Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Stemningsbilleder fra en grå søndag i Oden~
Fra : Morten Mortensen

Dato : 24-07-05 21:39

Hejsa,

Så har jeg endnu nogle billeder som der gerne må gives kritik på.

De er alle taget i dag, hvor jeg tog ind til Odense for at se om jeg kunne
fange en stemning, men det var lidt sværere end jeg havde regnet med, men
lidt kom der da ud af det.

http://www.debedste.dk/odense/images/Odense132.jpg

http://www.debedste.dk/odense/images/Odense133.jpg

http://www.debedste.dk/odense/images/Odense134.jpg

http://www.debedste.dk/odense/images/Odense135.jpg

http://www.debedste.dk/odense/images/Odense136.jpg

På forhånd tak

Morten

Fra : Erik W.

Dato : 25-07-05 08:01

"Morten Mortensen" skrev i
> Så har jeg endnu nogle billeder som der gerne må gives kritik på.

Lyset er vigtigt når man fotograferer, og alle billerne du linker til bærer
præg af gråvejret. Billernene er noget mørke i det med tunge skygger. Det
hjælper en smule med 10% Shadows og 10 % Highlights, men helt godt bliver
det ikke.

> http://www.debedste.dk/odense/images/Odense132.jpg
> http://www.debedste.dk/odense/images/Odense136.jpg

Du kalder billerne stemningsbilleder, men jeg synes der mangler noget nærvær
især i de to ovenstående. Du skal tættere på og helt ind under huden på
folk. Spørg eventuelt om du må fotografere dem. Billedet af pigen der
kravler på HC Andersen vil jeg decideret kalde en Missed Photo Opportunity.
Du skulle have været helt tæt på så du fangede samspillet mellem pigens og
Hans Christians ansigt. Billedet af gadesælgeren er lidt bedre men jeg synes
stadigt der mangler noget nærvær, - prøv at eksperimentee med at få noget
mere af det5 ind i dine billeder, så man ikke føler sig som en betragter på
afstand.¨'

Mvh Erik

Fra : Erik W.

Dato : 25-07-05 08:19

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> Du kalder billerne stemningsbilleder, men jeg synes der mangler noget
nærvær
> især i de to ovenstående.

Jeg fik vist udtrykt mig lidt upræcist. De to vedstående er de to billeder
jeg ser muligheder i. De andre er uintreressante IMHO.

http://www.debedste.dk/odense/images/Odense135.jpg jeg forstår ikke hvorfor
du offentliggør sådan et billede? Billedet er mørkt og dødt i farverne, og
viser på afstand en mand, der vender ansigtet væk fra kameraet. Gå hen og
spørg ham om du må fotografere ham. Hvis han ikke vil fotograferes så lad
være. Hvis du må så tag en serie billeder fra forskellige vinkler, hvor du
søger at komme ind under huden samtidigt med at få sammenhængen med i
billedet (At han er gadesælger og tegner.)

En bemærkning mere til HC And og pigen: Hvis du havdse gået tæt på for at få
et closeup af HC's ansigt og pigen ville du have kunne få baggrunden sløret,
for at få et mere "tæt" og roligt billede. Det er noget som finjusteres med
valg af blænde.

Mvh Erik

Fra : Morten Mortensen

Dato : 25-07-05 13:14

"Erik W." <erik.w@surfmail.dk> wrote in message
> "Erik W." <erik.w@surfmail.dk> skrev i en meddelelse

> nærvær
>
> Jeg fik vist udtrykt mig lidt upræcist. De to vedstående er de to billeder
> jeg ser muligheder i. De andre er uintreressante IMHO.

Det vil jeg så forsøge at fange bedre næste gang muligheden byder sig.
Hvad betyder IMHO????

> [...]
> søger at komme ind under huden samtidigt med at få sammenhængen med i
> billedet (At han er gadesælger og tegner.)

Jeg viste godt jeg ville få "smæk" over dette her billede, på grund af at
han kigger den anden vej, men jeg kan faktisk lide det, for jeg ser ham som
optaget af noget helt andet end det han skulle være, nemlig at tage det op
af tasken som han er ved, og måske lidt fordi det bryde med reglerne om,
hvordan et billede skal være. Jeg villle dog ønske at jeg fået det der tager
hans opmærksonhed med.
Det er nok en smule for mørkt, men farverne kan jeg godt lide og det har
faktisk fået en del i farverne i forhold til det oprindelige billede.

> [...]
> sløret,
> for at få et mere "tæt" og roligt billede. Det er noget som finjusteres

Det kan jeg godt se for mig og jeg vil helt sikkert tænke over det hvis jeg
får muligheden igen, og trods min korte erfaring har jeg dog fået lidt styr
på det med blænde.... tror jeg da nok

Endnu en gang mange tak for din fine besvarelse....

