|
| Hastighedsmåling Fra : Morten Wartou |
Dato : 04-06-01 19:41 |
|
Hej!
Jeg har købt en Finnjolle (faktisk to, men det er for pinligt til at jeg vil
tale om det), og nu har jeg brug for at måle hvor hurtigt jeg sejler.
En log er en mulighed, men den er vel ikke for snedig til en båd der kun har
en dybdegang på 10-20 cm.?
GPS er en anden mulighed - men kan man gå ud fra at hastighedsopgivelsen er
troværdig? Hvis der er en fejlvisning på ca. 3 meter, og den måler fx for
hver 10 meter, kan det vel ikke blive særlig præcist?
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Morten Guldager (04-06-2001)
| Kommentar Fra : Morten Guldager |
Dato : 04-06-01 19:51 |
|
On Mon, 4 Jun 2001 20:41:08 +0200, Morten Wartou wrote:
>
>Jeg har købt en Finnjolle (faktisk to, men det er for pinligt til at jeg vil
>tale om det),
Hæ. Er det ikke bare fordi man kan?
>og nu har jeg brug for at måle hvor hurtigt jeg sejler.
Du har været på vandet? Stort.
>GPS er en anden mulighed - men kan man gå ud fra at hastighedsopgivelsen er
>troværdig? Hvis der er en fejlvisning på ca. 3 meter, og den måler fx for
>hver 10 meter, kan det vel ikke blive særlig præcist?
Typisk måler den over et længere interval, men viser resultater når den
har dem.
Hvis den så senere finder ud af at det da vist ikke helt passede justerer
den blot næste resultat.
Så jeg vil anbefale en GPS. Men hvis du hellere vil vide hvor hurtigt du
faktisk sejler og ikke hvor hurtigt du kommer frem så er en log bedre.
GPS'en er ret ligeglad med havstrømninger.
Så hvis det handler om at lære hvilken sejlføring der giver mest fremdrift
er det en log du skal have fat i.
Men GPS'en er lettere for dig da du bare tager dem med hjem i lommen efter
endt sejltur. Jeg ved ikke hvordan en "løs" log skulle udformes...?
/Morten
| |
Claus Frørup (04-06-2001)
| Kommentar Fra : Claus Frørup |
Dato : 04-06-01 20:28 |
|
Isang tao pinangalanan Morten Guldager nagsulat :
>On Mon, 4 Jun 2001 20:41:08 +0200, Morten Wartou wrote:
klip
>>og nu har jeg brug for at måle hvor hurtigt jeg sejler.
klip
>Men GPS'en er lettere for dig da du bare tager dem med hjem i lommen efter
>endt sejltur. Jeg ved ikke hvordan en "løs" log skulle udformes...?
>
Jeg så på et tidspunkt en log, der bestod af et klart plastikrør med en
lille bold indeni. Den ene ende holdes nede i vandet så vandet trænger
ind i røret og skubber bolden opad, man kan så aflæse farten på en
skala.
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.
Brug news:dk.marked.privat.baad til køb og salg
Læs om de danske nyhedsgruppers brug på http://www.usenet.dk
| |
HENNING RASMUSSEN (04-06-2001)
| Kommentar Fra : HENNING RASMUSSEN |
Dato : 04-06-01 21:57 |
|
"Claus Frørup" <claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse > Jeg så på et
tidspunkt en log, der bestod af et klart plastikrør med en
> lille bold indeni. Den ene ende holdes nede i vandet så vandet trænger
> ind i røret og skubber bolden opad, man kan så aflæse farten på en
> skala.
> --
> Venlig hilsen, Claus
Hav hav.
Jeg ejer sådan en men bruger den sjælden. Den er nok lige så præcis som
andre typer, men til en Finnjolle dur den vist ikke. Man skal helst bruge
begge hænder til at holde den, og den skal være i en bestemt dybde for at
måle rigtig.
