/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Reverse DNS
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 23-07-05 18:14

Hejsa,

Jeg er ved at få sat reverse DNS op til min mailserver, men da det er
første gang jeg prøver det, er jeg i tvivl om et par ting.

Jeg har en lokal DNS kørende på mailserveren (som også er www, ftp, og
LDAP-server) og den har tildelt serveren en lokal IP-adresse
(10.0.0.x). Serveren er derfor overbevist om, at den hedder 10.0.0.x og
laver jeg opslag på mit LAN virker både forward og reverse DNS.

Jeg har 5 offentlige IP-adresser, som skal bruges bedst muligt. Skal
mailserveren have en offentlig IP-adresse for at skal virke, eller kan
den stadig befinde sig på mit LAN, hvor jeg blot NAT'er de relevante
porte til den?

Jeg er ved at sætte en firewall op (IPCop) og er nemlig i tvivl om,
hvorvidt den skal have sin helt egen IP-adresse og sub-domæne, eller om
den kan have adressen som reverse DNS'en peger på, og så NAT'e port 25
videre til LAN.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


 
 
Jesper Dybdal (31-07-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 31-07-05 00:13

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

>Jeg har 5 offentlige IP-adresser, som skal bruges bedst muligt. Skal
>mailserveren have en offentlig IP-adresse for at skal virke, eller kan
>den stadig befinde sig på mit LAN, hvor jeg blot NAT'er de relevante
>porte til den?

Det er ligegyldigt. Man kan sagtens køre en mailserver bag en
NAT-ruter. Mailserveren skal dog muligvis eksplicit konfigureres til at
vide at den eksterne ip-adresse (eller rettere det navn for den eksterne
ip-adresse som står i MX-poster) er "den selv", så den fx ikke forsøger
at forwarde post til sin egen eksterne adresse.

Men det er en god idé hvis den eksterne adresse som din server kan nås
på, har en valid reverse DNS (dvs. et reverse DNS-navn som kan slås op
og give den samme eksterne ip-adresse). Det forbedrer chancerne for at
andre servere vil tage imod post fra din.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

René Frej Nielsen (31-07-2005)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 31-07-05 18:05

On 2005-07-31 01:12:49 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:

>> Jeg har 5 offentlige IP-adresser, som skal bruges bedst muligt. Skal
>> mailserveren have en offentlig IP-adresse for at skal virke, eller kan
>> den stadig befinde sig på mit LAN, hvor jeg blot NAT'er de relevante
>> porte til den?
>
> Det er ligegyldigt. Man kan sagtens køre en mailserver bag en
> NAT-ruter. Mailserveren skal dog muligvis eksplicit konfigureres til at
> vide at den eksterne ip-adresse (eller rettere det navn for den eksterne
> ip-adresse som står i MX-poster) er "den selv", så den fx ikke forsøger
> at forwarde post til sin egen eksterne adresse.

Jeg har i længere tid kørt min mailserver bag en NAT router uden
problemer, men jeg kunne godt tænke mig reverse DNS fordi "det ser godt
ud" og så vil det eliminere diverse problemer med andre servere, som
gerne ser at man kan lave en reverse DNS på afsenderen.

Jeg var bare usikker på, hvordan det helt præcist skulle udføres.

>
> Men det er en god idé hvis den eksterne adresse som din server kan nås
> på, har en valid reverse DNS (dvs. et reverse DNS-navn som kan slås op
> og give den samme eksterne ip-adresse). Det forbedrer chancerne for at
> andre servere vil tage imod post fra din.

Det er sådan set også det jeg har tænkt mig.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


Jesper Dybdal (01-08-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 01-08-05 19:45

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

>On 2005-07-31 01:12:49 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:
>
>> Men det er en god idé hvis den eksterne adresse som din server kan nås
>> på, har en valid reverse DNS (dvs. et reverse DNS-navn som kan slås op
>> og give den samme eksterne ip-adresse). Det forbedrer chancerne for at
>> andre servere vil tage imod post fra din.
>
>Det er sådan set også det jeg har tænkt mig.

