/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Irving Penn - en af de store mestre
Fra : Jonas Kongslund


Dato : 23-07-05 15:05

Hej

max og andre her i gruppen har tidligere opfordret til at man skal
studere de gamle mestre. Og så selvfølgelig øve sig til den store
guldmedalje.

Et af stederne, hvor man kan få lejlighed til at studere de gamle mestre er
http://www.masters-of-photography.com. Jeg har blandt andet kigget nærmere
på Irving Penn; men efter at have set på hans fotografier må jeg indrømme
at jeg ikke kan se, hvorfor omverdenen betragter ham som en af de gamle
mestre. Nogle af hans fotografier synes jeg er ganske vellykkede, men der
sandelig også mange mislykkede.

Forneden har jeg udvalgt nogle af hans fotografier. Jeg kunne godt tænke mig
at høre, hvad andre synes om disse fotografier.

http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_ballet.jpg
En blanding af smilende og neutrale ansigter. Hvorfor denne kombination?

Man kan ane en form for symmetri, som er med til at gøre billedet harmonisk:
- Balletdanserinderne på deres piedestal
- Personerne yderst i billedet kigger i hver sin retning

Der er maling på stigen, og tæpperne er slidte og flossede. Ikke just noget
der pynter...


http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_carhart.jpg
Fruen har lukkede øjne og ser trist ud. Måske hænger det sammen med at hun
står på et beskidt gulv fyldt med kabler?


http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_games.jpg
Hvis man ikke har set titlen, så giver det umiddelbart associationer til
gambling: shotsglas, terninger, spillekort, jetoner og cigaretaske; men
kaffen og skakbrikken harmonerer ikke med dette "rå miljø".

Hvis man har set titlen, så undrer man sig over, hvad asken laver på bordet
og ikke i et askebæger. Det er trods alt ikke normal kutyme at skodde sine
cigaretter på bordet, mens man spiller et parti skak.


http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_salad.jpg
Et kedeligt udseende salathoved. Jeg vil vælge at spise min mad et andet
sted.


http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_watermelon.jpg
Uhumske og rodede omgivelser. Skæv horisont. Træls flue/bi. Jeg vil vælge at
spise min mad et andet sted.


http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_society.jpg

Der er et eller andet ved det billede som fænger mig. Jeg undrer mig dog
over hvorfor gulvet er beskidt og manden til højre sover. Er det hans
overtøj som ligger foran ham? Det virker en kende rodet. Hvorfor smiler den
ene mand til venstre, men den anden ser neutral ud?

Derudover kan jeg ikke se hvad fotografiet har med balletdans at gøre jvf.
titlen. Mændene giver i hvert fald ingen associationer til balletdans.


http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_sleep.jpg

Mit første indtryk: uindbydende fotografi. Mit andet indtryk: på ydersiden
hvor insekterne forefindes er verden rå og uindbydende, på indersiden er
verden harmonisk og idylisk; farverne er varme og bløde og ventilatoren
giver en kølig brise i sommervarmen.

Hvor mange går i seng med en kop varm kaffe ved deres side - specielt
omkring sommertid?


http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_nude.jpg
Det var muligvis nyskabende på hans tid, men i vore dage er det kedeligt og
uinspirerende. Besidder fotografiet andre kvaliteter end nøgenhed?


http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_bouchers.jpg

Mine første indtryk: slagtere, arbejderklasse, sammenhold. Hvis det var
budskabet med fotografiet, så er det lykkedes meget godt. Manden til højre
udviser med sine ranke holdning også en form for stolthed.


http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_williams.jpg
Portrætfoto hvor noget af hovedet mangler. Er det hensigtsmæssigt i denne
sammenhæng?


--
Jonas Kongslund

 
 
Gert Medom (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Gert Medom


Dato : 23-07-05 15:43


"Jonas Kongslund" <dont@mail.me.at.all> skrev i en meddelelse
news:S7sEe.17$qZ4.6@news.get2net.dk...
> Hej
>
> max og andre her i gruppen har tidligere opfordret til at man skal
> studere de gamle mestre. Og så selvfølgelig øve sig til den store
> guldmedalje.
>
> Et af stederne, hvor man kan få lejlighed til at studere de gamle mestre
> er
> http://www.masters-of-photography.com. Jeg har blandt andet kigget nærmere
> på Irving Penn; men efter at have set på hans fotografier må jeg indrømme
> at jeg ikke kan se, hvorfor omverdenen betragter ham som en af de gamle
> mestre. Nogle af hans fotografier synes jeg er ganske vellykkede, men der
> sandelig også mange mislykkede.
>
> Forneden har jeg udvalgt nogle af hans fotografier. Jeg kunne godt tænke
> mig
> at høre, hvad andre synes om disse fotografier.
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_ballet.jpg
> En blanding af smilende og neutrale ansigter. Hvorfor denne kombination?
>
> Man kan ane en form for symmetri, som er med til at gøre billedet
> harmonisk:
> - Balletdanserinderne på deres piedestal
> - Personerne yderst i billedet kigger i hver sin retning
>
> Der er maling på stigen, og tæpperne er slidte og flossede. Ikke just
> noget
> der pynter...
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_carhart.jpg
> Fruen har lukkede øjne og ser trist ud. Måske hænger det sammen med at hun
> står på et beskidt gulv fyldt med kabler?
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_games.jpg
> Hvis man ikke har set titlen, så giver det umiddelbart associationer til
> gambling: shotsglas, terninger, spillekort, jetoner og cigaretaske; men
> kaffen og skakbrikken harmonerer ikke med dette "rå miljø".
>
> Hvis man har set titlen, så undrer man sig over, hvad asken laver på
> bordet
> og ikke i et askebæger. Det er trods alt ikke normal kutyme at skodde sine
> cigaretter på bordet, mens man spiller et parti skak.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_salad.jpg
> Et kedeligt udseende salathoved. Jeg vil vælge at spise min mad et andet
> sted.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_watermelon.jpg
> Uhumske og rodede omgivelser. Skæv horisont. Træls flue/bi. Jeg vil vælge
> at
> spise min mad et andet sted.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_society.jpg
>
> Der er et eller andet ved det billede som fænger mig. Jeg undrer mig dog
> over hvorfor gulvet er beskidt og manden til højre sover. Er det hans
> overtøj som ligger foran ham? Det virker en kende rodet. Hvorfor smiler
> den
> ene mand til venstre, men den anden ser neutral ud?
>
> Derudover kan jeg ikke se hvad fotografiet har med balletdans at gøre jvf.
> titlen. Mændene giver i hvert fald ingen associationer til balletdans.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_sleep.jpg
>
> Mit første indtryk: uindbydende fotografi. Mit andet indtryk: på ydersiden
> hvor insekterne forefindes er verden rå og uindbydende, på indersiden er
> verden harmonisk og idylisk; farverne er varme og bløde og ventilatoren
> giver en kølig brise i sommervarmen.
>
> Hvor mange går i seng med en kop varm kaffe ved deres side - specielt
> omkring sommertid?
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_nude.jpg
> Det var muligvis nyskabende på hans tid, men i vore dage er det kedeligt
> og
> uinspirerende. Besidder fotografiet andre kvaliteter end nøgenhed?
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_bouchers.jpg
>
> Mine første indtryk: slagtere, arbejderklasse, sammenhold. Hvis det var
> budskabet med fotografiet, så er det lykkedes meget godt. Manden til højre
> udviser med sine ranke holdning også en form for stolthed.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_williams.jpg
> Portrætfoto hvor noget af hovedet mangler. Er det hensigtsmæssigt i denne
> sammenhæng?
>
>
> --
> Jonas Kongslund

Hej Jonas.

Jeg får noget andet ud af de billeder, du linker til her.

Jeg tror at det du ser som grimt og som tekniske brister, er lavet med vilje
for at bruge hæsligheden som æstetisk udtryk istedetfor romantikkens
dyrkelse af det (form)fuldendte. Det fuldendte kan være fint at c på men
bli´r let kedeligt i længden. Jeg hørte engang om en pianist, der med vilje
lavede mindst en fejl i hver gennemspilning for at der skulle være noget
personligt og fejlbarligt i det.