Gps er nok mest praktisk. Er det ikke i orden, at vente med at se farten,
til du kommer hjem? Så kan du f. eks. have den i lommen. Ellers må du have
2, en i hver side af båden, monteret så du kan aflæse dem på hver sin halse.
Nøjagtigheden af fart er vist ret god, men ved lav hastighed (under 10 knob,
så vidt jeg husker) kan der være en del fejl.
PS.(nysgerrig) Hvad kan du bruge den måling til? Er det ikke bare din
hastighed i forhold til konkurrenter, der tæller?
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
| |
Morten Wartou (04-06-2001)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 04-06-01 23:07 |
|
"HENNING RASMUSSEN" <henningrasmussen@get2net.dk> wrote in message
news:MDSS6.320$nL.7768@news.get2net.dk...
> Gps er nok mest praktisk. Er det ikke i orden, at vente med at se farten,
> til du kommer hjem? Så kan du f. eks. have den i lommen. Ellers må du have
> 2, en i hver side af båden, monteret så du kan aflæse dem på hver sin
halse.
> Nøjagtigheden af fart er vist ret god, men ved lav hastighed (under 10
knob,
> så vidt jeg husker) kan der være en del fejl.
> PS.(nysgerrig) Hvad kan du bruge den måling til? Er det ikke bare din
> hastighed i forhold til konkurrenter, der tæller?
Jeg har ingen konkurrenter. :) Jeg skal først til at lære at sejle, og der
er ingen andre Finnjoller i havnen, selvom der vist snart kommer en til. Så
det er simpelthen et spørgsmål om at finde ud af hvordan jeg bedst trimmer
jollen, mens jeg træner stille og roligt i et lukket farvand. Det ville jo
være rart med det samme at kunne se hastighedsændringer, så at have den i
lommen er ugodt, og hænderne har nok at gøre i en Finnjolle. Jeg kan godt
se, at monteringen kan blive et problem, og at købe to er måske lige tosset
nok (selvom jeg har to Finnjoller, men det skulle vi jo ikke tale om). Man
kunne måske montere den med en rem på armen? Jeg finder nok ud af noget.
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Tom Bøjland (07-06-2001)
| Kommentar Fra : Tom Bøjland |
Dato : 07-06-01 20:16 |
|
Meld dig ind i finnjolle klubben og tag ud og sejl med de andre.
Du får røvfuld, men det er den måde du lærer det hurtigst på. Og Finn sejlerne
er som alle os andre mægtigt gode til at hjælpe de "nye" med alle fiduserne (og
så er de også nogle hyggelige fyre har jeg hørt)
Mvh.
Tom
Morten Wartou skriver:
> "HENNING RASMUSSEN" <henningrasmussen@get2net.dk> wrote in message
> news:MDSS6.320$nL.7768@news.get2net.dk...
> > Gps er nok mest praktisk. Er det ikke i orden, at vente med at se farten,
> > til du kommer hjem? Så kan du f. eks. have den i lommen. Ellers må du have
> > 2, en i hver side af båden, monteret så du kan aflæse dem på hver sin
> halse.
> > Nøjagtigheden af fart er vist ret god, men ved lav hastighed (under 10
> knob,
> > så vidt jeg husker) kan der være en del fejl.
> > PS.(nysgerrig) Hvad kan du bruge den måling til? Er det ikke bare din
> > hastighed i forhold til konkurrenter, der tæller?
>
> Jeg har ingen konkurrenter. :) Jeg skal først til at lære at sejle, og der
> er ingen andre Finnjoller i havnen, selvom der vist snart kommer en til. Så
> det er simpelthen et spørgsmål om at finde ud af hvordan jeg bedst trimmer
> jollen, mens jeg træner stille og roligt i et lukket farvand. Det ville jo
> være rart med det samme at kunne se hastighedsændringer, så at have den i
> lommen er ugodt, og hænderne har nok at gøre i en Finnjolle. Jeg kan godt
> se, at monteringen kan blive et problem, og at købe to er måske lige tosset
> nok (selvom jeg har to Finnjoller, men det skulle vi jo ikke tale om). Man
> kunne måske montere den med en rem på armen? Jeg finder nok ud af noget.