Der er to muligheder:
* Enten har du bare en enkelt "normal" ip-adresse fra din udbyder. Så
er det meget ringe af den udbyder hvis adressen ikke har en konsistent
reverse DNS.
* Eller også har du et subnet som du forventes selv at sørge for reverse
DNS for (eller at bestille reverse DNS for). Så må du få udbyderen til
enten at levere reverse DNS eller at uddelegere den til en DNS-server du
selv skaffer.

>NNTP-Posting-Host: 85.82.7.26

Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
forhåbentlig få Cybercity til at give den.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

René Frej Nielsen (02-08-2005)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 02-08-05 00:19

On 2005-08-01 20:45:26 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:

>> Det er sådan set også det jeg har tænkt mig.
>
> Der er to muligheder:
> * Enten har du bare en enkelt "normal" ip-adresse fra din udbyder. Så
> er det meget ringe af den udbyder hvis adressen ikke har en konsistent
> reverse DNS.
> * Eller også har du et subnet som du forventes selv at sørge for reverse
> DNS for (eller at bestille reverse DNS for). Så må du få udbyderen til
> enten at levere reverse DNS eller at uddelegere den til en DNS-server du
> selv skaffer.

Jeg har 8 IP-adresser, hvoraf de 3 går til router/broadcast, så jeg har
5 ledige IP-adresser. CyberCity kan levere reverse DNS hvis jeg tegner
DomainService og flytter domænet til dem.

>> NNTP-Posting-Host: 85.82.7.26
>
> Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
> forhåbentlig få Cybercity til at give den.

Ja, mod betaling.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


Martin Bilgrav (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bilgrav


Dato : 02-08-05 10:06

hej
det er din ISP er holder dine IP adreser, derfor ksla det være dem der laver
rev-dns, ellers kan du forsøge at få dem til at delegere rev-NS til din DNS
server, såfremt den er godt kendt på internettet af DKHM (Hvis det er et .dk
domain) på den måde kan du selv lave din rev-DNS.

tips: http://dnsstuff.com tast ip ind i reverse DNS

hth
Martin Bilgrav



Jesper Dybdal (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 03-08-05 18:56

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:

>det er din ISP er holder dine IP adreser, derfor ksla det være dem der laver
>rev-dns, ellers kan du forsøge at få dem til at delegere rev-NS til din DNS
>server,

Ja.

>såfremt den er godt kendt på internettet af DKHM (Hvis det er et .dk
>domain) på den måde kan du selv lave din rev-DNS.

DK Hostmaster har intet med reverse DNS at gøre. Reverse DNS foregår
vha. subdomæner under "in-addr.arpa", som ikke kommer DK Hostmaster ved,
og delegering af reverse DNS fra en udbyder til en kunde er derfor
udelukkende en sag mellem udbyderen og kunden.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Martin Bilgrav (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bilgrav


Dato : 03-08-05 22:16


"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote in message
news:1412f1ln5lqnribch7o5hdf69a54ult3pn@dtext.news.tele.dk...
> "Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:
>
> >det er din ISP er holder dine IP adreser, derfor ksla det være dem der
laver
> >rev-dns, ellers kan du forsøge at få dem til at delegere rev-NS til din
DNS
> >server,
>
> Ja.
>
> >såfremt den er godt kendt på internettet af DKHM (Hvis det er et .dk
> >domain) på den måde kan du selv lave din rev-DNS.
>
> DK Hostmaster har intet med reverse DNS at gøre.

Det har jeg da heller ikke påstået !
Men de har noget med dot-dk navneservere at gøre
- Læs lige tråden igen :
"kan du forsøge at få dem til at delegere rev-NS til din DNS server, såfremt
den er godt kendt"
(Ja, der sku ha stået "godkendt") dvs hvis du har en Navneserver som er
godkendt af DKHM, så kan du få delegeret reverse til din egen server

/Martin





Jesper Dybdal (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 03-08-05 22:58

"Martin Bilgrav" <bilgravCUTTHISOUT@image.dk> wrote:

>"Jesper Dybdal" <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> wrote in message
>news:1412f1ln5lqnribch7o5hdf69a54ult3pn@dtext.news.tele.dk...
>> DK Hostmaster har intet med reverse DNS at gøre.
>
>Det har jeg da heller ikke påstået !

