EyeTV 200: Hvordan er kvaliteten?
Fra : Rasmus Bruun

Dato : 24-07-05 13:43

Jeg har set flere af jer nævne, at I har Elgatos EyeTV 200. Hvordan er
kvaliteten på optagelserne? Jeg har p.t. et Hauppauge PVR500MCE-kort i
en Windows-maskine, og der er stor forskel på kvaliteten af de enkelte
kanaler på TDC's kabel-tv (større end på mit tv).

Jeg har en mistanke om, at det skyldes intern støj i computeren, og jeg
vil derfor blive glad, hvis nogen vil poste et ganske kort test-klip
eller to i dk.binaer, så jeg kan se, om det er værd at skifte til EyeTV.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Karl Antz

Dato : 24-07-05 15:39

Rasmus Bruun <usenet@please.remove.rasmusbruun.dk> wrote:

> [...]
> vil derfor blive glad, hvis nogen vil poste et ganske kort test-klip
> eller to i dk.binaer, så jeg kan se, om det er værd at skifte til EyeTV.

Hvis du har tid til at komme ud til ama'r så gi mig et ring, så kan du
selv se kvaliteten

3258 1630

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Tom

Dato : 24-07-05 23:35

TDCs signaler er stærkt komprimerede i forvejen, vist nok ovenikøbet i en
såkaldt variabel bit rate, da de "signaler" der ligger i en TDC pakke sendes
rundt til de forskellige husstande som såkaldt embedded signal ( pakket til
et signal, der først pakkes ud ved den lokale distribution) ( kassen i
væggen hos kunden/opgangen)

Hvis du ønsker at se kvaliteten på et vilkårligt TV signal, vil jeg foreslå
at du prøver via en almindelig stueantenne..
I den forbindelse er det værd at bemærke at DRs "originale" signal
rundsendes i MPEG2 i 9mbit/s, hvorefter det konverteres til et analogt
signal..
TV2 er - vist nok - rent analogt hele vejen.. Og dermed - formodentligt - i
en "højere opløsning" da det ikke er komprimeret..( ved jeg dog ikke med
sikkerhed)
Stadig TDCs kanaler er i flere tilfælde nede på 2-3 mbit/s ( .vbr)
Og distribueres embedded, hvilket giver en del støj..

Afslutningsvist, er alt digitalt via satellit stadig 9 mbit/s, og er blot
konverteret en enkelt gang..
Så hvis du har muligheden så prøv alternativt at optage fra en parabol..
Det kommende jordbaserede sendenet, arbejder - i starten - også med "op
imod" 9 Mbit i MPEG2.. Det bliver dog - formodentligt - lavet om til MPEG4 i
en lavere bitrate, når de skal have plads til flere kanaler om et par år !

Tom

PS
Den støj du ser, kan sagtens hænge sammen med at du både optager signalet,
og den støj TDC sender ud ( fordi signalet har været embedded)( Samlet til
en enkelt "datasignal"..)

Fra : Monty

Dato : 26-07-05 15:15

Tom wrote:
> [...]
> et signal, der først pakkes ud ved den lokale distribution) ( kassen i

Interessante oplysninger. Jeg er heller ikke særlig imponeret over det
generelle kvalitetsniveau på TDC Kabel-tv. Jeg har forlængst droppet
FM-kanalerne. Det lyder meget bedre, hvis jeg hiver antenneledningen ud
af stikdåsen og lader ledningen ligge sammenrullet på gulvet under mit
musikanlæg. Og tænk, det betaler man for hver måned...

Billedkvaliteten burde vel være bedre med en Selector-boks fra TDC, hvor
signalet er digitalt hele vejen til min stue, men "Kanalerne i
Fuldpakken findes ikke i digital version". Desuden er det urimeligt
dyrt, og selvom man evt. kunne nøjes med de digitale kanaler, kan man
ikke slippe for at betale for de analoge. Suk.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Tom

Dato : 26-07-05 16:00

Glemte helt at nævne at FM signaler selvfølgeligt er "med" i det såkaldt
embeddede signal..( sammenpakkede)
Resultat..støj og "overhøringer" fra andre kanaler uanset om der er tale om
TV eller radio..( det går forøvrigt mest ud over radiosignalerne)
I forhold til selector, forholder det sig - formodentligt - stik modsat, da
"digital" i TDC terminologi kraftigere komprimeret..
Hørte engang rygter om at de kørte selector i MPEG1, .. Det vælger jeg dog
at afskrive som et rygte, da kvaliteten i MPEG1 ganske enkelt er ALT for
dårlig ..
Omvendt med TDC.. Man kan aldrig vide det..

På almindeligt dansk kan de embeddede signaler som TDC sender, sammenlignes
med en "TV væg" hos en dårlig TV forhandler..
Mange har sikkert tænkt hvorfor ser billederne så dårlige ud..
Det er fordi de distribuerer mange signaler ud til mange TV, og flere gange
undervejs "forstærker" signalet..
Det er grundlæggende det samme TDC gør..
Tom

On 26/07/05 16:14, in article
nzrFe.797176$581.134300@fe05.news.easynews.com, "Monty" <no@mail.invalid>

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 26-07-05 17:03

Tom wrote:
> Omvendt med TDC.. Man kan aldrig vide det..

Nej, men jeg forventer altid det værste fra deres side. Og det er jo
ironisk, at FM-lyden bliver bedre, hvis man trækker antennestikket ud...
Der mangler ganske enkelt dynamik i TDC's signal, men det stemmer jo
godt overens med din beskrivelse af kompressionen.

Analogien med en tv-væg er god. Nogle af mine kanaler er faktisk så
dårlige, at jeg burde have nedslag i prisen. Nu må jeg bare samle energi
til at kontakte dem og spørge, hvad de selv mener, at man med
rimelighed kan forvente vedr. deres tv-signal.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-07-05 02:16

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Hørte engang rygter om at de kørte selector i MPEG1, .. Det vælger jeg dog
> at afskrive som et rygte, da kvaliteten i MPEG1 ganske enkelt er ALT for
> dårlig ..

lyden er ganske sikkert MPEG1, det er der intet i vejen med, vi bruger
det jo hele tiden (MPEG1, layer3). billedet er MPEG2 og kvaliteten er
ganske god, desvaere er de topsetboxe TDC levere ikke med digitalt
output, de har vist ikke endgang component, men kun rgb via SCART.

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 300+300GB SATA, 8xDVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT

Fra : Monty

Dato : 26-07-05 14:39

Karl Antz wrote:
> Hvis du har tid til at komme ud til ama'r så gi mig et ring, så kan du
> selv se kvaliteten

Tak for det fine tilbud, Karl Jeg ringer til dig, hvis jeg får brug
for et nærmere kik. Amager skulle jeg nok kunne finde ud til.

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-07-05 10:52

> [...]

> vil derfor blive glad, hvis nogen vil poste et ganske kort test-klip
> eller to i dk.binaer, så jeg kan se, om det er værd at skifte til EyeTV.

mit kabeltv signal er rigtigt dårligt for tiden, men jeg skal se om
jeg ikke kan finde en optagelse der er optaget på min tidligere bopæl
hvor signalet var ok uden at være godt.

Fra : Steen Villumsen

Dato : 25-07-05 21:59

> [...]

> vil derfor blive glad, hvis nogen vil poste et ganske kort test-klip
> eller to i dk.binaer, så jeg kan se, om det er værd at skifte til EyeTV.

Jeg har skrevet en minianmeldelse af EyeTV 200 her:
http://www.macnyt.dk/forum/?page=thread&topic=1106729695476647

Og lagt eksempler på kvaliteten/komprimeringen af optagelser her:
http://homepage.mac.com/lovenkrands/eyetv/FileSharing18.html

....kan være de kan hjælpe.

/Steen

Fra : Monty

Dato : 26-07-05 14:51

Steen Villumsen wrote:
> Og lagt eksempler på kvaliteten/komprimeringen af optagelser her:
> http://homepage.mac.com/lovenkrands/eyetv/FileSharing18.html

Det ser spændende ud, men desværre er det ikke lykkedes mig at udpakke
filerne til noget brugbart her på min Windows-maskine.

Jeg kan udpakke .hqx-filerne til en 0001.txt-fil, og når den slags sker,
plejer jeg at kunne køre denne fil igennem StuffIt Expander, men alle
mine versioner (8.5/7.0/5.1) fortæller, at filerne er i et uventet format.

Nogle gode bud på, hvordan kan under Windows kan få MPEG-filerne ud?

--
Venligst,
Rasmus Bruun