>
> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou
| |
Morten Wartou (07-06-2001)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 07-06-01 21:16 |
|
Hej Tom!
Jo, jeg har allerede meldt mig ind. Men da jeg er totalt nybegynder, vil jeg
gerne starte i beskyttet farvand, derfor ligger den ved Roskilde Fjord. Når
jeg har lært det grundlæggende, kan jeg begynde at tænke på kapsejlads.
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
"Tom Bøjland" <505@sport.dk> wrote in message
news:3B1FD2F5.821FB8DE@sport.dk...
> Meld dig ind i finnjolle klubben og tag ud og sejl med de andre.
>
> Du får røvfuld, men det er den måde du lærer det hurtigst på. Og Finn
sejlerne
> er som alle os andre mægtigt gode til at hjælpe de "nye" med alle
fiduserne (og
> så er de også nogle hyggelige fyre har jeg hørt)
>
> Mvh.
> Tom
>
> Morten Wartou skriver:
>
> > "HENNING RASMUSSEN" <henningrasmussen@get2net.dk> wrote in message
> > news:MDSS6.320$nL.7768@news.get2net.dk...
> > > Gps er nok mest praktisk. Er det ikke i orden, at vente med at se
farten,
> > > til du kommer hjem? Så kan du f. eks. have den i lommen. Ellers må du
have
> > > 2, en i hver side af båden, monteret så du kan aflæse dem på hver sin
> > halse.
> > > Nøjagtigheden af fart er vist ret god, men ved lav hastighed (under 10
> > knob,
> > > så vidt jeg husker) kan der være en del fejl.
> > > PS.(nysgerrig) Hvad kan du bruge den måling til? Er det ikke bare din
> > > hastighed i forhold til konkurrenter, der tæller?
> >
> > Jeg har ingen konkurrenter. :) Jeg skal først til at lære at sejle, og
der
> > er ingen andre Finnjoller i havnen, selvom der vist snart kommer en til.
Så
> > det er simpelthen et spørgsmål om at finde ud af hvordan jeg bedst
trimmer
> > jollen, mens jeg træner stille og roligt i et lukket farvand. Det ville
jo
> > være rart med det samme at kunne se hastighedsændringer, så at have den
i
> > lommen er ugodt, og hænderne har nok at gøre i en Finnjolle. Jeg kan
godt
> > se, at monteringen kan blive et problem, og at købe to er måske lige
tosset
> > nok (selvom jeg har to Finnjoller, men det skulle vi jo ikke tale om).
Man
> > kunne måske montere den med en rem på armen? Jeg finder nok ud af noget.
> >
> > Med venlig hilsen,
> >
> > Morten Wartou
>
| |
Morten Wartou (04-06-2001)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 04-06-01 21:02 |
|
"Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message
news:slrn9hnm5d.r60.spamtrap@guldager.uni.to...
> On Mon, 4 Jun 2001 20:41:08 +0200, Morten Wartou wrote:
> >Jeg har købt en Finnjolle (faktisk to, men det er for pinligt til at jeg
vil
> >tale om det),
> Hæ. Er det ikke bare fordi man kan?
Suk, jeg håbede du ikke læste denne gruppe. :)
> >og nu har jeg brug for at måle hvor hurtigt jeg sejler.
> Du har været på vandet? Stort.
Nej, mangler stadig våddragten. Jeg har dog efterhånden meget svært ved at
holde mig i skindet.
> >GPS er en anden mulighed - men kan man gå ud fra at hastighedsopgivelsen
er
> >troværdig? Hvis der er en fejlvisning på ca. 3 meter, og den måler fx for
> >hver 10 meter, kan det vel ikke blive særlig præcist?