Jo, du har påstået at DK Hostmaster skal godkende navneserveren for
reverse DNS - hvilket er forkert.

>Men de har noget med dot-dk navneservere at gøre

Ja, men dot dk har intet som helst med reverse DNS at gøre.

>- Læs lige tråden igen :
>"kan du forsøge at få dem til at delegere rev-NS til din DNS server, såfremt
>den er godt kendt"
>(Ja, der sku ha stået "godkendt") dvs hvis du har en Navneserver som er
>godkendt af DKHM, så kan du få delegeret reverse til din egen server

Pointen er at den ikke behøver at være godkendt af DH Hostmaster. DK
Hostmaster er aldeles ligeglade med domæner der ikke ender i "dk", og
alle reverse DNS-domæner ender i "in-addr.arpa" - hvilket ikke er "dk".

Uddelegering er kun et spørgsmål om hvorvidt administratoren af
forældredomænet vil acceptere ens server. DK Hostmaster administrerer
forældredomænet ("dk") for niveau 2-navne under "dk", men det er
udbyderne der administrerer reverse DNS-domænerne for deres
ip-adresserum. Og det er derfor kun udbydere, ikke DKH, der kan have en
mening om hvorvidt de vil delegere reverse DNS til en given navneserver.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Martin Schultz (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 03-08-05 15:51

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> skrev 2005-08-01:
> On 2005-08-01 20:45:26 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:
>
>>> Det er sådan set også det jeg har tænkt mig.
>>
>> Der er to muligheder:
>> * Enten har du bare en enkelt "normal" ip-adresse fra din udbyder. Så
>> er det meget ringe af den udbyder hvis adressen ikke har en konsistent
>> reverse DNS.
>> * Eller også har du et subnet som du forventes selv at sørge for reverse
>> DNS for (eller at bestille reverse DNS for). Så må du få udbyderen til
>> enten at levere reverse DNS eller at uddelegere den til en DNS-server du
>> selv skaffer.
>
> Jeg har 8 IP-adresser, hvoraf de 3 går til router/broadcast, så jeg har
> 5 ledige IP-adresser. CyberCity kan levere reverse DNS hvis jeg tegner
> DomainService og flytter domænet til dem.
>
>>> NNTP-Posting-Host: 85.82.7.26
>>
>> Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
>> forhåbentlig få Cybercity til at give den.
>
> Ja, mod betaling.

SVJV er det kun hvis du selv vil bestemme reverseDNS det koster. En
standard reverseDNS er gratis.

Martin
--
Besøg http://www.adsltips.dk for guider til
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
med mindre andet er angivet.

René Frej Nielsen (03-08-2005)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 03-08-05 17:28

On 2005-08-03 16:50:48 +0200, Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> said:

>>> Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
>>> forhåbentlig få Cybercity til at give den.
>>
>> Ja, mod betaling.
>
> SVJV er det kun hvis du selv vil bestemme reverseDNS det koster. En
> standard reverseDNS er gratis.

En alm. ADSL-linie hos CyberCity har ganske rigtigt reverse-DNS, men en
laaang ting med navne på deres routere osv. Jeg har GlobalIP+ med 8
IP-adresser og her er der åbenbart ikke nogen reverse-DNS, da de nok er
meningen man selv sætter noget op, eller bruger deres DomainService.
Det er mit gæt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


Henrik Stidsen (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-08-05 21:23

René Frej Nielsen submitted this idea :
> En alm. ADSL-linie hos CyberCity har ganske rigtigt reverse-DNS, men en
> laaang ting med navne på deres routere osv.

Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



René Frej Nielsen (03-08-2005)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 03-08-05 21:26

On 2005-08-03 22:23:15 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> said:

> René Frej Nielsen submitted this idea :
>> En alm. ADSL-linie hos CyberCity har ganske rigtigt reverse-DNS, men en
>> laaang ting med navne på deres routere osv.
>
> Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
> hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.

