan tåle andre folks
spagfærdige kommentarer til dit beskidte sprog. Særligt
når disse endda er udstyret med en smiley.

> Har du nogen ide om hvad der sker med den, så kom med et svar, ellers så luk
> røven.

Det er ikke for at forsvare Martin. Det klarer Martin sikkert
selv hvis han gider... Jeg ville sagtens kunne forstå, hvis han
ikke gør.

Men en lille venligt ment vejledning håber jeg at du tilgiver mig.
Du skrev altså et indlæg i et offentligt forum. Du må derfor
acceptere at der kan ske at være nogen der læser det, reflek-
terer over det og måske endda bruger tid på at besvare det.
Det er ikke givet du kan lide de svar du får, men det berettiger
dig ikke til at svine folk til med uhumsk tale.
Det kunne også nemt tænkes at afholde andre fra at ofre tid på
mere konstruktive svar på dit indlæg.
Hvis der er folk du ikke længere gider læse indlæg fra har dit
program sikkert mulighed for at blokere for dem. Det fuldt
ud acceptabelt, og ens egen sag, at tilføje folk til sit killfilter.
Det er langt bedre end at spytte efter dem. God kotyme er at
man gør opmærksom på denne handling med et stilfærdigt
"plonk".
Du kan læse mere om dette og anden god skik og brug i
nyhedsgrupper på http://www.usenet.dk.

Mvh Jonas

Fra : Martin

Dato : 04-06-01 23:27

> Det er ikke for at forsvare Martin. Det klarer Martin sikkert
> selv hvis han gider...

Tak for "forsvaret" alligevel....

Jeg sad lige og overvejede hvordan jeg skulle svare, uden at gribe til samme
sprogbrug som Tom (det ville virke lidt dobbeltmoralsk), men det klarede du
jo smukt!

<==== det var den igen

- Martin

PS: Jeg føler for Tom's fisk, og beder ham tilgive mig for mit tåbelige
svar....

Fra : Tom Nielsen

Dato : 05-06-01 08:31

Hej Martin og jer andre,

Jeg så godt din smiley, men det gjorde det næsten bare være - idag kan jeg
dog godt se det sjove i din posting - ihvertfald hvis den fisk ikke havde
været i
mit akvarie. (dobbeltmoral - i know

pt. har den det udemærket, der er stadig intet andet mærkligt at spore på
den... borset fra at mine rygsvømmere ser ud til at være sultne (gæt hvor de
finder mad... de kan åbenbart også godt li' kød)

Jeg må vist hellere lige fodre dem lidt oftere og i mindre portioner - så de
ikke gør det være.

Og hvis den ikke får det bedre iløbet af dagen, så ryger den en smut under
kniven.

Nogen gode råd til at aflive en oscar på 25cm ?, er det bare at knalde den
over nakken, som enhver anden fisk - for det med at koge den, det er de for
sejlivet til, det opdagede jeg da de blev ramt af hulsyge, og måtte aflive
en på blot 10cm

Hilsen Tom

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 05-06-01 09:08

Tom Nielsen skrev:
> [...]
> sejlivet til, det opdagede jeg da de blev ramt af hulsyge, og måtte aflive

Det med aflivning af fisk tror jeg faktisk aldrig er blevet diskuteret
på en ordentlig måde i gruppen. I litteraturen springes der også ofte
hurtigt forbi det emne. Måske er det en anelse tabubelagt?
Jeg har ikke selv haft helt så store fisk som Oscar 25cm, men
jeg "plejer" (det er heldigvis en sjælden opgave) at aflive store fisk
ved at give dem et hurtigt dask så de ligger roligt. Lægger dem på
et skærebræt, og med et kontant hurtigt snit med en god skarp (!)
kniv skæres rygraden over lige bag hovedet. Hvis det er muligt
skærer jeg hele hovedet af i ét clean cut. Selvom det kan synes
makabert, og fisken (krop og hoved hver for sig) kan ligge og
puste og vride sig forholdsvist længe (tænk på en høne uden
hoved...), anser jeg denne metode som den "bedste".
Som du nævner mener jeg i hvert fald ikke at kogning er nogen
god idé, undtagen måske med helt små fisk.
Der er også nogen, der sværger til frysning. Den metode forstår
jeg heller ikke helt.
Jeg kendte også engang én som, når han tyndede ud i sine
guppyer, blot skyllede dem ud i wc'et. Ikke pænt gjort.
Endelig findes der et bedøvelsesmiddel, som ved forhøjet dose-
ring virker aflivende. Jeg husker ikke hvad det hedder, og har
aldrig selv brugt det. For mig forekommer det som en smule
"amerikansk" - uha, ikke selv få blod på fingrende...

Ikke det mest fornøjelige ved at være akvarist. Slet ikke når der
er tale om fisk, man har haft i årevis og næsten har opbygget et
"venskab" med. Men vil man holde dyr må man efter min mening
også være klar til at aflive dem når det er nødvendigt.

Mvh Jonas

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 05-06-01 09:21

snip

> [...]
> "venskab" med. Men vil man holde dyr må man efter min mening
> også være klar til at aflive dem når det er nødvendigt.

Hejsa

Tja, det er vist også min holdning til tingene. Men hvad så med dem der bare
ikke *kan* gøre det? Skal de så snydes for den gode oplevelse at være
akvarister? Eller i det hele taget at være dyreejere?
Måske burde denne debat have sin helt egen tråd. Jeg mener faktisk at det er
et emne der berørere alle og som alle burde tage stilling til.
Hvad gør i andre, når i bliver nødt til at aflive fisk?
Jeg mener som sagt, at man bør kunne aflive sine fisk, hvis det er
nødvendigt. Men sidder samtidig i den knibe, at jeg slet ikke ville kunne
gøre det, hvis det kom til stykket. Heldigvis stiller Jonas sig til
rådighed. Men rent etisk set burde jeg vel selv gøre det?!

Håber nogen vil øse lidt ud af deres tanker omkring etik og moral i
forbindelse med aflivning af fisk. Det har manglet længe her i gruppen.

Mvh. Renate

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-06-01 16:58

> [...]
> ikke *kan* gøre det? Skal de så snydes for den gode oplevelse at være
> akvarister? Eller i det hele taget at være dyreejere?

med denne hobby følger der et ansvar, ligesom med ethvert "dyrehold".
ansvaret består vel også i at give dyrene en hurtig ende på tingene hvis
der sker noget uforbederligt. med hunde/katte osv. afleverer man normalt
til dyrelægen, som har udstyret og midlerne til det. Jeg ved ikke om
alm. mennesker kan købe midlet som bruges til aflivning, og gøre det
selv i tilfældet af større dyr. Dem der *ikke* kan gøre det, bør få
nogen til det, eller gøre noget så de *kan* gøre det, at lade dyrene
leve vil nok opfattes som dyreplageri. Enklere kan jeg ikke sige det,
selvom det måske lyder grovt, og makabert. I naturen vil de svage/syge
individer for det meste blive fjernet fra populationen af predatorer.
Derfor bør vi i den slags tilfælde optage rollen som predator.

Jeg har kun aflivet en fisk før, som kun var 7cm. Jeg brugte en skarp
køkkenkniv, hvilket jeg mener er den mest humane måde, når vi snakker
fisk over en 3-4 cm. Kogning er nok nemmere og ligeså hurtig hvis
fiskene er mindre.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 05-06-01 22:28

Hej.
Det der med at avlive vores kære er et hedt tema. Det vil vel altid være
sådan at vi kvier os for det i det lengste - nok mest fordi vi er bange for
vores egen sorg. Dyret/fisken lider jo, og vil ha det "bedre" ved at blive
avlivet.
Hver gang jeg står i situationen, bliver det det samme hver gang. Jeg går
minst tre runder om mig selv (i overført betydning), skviser nogle tårer, og
tager mig selv kraftig i nakken, for jeg ved jo godt at det er mine egne
følelser om at blive alene tilbage som er grunden til at jeg ikke har lyst
til at udføre handlingen. Har heldigvis bare ind til nu, holdt mig til de
små fisk - så jeg har klaret avlivningen med at koge dem godt. Men det var
straks værre, da hunden skulle avlives. (nettop fordi han ville have kunnet
leve lengre om min kære sambo ikke havde været alergisk) Uanset. Vil jeg
have dyr - uanset art, så må jeg også tage med i beregningen at der vil
komme en dag, hvor vi må skille lag. Og det er som regel vi mennesker som
står tilbage, eftersom det er meget få dyrearter som overlever os i
levealder.
Dette var bare nogle tanker, som jeg håber kan hjeælpe andre til at indse at
de er ikke grusomme, når de foretager en barmhjertig handling.
Hilsen Ditte

Fra : Martin Heller

Dato : 05-06-01 23:10

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
> Har heldigvis bare ind til nu, holdt mig til de
> små fisk - så jeg har klaret avlivningen med at koge dem godt.

Jeg kan se, at der er flere, som koger/fryser fiskene for at aflive dem.
Det forekommer mig, at det ikke er den mest humane (hvis man
kan sige det om fisk) måde at gøre det på.
Selv skærer jeg enten hovedet af dem eller hvis det er en lille fisk,
kaster jeg den imod noget hårdt. På den måde dør de med det
samme. Tager det ikke lang tid på den anden måde?

Fra : Tom Manczak

Dato : 07-06-01 00:41

> Selv skærer jeg enten hovedet af dem eller hvis det er en lille fisk,
> kaster jeg den imod noget hårdt. På den måde dør de med det
> samme. Tager det ikke lang tid på den anden måde?

Problemet er at jeg ved ikke om "kastning" er effektivt nok. Tænk på en
myre, som kan klare et fald fra store højder. Små fisk er nok ikke lige
til at skære i, så ville jeg mene at et dyp i kogende vand er mere
effektivt. Med små fisk tager det maksimalt et par sekunder. Levende
rejer dør med det samme når de heldes i det kogende vand. Det var
tilfældet med tetraer, som jeg ikke holder mere. Mine malawicichlider
ville blive aflivet med en kniv, da de er større.

Fra : Madsen

Dato : 06-06-01 00:22

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev:

> Hvad gør i andre, når i bliver nødt til at aflive fisk?

Clean cut med en skarp kniv bag nakken som Jonas beskriver.
Måske får de lige et lille dask i nakken inden jeg skærer, da det
derved bedøver fisken.
Ikke specielt behageligt at gøre, men hellere det end at lade
dyret lide i akvariet med noget som man er rimelig sikker på ikke
kan helbredes.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Klaus

Dato : 04-06-01 22:50

> er den ved at skide tarmene ud, eller er det noget svamp eller æg eller
???
> det er lyderødt, og er kommet idag.

Havde selv en discus med samme "problem" den døde dagen efter. Tror det er
tarmen der er smuttet med ud.
Man kan sige meget, men du kalder da en spade for en spade.
Venlig hilsen
Klaus

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-01 00:33

Tom Nielsen <tom@sport.dk> skrev i en news:9fgpbb$fks$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> sidene ud af røvhulet - hvad fanden er det ?
>
> er den ved at skide tarmene ud, eller er det noget svamp eller æg eller

Nu er jeg ikke klar over fisk og frøer kan fejle det samme. Hos frøer
betyder
det døden hvis tarmen falder ud.
Årsagen til tarm fremfaldet plejer at være ensidig kost.

Der kan også være tale om en eller anden form for orm, men snak med en
dyrehandler
om sagen.

Carsten