Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et spørgsmål om blænder.
Fra : Falcon

Dato : 24-07-05 11:12

På mit "gamle" analoge Canon 1000FN havde jeg blænder der gik op ti
f:22. På mit nuværende digitale Minolta Z1 er der flg
blændemuligheder:
2,8-3,2-3,5-4,0-4,5-5,0-5,6-6,3-7,1 & 8,0
Så er spørgsmålet; Svarer f:8,0 på digital til f:22 på analog, eller
er f:8,0 =f:8,0 uanset om det er digitalt eller analogt?
Med andre ord, har mit digital kamera mindre dybdeskarphed end mit
analoge?

mvh Falcon

Fra : [HCS] 4000

Dato : 24-07-05 11:32

Det kan du slet ikke sammenligne på den måde, da det hænger sammen med
brændvidden og filmformatet/billedchippen. Din billedchip er væsentlig
mindre end de 24x36mm som dit analoge kamera har.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 24-07-05 12:02

> Det kan du slet ikke sammenligne på den måde, da det hænger sammen med
> brændvidden og filmformatet/billedchippen. Din billedchip er væsentlig
> mindre end de 24x36mm som dit analoge kamera har.

Størrelsen af billedfeltet ændrer brændvidden (i praksis), men det ændrer
vel ikke på dybdeskarpheden. Den ændres kun af blænde åbningen.

Så vidt jeg ved er blænder som de altid har været, og de objektiver jeg har
til mit digital kamera arbejder da også inden for det område jeg har været
vant til i mit analoge kamera.

/Marten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 12:07

Falcon wrote:

> Så er spørgsmålet; Svarer f:8,0 på digital til f:22 på analog, eller
> er f:8,0 =f:8,0 uanset om det er digitalt eller analogt?

Ja, blænden angiver forholdet mellem lysåbningen og brændvidden uanset
kamera.

> Med andre ord, har mit digital kamera mindre dybdeskarphed end mit
> analoge?

Nej omvendt, hvis du forudsætter samme billedudsnit taget på samme afstand
og med samme blænde.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-05 12:08

> [...]
> er f:8,0 =f:8,0 uanset om det er digitalt eller analogt?
> Med andre ord, har mit digital kamera mindre dybdeskarphed end mit

En blænde 8 er altid lige med en blænde 8 osv, uanset hvilken brændvidde,
der er tale om. Det er en standardstørrelse for lysgennemgangen. Hvis du har
en løs lysmåler i hånden (gammeldags), så kan du umiddelbart bruge
kombinationen af blænde og tid på det objektiv, du nu har på kameraet.

Men:
Da din billedchip er mindre end det gammeldags filmformat, får du
umiddelbart en smule anderledes dybdeskarphed. Hvor du med f.eks. en 100mm
får fyldt dit filmplan, så kan du nu bruge en 60mm, som tilnærmelsesvis
giver samme billede på den mindre sensor. Men det vil jo medføre at din
dybdeskarphed bliver lidt større med digital. Jo mindre brændvidde, jo
større dybdeskarphed. Hvis du derimod bruger samme objektiv digitalt og
analogt, vil det mindre billede, du får med digital virke som et udsnit af
analog. Derfor samme dybdeskarphed.

Der kan garanteret slås mange knuder på denne diskussion...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-07-05 12:10

In article <sop6e19cgcpisg60hjm6misdi79p458fr4@4ax.com>, Falcon wrote:

> [...]
> Så er spørgsmålet; Svarer f:8,0 på digital til f:22 på analog, eller
> er f:8,0 =f:8,0 uanset om det er digitalt eller analogt?

Ja, blænden er et forhold mellem brændvidden og åbningsdiameteren.

> Med andre ord, har mit digital kamera mindre dybdeskarphed end mit
> analoge?

Og husk på, dit kamera er ikke 38-380mm brændvidde, det er 5.8mm til
58mm brændvidde (jf http://www.dofmaster.com/lengths.html )

Fabrikanten villeder, og sælger det som 38-380mm fordi det er hvad
forstørrelsen svarer til.

Så laveste dybdeskarphed opnår du på 58mm, f/2.8 hvis du kan det.
På 3m afstand er det 7 cm.