Morten

Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 25-07-05 14:00

"Morten Mortensen" <mam@ingenspamdebedste.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg så forsøge at fange bedre næste gang muligheden byder sig.
> Hvad betyder IMHO????

"In My Humle Opinion" = IMHO

Mvh Jørn

Fra : Morten Mortensen

Dato : 25-07-05 14:09

Tak for det, jeg har set udtrykket mange gange og har undret mig en del....

Morten

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 21:06

"Jorn Ostergaard" <jostergaardXXXX@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "In My Humle Opinion" = IMHO

"Humle"? Som i øl?

Jeg ville nok sige, det stod for "In my humble opinion".

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Poul

Dato : 26-07-05 11:19

"Jorn Ostergaard" <jostergaardXXXX@stofanet.dk> wrote in message

> "Morten Mortensen" <mam@ingenspamdebedste.dk> skrev i en meddelelse

> "In My Humle Opinion" = IMHO
>
> Mvh Jørn

Jeg tror snarere det er 'In My Honest Opinion'...

Poul

Fra : Erik W.

Dato : 25-07-05 21:07

"Morten Mortensen" skrev i

> [...]
> Det er nok en smule for mørkt, men farverne kan jeg godt lide og det har
> faktisk fået en del i farverne i forhold til det oprindelige billede.

Tro mig Billedet er ikke godt!
Jeg har selv oplevet at få billeder som jeg selv så en masse spændende i
nedsablet af andre, som ikke kunne se det spændende.Det har lært mig at
tænke på billeder som kommunikation:

Når du ser på dit eget billede, så husker du de lugte der var på stedet, -
de lyde der var på stedet. Også farverne og det tredimensionelle rum husker
du. Også de handlinger og begivenheder der var lige før og efter billedet
forbinder du med billedet, når du ser det igen. Men du skal være klar over
at det gør vi ikke! Vi har ikke været der, og hvis du gerne vil formidle de
indtryk og oplevelser du har haft, så skal du tage ansvaret for at få alle
disse indtryk og oplevelse kommer med i billedet så vi andre, kan opleve
lidt af det du har oplevet.

> Endnu en gang mange tak for din fine besvarelse....

Selv tak

Mvh Erik

Fra : Morten Mortensen

Dato : 26-07-05 16:34

> [...]
> Jeg har selv oplevet at få billeder som jeg selv så en masse spændende i
> nedsablet af andre, som ikke kunne se det spændende.Det har lært mig at

Jamen jeg tror dig ingen tvivl om det.
Ja det er ikke altid andre er enige og kan se det samme som man selv ser, og
kan man ikke tåle at ens billeder bliver sablet ned skal man nok ikke ligge
dem frem til kritik her i gruppen.
Det med billeder som kommunikation vil jeg da prøve at have i mine tanker
frem over.

> [...]
> disse indtryk og oplevelse kommer med i billedet så vi andre, kan opleve

Jeg kan nok ikke sige mig helt fri for at gendanne noget af den stemning der
var lige på det tidspunkt, men det havde jeg ikke lige tænkt over kunne være
med til at danne min mening og indtryk af mit eget billede, så det skal jeg
se om jeg kan ligge fra mig.

Tak for alle de gode råd, som jeg tager med mig herfra ud i verdenen når jeg
skal tage de næste billeder..

Mvh.

Morten

Fra : Morten Mortensen

Dato : 25-07-05 12:59

> [...]
> hjælper en smule med 10% Shadows og 10 % Highlights, men helt godt bliver

Hej Erik

Jeg takker for den rigtige gode fedback som du giver her for det kan jeg
bruge til noget. Jeg ved godt det er prægt af gråvejr, og det skriver jeg jo
også det er. Og det var faktisk meningen af det skulle lyse lidt ud af
billederne at det var gråvejr, for jeg ville se om jeg kunne fange
stemningen i Odense centrum på sådan en grå Julidag, og som jeg skriver var
det sværere end jeg troede. Det gør det heller ikke lettere at jeg kun har
rodet med det at fotografere i ca.14. Men jeg kan nu godt lide det lidt
tunge i billederne, specielt dem med gadehandleren, og det er måske lidt det
udtryk jeg vil søge at finde frem i mine billeder men det vil tiden vise om
det er det rigtige for mig.

> [...]
> mere af det5 ind i dine billeder, så man ikke føler sig som en betragter

Da jeg stadig er ret ny i faget, har jeg nok her en personlig grænse der
skal nedbrydes, for at gå hen til en jeg ikke kender og spørge om jeg må
tage nogle billeder. Men det er her jeg virkeligt kan bruge det du giver i
feedback, for jeg kan helt sikkert godt se hvad du mener og det skal også
nok blive prøvet af inden så længe.
Men på grund af min manglende erfaring, så troede jeg at hvis jeg holdte mig
på afstand ville jeg være ubemærkt og derfor få det naturlige frem i
billedet.