> Typisk måler den over et længere interval, men viser resultater når den
> har dem.
> Hvis den så senere finder ud af at det da vist ikke helt passede justerer
> den blot næste resultat.
Snedigt!
> Så jeg vil anbefale en GPS. Men hvis du hellere vil vide hvor hurtigt du
> faktisk sejler og ikke hvor hurtigt du kommer frem så er en log bedre.
> GPS'en er ret ligeglad med havstrømninger.
> Så hvis det handler om at lære hvilken sejlføring der giver mest fremdrift
> er det en log du skal have fat i.
Det var faktisk det jeg var mest interesseret i. Men man må vel formode, at
en Finnjolle, med sin ringe dybdegang, ikke bliver voldsomt påvirket af
strømmen, især ikke de formodentlig begrænsede af slagsen der er i Roskilde
fjord.
> Men GPS'en er lettere for dig da du bare tager dem med hjem i lommen efter
> endt sejltur. Jeg ved ikke hvordan en "løs" log skulle udformes...?
En faldskærm og en fiskevægt? :)
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Lars Kristensen (05-06-2001)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 05-06-01 07:40 |
|
"Morten Wartou" <morten_remove_when_replying@wartou.dk> wrote in message
news:pPRS6.292$nL.6741@news.get2net.dk...
> "Morten Guldager" <spamtrap@mogul.dk> wrote in message
> news:slrn9hnm5d.r60.spamtrap@guldager.uni.to...
> Det var faktisk det jeg var mest interesseret i. Men man må vel formode,
at
> en Finnjolle, med sin ringe dybdegang, ikke bliver voldsomt påvirket af
> strømmen, især ikke de formodentlig begrænsede af slagsen der er i
Roskilde
> fjord.
>
Hvis du sejler ved Roskilde er der ikke noget videre strøm, men kommer du
lidt længere nord på i fjorden vil du opleve at strømmen faktisk kan blive
relativt kraftig, f.eks. oppe ved Frederiksund. Og jov en Finnjolle bliver,
ligesom alle andre, påvirket af strømmen. Hvis du sejler på Roskilde Fjord
tror jeg ikke du kan bruge log/GPS løsningen til ret meget for hvordan kan
du være sikker på at vinden er konstant og dermed også din fart. Nej, det
eneste der dur er sikkert at sammenligne sig med nogle andre.
Mvh
Lars
| |
Henning (04-06-2001)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 04-06-01 19:53 |
|
On Mon, 4 Jun 2001 20:41:08 +0200, "Morten Wartou"
<morten_remove_when_replying@wartou.dk> wrote:
>Hej!
>
>Jeg har købt en Finnjolle (faktisk to, men det er for pinligt til at jeg vil
>tale om det), og nu har jeg brug for at måle hvor hurtigt jeg sejler.
>
>En log er en mulighed, men den er vel ikke for snedig til en båd der kun har
>en dybdegang på 10-20 cm.?
>
>GPS er en anden mulighed - men kan man gå ud fra at hastighedsopgivelsen er
>troværdig? Hvis der er en fejlvisning på ca. 3 meter, og den måler fx for
>hver 10 meter, kan det vel ikke blive særlig præcist?
En GPS i dag (efter amerikanerne gav satelliterne fri) har en
fejlmargen på 10cm...
Når jeg måler i min bil, stoler jeg mere på GPS'en end på
speedometret
Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk
| |
Morten Wartou (04-06-2001)
| Kommentar Fra : Morten Wartou |
Dato : 04-06-01 21:05 |
|
"Henning" <ingen@email.tx> wrote in message
news:25mnhtk284d9e0f551tqa8da116u7jeeg7@4ax.com...
> En GPS i dag (efter amerikanerne gav satelliterne fri) har en
> fejlmargen på 10cm...
Hvis jeg ser på Garmins specifikationer for deres håndholdte GPS'er, taler
de om ca. 15 meters fejlvisning - også på nye post-satellit-scrambling
modeller.
Med venlig hilsen,
Morten Wartou
| |
Bent E. (04-06-2001)
| Kommentar Fra : Bent E. |
Dato : 04-06-01 21:15 |
|
>En GPS i dag (efter amerikanerne gav satelliterne fri) har en
>fejlmargen på 10cm...
10 meter, før var det 100 meter,
men det er vel også meget pænt.
Sejlerhilsen
Bent E.
| |
HENNING RASMUSSEN (04-06-2001)
| Kommentar Fra : HENNING RASMUSSEN |
Dato : 04-06-01 22:11 |
|
"Bent E." <bentejo@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
news:thnr2bldjlfc64@corp.supernews.com...
>
> >En GPS i dag (efter amerikanerne gav satelliterne fri) har en
> >fejlmargen på 10cm...
>
>
> 10 meter, før var det 100 meter,
> men det er vel også meget pænt.
>
> Sejlerhilsen
> Bent E.
Hav hav.
Nøjagtighed for positioner er ikke helt det samme som for hastighed, selv om
der selvfølgelig er en sammenhæng. Gps'en måler hastighed som forhold mellem
positioner og tid, derfor er Gps'erne ikke så nøjagtige ved lave
hastigheder, med positioner, der fimser rundt i en cirkel med 10(20)m
radius. Fejlene bliver jo også regnet med.
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
| |
Kristian Aa Rasmusse~ (05-06-2001)
| Kommentar Fra : Kristian Aa Rasmusse~ |
Dato : 05-06-01 18:05 |
|
>
>Hav hav.
>
>Nøjagtighed for positioner er ikke helt det samme som for hastighed, selv
om
>der selvfølgelig er en sammenhæng. Gps'en måler hastighed som forhold
mellem
>positioner og tid, derfor er Gps'erne ikke så nøjagtige ved lave
>hastigheder, med positioner, der fimser rundt i en cirkel med 10(20)m
>radius. Fejlene bliver jo også regnet med.
>
> Med sejlerhilsen
>Henning _/) _/) _/)
>
Nu kender jeg jo ikke enhver GPS-navigator. Og indlysende er det da, at
enhver positionssensor bør kunne finde hastigheden ved at dividere afstand
med tid. Men GPS til professionel brug i hvert fald måler
satellitsignalernes dopplerforskydning, og kan dermed temmelig præcist
bestemme antennens bevægelseshastighed i rummet - uafhængigt af
GPS-systemets positionsnøjagtighed. Og for at få det slået helt fast:
GPS har i dag en positionsnøjagtighed på 25 meter i 95% af alle
positionsbestemmelser. Denne nøjagtighed er man i stand til at udnytte med
de bedste GPS-modtagere, der indeholder fejlkorretkionsoplysninger og har
evnen til bedre at skelne et reflekteret signal fra et signal, der er sendt
direkte til antennen fra satellitten.
Den fart, GPSen viser, kan på mange apparater vises med et tidsfilter,
således at farten midles over kortere eller længere tid, f. eks. hvert 2.
sekund eller hvert 30. sekund.
Man bør huske, at GPS-farten er farten over grunden, og at det ikke
nødvendigvis er den fart, man er interesseret i at måle, når man vil
hastighedsteste sin Finnjolle. Overfladestrøm påvirker ethvert flydende
objekt, om det så er flamingo. Og des mindre undervandsareal, des mere
afdrift.
Vil man derfor undersøge sit fartøjs langskibs hastighed gennem vandet, er
man nok bedst tjent med en impellerlog i sådan en jolle.
Nåmen hej.
Kristian Aa Rasmussen
| |
Heino Strauss (05-06-2001)
| Kommentar Fra : Heino Strauss |
Dato : 05-06-01 22:11 |
|
Hej NG.
jeg har i båden både gps og log, og der er en diff. på under 1 kn, dette
skyldes selvfølgelig også at gps måler farten over grund og loggen måler
farten gennem vandet, så jeg er overbevist om om du vælger det ene eller det
andet er lige godt.
