TAK til Rumænien for at vise vej mht ønske~
Fra : Bo Warming

Dato : 23-07-05 06:58

Da Glistrup stillede lovforslag om at staten skaffer sig penge ved at sælge
ønskenummerplader, blev det gennemført, og da han skrev bemærkningerne til
lovforslaget foreslog jeg, at han medtog argumentet, at ord lettere huskes
end et syv-cifret tal.
Bureaukraterne, der havde fint system i de 7 tal, forsinkede forslagets
gennemførsel.

I Politiken i fredags er vist 9 rumænske nummerplader - de har fundet et
kolumbusæg idet to kodebogstaver og to kode-tal er bevaret og derefter
kommer et _tre_stavelsesord, der JO ER SÆRLIG nemt at huske, og som sammen
med bilens farve og type oftest vil kunne identificere en flugtbilist og
lignende.

De ni viste slut-cifre er
HAJ, VIP, MAT, PYH, GAB, FOX, TAK, LEM, DUT

Fra : Per Hagemann

Dato : 23-07-05 12:13

> [...]
> lignende.
>
> De ni viste slut-cifre er
> HAJ, VIP, MAT, PYH, GAB, FOX, TAK, LEM, DUT

Ønskenummerplader i Danmark må ikke ligne almindelige nummerplader, fordi
det kunne skabe uorden.

I 2009 eller 2010 når man til ZZ59999 og et nyt system indføres. En
arbejdsgruppe har allerede foreslået 3 bogstaver og 4 tal. I Sverige klarer
den mere end dobbelt så store bilbestand sig med nummerplader med 3
bogstaver og 3 cifre.

Når flere mio. køretøjer skal have forskellige plader, kan ikke alle få en
letmemorerbar kombination. Det bedste system for plader som kan huskes,
ville efter min mening være et startbogstav som angav hjemområde. Næste
bogstav kommune eller lokalområde. Tredje bogstav bilmærket. Første to tal
året. Tredje tal kunne være bilens farve. Fjerde tal løbenummeret. Så må man
bare håbe, der ikke sælges for mange ens biler samme sted.

--
Sura 9:29 " Kæmp mod dem fra Skriftens folk, som ikke tror på Allah og ej
heller på den yderste dag, og som ikke holder det forbudt, som Allah og Hans

Fra : Bo Warming

Dato : 23-07-05 18:42

"Per Hagemann" <perhag@tdcadsl.dk> wrote in message

> Ønskenummerplader i Danmark må ikke ligne almindelige nummerplader, fordi
> det kunne skabe uorden.

Orden er vold

> [...]
> arbejdsgruppe har allerede foreslået 3 bogstaver og 4 tal. I Sverige
> klarer den mere end dobbelt så store bilbestand sig med nummerplader med 3

Man skal aldrig give magt til system-byggere.

> [...]
> året. Tredje tal kunne være bilens farve. Fjerde tal løbenummeret. Så må
> man bare håbe, der ikke sælges for mange ens biler samme sted.

Idag er telefonnumre ikke længere korreleret til sted.
Lethuskelighed er vigtigt og da biltype og farve ofte huskes så kan man nok
nøjes med fire bogstaver, og de skal "give mening" eller tre af dem skal
give mening, som i Rumænien.
Hvorfor dog bruge tal overhovedet?