Så rigtigt mange tak for dine kommentare

Morten

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-07-05 09:05

Morten Mortensen <mam@ingenspamdebedste.dk> wrote:

Hej Morten.

Jeg ved ikke rigtig hvorfor du offentliggører disse billeder, for de
bærer alle sammen præg af ringe engagement. Du har ikke set noget
særligt i de enkelte situationer, og har vist heller ikke søgt efter
det. På'en igen og vis os nogle mennesker.
Mvh
Erling

Fra : Morten Mortensen

Dato : 25-07-05 13:23

"Erling Hansen" <email@domain.com> wrote in message
> [...]
> særligt i de enkelte situationer, og har vist heller ikke søgt efter
> det. På'en igen og vis os nogle mennesker.

Hej Erling,

Det gør jeg fordi jeg er startet, på det med at tage billede for ca. 14 dage
siden, og for at jeg kan blive god/bedre så, bliver jeg nød til at få noget
kritik på noget af det jeg går og laver. Jeg er godt klar over at det ikke
er de bedste billeder i verden, men heller få noget hård kritik, jeg kan
lære af, end at side og holde mine kort på hånden herhjemme, og give mig
selv ret i at de er gode mine billeder.
Og vi skal jo alle starte et sted, og jeg er godt klar over at jeg har en
lang stejl bakke jeg skal op ad, inden jeg har noget som kan bruges, men med
den rigtig indsats når jeg vel et godt stykke op ad bakken.

Men tak for din kommentar.

Morten

Fra : Erling Hansen

Dato : 25-07-05 15:00

> [...]

> lang stejl bakke jeg skal op ad, inden jeg har noget som kan bruges, men med
> den rigtig indsats når jeg vel et godt stykke op ad bakken.

Hej Morten. Jeg var ikke klar over, at du er så ny. På den baggrund kan
man selvfølgelig fortælle, at dine billeder er pænt skarpe, belysningen
er OK - og sådan skulle det også gerne være med al den automatik der er
i nye kameraer.
Det billedmæssige tager desværre en fandens masse længere tid, men du
har fat i noget af det rigtige: Vis billederne til andre og lyt til
kritikken. Noget vil du kunne bruge, andet vil bare gøre dig sur.
Når så jeg siger, at du skal vise os nogle mennesker - gå tættere på -
vente på at en 'situation' opstår - eller skab den selv - så skal du se
det på baggrund af at MIN store interesse er portrætter - mens du vil få
andre råd fra en arkitekturfotograf - eksperimental . .. o.s.v.
Men nyd at digitalkameraerne er så vidunderligt billige at øve sig på -
og du skal sgu ikke engang have en papirkurv, som var vores bedste
værktøj i analog-dagene.
Held med det.
Mvh
Erling

Fra : Morten Mortensen

Dato : 25-07-05 15:55

> [...]
> Men nyd at digitalkameraerne er så vidunderligt billige at øve sig på -
> og du skal sgu ikke engang have en papirkurv, som var vores bedste

Hej Erling

Det var jo nogle andre ord du fik sat på det nu, og tak for det, men set i
lyset af at jeg ikke har haft et kamera i hånden i lægere tid syntes jeg
også selv at det nogenlunde.
Jeg har dog godt nok haft et Nikon F-401s som jeg har brugt, men det har
stort set ligget i sin taske siden jeg fik det, uden at blive brugt til
noget rigtigt (måske sammenlagt 400 billeder). For jeg har altid syntes at
det var træls, og dyrt, at man skulle vente på fremkaldelsen af filmen inden
man kunne se om det man gjorde var det rigtige. Så det har faktisk kun været
en P&S kamera til fest osv. hvor det altid har stået på auto. Så indtil for
14 dage siden havde jeg ikke den fjerneste ide om hvad blænde, lukketid,
brændevidde, iso osv. betød for billedet, samt det at komponere et billede.

I modsætning til mit nuværende 350D, hvor jeg har vel skudt omkring 1300
billeder (som du skriver dejligt billigt) på de godt 14 dage (heraf de
fleste i leg), men kun ca. 50 billeder på auto, så stort set alle mine
billeder er med manueller indstillinger, og daaaammmmnnn jeg syntes det er
svært at holde overblikket over alle de indstillinger der lige kan og skal
sættes, når man samtidig forsøger at fange lige det billede, som man i
farten opfanger er på vej.

Jeg ved godt at der er mange forskellige meninger om, hvordan et billede
skal se ud, og det er også derfor jeg sender nogle billeder som disse ud til
kritik, for vi ser dem alle stort set forskelligt, i en eller anden
udstrækning.
Og da jeg købte kameraet var det med henblik, på at komme ud i naturen og
tage billeder af hjorte, fugle og hvad der ellers er derude, men jeg må
indrømme at billeder som af gadehandleren faktisk fanger ret meget, så der
vil nok komme en del flere af disse i fremtiden

Endnu en gang mange tak for dine ord.

Mvh.

Morten