Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjælp - gøre digiatalbilleder mindre..
Fra : bj

Dato : 24-07-05 19:21

Hej

jeg er ikke lige en haj til det her, mne jeg skal have lavet nogle
digitalbilleder mindre, så de ikke fylder mere end 1MB.

Jeg har taget billederne med en canon isus 500. '

Er der nogen der kan hjælpe mig videre. Jeg ved ikke hvilke oplysninger der
er brug for til at kunne få¨hjælp, men jeg er sikker på, at der der er
nogen, der kan fortælle det.

mhv.

bj

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 24-07-05 19:50

bj wrote:
> [...]
> er brug for til at kunne få¨hjælp, men jeg er sikker på, at der der er

Et Canon IXUS 500 gemmer billederne som jpg filer. Disse filer kan
komprimeres hårdere (gem i mindre kvalitet), eller gemmes i mindre
opløsning.

Det gratis program Irfanview fra http://www.irfanview.com/ kan begge dele.

Nu ved jeg jo ikke om det er originalbillederne du vil have under 1 MB,
eller om det er kopier du vil have under 1 MB. Men jeg vil da foreslå
som det mindste at gemme de uredigerede originalbilleder på en CDR.

/Mogens

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-07-05 20:00

On Sun, 24 Jul 2005 20:21:03 +0200, bj wrote:

> [...]
> er brug for til at kunne få¨hjælp, men jeg er sikker på, at der der er

Hvad skal du bruge billederne til? Bare vise dem på en computerskærm eller
bruge dem til "fremkaldelse" ?

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D

Fra : bj

Dato : 24-07-05 20:34

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad skal du bruge billederne til? Bare vise dem på en computerskærm eller
> bruge dem til "fremkaldelse" ?

Jeg skal bruge nogle af dem til at lægge ind på bilbasen, da min bror skal
have sin bil solgt og der må billeder ikke være over 1MB

bj

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-07-05 20:41

On Sun, 24 Jul 2005 21:34:05 +0200, bj wrote:

> Jeg skal bruge nogle af dem til at lægge ind på bilbasen, da min bror skal
> have sin bil solgt og der må billeder ikke være over 1MB
>
> bj

Dvs. at de skal bruges på en computerskærm. Så behøvet de ikke være mere
end 1000 px i breden. Så sæt størrelsen ned til de 1000 px i breden og lad
højden følge med forholdsmæssigt. De fleste billedbehandlingsprogrammer
kan det. Derefter gem dem i jpg i ca. 50% kvalitet.

Fra : bj

Dato : 24-07-05 21:16

> [...]
> end 1000 px i breden. Så sæt størrelsen ned til de 1000 px i breden og lad
> højden følge med forholdsmæssigt. De fleste billedbehandlingsprogrammer
> kan det. Derefter gem dem i jpg i ca. 50% kvalitet.
>
>tak for hjælpen, nu virker det. Iøvrigt har jeg oprettet genvej på mit
>skrivebord til din hjemmside for at følge liddt med i dine billeder. Også
>dem med sport, jeg er selv cykelrytter. Men jeg må sige at det er dine
>naturbilleder der rammer for vildt. Virkelig godt. Ikke at jeg har så meget
>forstand på det, men jeg synes nu det er gode billder med liv i. Flot.
Tak for hjælpen til alle der har svaret med hjælp.

mvh.

bj

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 24-07-05 21:54

On Sun, 24 Jul 2005 22:16:21 +0200, bj wrote:

> Tak for hjælpen til alle der har svaret med hjælp.
>
> mvh.
>
> bj

Tak skal du ha for roserne. Der er flere/mange her i gruppen jeg ikke når
til sokkeholderne når det gælder om at tage billeder - hverken af
naturen/fuglene eller af alt andet. Jeg er blevet meget bedre end jeg var
i starten, men jeg har langt igen. Men en dag om mange år så jeg måske ½
så god som Max til fuglene.

ps. Jeg synes nok at jeg havde set dig i cykelgruppen.

Fra : bj

Dato : 25-07-05 11:47

> [...]
>
> --
> M.v.h
> Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D

øvelse gør mester....det håber jeg da på når jeg træner....og tager
billeder...jeg har også meget at lære hér, nok mere end du vil jeg mene pt.

bj