Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede af isfuglen
Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 14:51

Hej
jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for

Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.

http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1811_800.jpg

http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1861_800.jpg

mvh
Gerner Majlandt

Fra : Erling Hansen

Dato : 24-07-05 15:44

Gerner Majlandt <majlandt@mail.dk> wrote:

Jeg synes det er to dejlige billeder af en farvestrålende og forholdsvis
sjælden lille fugl - godt fanget. Det første meget traditionelt,
start-billedet med godt liv i. Det giver i hvert fald mig godt humør.
Fint (heldigt?) fanget.
Mvh
Erling

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:27

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sjælden lille fugl - godt fanget. Det første meget traditionelt,
> start-billedet med godt liv i. Det giver i hvert fald mig godt humør.
Hej Erling
mange tak, lidt held skal der jo altid til, men nu havde jeg jo set, den
fiske fra den samme gren flere dage, så det var jo bare med at gøre sig
"usynlig" og så vente

mvh
Gerner

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 25-07-05 00:13

Hej

Jeg kan bare tilslutte mig foregående talere.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 15:47

Gerner Majlandt wrote:

> http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1811_800.jpg

Selvom jeg normalt ikke gider kommentere fuglebilleder - og slet ikke måger,
parkænder og lignende store skrumler - så synes jeg godt nok det her er
flot. Og du har oven i købet fået den til at vende hovedet smukt på sned for
fotografen. Det gad jeg godt have taget.
En mikroskopisk indvending er måske baggrundsfarven - jeg tror jeg ville
have gjort den en anelse mørkere - der er lidt for meget bæbrunhed over den,
men i sammenhængen en detalje.

> http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1861_800.jpg

Stærkt - god udnyttelse af bevægelsesuskarpheden.
Meeeen - ku' du ikke, da du nu var i gang, have skåret det allernederste
væk, så de stumper gren, der lige kigger frem der, var fjernet?

vh

Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-07-05 15:50

"Gerner Majlandt"
> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for
>
> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.

> [...]

Super flot. -max-

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:24

> Super flot. -max-

Hej
Mange tak, det er dejligt at tage nogle billeder som andre også syntes om.

mvh
Gerner

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 16:00

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:23

> [...]
> En mikroskopisk indvending er måske baggrundsfarven - jeg tror jeg ville
> have gjort den en anelse mørkere - der er lidt for meget bæbrunhed over

Hej Jan
Tak for din fine kommetar.
Jeg vil prøve at se om jeg kan finde ud at at ændre baggrunden lidt.

> Stærkt - god udnyttelse af bevægelsesuskarpheden.
> Meeeen - ku' du ikke, da du nu var i gang, have skåret det allernederste
> væk, så de stumper gren, der lige kigger frem der, var fjernet?

Helt sikkert, det kan jeg godt se at det skal væk.

mvh
Gerner

Fra : Michael

Dato : 24-07-05 16:34

Gerner Majlandt wrote:
> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for
>
> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.

> [...]
Det er 2 pletskud, meget flot!

Michael

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-07-05 16:53

Michael skrev:
> [...]
Jamen - sk... fugle som pletskud. Herligt. På 61 er der lige noget i
bunden, du måske skulle rydde op i?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:21

> Jamen - sk... fugle som pletskud. Herligt. På 61 er der lige noget i
> bunden, du måske skulle rydde op i?

Hej ole
Du har helt ret i at jeg skulle havde fjernet pinden m.m. i bunden.

mvh
Gerner

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-07-05 16:34

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for
>
> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.

> [...]

Fede billeder, ingen tvivl om det, og det er en ekstremt smuk fugl synes
jeg. Jeg har selv jagtet den et par gange, uden at få noget brugbart ud af
det, måske er det tålmodigheden der mangler

MVH
Thomas

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:19

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fede billeder, ingen tvivl om det, og det er en ekstremt smuk fugl synes
> jeg. Jeg har selv jagtet den et par gange, uden at få noget brugbart ud af
> det, måske er det tålmodigheden der mangler

Hej Thomas
Tålmodighed skal der også til, men nu havde jeg jo set den det samme sted
nogle gange, Så et fotoskjul blev sat op, og så var det jo bare at vente

mvh
Gerner

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-07-05 20:48

> [...]
> nogle gange, Så et fotoskjul blev sat op, og så var det jo bare at vente

Ahh, det er hemmeligheden, måske jeg skulle finde camoflagenettet frem og
ligge på lur efter den, hehe.

MVH
Thomas

Fra : Alex W

Dato : 24-07-05 17:25

> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for

Hej Gerner

Disse billeder ER vi glade for at se. Det øverste: Lige i øjet. Flot
skarphed og lys. Det er det nederste også, men fjern liige pinden nederst.