Men jeg vil nu anbefale gps'en alligevel pga. den tager ikke højde for
strømmen, hvis du sejler mod strømmen med loggen vil den vise højere fart
end du i virkeligheden sejler.
Heino
| |
Bent Pedersen (05-06-2001)
| Kommentar Fra : Bent Pedersen |
Dato : 05-06-01 22:45 |
|
Når der sejles kapsejlads er man vel interesseret i farten gennem vandet,
derfor er en GPS aldeles uegnet til en kapsejlads-jolle. En log med trim-log
er det næst-bedste.
Det bedste er naturligvis en anden Finn-jolle. Og det er da også langt
sjovere...
Den med plast-røret og bolden har jeg prøvet engang, ikke god. Den kræver at
båden ikke vipper overhovedet, da det indvirker direkte på aflæsningen hvor
dybt røret er nede i vandet.
mvh
Bent Pedersen
"Heino Strauss" <strauss@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9fji05$haj$1@news.inet.tele.dk...
> Hej NG.
>
> jeg har i båden både gps og log, og der er en diff. på under 1 kn, dette
> skyldes selvfølgelig også at gps måler farten over grund og loggen måler
> farten gennem vandet, så jeg er overbevist om om du vælger det ene eller
det
> andet er lige godt.
> Men jeg vil nu anbefale gps'en alligevel pga. den tager ikke højde for
> strømmen, hvis du sejler mod strømmen med loggen vil den vise højere fart
> end du i virkeligheden sejler.
>
> Heino
>
>
| |
Helle Skoett (05-06-2001)
| Kommentar Fra : Helle Skoett |
Dato : 05-06-01 22:56 |
|
Øh, hvorfor er der ikke nogen, der foreslår manden at melde sig ind i en
klub, hvor der også er andre finnjolle-sejlere?
Morten: Meld dig ind i en klub. Hvis du har to både, kan den ene stå ved
klubben og den anden hjemme - smart ikke?
Hvis du ikke ved noget om at sejle, kan dine nye venner lære dig det - eller
du kan gå på sejlerskole. Det er også meget sjovere at konkurrere med andre
sejlere...
Og lur mig, der findes sejlerskoler i Roskilde fjord.
Men hvorfor har du to både. Det lyder som om, en frisk handelsmand har været
på spil?!
--
vh
helle s
| |
Martin Rise Christen~ (06-06-2001)
| Kommentar Fra : Martin Rise Christen~ |
Dato : 06-06-01 16:13 |
|
"Heino Strauss" <strauss@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:9fji05$haj$1@news.inet.tele.dk...
> Hej NG.
>
> jeg har i båden både gps og log, og der er en diff. på under 1 kn, dette
> skyldes selvfølgelig også at gps måler farten over grund og loggen måler
Det kommer vel meget an på hvor du sejler - hvis du sejler i lillebælt med 3
knobs modstrøm vil du have væsentligt mere end 1 kn i diff.
Eller for den sags skyld i svendborgsund, hvor strøm på op til 2,3 -4 knob
ikke er unormalt.......
Mvh,
Martin Rise Christensen
| |
Tore og Helle (06-06-2001)
| Kommentar Fra : Tore og Helle |
Dato : 06-06-01 16:48 |
|
Det er rigtigt, at man kan føre lange diskussioner om fart over grunden og
fart gennem vand, men gælder det at se om et sejltrim virker er fart over
grunden jo helt fint ligegyldig hvor meget strøm der så er, hvis denne altså
er rimelig konstant... nå der fandt jeg lige et argument, der modsiger mig
selv
Men det mest perfekte er både GPS og Log, men så skal du efterhånden købe en
større båd. Hvad med at tage det lidt på fornemmelsen. Jeg tror alle har
oplevet at sejle i klister, indtil man foretager en trimmning (f.eks. slække
hækstaget etc).
