Parring - hjælp
Fra : Snasse

Dato : 23-07-05 14:03

Hej

Min tæve er i løbetid og jeg har derfor hanhunden på besøg, han har været
her siden i mandags.
Igår stod min tæve for ham, men ville ikke rigtig acceptere ham alligevel.
Men så idag står hun, rykker ind til ham med rumpen og halen godt til side
og bliver stående.
Fint nok og han hopper på.
MEN enten hopper han for hurtigt af eller også knurrer tæven hvis han står
for længe..hmm

Kan jeg gøre noget for at hjælpe dem eller er tæven bare ikke helt klar
endnu?
Holder jeg tæven, vil han ikke, så er det kun mig der er interessant!

Skal sige det er første gang for begge!

--
Susanne
www.millepigen.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 23-07-05 15:43

On Sat, 23 Jul 2005 15:02:36 +0200, "Snasse" wrote:

> [...]
>MEN enten hopper han for hurtigt af eller også knurrer
>tæven hvis han står for længe..hmm
>Kan jeg gøre noget for at hjælpe dem eller er tæven

Han hopper af, da han ikke kan ramme. Hun er ikke helt
klar, og dette gør igen, at han ikke er alt for ihærdig
med sine forsøg på at ramme plet.

>Holder jeg tæven, vil han ikke, så er det kun mig der er interessant!
>Skal sige det er første gang for begge!

Se derfor skal man altid helst se til, at den ene af parterne
har lidt erfaring. Det er meget svært for ham at ramme rigtigt,
og en erfaren tæve kan så lissom "styre til".

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan snart ses på min HP
2 piger og 1 dreng

Fra : qfha

Dato : 24-07-05 10:01

Når du siger det er første gang for begge hunde, går jeg udfra det også
er første gang for dig.

Og første lektion udi parringer er tålmodighed og ro omkring dyrerne.
Som menneske er man meget utålmodig, men hundene ved instinktivt hvornår
det er det rigtige tidspunkt.

Jeg tror ikke hun er klar endnu, men er du i tvivl kan du når hun er ca
på 13-14. dagen få hende insimineret ved dyrlægen. Dog er en naturlig
parring hvor han hænger fast ca. 20 min. bagefter at foretrække.

Jeg tror ikke du skal gøre noget for at hjælpe dem inden han hænger fast
udover at give dem de rette forhold, samt sikre, at de ikke kører
hinanden trætte, altså skal de have lidt ro for sig selv indimellem. Men
når han er rigtigt på hende (du vil kunne se forskel) skynder du dig hen
og støtter dem med en hånd under tævens bug. Du vil ikke være i tvivl om
når han er færdig og ikke skal stå der længere.

Jeg ved du har det hårdt lige nu. (tålmodighed)

mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Snasse

Dato : 24-07-05 10:47

> Når du siger det er første gang for begge hunde, går jeg udfra det også
> er første gang for dig.

Ja det er første gang for mig også!

> Og første lektion udi parringer er tålmodighed og ro omkring dyrerne.
> Som menneske er man meget utålmodig, men hundene ved instinktivt hvornår
> det er det rigtige tidspunkt.

Der er masser af ro, da mine piger ikke er hjemme. Jeg har valgt at sidde
her ved computeren, som står i det fjerneste rum fra haven, hvor de opholder
sig mest. Men da han jo er på udebane, er der en masse lyde han ikke lige
kender, så som hestene på marken og hunden i nabohaven som står og knurrer
af ham, da hun jo heller ikke kender ham :)

> Jeg tror ikke hun er klar endnu, men er du i tvivl kan du når hun er ca
> på 13-14. dagen få hende insimineret ved dyrlægen. Dog er en naturlig
> parring hvor han hænger fast ca. 20 min. bagefter at foretrække.

Ja, ved godt de hænger sammen efter parring, men for mig at se virker det
som om han ikke rigtig kan finde ud af bukke sig. Han er ca 7-8 cm højere
end tæven og rammer derfor alt for højt.
Hun er på 12. dagen nu, så jeg synes da godt der snart må ske noget, inden
det er for sent.

> Jeg ved du har det hårdt lige nu. (tålmodighed)

Ja hårdt, det er en pine at bare skulle stå på sidelinjen og ikke kunne gøre
noget :)

--
Susanne
www.millepigen.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 24-07-05 13:59

On Sun, 24 Jul 2005 11:46:34 +0200, "Snasse" wrote:

> [...]
>kender, så som hestene på marken og hunden i nabohaven som står og knurrer
>af ham, da hun jo heller ikke kender ham :)

Avs da...1. gang og udeparring...
Normalt i hundeverdenen kommer hun til ham! Altså så han er på
hjemmebane. Ellers vil hun ha' svært ved at "underkaste" sig.
Og du har den anden hund, der står og si'r, at han skal forføje
sig bort!

>Ja, ved godt de hænger sammen efter parring, men for mig at se virker det
>som om han ikke rigtig kan finde ud af bukke sig. Han er ca 7-8 cm højere
>end tæven og rammer derfor alt for højt.

Det var da også en voldsom forskel...Hvilken race er det?

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
2 piger og 1 dreng

Fra : Snasse

Dato : 24-07-05 15:13

> [...]
> hjemmebane. Ellers vil hun ha' svært ved at "underkaste" sig.
> Og du har den anden hund, der står og si'r, at han skal forføje

Ja det var nødt til at være sådan, fordi det netop ramte ind i deres ferie,
desværre.