/Alex W

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:16

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> Disse billeder ER vi glade for at se. Det øverste: Lige i øjet. Flot
> skarphed og lys. Det er det nederste også, men fjern liige pinden nederst.

Hej alex
Tak, jeg kan godt se at den pind bør fjernes.

mvh
Gerner

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-07-05 17:35

Gerner Majlandt wrote:

> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.
>
> http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1811_800.jpg

Tillykke, dette billede er ikke bare et godt fuglebillede, det er
også fotografi i absolut særklasse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:13

> Tillykke, dette billede er ikke bare et godt fuglebillede, det er også
> fotografi i absolut særklasse...

Hej Niels
Mange tak

mvh
Gerner

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-07-05 17:33

> [...]
> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for
>
> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.

Smukt dyr, fine billeder. Især det første kan jeg lide. Meget "klassisk"
positur, men det virker godt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:14

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:42e3c2d6$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Smukt dyr, fine billeder. Især det første kan jeg lide. Meget "klassisk"
> positur, men det virker godt.

Hej Morten
Mange tak for dit svar.

mvh
Gerner

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 24-07-05 17:47

> [...]
> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for
>
> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.

Perfekt, super flot!

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:12

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Perfekt, super flot!

Hej Frodo
mange tak
mvh
Gerner

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-07-05 18:09

Begge er superflotte!

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:12

> Begge er superflotte!

mange tak
mvh
Gerner

Fra : Jakob

Dato : 24-07-05 18:24

In article <42e39cdd$0$40204$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
majlandt@mail.dk says...

> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for
>
> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.
>
> http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1811_800.jpg

AHhh de er jo begge superflotte det må jeg sige. Dog synes jeg der er
lidt for meget blur på den med vingerne i bevægelse, synes det er lidt
ærgeligt at de næsten forsvinder helt, det ville have været bedre hvis
man stadig kunne se vingen mere defineret :0), ja det er sgu nok høje
krav at stille. Hvad var lukketiden på det billede, og hvad er der
ellers brugt af gear ?

Men farverne er jo fantastisk på sådan en fyr, du må have været slemt
tilfreds efter download :0)

Kunne også godt tænke mig at vide om baggrunden virkelig er så blured
pga dof eller har du selv manipuleret den væk ?
--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:10

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Kunne også godt tænke mig at vide om baggrunden virkelig er så blured
> pga dof eller har du selv manipuleret den væk ?

Hej Jakob

Billederne er taget med et Canon 20D og en EF 300L f/4 IS med en 2.0x Tamron
extender så brændevidden er 600mm + stativ

det men vingerne har du ret i, men da det var overskyet bliv billederne
taget med en lukketid på 1/60 sek på blænde 6.3, det første billede er taget
på blænde 5.6 og en lukketid på 1/125 sek.

nu ved jeg ikke helt hvad dof betyder, men jeg har ikke lavet andet i
photpshop end at beskære billedet, give det lidt levels, farve og USM.

mvh
Gerner

Fra : .J.S...

Dato : 24-07-05 20:22

> [...]
> taget med en lukketid på 1/60 sek på blænde 6.3, det første billede er
> taget på blænde 5.6 og en lukketid på 1/125 sek.

Giver dit objektiv + TC ikke en minimum på f/8 ?

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:54

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Giver dit objektiv + TC ikke en minimum på f/8 ?
Hej J.S.
Ikke med den Tamron jeg har, den snyder kameraet, jeg vil tro at det er det
samme som når man på Canons extender sætter tape på 3 kontakter.

mvh
Gerner

Fra : .J.S...

Dato : 24-07-05 21:04

> [...]
> Ikke med den Tamron jeg har, den snyder kameraet, jeg vil tro at det er
> det samme som når man på Canons extender sætter tape på 3 kontakter.

Ok, men den reelle blende må da være f/8 eller mindre, selv om der står
noget andet i EXIF, man mister da 2 stop med en 2.0X.

mvh/JS

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 21:19

> [...]

> Ikke med den Tamron jeg har, den snyder kameraet, jeg vil tro at det
> er det samme som når man på Canons extender sætter tape på 3

Muligvis dit kamera ikke ved, kombinationen har f/8, men det har den altså.
Blænden er et udtryk for forholdet mellem brændvidde og hullets størrelse.
Fordobler du brændvidden, øger du blænden med to trin.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/22/05)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-07-05 20:54

In article <42e3ea3e$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, .J.S... wrote:

> Giver dit objektiv + TC ikke en minimum på f/8 ?

Det er ikke et problem på Canon hvis man blænder kontakterne af.

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 24-07-05 20:30

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse

> nu ved jeg ikke helt hvad dof betyder, men jeg har ikke lavet andet i
> photpshop end at beskære billedet, give det lidt levels, farve og USM.