Hmm.. husker jer forkert? Var det hos TDC den var længere? Men uanset
hvad, så ønskede jeg mig en reverse DNS jeg selv kunne bestemme.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


Henrik Stidsen (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-08-05 21:52

René Frej Nielsen explained :
>>> En alm. ADSL-linie hos CyberCity har ganske rigtigt reverse-DNS, men en
>>> laaang ting med navne på deres routere osv.
>>
>> Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
>> hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.
>
> Hmm.. husker jer forkert? Var det hos TDC den var længere?

Jeg mener at både TDC og Tiscali har/har haft mega lange rev dns
adresser.

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Asbjorn Hojmark (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 03-08-05 22:29

On Wed, 03 Aug 2005 22:23:15 +0200, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

>> En alm. ADSL-linie hos CyberCity har ganske rigtigt reverse-DNS, men en
>> laaang ting med navne på deres routere osv.

> Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
> hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.

Jeg tror, din forbindelse er en TDC wholesale (AKA "Bitstream") ting,
ikke en 'rigtig' CC-forbindelse.

Min PTR record er port53.ds1-bav.adsl.cybercity.dk (altså inkl.
portnavn), og det er en af CCs egne forbindelser.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Henrik Stidsen (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 03-08-05 23:16

Asbjorn Hojmark explained on 03-08-2005 :
>> Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
>> hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.

> Jeg tror, din forbindelse er en TDC wholesale (AKA "Bitstream") ting,
> ikke en 'rigtig' CC-forbindelse.

Ja det skal jeg ikke kunne sige om det er, det er på rå kobber uden
fastnet abonnement.

> Min PTR record er port53.ds1-bav.adsl.cybercity.dk (altså inkl.
> portnavn), og det er en af CCs egne forbindelser.

Hvilken central er det ? min er på en Esbjerg central

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Asbjorn Hojmark (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 04-08-05 22:38

On Thu, 04 Aug 2005 00:15:32 +0200, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

>> Jeg tror, din forbindelse er en TDC wholesale (AKA "Bitstream") ting,
>> ikke en 'rigtig' CC-forbindelse.

> Ja det skal jeg ikke kunne sige om det er, det er på rå kobber uden
> fastnet abonnement.

Hvilket udstyr er der på? (Hele vejen).

>> Min PTR record er port53.ds1-bav.adsl.cybercity.dk (altså inkl.
>> portnavn), og det er en af CCs egne forbindelser.

> Hvilken central er det ? min er på en Esbjerg central

"Bav" er vist Bagsværd.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Henrik Stidsen (04-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 04-08-05 23:34

It happens that Asbjorn Hojmark formulated :
>>> Jeg tror, din forbindelse er en TDC wholesale (AKA "Bitstream") ting,
>>> ikke en 'rigtig' CC-forbindelse.

>> Ja det skal jeg ikke kunne sige om det er, det er på rå kobber uden
>> fastnet abonnement.

> Hvilket udstyr er der på? (Hele vejen).

Hele vejen ?
Har en Zyxel CPE 650 fætter, jeg ved ikke lige hvad der sidder i den
anden ende - men det er rå kobber med en profil 1 (hvilket jeg ikke har
nogen anelse om hvad betyder)

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Martin Schultz (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Martin Schultz


Dato : 05-08-05 12:34

Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk> skrev 2005-08-03:
> Asbjorn Hojmark explained on 03-08-2005 :
>>> Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
>>> hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.
>
>> Jeg tror, din forbindelse er en TDC wholesale (AKA "Bitstream") ting,
>> ikke en 'rigtig' CC-forbindelse.
>
> Ja det skal jeg ikke kunne sige om det er, det er på rå kobber uden
> fastnet abonnement.

Så er det ikke en bitstream forbindelse.

Martin
--
Besøg http://www.adsltips.dk for guider til
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel/Aethra routere.
Alt jeg skriver på usenet er mine egne personlige meninger
med mindre andet er angivet.

Henrik Stidsen (05-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 05-08-05 22:45

Martin Schultz wrote :
>>>> Det har CC netop ikke nej, min har f.eks. 0x55516930.adsl.cybercity.dk
>>>> hvilket jeg ikke vil kalde en laaaaang ting.
>>> Jeg tror, din forbindelse er en TDC wholesale (AKA "Bitstream") ting,
>>> ikke en 'rigtig' CC-forbindelse.