Det er en cavalier king charles.

--
Susanne
www.millepigen.dk

Fra : jopa

Dato : 24-07-05 15:50

Snasse skriblede bla:

> Ja det er første gang for mig også!

Øhm havde du ikke et par piger ?

--

Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 24-07-05 13:53

On Sun, 24 Jul 2005 09:00:47 GMT, "qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg tror ikke hun er klar endnu, men er du i tvivl kan du når hun er ca
>på 13-14. dagen få hende insimineret ved dyrlægen.

En af mine er ikke modtagelig før 16. dagen efter løbetidens start.

>Dog er en naturlig parring hvor han hænger fast ca. 20 min.
>bagefter at foretrække.

Og hænger de ikke, så fortvivl ej.Min gamle han har det med at
lave "gedebukkeparringer"; altså parring uden at hænge fast.
Alligevel fik hans "kæreste" 6 hvalpe deb ene gang.

Fra : Snasse

Dato : 24-07-05 15:20

> En af mine er ikke modtagelig før 16. dagen efter løbetidens start.

Men hun står jo nu, lige så fint uden brok, så er hun vel helt klar og
modtagelig?
At få hende insimineret, er det ikke voldsomt dyrt og besværligt?

> Og hænger de ikke, så fortvivl ej.Min gamle han har det med at
> lave "gedebukkeparringer"; altså parring uden at hænge fast.
> Alligevel fik hans "kæreste" 6 hvalpe deb ene gang.

Ved godt det kan lade sig gøre uden sammenhængning, men han er jo slet ikke
i nærheden af at være indefor, så det tror jeg ikke er aktuelt i dette her
tilfælde.

Vi er lige blevet tilbudt en anden han, men på hans og min tæves stambøger
er der flere til fælles. 4 oldeforældre og 1 bedstefar. Må de parre uden at
det bliver indavl? Der vil så på hvalpenes stambog stå den samme oldefar på
begge forældres aner. Vil man så kunne få stamtavle på hvalpene?

--
Susanne
www.millepigen.dk

Fra : qfha

Dato : 25-07-05 06:06

Nej det er noget af det nemmeste i verden. Hannen bliver tappet og den
ædle mø får ført et kateder ind med de dyre dråber. og det er det. Sidst
jeg fik det gjort(for er par år siden) gav jeg 800,-.
Du bør iøvrigt sidde og holde hendes bagdel oppe i ca 15 min. efter
parringen og herefter lægge hende ind i et par timer, hvor hun ikke må
suse for meget rundt. Hun må først tisse efter nogle timer. Altså husk
at få hende til at lade vandet før parring.

Det der med en anden han var måske ikke så dumt, hvis han er erfaren og
du kan komme til ham et par gange. Men det er nu du skal tage
beslutningen ellers ved du ikke hvem der er far til hvalpene.
Ang stambog så er det udmærket med fælles aner i en del. Man taler om
ind og udavl. Der skal være ca. en indavlsgrad på ca. 5 når man avler,
hvis man ønsker at bevare den linie man arbejder med ellers avler man ud
af typen, så en andel af fælles aner længere tilbage er fint. Det hedder
linieavl og ikke indavl som jo er noget andet.
Jeg kan anbefale dig en bog som hedder, Genetikk, avl og oppdrett som er
udgivet af norsk kennelklub. Jeg har købt den i DKK. Den fortæller godt
om arvelighed mm.

Hun er helt sikkert ikke klar på 12 dagen. De fleste er på 13-14 dagen
så du skal til at beslutte dig. Du kan evt, prøve at lade dem være alene
udendørs hvis det er et mindre lukket område(du står på spring og
overvåger hvad der sker) Højdeforskellen mellem dem er ikke et problem.

mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 25-07-05 09:03

On Sun, 24 Jul 2005 16:20:04 +0200, "Snasse" wrote:

>Men hun står jo nu, lige så fint uden brok, så er hun vel helt klar
>og modtagelig?

Nej, det er ikke givet. Hun er ikke klar over sin krops

>At få hende insimineret, er det ikke voldsomt dyrt og besværligt?

Jo!

>Ved godt det kan lade sig gøre uden sammenhængning, men han er jo
>slet ikke i nærheden af at være indefor, så det tror jeg ikke er
>aktuelt i dette her tilfælde.

Ja, da kan jeg sige dig, at kuldet med de 6 var fuldstændigt uventet,
for så vidt jeg kunne se, var han kun oppe og pejle til.
Han må jo ha' været inde, men det var kun lige et sekund eller to!

Ja.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Ny Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP
1 pige og 2 drenge + 2 piger og 1 dreng.

Fra : Snasse

Dato : 25-07-05 09:25

> Ja.

Efter kontakt med formanden hos DRU må disse 2 hunde ikke parre, den
pågældende bedstefar går igen på begges stamtavler og vi vil da derfor ikke
kunne få stamtavle på hvalpene.
Hmm, min tæve har også 2 med samme navn. Hendes bedstefar på moderes side er
den sammen som en oldefar på faderes side, så skulle min hund jo heller ikke
haft stamtavle!?

--
Susanne
www.millepigen.dk