Lad os som eksempel tage "water melon". jeg tror at fluen skal symbolisere
død og forgængelighed, som de tit gjorde pa malerier fra middelalderen, og
det halvt spiste brød bidrager dertil, og dette står i kontrast til
stilleben opstillingen og dens krav om at blive gengivet perfekt.

"carhart" synes jeg er interessant. det viser et sammenstød mellem noget
smukt og ophøjet, og så de "grimme" kabler foran. Man kan jo fremhæve ting
ved at vise dem sammen med deres modsætning.

Vi kan få længere diskussioner omkring hvad der er "rigtig" kunst og
"forkert" ditto, men jeg tror at de på trods af deres interesse let bli´r
off topic.

/ Gert



Erling Hansen (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 23-07-05 16:29

Jonas Kongslund <dont@mail.me.at.all> wrote:

> Hej
>
> max og andre her i gruppen har tidligere opfordret til at man skal
> studere de gamle mestre. Og så selvfølgelig øve sig til den store
> guldmedalje.
>
> Et af stederne, hvor man kan få lejlighed til at studere de gamle mestre er
> http://www.masters-of-photography.com. Jeg har blandt andet kigget nærmere
> på Irving Penn; men efter at have set på hans fotografier må jeg indrømme
> at jeg ikke kan se, hvorfor omverdenen betragter ham som en af de gamle
> mestre. Nogle af hans fotografier synes jeg er ganske vellykkede, men der
> sandelig også mange mislykkede.
>
> Forneden har jeg udvalgt nogle af hans fotografier. Jeg kunne godt tænke mig
> at høre, hvad andre synes om disse fotografier.
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_ballet.jpg
> En blanding af smilende og neutrale ansigter. Hvorfor denne kombination?
>
> Man kan ane en form for symmetri, som er med til at gøre billedet harmonisk:
> - Balletdanserinderne på deres piedestal
> - Personerne yderst i billedet kigger i hver sin retning
>
> Der er maling på stigen, og tæpperne er slidte og flossede. Ikke just noget
> der pynter...
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_carhart.jpg
> Fruen har lukkede øjne og ser trist ud. Måske hænger det sammen med at hun
> står på et beskidt gulv fyldt med kabler?
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_games.jpg
> Hvis man ikke har set titlen, så giver det umiddelbart associationer til
> gambling: shotsglas, terninger, spillekort, jetoner og cigaretaske; men
> kaffen og skakbrikken harmonerer ikke med dette "rå miljø".
>
> Hvis man har set titlen, så undrer man sig over, hvad asken laver på bordet
> og ikke i et askebæger. Det er trods alt ikke normal kutyme at skodde sine
> cigaretter på bordet, mens man spiller et parti skak.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_salad.jpg
> Et kedeligt udseende salathoved. Jeg vil vælge at spise min mad et andet
> sted.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_watermelon.jpg
> Uhumske og rodede omgivelser. Skæv horisont. Træls flue/bi. Jeg vil vælge at
> spise min mad et andet sted.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_society.jpg
>
> Der er et eller andet ved det billede som fænger mig. Jeg undrer mig dog
> over hvorfor gulvet er beskidt og manden til højre sover. Er det hans
> overtøj som ligger foran ham? Det virker en kende rodet. Hvorfor smiler den
> ene mand til venstre, men den anden ser neutral ud?
>
> Derudover kan jeg ikke se hvad fotografiet har med balletdans at gøre jvf.
> titlen. Mændene giver i hvert fald ingen associationer til balletdans.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_sleep.jpg
>
> Mit første indtryk: uindbydende fotografi. Mit andet indtryk: på ydersiden
> hvor insekterne forefindes er verden rå og uindbydende, på indersiden er
> verden harmonisk og idylisk; farverne er varme og bløde og ventilatoren
> giver en kølig brise i sommervarmen.
>
> Hvor mange går i seng med en kop varm kaffe ved deres side - specielt
> omkring sommertid?
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_nude.jpg
> Det var muligvis nyskabende på hans tid, men i vore dage er det kedeligt og
> uinspirerende. Besidder fotografiet andre kvaliteter end nøgenhed?
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_bouchers.jpg
>
> Mine første indtryk: slagtere, arbejderklasse, sammenhold. Hvis det var
> budskabet med fotografiet, så er det lykkedes meget godt. Manden til højre
> udviser med sine ranke holdning også en form for stolthed.
>
>
> http://www.masters-of-photography.com/images/full/penn/penn_williams.jpg
> Portrætfoto hvor noget af hovedet mangler. Er det hensigtsmæssigt i denne
> sammenhæng?