>> Ja det skal jeg ikke kunne sige om det er, det er på rå kobber uden
>> fastnet abonnement.

> Så er det ikke en bitstream forbindelse.

Kan man så konkludere at der ikke er ensartet navngivning på CC's
linier ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



Henrik Stidsen (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-08-05 10:54

Jesper Dybdal presented the following explanation :
>> NNTP-Posting-Host: 85.82.7.26
>
> Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
> forhåbentlig få Cybercity til at give den.

Hmm, min IP har da reverse DNS, det kostede da ingenting ?

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



René Frej Nielsen (02-08-2005)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 02-08-05 16:40

On 2005-08-02 11:54:26 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> said:

> Jesper Dybdal presented the following explanation :
>>> NNTP-Posting-Host: 85.82.7.26
>>
>> Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
>> forhåbentlig få Cybercity til at give den.
>
> Hmm, min IP har da reverse DNS, det kostede da ingenting ?

Ja, men hvis jeg skal bestemme navnet koster det gysser.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


Henrik Stidsen (02-08-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 02-08-05 21:34

on 02-08-2005, René Frej Nielsen supposed :
>>>> NNTP-Posting-Host: 85.82.7.26

>>> Den adresse du poster fra, har ingen reverse DNS. Det kan du
>>> forhåbentlig få Cybercity til at give den.

>> Hmm, min IP har da reverse DNS, det kostede da ingenting ?

> Ja, men hvis jeg skal bestemme navnet koster det gysser.

Det er der vel heller ikke noget mærkeligt i...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/



René Frej Nielsen (02-08-2005)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 02-08-05 23:19

On 2005-08-02 22:34:25 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> said:

>>> Hmm, min IP har da reverse DNS, det kostede da ingenting ?
>
>> Ja, men hvis jeg skal bestemme navnet koster det gysser.
>
> Det er der vel heller ikke noget mærkeligt i...

Det har jeg heller ikke sagt. Jeg ville bare vide hvordan sådan noget
hang sammen, så jeg kunne bestille det rigtige.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


Ukendt (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-08-05 06:12

"Henrik Stidsen"
>>> Hmm, min IP har da reverse DNS, det kostede da ingenting ?
>
>> Ja, men hvis jeg skal bestemme navnet koster det gysser.
>
> Det er der vel heller ikke noget mærkeligt i...

Tjah, hos TDC har det da ikke kostet mig noget endnu... Heller ikke selv om
jeg selv har bestemt hvad det skulle være.. Men det har nu også været på
Pro-forbindelser.. Måske det gør en forskel?

--
/Stoltze
Har du husket at klippe i dit indlæg? Og læst det igennem en ekstra gang?
Husk at læse http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
Kig forbi http://blomstertid.dk



Jesper Dybdal (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 03-08-05 19:02

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

>On 2005-08-02 11:54:26 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> said:
>> Hmm, min IP har da reverse DNS, det kostede da ingenting ?
>
>Ja, men hvis jeg skal bestemme navnet koster det gysser.

Svjh dit oprindelige spørgsmål, var din bekymring om din mailserver
kunne få problemer.

I forhold til mailserver er det næsten helt ligegyldigt hvad reverse
DNS-navnet er, bare det er konsistent med tilsvarende A-post (så
oversættelse fra ip-adresse til navn og tilbage til ip-adresse giver den
oprindelige adresse).

Når jeg skriver "næsten", er det fordi der findes nogle ganske enkelte
udbydere som ikke vil tage imod post fra servere med et reverse DNS-navn
der lyder "dynamisk ip-adresse-agtigt". Men de er sjældne. Hvis
Cybercitys automatiske reverse DNS-navne ikke lyder som noget der kunne
ligne dynamiske adresser, så er der nok ikke noget problem i at bruge
dem.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

René Frej Nielsen (03-08-2005)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 03-08-05 19:34

On 2005-08-03 20:02:17 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:

> Svjh dit oprindelige spørgsmål, var din bekymring om din mailserver
> kunne få problemer.
>
> I forhold til mailserver er det næsten helt ligegyldigt hvad reverse
> DNS-navnet er, bare det er konsistent med tilsvarende A-post (så
> oversættelse fra ip-adresse til navn og tilbage til ip-adresse giver den
> oprindelige adresse).
>
> Når jeg skriver "næsten", er det fordi der findes nogle ganske enkelte
> udbydere som ikke vil tage imod post fra servere med et reverse DNS-navn
> der lyder "dynamisk ip-adresse-agtigt". Men de er sjældne. Hvis
> Cybercitys automatiske reverse DNS-navne ikke lyder som noget der kunne
> ligne dynamiske adresser, så er der nok ikke noget problem i at bruge
> dem.

Aha. Dvs. at reverse DNS ikke behøver at pege på et navn der er lig min
servers hostnavn? Bare der er en eller anden form for navn på reverse
DNS?

Men nu har jeg fået GlobalIP+ og der er åbenbart ingen reverse DNS som
standard, så et eller andet skal jeg have lavet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


Jesper Dybdal (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 03-08-05 19:44

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

>Aha. Dvs. at reverse DNS ikke behøver at pege på et navn der er lig min
>servers hostnavn? Bare der er en eller anden form for navn på reverse
>DNS?

Den skal pege på et navn som er *et af* din servers navn*e*, men det
behøver ikke være det samme navn som står i MX-posterne og som du bruger
til daglig - det kan sagtens være et Cybercity-leveret langt navn.

>Men nu har jeg fået GlobalIP+ og der er åbenbart ingen reverse DNS som
>standard, så et eller andet skal jeg have lavet.

Ja. Hvis du har forstand på DNS-servere, så kan du evt. køre sådan én
selv og få reverse DNS delegeret fra Cybercity til den; ellers få
Cybercity til at sætte navnet på direkte.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

René Frej Nielsen (03-08-2005)
Kommentar
Fra : René Frej Nielsen


Dato : 03-08-05 21:28

On 2005-08-03 20:44:03 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:

> René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:
>
>> Aha. Dvs. at reverse DNS ikke behøver at pege på et navn der er lig min
>> servers hostnavn? Bare der er en eller anden form for navn på reverse
>> DNS?
>
> Den skal pege på et navn som er *et af* din servers navn*e*, men det
> behøver ikke være det samme navn som står i MX-posterne og som du bruger
> til daglig - det kan sagtens være et Cybercity-leveret langt navn.

OK, jeg troede at det skulle være samme navn som der stod i MX, for at
det skulle være korrekt.

>> Men nu har jeg fået GlobalIP+ og der er åbenbart ingen reverse DNS som
>> standard, så et eller andet skal jeg have lavet.
>
> Ja. Hvis du har forstand på DNS-servere, så kan du evt. køre sådan én
> selv og få reverse DNS delegeret fra Cybercity til den; ellers få
> Cybercity til at sætte navnet på direkte.

Jeg har en lokal DNS kørende, men min viden om bind er for ringe til at
jeg tør køre en offentlig tilgængelig DNS. Jeg ender sikkert med at
bruge CyberCity's DomainService, som ganske vist koster lidt, men det
kan jeg godt leve med.

--
Mvh.
René Frej Nielsen
PowerMac G4 Dual 867 MHz Verax | iBook G4 12" 1 GHz Combo/AE/BT


Jesper Dybdal (03-08-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 03-08-05 23:03

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

>On 2005-08-03 20:44:03 +0200, Jesper Dybdal <jdunetnospam@u10.dybdal.dk> said:
>
>> Den skal pege på et navn som er *et af* din servers navn*e*, men det
>> behøver ikke være det samme navn som står i MX-posterne og som du bruger
>> til daglig - det kan sagtens være et Cybercity-leveret langt navn.
>
>OK, jeg troede at det skulle være samme navn som der stod i MX, for at
>det skulle være korrekt.

Jeg har aldrig hørt om et mailserverprogram der kræver det. Desuden
ville det være meningsløst at kræve det. Og endelig er der masser af
mailservere der lever fint med at MX-posterne bruger andre navne end
reverse DNS-navnet. Så det er ikke noget problem.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste