Line-kabel passer ikke ?
Fra : JMN

Dato : 23-07-05 18:19

Hej

Jeg har netop modtaget en Linksys WAG54G som jeg kun har læst gode ting om.

Jeg har ADSL fra TDC og dermed et kabelmodem hængende på væggen.

Det kabel jeg hidtil har haft fra kabelmodem til tidligere router har haft
samme størrelse som et netstik.

Den nye router fra Linksys har et indgangsstik som er mindre, vel svarende
til en telefon.

Så hvad gør jeg nu ? Kan man få en form for adapter eller lign. ?

vh.
JMN

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-07-05 18:30

"JMN" <Guffe@guffe.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har netop modtaget en Linksys WAG54G som jeg kun har læst gode
> ting om.
>
> Jeg har ADSL fra TDC og dermed et kabelmodem hængende på væggen.

Oh dear....

> Det kabel jeg hidtil har haft fra kabelmodem til tidligere router har
> haft samme størrelse som et netstik.

RJ45 stik

> Den nye router fra Linksys har et indgangsstik som er mindre, vel
> svarende til en telefon.

RJ11 stik

> Så hvad gør jeg nu ? Kan man få en form for adapter eller lign. ?

Tja du har købt dig en router med indbygget ADSL modem. Du kan være heldig
at WAG54G har protokoller der er kompatibel med dem TDC anvender, men det
kræver lidt du kender specifikationerne for opsætningen TDC kører med.

Ergo løsning er: du prøver dig frem med din WAG54G direkte i
telefonstikket, eller du køber en mere "rigtig" router til TDCs ADSL modem
nemlig en Ethernet2Ethernet router (RJ45 10/100Mbit Ethernet WAN port)

--
Bjarke Andersen

Fra : JMN

Dato : 23-07-05 19:17

> Oh dear....

Hvorfor nu det. Er det pga. kabelmodem ?

> [...]
> telefonstikket, eller du køber en mere "rigtig" router til TDCs ADSL modem
> nemlig en Ethernet2Ethernet router (RJ45 10/100Mbit Ethernet WAN port)

Jeg kan jo ikke teste den af, når stikket ikke passer. Hvordan får jeg lige
klaret

den del ? Men du mener måske jeg skal tage stikket fra skillefilter (hedder
det ikke det)

og sætte direkte i ?

Skal jeg forstå det sådan at såfremt jeg beholder den Linksys, så har jeg
ikke

brug for kabelmodem fra TDC (når man ser bort fra de problemer der kan
være).

Du vil måske forslå jeg finder noget andet. En evt. anden skal kunne
håndtere

trådløst samt kabelnetværk.

vh.

JMN

Fra : Hans

Dato : 23-07-05 19:31

JMN wrote:

> Du vil måske forslå jeg finder noget andet. En evt. anden skal kunne
> håndtere
>
> trådløst samt kabelnetværk.

Model WRT54G er hvad du egentlig burde have købt til din TDC-forbindelse:

Hans

Fra : JMN

Dato : 23-07-05 19:50

Hej Hans

Imponerende så hurtigt der svares her !!

Sjovt nok havde jeg bestemt mig præcis for den model du nævner, fravalgte
den grundet manglende firewall. Måske dumt.

Men den model, vil vel kunne løse mit problem og opfylde mit behov som er:

2 stationære pc'ere med kabelnetværk, 1 stationær pc med trådløst
nettilslutning.
Mulighed for VPN.

Har set dit andet svar. Har også prøvet at tilslutte den direkte i
telefonlinien som er det eneste
der virker, men så kan jeg ikke bruge den telefon jeg har siddende ved siden
af.

Jeg tror jeg sender den retur og bestiller den model du beskriver.

vh.
JMN

Fra : Hans

Dato : 23-07-05 20:02

JMN wrote:
> Hej Hans
>
> Imponerende så hurtigt der svares her !!
>
> Sjovt nok havde jeg bestemt mig præcis for den model du nævner,
> fravalgte den grundet manglende firewall. Måske dumt.

De har samme muligheder for firewall.

> Har set dit andet svar. Har også prøvet at tilslutte den direkte i
> telefonlinien som er det eneste
> der virker, men så kan jeg ikke bruge den telefon jeg har siddende
> ved siden af.

Du skal ikke tilslutte den direkte i telefonstikket. Den skal sættes i
adsl-udgangen i skillefilteret, så du stadigvæk kan bruge telefonen.

> Jeg tror jeg sender den retur og bestiller den model du beskriver.

Det vil nok være det bedste og billigste, da WAG54G er noget dyrere, men
selvfølgelig sparer du strømmen til ADSL-modemet.

Hans

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-07-05 19:43

> Hvorfor nu det. Er det pga. kabelmodem ?

Hvis du har TDC ADSL er det næppe et kabelmodem, som der anvendes ved
kabeltv.

> [...]
> lige klaret
> den del ? Men du mener måske jeg skal tage stikket fra skillefilter

Ja!

> Skal jeg forstå det sådan at såfremt jeg beholder den Linksys, så har
> jeg ikke
> brug for kabelmodem fra TDC (når man ser bort fra de problemer der kan
> være).

Ja, du skal jo kun køre med ét ADSL modem, og da WAG54G har indbygget
modem, er du nødt til at anvende dette for at forbinde mod ADSL nettet.

> Du vil måske forslå jeg finder noget andet. En evt. anden skal kunne
> håndtere trådløst samt kabelnetværk.

Hvis du har mulighed for at levere den tilbage så ja da jeg kan forstå din
viden er lidt begrænset.

Fordele ved du leverer tilbage, du kan købe en router som nok vil være
lettere for dig at sætte op.

Samt hvis der sker en forstyrrelse på ADSL nettet hvor du skal have fat i
TDC support, supporterer de kun så fremt du kører med deres ADSL modem, og
kan ikke yde support på WAG54Geren.

Dog har du den fordel i WAG54Geren at den har modem, AP og switch i én
enhed og du sparer altså at have flere stående tændt.

--
Bjarke Andersen

Fra : JMN

Dato : 23-07-05 19:59

Hej Bjarne

Pyha, man kan blive helt forpustet.

Du har helt ret når du antager min viden er begrænset

Jeg har købt den hos Getmore via nettet og kan godt returnere den, hvilket
jeg har tænkt mig.

Har du et forslag til noget der vil kunne bruges til en som mig ? Hans har
foreslået en WRT54G.

vh.
JMN

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-07-05 20:18

> Har du et forslag til noget der vil kunne bruges til en som mig ? Hans
> har foreslået en WRT54G.

Hvis du skal bruge den trådløse del af det så start med site survey og find
ud af hvor mange trådløse netværk der er i området, i tilfælde af
kanalmangel og evt. fysiske forhindringer for signalet. Og køb efter dette,
har hørt noget om AP og routere med mimo teknologi som skulle have bedre
dækning.

--
Bjarke Andersen

Fra : JMN

Dato : 23-07-05 20:24

Site survey ??

Øøøh, hvad er lige det ? Og hvordan gør man det ?

Fra der hvor router skal være til hvor den trådløse skal være
er der ca. 5 meter (2 mure i mellem).

vh.
JMN

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-07-05 20:40

> Site survey ??
> Øøøh, hvad er lige det ? Og hvordan gør man det ?

Windows menneske? Et trådløst netkort og fx. netstumbler.

> Fra der hvor router skal være til hvor den trådløse skal være
> er der ca. 5 meter (2 mure i mellem).

De 2 mure kan på nogle nogle routere dæmpe signalet så meget der vil opstå
langsom hastighed, tab af signalet i perioder hvis ikke helt.

Kvaliteten af den trådløse del er meget forskellig fra router til router,
efter min mening.

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans

Dato : 23-07-05 19:02

JMN wrote:

> Så hvad gør jeg nu ? Kan man få en form for adapter eller lign. ?

Prøv og sæt den direkte i ADSL-udgangen i splitteren, og denne opsætning på
wan-siden:

RFC1483 bridged mode
LLC Multiplexing,
VPI=0