Sidste år nåede jeg en fart i 9 m/sek halvvind i min Omega på 8,6 kn .... ja
det var over grunden, men alligevel...
Tore
Dafne
Lynetten
Martin Rise Christensen skrev i meddelelsen <9flh63$4j8$1@sunsite.dk>...
>
>"Heino Strauss" <strauss@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:9fji05$haj$1@news.inet.tele.dk...
>> Hej NG.
>>
>> jeg har i båden både gps og log, og der er en diff. på under 1 kn, dette
>> skyldes selvfølgelig også at gps måler farten over grund og loggen måler
>
>Det kommer vel meget an på hvor du sejler - hvis du sejler i lillebælt med
3
>knobs modstrøm vil du have væsentligt mere end 1 kn i diff.
>Eller for den sags skyld i svendborgsund, hvor strøm på op til 2,3 -4 knob
>ikke er unormalt.......
>
>Mvh,
>
>Martin Rise Christensen
>
>
| |
Martin Rise Christen~ (06-06-2001)
| Kommentar Fra : Martin Rise Christen~ |
Dato : 06-06-01 18:42 |
|
"Tore og Helle" <hellehjorth@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse
news:fdsT6.136$1q2.45587@news.get2net.dk...
> Det er rigtigt, at man kan føre lange diskussioner om fart over grunden og
> fart gennem vand, men gælder det at se om et sejltrim virker er fart over
> grunden jo helt fint ligegyldig hvor meget strøm der så er, hvis denne
altså
> er rimelig konstant... nå der fandt jeg lige et argument, der modsiger mig
> selv
>
Sejltrim, er jo mindst ligeså meget en fornemelse, hvordan er søen, hvordan
krænger båden etc. Derfor vil jeg til enhver tid mene at den bedste
indikator til trim, er fart gennem vandet. Fart over grunden er langt bedre
til navigation og taktik. Men som du selv skriver, så er alt dette
væsentligt mere velegenet i en størrer båd.
Som spørger selv er inde på bliver det at monterer en "gammeldags" log på en
lille jolle også noget af en udfordring, netop på grund af planing, kræning
osv. Alle de år jeg har sejlet jolle har jeg ikke savnet nogen log.
Vi skal passe på vi ikke gør sejlsport til en udstyrs sport. Fart er jo som
bekendt kun den tid det tager at komme mellem to punkter, og det kan måles
med et armbåndsur. Sejl det samme stykke vej et par gange, hvor de ændrer en
parameter ad gang, og vupti, får du et fint billede af om det hjalp. Sådan
har jeg gjort, og jeg kan da ikke vinde americas cup, man jeg kan nu nemt
hygge mig på en onsdags kapsejlads
God Vind - og god sommer
Mvh,
Martin
| |
HENNING RASMUSSEN (06-06-2001)
| Kommentar Fra : HENNING RASMUSSEN |
Dato : 06-06-01 20:01 |
|
"Kristian Aa Rasmussen" <kristian_aaNEJTAK@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:468T6.145$Uz1.9159@news.get2net.dk...
Men GPS til professionel brug i hvert fald måler
> satellitsignalernes dopplerforskydning, og kan dermed temmelig præcist
> bestemme antennens bevægelseshastighed i rummet - uafhængigt af
> GPS-systemets positionsnøjagtighed.
Hej Kristian.
GPS til professionel brug kender jeg ikke noget til, men de er ganske givet
af en noget bedre kvalitet end det forbrugerelektronik, som Garmin og andre
sælger som verdens 8.de vidunder. Et sted på nettet har jeg engang læst, at
GPS beregner hastighed som en kombination af hastighed pr. tid og
dopplereffekt. Hvordan de kombinerer/vægter dem mener jeg ikke, der stod
noget om, eller også har jeg glemt det. Måske ved du det? Jeg mener også, at
hastigheder under 20km/t (10kn) skulle være mindre nøjagtige, har du en
forklaring på det?
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
| |
|
|