Hej Jonas.
Først: Jeg er 100% enig i at Erving Penn er én af de helt store
mestre.
Tænk først på hvornår hans billeder er taget (årgangen), og hvordan
andre fotografer i høj grad præsterede familie-journal-billeder. Hans
fotografier er ætsende kommentarer til hans samtid, og langt de fleste
virker ved kontrasterne - smukt/grimt - rent/beskidt o.s.v. Der er
aldrig noget som er tilfældigt i hans billeder - og der er intet med,
som kunne undværes.
Tag damen (Carhart): Smuk og slank, pyntet over al måde, som om hun
hørte hjemme i en bedre verden, men virkeligheden ligger lige for hendes
fødder, så uundgåelig som den nu er.
Jeg vil anbefale dig at kigge Penns billeder igennem en gang til,
men så at bruge langt mere tid og fantasi på hvert enkelt billede. Du
lærer intet om teknik ved at se Penns billeder, men meget om fotografi.
Mvh
Erling.



Ole Larsen (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 23-07-05 17:39

Jonas Kongslund skrev:

En masse om Irving Penn klippet

Jamen det var herligt at få undskyldning for at gense IP.
Du skyder helt og aldeles ved siden af når du vurderer billeder ud fra
et ligusterfascistisk pænhedskriterium. Der er så meget spil og modspil
i disse billeder, så meget spænstighed, at dine normer slet ikke rækker.
Det minder lidt om når nogle kritiserer store Roberts skulpturer for at
han (påstår de) svejser dårligt
Der er i tusindevis af eksempler på anvendelse af spil mellem kontraster
og modsætninger i kunsten (billed, musik, osv)
Og så er det så skide hamrende flot lavet/arrangeret/optaget/behandlet

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Hans Peter Larsson (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Hans Peter Larsson


Dato : 23-07-05 18:42

Hej Jonas

On Sat, 23 Jul 2005 16:04:31 +0200, Jonas Kongslund
<dont@mail.me.at.all> wrote:

>Et af stederne, hvor man kan få lejlighed til at studere de gamle mestre er
>http://www.masters-of-photography.com. Jeg har blandt andet kigget nærmere
>på Irving Penn; men efter at have set på hans fotografier må jeg indrømme
>at jeg ikke kan se, hvorfor omverdenen betragter ham som en af de gamle
>mestre. Nogle af hans fotografier synes jeg er ganske vellykkede, men der
>sandelig også mange mislykkede.

Når det gälder virkelige kunstnere, det väre sig fotografer eller
andre kunstnere, vil der altid väre nogle af deres värker man syntes
bedre om end andre.

Selv om jeg hellerikke syntes lige meget om alle Irving Penns
fotografier, kan jeg ikke fornägte at han var en extremt dygtig
fotograf. Han havde sin egen tolkning af alle motiver, det väre sig om
det var porträt eller stilleben.

Et af de billeder du länker til er "ballet" som, hvis jeg ikke husker
meget forkert, er et bestillingsarbejde fra et balletensamble. Det
viser da hele ensamblet i en betydeligt mere spändende opstilling end
et traditionelt gruppebillede.

De en stor del af de mestre som vises på siden var aktive under förste
del af forrige århundrede og slutningen af 1800 tallet. Pröv at se på
Margaret Bourke Whites billeder, man kan ikke blive mät af at se dem,
Eller på danskeren Jacob A Riis, her kan man for det förste föle sig
stolt som dansk over hans engagement og for det andet glädes over at
hans billeder fik en betydning.