DOF er såmænd bare en forkortelse af det engelske udtryk for dybdeskarphed
(Depth of Field). Ellers kunne man være fristet til at tro det stod for
Dansk Ornitologisk Forening, lidt grineren at bruge den forkortelse i
forbindelse med et fuglebillede, hehe

MVH
Thomas

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:55

> [...]
> (Depth of Field). Ellers kunne man være fristet til at tro det stod for
> Dansk Ornitologisk Forening, lidt grineren at bruge den forkortelse i

Hehe, ja det kunne det jo også betyde, men tak for oplysningen.

mvh
Gerner

Fra : Jakob

Dato : 24-07-05 20:48

In article <42e3e7a1$0$89348$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
majlandt@mail.dk says...

> Billederne er taget med et Canon 20D og en EF 300L f/4 IS med en 2.0x Tamron
> extender så brændevidden er 600mm + stativ

Ok

> taget med en lukketid på 1/60 sek på blænde 6.3,

Ok jeg vidste jo godt at det var et totalt luxus statement jeg kom med,
faktisk imponerende at det er blevet så godt på 1/60 må jeg sige :0)

> [...]

> nu ved jeg ikke helt hvad dof betyder, men jeg har ikke lavet andet i
> photpshop end at beskære billedet, give det lidt levels, farve og USM.

Dybdeskaphed som anden skrev :0), men tak for dine kommentarer, og igen
tillykke med de fænomenale skud.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael

Dato : 24-07-05 18:43

Gerner Majlandt wrote:
> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for
>
> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.

> [...]
Bladet Digital Foto afholder fotokonkurrence, deadline 1 aug.
Prøv at sende 1811 ind , det er absolut et skud i særklasse.

Michael

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 20:11

"Michael" <nospam2me@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> Gerner Majlandt wrote:
>>
> Bladet Digital Foto afholder fotokonkurrence, deadline 1 aug.
> Prøv at sende 1811 ind , det er absolut et skud i særklasse.

Hej Michael
Tak, det vil jeg da lige overveje

mvh
Gerner

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 24-07-05 21:38

hej...

meget flot....

Hvor har du taget bilederene ??? her i DK ????

/F

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 24-07-05 22:30

"Finn Bindeballe" <FinnB__ZAP__@post6.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> hej...
>
> meget flot....
>
> Hvor har du taget bilederene ??? her i DK ????

Hej Finn
Ja de er taget ved Stubbergard sø som ligger 20 km syd for Skive.

mvh
Gerner

Fra : J K Hansen

Dato : 25-07-05 16:58

> [...]
> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for
>
> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.

Dejlige billeder og smukke farver. Absolut seværdige. Tak for kigget...
--
MVH J K Hansen
www.jkhansen.dk

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 25-07-05 18:41

On Sun, 24 Jul 2005 15:51:23 +0200, Gerner Majlandt wrote:

> Hej
> jeg prøver lige igen, de sidste var i jo ikke så glade for
>
> Jeg vil meget gerne have lidt kommentar.
>
> http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1811_800.jpg

Meget flot fugl og et dejligt skarpt billede, men jeg er ved at være træt
af at se fugle med ryggen til kameraet.

> http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1861_800.jpg

Det her er tilgengæld et kanon billede.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu får lov at prøve Canon Eos 20D

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 25-07-05 19:10

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> Meget flot fugl og et dejligt skarpt billede, men jeg er ved at være træt
> af at se fugle med ryggen til kameraet.

Hej Jens
Så har jeg lige et til dig her:
http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1859_800.jpg

mvh
Gerner

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 25-07-05 19:23

> "Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]

STOP, det er slet ikke fair mere. Nu sidder jeg her og stener, fordi min
vidvinkel jeg plejer at bruge til fugle er til reparation, og du giver mig
blod på tanden til at bruge en weekend på Isfuglejagt, det er slet ikke
godt, jeg har abstinenser, højre pegefinger ligefrem sidder og ryster, bare
for at trykke på en udløser, må hellere lige holde kameraet bare for at
dæmpe den lidt

Men et skide flot billede er det i hvert fald. Gode farver, god skarphed
(selvom det er lidt en kliché på så små billeder) og øjets refleksion, lige
i øjet Efter at have kigget lidt nærmere, ser det næsten ud som om du
har justeret et par højlys ned i det hvide, kan være jeg tager fejl. Det er
også total ligemeget, det er et fedt billede

MVH
Thomas

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-07-05 21:22

"Gerner Majlandt" <majlandt@mail.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.gm-foto.dk/fuglebilleder/20050724_isfugl1859_800.jpg

Lidt hårdt beskåret nederst/venstre, eller en anelse for lidt beskåret i
højre side, men skideflot. Baggrundfarven er dejlig neutral og passer
perfekt sammen med kræets farver.