Rykker i FF
Fra : Michael Weberg

Dato : 24-07-05 14:54

Hej.

Jeg har et problem med at første gang man går ind på

http://reingbergcad.dk

med Firefox så er indholdet på siden rykket 5-10px ned i forhold til resten
af siden. Hvis man så klikker på en af menu knapperne hoppen det op igen og
blir det rigtige sted. Nogle der kan hjælpe på dette underlige problem??

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 24-07-05 16:08

Michael Weberg skrev:

> [...]
> resten af siden. Hvis man så klikker på en af menu knapperne hoppen
> det op igen og blir det rigtige sted. Nogle der kan hjælpe på dette

start med at nulstille alle paddings og margins i dit dokument med *
{padding:0; margin:0; } SÅ skulle du få langt bedre harmoni mellem IE
og FF og deres indryk og hvad ved jeg. problemet er at stort set hver
eneste browser har sin egen indstilling fra starten, og disse skal
nulstilles så man har et ensartet udgangspunkt.

Claus

Fra : Michael Weberg

Dato : 24-07-05 16:41

> start med at nulstille alle paddings og margins i dit dokument med *
> {padding:0; margin:0; }

Kan jeg ikke helt få til at virke. Skal man sætte *{padding:0; margin:0; }i
alle stylesheetne eller?

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-07-05 19:47

Michael Weberg wrote:

> Kan jeg ikke helt få til at virke. Skal man sætte *{padding:0;
> margin:0; }i alle stylesheetne eller?

Ja, øverst i alle stylesheets, så padding og margin er nulstillet på alt,
inden du begynder at sætte de ønskede paddings og margins på de enkelte
elementer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Michael Weberg

Dato : 24-07-05 20:11

Bare så jeg lige har forstået der rigtigt.. når man laver en *{} er det så
gældende for alle styles i et style sheet?

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 24-07-05 20:11

Michael Weberg skrev:

> Kan jeg ikke helt få til at virke. Skal man sætte *{padding:0;
> margin:0; }i alle stylesheetne eller?

ja i dit eksterne stylesheet og kun 1 gang (* betyder samtlige
elementer i dit dokument! og husk at det skal være det absolut første
dokument du styler!)

Claus

Fra : Michael Weberg

Dato : 24-07-05 20:14

> ja i dit eksterne stylesheet og kun 1 gang (* betyder samtlige
> elementer i dit dokument! og husk at det skal være det absolut første
> dokument du styler!)

Tror jeg er ved at ha den. Men hvis jeg har flere stylesheets knyttet til
mine htmldokumenter så skal jeg vel sætte koden ind i alle stylesheetsne?

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 25-07-05 20:13

Michael Weberg skrev:

> Tror jeg er ved at ha den. Men hvis jeg har flere stylesheets knyttet
> til mine htmldokumenter så skal jeg vel sætte koden ind i alle
> stylesheetsne?

Nej igen kun i den første! *{} drejer sig om ALLE html elementer i dit
html dokument ikke om noget i css-dokumentet. Derfor er det også nok at
sætte den som det absolut første i det stylesheet du indsætter først!

Claus

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-07-05 21:13

Michael Weberg skrev:

> Bare så jeg lige har forstået der rigtigt.. når man laver en
> *{} er det så gældende for alle styles i et style sheet?

Det kan man ikke sige - regler i et css-ark gælder for elementer
(tags) i html-koden, ikke for andre regler i css-arket.

* matcher et vilkårligt element, så hvis man fx skriver:

* { margin: 0; padding: 0; }

- har man angivet at margen og fyld (padding) skal sættes til nul
for alle elementer. Nulstillingen "vinder" over browserens egne
indstillinger, men vil "tabe" til en tildeling som fx den følgende:

   p{ padding: 1em; }

- uanset hvilken af linjerne der står først. Det skyldes at
stjernen vægtes mindst af alle selektorer i et css-ark.

Det er nok at indsætte linjen med stjernen én gang i ét css-ark -
og på grund af vægtningen er det i praksis underordnet hvor i css-
arket (eller i hvilket ark, hvis du har flere), linjen placeres. Af
hensyn til overskueligheden er det dog normalt en god ide at
placere sådanne generelle tildelinger øverst.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Weberg

Dato : 24-07-05 22:10

Det var skåret tilpas ud så jeg ku forstå det. Mange tak for det...

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Michael Weberg

Dato : 24-07-05 22:41

Tak for jeres hjælp. Men det hjalp desværre ikke rigtigt på problemet. Det
virker lidt underligt..

--

Mvh Michael Weberg
http://vippen.homepage.dk

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 25-07-05 20:21

Michael Weberg skrev:

> Tak for jeres hjælp. Men det hjalp desværre ikke rigtigt på
> problemet. Det virker lidt underligt..

I fald at man ikke har set det, så er der faktisk en ganske fin artikel
omkring organiseringen af CSS her:
http://www.digital-web.com/articles/architecting_css/

Claus

PS. lige et lille sidespring! :)