Hemmeligt nummer
Fra : Lisbeth

Dato : 25-07-05 11:42

Da jeg for nylig fik ny mobil med nyt nummer, bad jeg om at få "hemmeligt
nummer" men vis nummer. Vil med andre ord ikke have nummeret til at optræde
i databaser diverse, men har intet imod at folk jeg ringer til, kan se mit
nummer. Jeg har bare brug for at have en privat telefon, der ikke bliver
belastet med arbejdsrelaterede opkald. (Jeg har en sekundær mobil til
sådanne opkald men slukker den, når jeg vil have fred.)

Forhandleren forklarede mig imidlertid, at man ikke kan være sikker på, at
ens nummer udelades af alle databaser. At det altid er muligt for folk at
finde mobilnummer/ejer hvis folk virkelig vil.

Nu kunne jeg godt tænke mig at tjekke, hvor hemmeligt mit nye mobilnummer
er. Har nogen ideer om, hvor jeg skal lede - udover de oplagte som krak,
118, 909, gule sider......

Findes der med andre ord databaser, der er kendt for IKKE at respektere, at
man har ønsket nummeret hemmeligholdt?

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-05 15:28

Lisbeth explained :
> Findes der med andre ord databaser, der er kendt for IKKE at respektere, at
> man har ønsket nummeret hemmeligholdt?

Det er dit telefonselskab der udleverer nummer navn og adresse til
databaserne så hvis du har bedt om hemmeligt nummer og det alligevel
kan findes, ja så ved du hvor du skal klage.

Fra : Lisbeth

Dato : 25-07-05 20:57

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Det er dit telefonselskab der udleverer nummer navn og adresse til
> databaserne så hvis du har bedt om hemmeligt nummer og det alligevel kan
> findes, ja så ved du hvor du skal klage.

Har oplevet det en gang.... Men ikke desto mindre var det dengang kun et
enkelt sted på nettet nummeret kunne slås op. De øvrige steder var nummret
hemmeligt. Og det pågældende sted henviste
også til mit eget selskab.

Det tog i øvrigt mange måneder, før mit nummer reelt var hemmeligt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-07-05 21:10

Lisbeth submitted this idea :
> [...]
> også til mit eget selskab.

> Det tog i øvrigt mange måneder, før mit nummer reelt var hemmeligt.

Er det så ikke fordi du har ændret et ikke-hemmeligt nummer til et
hemmeligt ?
De forskellige databaser med numre opdateres jo ikke daglig, nogen af
dem går der nok måneder imellem.

Fra : Lisbeth

Dato : 26-07-05 06:52

> Er det så ikke fordi du har ændret et ikke-hemmeligt nummer til et
> hemmeligt ?

Nej. Mit nummer var - også ifølge kontrakten - hemmeligt. Og tjek i diverse
databaser bekræftede mig i, at sådan var det. Men en dag blev jeg ringet op
af en, der havde fundet mit nummer i en database (husker ikke hvilken). Og
selvsamme database oplyste mig, at de have oplysningen fra telefonselskabet.

> De forskellige databaser med numre opdateres jo ikke daglig, nogen af dem
> går der nok måneder imellem.

Ja præcis. Det fandt jeg ud af, da jeg bad dem om at fjerne mit nummer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Andrew Engels Rump (~

Dato : 27-07-05 12:53

After drinking 3 Pan Galactic Gargle Blasters, "Lisbeth"
<lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> mumbled in
> [...]
> kun et enkelt sted på nettet nummeret kunne slås op. De øvrige
> steder var nummret hemmeligt. Og det pågældende sted henviste

Der var engang hvor selskaberne leverede alle data, uanset om de
var hemmelige eller ej, sammen med en markering om nummeret var
hemmeligt eller ej. Det var så modtagerens ansvar at sortere dem
fra der var hemmelige - hvilket - selvfølgelig - ikke skete på et
webbaseret søgested, hvorefter alle mulige hemmelige numre blev
offentliggjort!

Andrew
--
*** The opinions expressed are not necessarily those of my employer. ***
* Software Engineer Andrew Engels Rump * BLIK og ROERarbejderforbundet *

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-07-05 11:12

Henrik Stidsen skrev den 25-07-2005 16:28:
> Lisbeth explained :

> Det er dit telefonselskab der udleverer nummer navn og adresse til
> databaserne så hvis du har bedt om hemmeligt nummer og det alligevel kan
> findes, ja så ved du hvor du skal klage.

Hemmeligt nummer og udeladt nummer er to forskellige ting.

Hemmeligt nummer er, at du under brugen af telefonen ikke får vist dit
nummer hos den modtager du ringer til.
(den funktion kan man også selv slå til og fra i telefonens
indstillinger, men det er også muligt at gøre det fra selskabets side

Udeladt nummer er, at man ikke optræder i databaser rundt omkring.

Man kan så selv vælge om man vil have den ene eller den anden. Eller begge.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året