"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:42e9312a$0$2019$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
> news:42e92a4e$0$18650$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> Det er jeg jo så ikke enig i, jeg har aldrig haft en så stabil vogn som
>> efter at jeg kom over fra lavprofil dæk til 8 lags varevogns dæk, man
>> skal bare huske trykket på 4,5 bar.
>>
>>
>
> ... måske Schumacher skulle skifte til varevognsdæk og vinde næste Grand
> Prix ?
))
>
> Har endda blæst mine op på 4,8 bar men det høje profil på smallere dæk gør
> at torsionen bliver noget større.
> Varevognsdækket har profilhøjde på 12 cm og bredde på 18,5 cm - de gamle
> dæk 11 cm profilhøjde men på 20,5 cm bredde dæk - de kørte bare. Heri
> pustede jeg ca. 3,7 bar.
>
> --
> mvh.
>
> T. Hartung
> VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
>
www.sitecenter.dk/hartung
>
- nu er F1-dæk ikke lige kendt for deres store sideværts stabilitet - har du
nogen sinde set sådan et umonteret ?
Det er en reel slaskekasse som jeg ikke ville sætte på min bil (nå ja - de
kan alligevel ikke være i hjulkassen).
Det må simpelthen være trykket der gør at de kan køre stærkt på de dæk - de
ser mest ud til at være lavet til en stor sæbekassebil
Men jeg har da godt set at de kører pænt stærkt på dem - spekulerer lidt på
om de er lavet som et ovalt kammer hvor selve gummiet bare er bygget ud i
hjørnerne for at nå vejen.....må lige en tur over Google og se om jeg kan
finde noget om dæktryk på såd'n fætter...øjeblik (blir sikkert til resten af
aftenen...)
Formula One tires by the numbers
Compound: 79 percent rubber, 18 percent steel, and 3 percent textile
(greatly simplified)
Load: 3,000 revolutions/minute
Tread: four grooves distributed evenly across the surface. Groovings must be
at least 14 mm wide and 2.5 mm deep
Optimal operating temperature: 90 to 100 degrees Celsius
Optimal tire pressure: 1.0 to 1.2 bars of dehumidified air or nitrogen
Maximum width: 355 millimeters front, 380 mm back
Diameter: 660 mm
Rim diameter: maximum 330 mm (13 inches)
Hm - ganske overraskende - 1 - 1,2 bar !?! Og ikke mindst det optimale
temperaturområde: 90 - 100 grader - og det er Celcius....
Det dæk, jeg så hos en bilhandler for en 5 år siden var så slasket i siderne
(det var uden fælg) at jeg tog det for givet at det måtte være trykket der
gav det sideværts stabilitet.
Og med 13" fælge som ses ovenfor at være 330 mm og en diameter på 660 mm
samt en bredde på 380 mm har vi noget der svarer til et 380/45-13 dæk.
45-profil lyder da meget sportsligt men når man tar 45% af bredden på 330 mm
får man en dækhøjde på 165 mm. Tidens populære sportsdæk hedder typisk
195/50-15 og har dermed en dækhøjde på 97,5 mm.
Og efter de tal sidder jeg nu og kan ikke rigtigt bestemme mig om hvorvidt
det alligevel ikke lyder ganske stabilt i sin konstruktion, såd'n et dæk...
Pyt - det er aldrig for sent og tit sjovt at lære noget nyt
Nå - for at komme lidt på sporet igen fandt jeg lige en oversætter mellem
PSI og Bar. Som jeg tidligere skrev er vores cv-dæk påstemplet "max 44 PSI"
og jeg har lige under ferien hævet det fra 44 til 50 PSI og syntes det
gjorde en forskel - i bar er det fra 3,0 til 3,4 bar.
Noget af en forskel til et F1-dæk
Men jeg ku nu osse bedre tænke mig at sætte nogle bredere og lavere dæk på
en varevognsdæk. Vore nuværende dæk har et max load på 530kg hver, så et
lavere, bredere dæk med måske 20-30% højere bæreevne burde have en
væsentligt større sideværts stabilitet.
Prøv selv at skubbe lidt kraftigt til cv'en når den er spændt for så den
rigtigt kan rokke sideværts i dækkene - vores flytter sig faktisk pænt uden
at tilte. Eller prøv at parkere langs en landevej og benyt toilettet i cv'en
medens trafikken ræser forbi UDEN at sætte støtteben ned - så ved i helt
sikkert hvor meget den kan flytte sig sideværts
--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder