Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hama UV filter
Fra : Thomas H.

Dato : 23-07-05 11:11

Hejsa..

Hvis man skal ud og købe et godt UV filter, hvor ligger hama så henne hvad
det angår ?

Hvor ligger de i forhold til B&W og Hoya HMC?

Jeg har kigget lidt på dem her:
http://kortlink.dk/fotoandmore/wr6

http://kortlink.dk/fotoandmore/wr7

http://kortlink.dk/fotoandmore/wr8

Der er nok ingen tvivl om at de 2 sidste er bedst, men hvad med det første ?
Det er planen det skal sidde på en canon 24-70 f/2.8 L..

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-07-05 12:18

In article <70bd8$42e217a0$55da8f7d$13362@nf4.news-service.com>, Thomas H. wrote:
> Hejsa..
>
> Hvis man skal ud og købe et godt UV filter, hvor ligger hama så henne hvad
> det angår ?
>
> Hvor ligger de i forhold til B&W og Hoya HMC?

Traditionelt er de en del ringere.

> Jeg har kigget lidt på dem her:
> http://kortlink.dk/fotoandmore/wr6

Kun enkelt-coated. Så næsten så ringe det kan blive.

> http://kortlink.dk/fotoandmore/wr7

Dette er multi-coated, så er vi også oppe i prislejet som Hoya filtre.

> http://kortlink.dk/fotoandmore/wr8

Dette ligner også et OK multicoated filter.

> Der er nok ingen tvivl om at de 2 sidste er bedst, men hvad med det første ?
> Det er planen det skal sidde på en canon 24-70 f/2.8 L..

Problemet med ikke-coated / simpelt coatede filtre er, at de reflekterer
det billede der reflekteres af forreste linseelement bagud ind i kameraet
igen. Vinduesglas smider vist 2.5-5% af lyset retur.

Så det kan give lys-flares i billedet, specielt i næsten-modlys, eller
med lyskilder i billedet.

Fra : Thomas H.

Dato : 23-07-05 12:32

> In article <70bd8$42e217a0$55da8f7d$13362@nf4.news-service.com>, Thomas H.
> wrote:
>
> Traditionelt er de en del ringere.

Det vil sige at man skal satse på enten hoya eller B&W..

Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-07-05 13:49

"Thomas H." <condor-9NOSPAM@mail.dk> wrote in message
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
> meddelelse news:slrnde49rf.2ua.povlhp@ip101.home.terminal.dk...

> Det vil sige at man skal satse på enten hoya eller B&W..

Ja

Mvh
Simon

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-07-05 13:48

> [...]
>
> Der er nok ingen tvivl om at de 2 sidste er bedst, men hvad med det første
> ? Det er planen det skal sidde på en canon 24-70 f/2.8 L..

Hama laver ganske ok filtre til forbrugerne og til de billigere objektiver.
Men når man sætter dem på de dyre professionelle objektiver falder
kvaliteten på objektivet.

Selv bruger jeg Hoya pro1, B+W F-PRO og på min Bigma har jeg et Kenko MC
UV. Disse mærker er højkvalitetsmærker og amn kan se om de er gode hvis man
holder et filter op foran en hel blå himmel og hvis farverne er ens på
himmelen og igennem filteret så er det kvalitets filtre.

Mvh
Simon

Fra : Thomas H.

Dato : 23-07-05 14:19

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man holder et filter op foran en hel blå himmel og hvis farverne er ens på
> himmelen og igennem filteret så er det kvalitets filtre.

Det er også derfor jeg spørg, for når man nu bruger så mange penge på et
objektiv, vil det være dumt ikke at købe et ordentligt UV filter..

Med Venlig Hilsen
Thomas H

Fra : Knud Bonke

Dato : 24-07-05 15:33

: Hvis man skal ud og købe et godt UV filter, hvor ligger hama så henne hvad
: det angår ?

Jeg synes man er tilbøjelig til at overdrive. Hvorfor altid og for
enhver pris UV?
Læs: http://www.photo.net/equipment/filters/
Og ydermere ser jeg for det meste at feriefotografen først skal have
kameraet ud af tasken, så af med beskyttelsesdækslet, og så er
det tid til at tænke på hvad og hvordan kameraet skal indstilles. (Av eller Tv),
og så kan der skydes.
Så som beskyttelse af den yderste linse i objektivet er det altså heller
ikke nødvendigt.
Når jeg nu er ved det, så tror jeg mange kunne få "det gode" billede med i
kassen, hvis man øvede sig lidt i objektivskift.
mvh Knud