Tæt udstyrshullerne på akvariet igen.
Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-06-01 19:37

Hej.
Jeg skulle lige lave en kande te, og vips fandt jeg min ene kampfisk på
køkkengolvet. Han havde klaret at hoppe ud af akvariet i det ene hjørne.
Området målet måske sådan noget som 2 x 2 x 3 cm (retsidet trekant). Han må
godt nok have siktet godt, for han lå langt ude på golvet. Jeg har i hvert
fald lært at de kære små ikke behøver så stort hul for at komme på vilde
veje.......
Havde jeg kommet bare en halv time senere, havde jeg nok nu bare haft et
akvarium igang, istedet for to. :(
Hilsen Ditte

Fra : Aardvark

Dato : 04-06-01 21:29

Har lige haft samme oplevelse som dig...
Fandt en af mine Ocelatus (dvs. konen gjorde...) på gulvet til
morges...samme hul størrelse...
....de rammer bedre en olympiske riffel-folk....bare lidt trist at se...nu
har jeg så dækket hullet til

/Brian

Fra : [UC]Rapperand =\)

Dato : 05-06-01 11:12

[snip]

Har også været ude for det samme, med en Zebrafisk. Det var dog mens jeg fodrede så jeg så at den hoppede op, så den kom hurtigt i
igen
Det var også kun et 2-3 cm hul, som jeg stadig ikke har dækket til, da pumpen sidder lige derunder, hvilken forhindrer dem i at
hoppe op.

--
Regards Rasmus a.k.a. [UC]Rapperand
ICQ# 54047619

Proud member of United Cows
http://unitedcows.com

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 05-06-01 11:21

"[UC]Rapperand =\)" <wollah.dont.sp@m.me> writes:

> [...]
> Det var også kun et 2-3 cm hul, som jeg stadig ikke har dækket
> til, da pumpen sidder lige derunder, hvilken forhindrer dem i at

Fra en ganske udmærket akvariebog:

.... Utallige er de akvariester som har oplevet at finde tørre (og
døde) fisk bag akvariet, fordi de (fiskene) var spruget ud gennem et
foderhul. Det er lige dér (foderhullet), at vi skal finde årsagen -
det er højst sandsynligt lysforskellen ved foderhullet, der drager
fiskene. Det har nemlig vist sig, at hvis man fjerne dækglasset,
springer fiskene ikke. Lidt spøjst kan man sige at hvis man fjerner
foderhullet, kan fiskene ikke springe ud igennem det...!

Citat "Spændende akvarier", Tage Falz Billeskov.

Jeg har da også tidligere mistet en del fisk på denne måde. Specielt
havde jeg en flok kuhlii ål, som var ganske gode til at springe ud.
Hvis jeg en enkelt nat glemte at dække foderhullet, var chancen for at
finde en indtørret kuhlii ål ubehagelig stor.

/Esben

Fra : Aardvark

Dato : 05-06-01 11:45

Tror det med forskellen i lys er rigtigt...har nu lagt et lille fangstnet
over hullet...som foreløbig løsning....

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-01 13:19

> [...]
> foderhullet, kan fiskene ikke springe ud igennem det...!
>
> Citat "Spændende akvarier", Tage Falz Billeskov.

Det er nu ikke helt rigtigt, jeg har 3x250 l akvarier i kælderen, hvor
der ikke
er dækglas på. Omkring dem har jeg et par gange samlet tørfisk op, det
har primært
været Cyprochromis.

Carsten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 05-06-01 14:29

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> writes:

> Det er nu ikke helt rigtigt, jeg har 3x250 l akvarier i kælderen,
> hvor der ikke er dækglas på. Omkring dem har jeg et par gange samlet
> tørfisk op, det har primært været Cyprochromis.

Med frithængende lamper ?

/Esben

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-01 15:03

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> writes:

> Med frithængende lamper ?

Det kan man ikke kalde dem. Lampen står på rammen og støtter på ende
gavlene.
Det bliver også meget besværligt at lave frithængende lamper når de står
i en reol,
men det havde jeg jo heller ikke fortalt.

Carsten

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 05-06-01 15:56

> [...]

> ende gavlene. Det bliver også meget besværligt at lave frithængende
> lamper når de står i en reol, men det havde jeg jo heller ikke

Nej. Men jeg kan vel godt spørge uden at det er en beskyldning.

Når din lampe står på rammen, er der jo stadig en lysforskel, som i
citatet blev beskrevet som grunden til at fiskene sprang. Det fremgik
ikke af min første mail, men der var tale om fritstående akvarier, og
med fjernelse af dækglasset, var der altså tale om at akvariet ville
stå 100% frit, med lamper hængende ovenfor.

/Esben

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 05-06-01 22:28

Hej.
Dette var godt nok et emne som optager mange. Jeg havde ikke lige regnet med
den store responsen, men jeg har taget til mig tipsene om at dekke hullet
igen. Foreløbig har jeg skubbet lampen hend over hullet, og problemet er ude
af verden.
Lige en eftervirkning: Fisken svømmer stadig glad rundt, og derfor således
ikke taget søndelig skade af en noget uplanlagt tur til nye omgivelser.
Eneste synlige skade, var at da han kom i vandet igen, skiftede han ham.
Sandsynligvis pga af udtøringen.
Hilsen glad fiskeejer.
Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-06-01 23:48

> [...]
> igen. Foreløbig har jeg skubbet lampen hend over hullet, og problemet er

Nu kan du risikere at fisken springer op og ligger inde i lampen, og der
foregår udtøringen
langt hurtigere end på gulvet.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 06-06-01 20:33

Så har den da vist ligget på gulvet i et stykke tid....og blevet fan af
'Tørfisk'...ai...dårlig...ved det...
Det med lampen..er dårlig idé...da dette forrykker lysforholdet i dit
akvarie...en smule.