Jo jeg syntes man kan läre meget om hvordan man kan gribe en
fotografisk opgave an ved at se på disse billeder.

mvh Hans Peter Larsson
Visby Sverige

Erling Hansen (23-07-2005)
Kommentar
Fra : Erling Hansen


Dato : 23-07-05 23:10

Jonas Kongslund <dont@mail.me.at.all> wrote:

Hej Jonas.
Da jeg skrev mit første svar til dig, ville jeg have henledt din
opmærksomhed på en anden af de store mestre, men Hr. Alzheimer ville
ikke lade mig huske navnet: Emil Schulthess.
Hans billeder ligger nok lidt tættere på nogle af de synspunkter, du
fremsætter, og dog så uendeligt fjernt fra dem. Næppe nogen fotograf
har sanset Afrika til de inderste nerver, og så formået at gengive det i
en lang række fantastiske billeder. Jeg ved ikke om han figurerer på
den side du nævner, men ellers prøv biblioteket. Spørg efter 'Afrika' af
Emil Schulthess.

Med venlig hilsen
Erling

Jan Bøgh (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 24-07-05 10:44

Jonas Kongslund wrote:

> Et af stederne, hvor man kan få lejlighed til at studere de gamle
> mestre er http://www.masters-of-photography.com. Jeg har blandt andet
> kigget nærmere på Irving Penn; men efter at have set på hans
> fotografier må jeg indrømme at jeg ikke kan se, hvorfor omverdenen
> betragter ham som en af de gamle mestre. Nogle af hans fotografier
> synes jeg er ganske vellykkede, men der sandelig også mange
> mislykkede.

> Der er maling på stigen, og tæpperne er slidte og flossede. Ikke just
> noget der pynter...

> Måske hænger det sammen med
> at hun står på et beskidt gulv fyldt med kabler?

> Hvis man har set titlen, så undrer man sig over, hvad asken laver på
> bordet og ikke i et askebæger. Det er trods alt ikke normal kutyme at
> skodde sine cigaretter på bordet, mens man spiller et parti skak.

> Et kedeligt udseende salathoved.

> Uhumske og rodede omgivelser. Skæv horisont. Træls flue/bi. Jeg vil
> vælge at spise min mad et andet sted.

> Jeg undrer mig
> dog over hvorfor gulvet er beskidt og manden til højre sover. Er det
> hans overtøj som ligger foran ham? Det virker en kende rodet.

Det er måske ikke helt pænt gjort, men jeg kunne ikke dy mig for at klippe
groft i dit indlæg. Jeg synes det virker som om du opfatter pænhed som
kvalitet. Dine betragtninger kunne formentlig deles af en billedredaktør i
'Bo Bedre' eller 'Smag og Behag'. Men det er vel ikke fotografiets inderste
væsen at være 'pæn' - uden at det modsatte derfor bliver hele fortællingen.
Prøv og overvej, om ikke det netop er en kvalitet ved fotografierne at du
føler trang til at tage stilling. Du er jo ikke ligeglad, men reagerer
åbenbart følelsesmæssigt på, hvad du ser. Så i den forstand har Penn jo
opnået det (IMHO) allervigtigste med det fotografiske udtryk: Hans billeder
er ikke ligegyldigt. Du konstaterer at billedet af salathovedet påvirker din
lyst til at spise dér. Et dårligt billede havde formentligt ikke fremkaldt
nogen som helst fornemmelse.
Når jeg og madammen går på udstillinger er en af vores hyppige bemærkninger:
"Hvor er det stærkt. Og hvor er det godt, at det ikke hænger/står hjemme hos
os". Er det mon ikke lidt sådan du har det?

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på
http://jan.boegh.net/foto.htm



Ukendt (24-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-07-05 18:24

Se hans billede af Peter Freuchen og kone, så tilgiver man alt.
Lagt i dk.binaer

Poul B-H


"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message
news:42e362f8$0$54267$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jonas Kongslund wrote:
>
> > Et af stederne, hvor man kan få lejlighed til at studere de gamle
> > mestre er http://www.masters-of-photography.com. Jeg har blandt andet
> > kigget nærmere på Irving Penn; men efter at have set på hans
> > fotografier må jeg indrømme at jeg ikke kan se, hvorfor omverdenen
> > betragter ham som en af de gamle mestre. Nogle af hans fotografier
> > synes jeg er ganske vellykkede, men der sandelig også mange
> > mislykkede.
>
> > Der er maling på stigen, og tæpperne er slidte og flossede. Ikke just
> > noget der pynter...
>
> > Måske hænger det sammen med
> > at hun står på et beskidt gulv fyldt med kabler?
>
> > Hvis man har set titlen, så undrer man sig over, hvad asken laver på
> > bordet og ikke i et askebæger. Det er trods alt ikke normal kutyme at
> > skodde sine cigaretter på bordet, mens man spiller et parti skak.
>
> > Et kedeligt udseende salathoved.
>
> > Uhumske og rodede omgivelser. Skæv horisont. Træls flue/bi. Jeg vil
> > vælge at spise min mad et andet sted.
>
> > Jeg undrer mig
> > dog over hvorfor gulvet er beskidt og manden til højre sover. Er det
> > hans overtøj som ligger foran ham? Det virker en kende rodet.
>
> Det er måske ikke helt pænt gjort, men jeg kunne ikke dy mig for at klippe
> groft i dit indlæg. Jeg synes det virker som om du opfatter pænhed som
> kvalitet. Dine betragtninger kunne formentlig deles af en billedredaktør i
> 'Bo Bedre' eller 'Smag og Behag'. Men det er vel ikke fotografiets
inderste
> væsen at være 'pæn' - uden at det modsatte derfor bliver hele
fortællingen.
> Prøv og overvej, om ikke det netop er en kvalitet ved fotografierne at du
> føler trang til at tage stilling. Du er jo ikke ligeglad, men reagerer
> åbenbart følelsesmæssigt på, hvad du ser. Så i den forstand har Penn jo
> opnået det (IMHO) allervigtigste med det fotografiske udtryk: Hans
billeder
> er ikke ligegyldigt. Du konstaterer at billedet af salathovedet påvirker
din
> lyst til at spise dér. Et dårligt billede havde formentligt ikke fremkaldt
> nogen som helst fornemmelse.
> Når jeg og madammen går på udstillinger er en af vores hyppige
bemærkninger:
> "Hvor er det stærkt. Og hvor er det godt, at det ikke hænger/står hjemme
hos
> os". Er det mon ikke lidt sådan du har det?
>
> vh
> jan
>
> --
> Fotoamatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 21/7/2005) knipserier kan findes på
> http://jan.boegh.net/foto.htm
>
>



Jonas Kongslund (26-07-2005)
Kommentar
Fra : Jonas Kongslund


Dato : 26-07-05 00:44

Tak for alle jeres svar.

Der hersker enstemmighed om at Irving Penns værker er god fotokunst så længe
man bare anvender det rigtige analyseapparat og tager sig tid til at bruge
det. Jeg må indrømme at jeg - med enkelte undtagelser - blev skuffet da jeg
så hans fotografier for første gang, for det jeg forventede var en
wauv-effekt efter et splitsekund og ikke efter flere minutters analyse.
Sådan går det nogen gange med forventninger...
Hvis jeg var startet ud med at læse baggrundsartiklerne om IP, så ville mine
forudsætninger have været bedre, og jeg ville have været knap så kritisk og
unuanceret i min analyse.

Mit nuværende mål er at blive bedre til at skabe fotografier, hvor
wauv-effekten opstår efter et splitsekund, og ikke kræver alt for mange
forudsætninger for den gennemsnitlige beskuer (det er som oftest dem, der
udsættes mine fotografier). Det kan IP ikke rigtigt hjælpe mig med, men
hvilke af de andre store mestre kan monstro? (I den forbindelse tak til
Erling for hans henvisning til Emil Schulthess).

--
Jonas Kongslund

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408537
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste