Combi-Camp 500 --> 750 kg. ?
Fra : Quitte

Dato : 24-07-05 22:00

Hej gruppe,

jeg står overfor et køb af en brugt Combi-Camp fra 2004. "Problemet" er, at
den kun er indregistreret til 500 kg., men jeg ønsker at få den opvejet til
750 kg.

Kan det blot gøres ved en normal omregistrering, eller skal Combi-Camp'en
synes?

mvh
Torben

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-07-05 23:08

> [...]
> til 750 kg.
>
> Kan det blot gøres ved en normal omregistrering, eller skal Combi-Camp'en

Den skal synes.

Har den bremser, hvis ikke skal du have ret stor bil for at måtte trække
den, det er også en god ide hvis den har støddæmpere.
Du skal også have papire fra producenten der opgir at den kan opvejes
(hvilket den jo kan).

Hilsen Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 10:16

> [...]
> den, det er også en god ide hvis den har støddæmpere.
> Du skal også have papire fra producenten der opgir at den kan opvejes

Hvad er fordelen ved at få dn opvejet..?

Fra : Jørgen L.

Dato : 25-07-05 11:11

> Hvad er fordelen ved at få dn opvejet..?

At du kan læsse mere i den end de 50 til 80 kg.
møbler, mad, vand, tøj osv. vejer jo. nogle vil også gerne have cykler med
på toppen.

Hilsen Jørgen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 26-07-05 21:47

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> At du kan læsse mere i den end de 50 til 80 kg.
> møbler, mad, vand, tøj osv. vejer jo. nogle vil også gerne have cykler med
> på toppen.
>
> Hilsen Jørgen

Netop hjemme efter 3 uger i vor campingvogn; de 2 af dem med min bror og
hans familie i vogntoget.
De har netop købt en brugt CC i år - den er med 500 kg totalvægt. Han har
fået at vide at der kræves støddæmpere for at få vejet den op til 750 kg
totalvægt.
Og han mener da forresten at den er kanon at køre med - lavere forbrug, når
man ikke lige glemmer at den er der
Og med 2 sovekabiner passer den fint til ham med kone og barn.

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Sten Bo

Dato : 27-07-05 12:49

"Jesper Hedegaard" <ja-til-spam@spammers.un> skrev i en meddelelse

, Han har
> fået at vide at der kræves støddæmpere for at få vejet den op til 750 kg
> totalvægt.

Det er vist en tilsnigelse - problemet er vægtangivelsen på et lille skilt
på akslen - og står der 500 kg her skal der en anden aksel på med gæt 750
markering.

Der kunne vistnok ikke sættes støddæmpere på 500 kgs akslerne,
der mangler beslagene. Aksler og undervogn er fuldstændig ens på
vognene og opvejning når man har en 750 kg aksel kræver bare en henvendelse
på motorkontoret.

Og Hvis der bare skulle sætte støddæmpere på er det en smal hurtig og billig
sag - der endda bidrager til sikkerheden. Kan let gøres af
hjemmemekanikeren.

Ring evt. til CC med stelnummeret og få et præcist svar om vognen.

Hilsen Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 27-07-05 13:13

,

> [...]
> der mangler beslagene. Aksler og undervogn er fuldstændig ens på
> vognene og opvejning når man har en 750 kg aksel kræver bare en

Ja det kunne misforstås en 500 kgs aksel er selvfølgelig ikke mage til en
750 kg aksel.

Men vognene der kan vejes op fra 500 til 750 kg er helt ens og det er kun
en papirsag.

Er der ikke bremser kan det ikke betale sig at eftermontere dem. Billigere
at finde en anden vogn.

ER der overhovedet nogen biler der må køre med 750 kg ubremset? Jeg kan til
nød forstå at man med en meget stor bil vil køre med 500 kg uden bremser -
men ikke med 750 kg.

hilsen

Fra : Peter Marlau Knudsen

Dato : 27-07-05 14:31

> [...]
> der mangler beslagene. Aksler og undervogn er fuldstændig ens på
> vognene og opvejning når man har en 750 kg aksel kræver bare en

Og så er man sikret retten til at betale vægtafgift!!

Hilsen
Peter Marlau

Fra : Sten Bo

Dato : 27-07-05 19:12

"Peter Marlau Knudsen" <pmk@NOSPAMitst.dk> skrev i en meddelelse

, kræver bare en

> Og så er man sikret retten til at betale vægtafgift!!
>
> Hilsen
> Peter Marlau

Ja man ka jo bare la vær. Ikke ret men pligt ! skal, det er ikke
frivilligt - jeg tror vi gir 110 pr. gang, men gør det gerne for at ha lov
til at laste vognen. Det slider jo også gevaldigt på vejene s å d e t g ø
r v i g e r n e. Det koster jo også noget at de skal holde regnskab med
os.

---
En skatteautoritet har udtalt, at det ikke må komme så vidt, at man siger:
"Jeg gidder ikke mere". - Er det nu ham selv eller skatteyderne han mener?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-07-05 14:25

"Peter Marlau Knudsen" <pmk@NOSPAMitst.dk> skrev i en meddelelse

> Og så er man sikret retten til at betale vægtafgift!!

Mig bekendt er retten til at betale vægtafgift knyttet til egenvægten og
ikke totalvægten..

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen L.

Dato : 28-07-05 17:00

> "Peter Marlau Knudsen" <pmk@NOSPAMitst.dk> skrev i en meddelelse

> Mig bekendt er retten til at betale vægtafgift knyttet til egenvægten og
> ikke totalvægten..

Hej Per.

Ikke på en trailer, der er det totalvægt, men det er noget i retning af 260
kr. per ½ år.

Hilsen Jørgen

Fra : Sten Bo

Dato : 29-07-05 08:08

> Hej Per.
>
> Ikke på en trailer, der er det totalvægt, men det er noget i retning af
> 260 kr. per ½ år.
>
> Hilsen Jørgen

Der er en tabel på

http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/vaegtafgift.asp

Hilsen Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 29-07-05 08:35

"Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:42e9d5c4$0$7390

> Der er en tabel på....

Det hedder en PÅHÆNGSVOGN på reg.attesten

Jeg mener bestemt at vi gir 110 halvårligt for en klapkasse og her er
satserne på

http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

under

Vægt- og udligningsafgift samt tillæg for privat anvendelse af varebiler og
mindre lastbiler mv. 2004 og 2005

Tilladt totalvægt Indtil 500 kg 501-1000 kg 1001-2000 kg 2001-2500
kg 2501-3000 kg 3001-4000

Årlig afgift pr. påhængskøretøj
- benzindrevet forvogn 0 110 220 290 360 440
- dieseldrevet forvogn 0 110 220 290 360 600

På vores registreringsattest står der drivkraft benzin og så står der
selvfølgelig synsfri sammenkomst og, Åbent lad med sidefjæle.

Altså tæt på prærievognen

Hilsen Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 29-07-05 10:29

Fra : Sten Bo

Dato : 29-07-05 10:50

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

( om klapkasser)

> Det hedder en PÅHÆNGSVOGN på reg.attesten

Og betales1 gang årligt.

> http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

Det er ikke til at finde satserne for campingvogne og jeg har så ringet til
ansvarligt for siden www.skat der oplyste, at det da bare er 32 % af beløbet
for personbiler uden udligningsafgift. Og at det beløb opkræves ½ årligt.
Han ku godt se at man ikke ku se lige de satser.

Jeg forsøgte så at finde en relevant side via Politi og nummerplader dk -
der alle viser til denne samme side.

Hilsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-07-05 21:02

> [...]
> hjemmemekanikeren.
>
> Ring evt. til CC med stelnummeret og få et præcist svar om vognen.

Mht støddæmpere til eftermontering på andre anhængere har jeg læst om Adria
at de billige modeller (som vor egen ), der er født uden støddæmpere
ganske vist mangler en lille arm på stræberarmen, der bærer hjulet. Men at
denne arm den blot er noget man skal huske at bestille sammen med dæmperne -
og at de fleste leverandører af uoriginale dæmpere også har armen klar til
levering.
Men om det er det samme med CC vil jeg ikke love - men det ku være man var
heldig

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Sten Bo

Dato : 27-07-05 21:52

> [...]
> også har armen klar til levering.
> Men om det er det samme med CC vil jeg ikke love - men det ku være man var

Nej det tror jeg ikke man kan, idet der er et pladestykke med monterinshul
der er fabriks-svejset på akslen. Der er så et medfølgende beslag der boltes
med ind på vangen hvorefter man monterer støddæmperen. Delene er
typegodkendte og man må ikke svejse på dem.

Og så tror jeg uden at vide det præcist at man ikke må ændre montering på en
typegodkendt vogn hvor beskrivelsen til den aksel ikke nævner noget om
støddæmpere.

Ikke at det gør vognen dårligere - men hvis det ikke er nævnt i
typebeskrivelsen - er det vel galt. Tjae. hvis det ser rigtig ud er det
måske svært at falde over, men teoretisk ku der måske opstå et eller andet.

Akslerne er jo med indbyggede støddæmpervirkning inde i lagene i akslen, se
http://www.al-ko.se/index.asp?CAT=1 hvor der er en lille animering der
viser hvordan.

Jeg skal ikke kunne sige om det man kalder egendæmpning har indflydelse på
om man altid behøver støddæmpere - men de støddæmpere der bruges kommer
vistnok også fra alko og passer til akslens egenskaber. Ja det mener jeg da,
har ikke gloet for nylig:

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 27-07-05 21:55

>,
>
> Akslerne er jo med indbyggede støddæmpervirkning inde i lagene i akslen,
> se på http://www.al-ko.se/index.asp?CAT=1 hvor der er en lille animering
> der viser hvordan.

Det er inde undser akselserier, prøv det her
http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=68

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 27-07-05 23:36

> [...]
> om man altid behøver støddæmpere - men de støddæmpere der bruges kommer
> vistnok også fra alko og passer til akslens egenskaber. Ja det mener jeg

OK - det gør jo en væsentlig forskel. På Adria skulle det være en original
del (eller kopi) der næsten kan monteres uden værktøj - kræver i det mindste
ikke svejsning.
Fine forklaringer fra Alko - bekræfter helt min opfattelse af hvordan sådan
en gummi-torsions aksel virker.
Har indtil videre kørt med 3 forskellige, lejede Adria-vogne samt vor egen.
Kun en har haft støddæmpere - 3 ha været 430'ere med forskellig indretning
samt en 391DK'er. Kunne faktisk ikke se eller mærke nogen forskel jeg kunn
forklare med støddæmperne.
Men har dog overvejet om de ku afhjælpe vor egen vogns svage
nikkebevægelser, som jeg tilskriver køkken/toilet i bagenden (430PH).
Slingrekobling eller måske ny bagdæmpere på bilen er også lidt inde i
billedet, men på den anden side syntes jeg ikke at det er generende eller
faretruende - ikke engang på de værste småveje vi har mødt.
Men sådan en Volvo 745 er jo heller ingen letvægter, og med campingfjedre
monteret gør læst i bilen samt påhægtet CV ikke det store indtryk.
Hvilket jeg forresten også i høj grad tilskriver bilens baghjulsophæng; stiv
bagaksel med en trailer-arm i hver side samt Panhard-stav - måske lyder det
ikke vildt moderned men opsætningen gør til gengæld at der _ikke_ kommer
mange styrende påvirkninger fra bagvognen.
Egentlig er bagvognens opbygning nærmest 100% overset - alle herinde skriver
om diesel og trækkraft men jeg har endnu ikke set nogen tråd, der kom ind på
hvad bilens hjulophæng egentligt betyder for vogntogets stabilitet.
Jeg ville da meget nødigt hægte en større anhænger på en bil med delvist
medstyrende bagaksel.....uf !

Har i øvrigt lige i forgårs på hjemvejen fra Skagen øget dæktrykket på CV'en
fra de max anbefalede 44 PSI til 50 PSI; +10% over Max pressure som
tidligere anbefalet herinde; syntes det gjorde en positiv forskel. At flytte
på de tunge ting i vognen er selvf. også testet, men det er lidt svært at
flytte de store ting andre steder hen end hvor der er plads; under
dobbeltsengen i fronten....

Nå - en ny dag truer....arbejdsdag efter 3 ugers ferie,,,,,, (ikke kommaer
men tårer ).

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller