Silva kompas
Fra : Preben Christensen

Dato : 24-07-05 11:01

Hej

Er der nogen her der ved hvordan et Silva kompas betjenes??
Der er 2 skalaer på den den yderste ring er normalt inddelt den inderste er
"modsat rettet" altså den yderste viser f.eks 90 grader som er East den
inderste viser 270 grader som er West er der en forklaring på hvorfor det er
sådan delt op??

--
Venlig Hilsen

Preben Christensen

Fra : Dansk Fiskefartøjsfo~

Dato : 24-07-05 12:59

Det kan skyldes, at det pågældende kompas har to styrestreger. En forefter
og en agterefter. Medens du sidder tilbagelænet og betjener rorpinden, har
du måske vanskeligt ved at aflæse den forreste styrestreg, men så kan du
kontrollere kursen ved det kursindeks, der vender agterefter.

Var dette svaret?

Ivar Holm

Fra : Preben Christensen

Dato : 24-07-05 14:23

Hej ikke helt for hvis jeg ikke kan se den inderste gradangivelse kan jeg
heller ikke se kompasnålen
og der er ingen ting at pejle efter på den yderste gradviser, det er den
yderste gradviser der passer og den inderste der er "modsat" så det giver
ingen mening

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Karsten Moisen

Dato : 25-07-05 15:37

Prøv at vippe den faste del af kompasset op i lodret stilling, så
kommer der nok en skala til syne på ydersiden af kompasrosen...

Mit Silva kompas er lavet således at når det er monteret vandret
kigger man på den inderste skala (placeret ovenpå kompas rosen) og den
bagerste nål. Når det er monteret lodret kigger man på den yderste
skala (på yderkanten af kompas rosen) og den bagerste nål.

Karsten