Dorothea Krags fødselsdag?
Fra : Toke Nørby

Dato : 22-07-05 20:41

Kære Alle,
Jeg har tre forskellige kilder, der anfører tre forskellige
fødselsdage for omtalte dame, der bestyrede postvæsenet fra 1703-1711,
nemlig:
Dansk Biografisk Leksikon.-I: f. 25.09.1675
Frits Olsen: f. 26.09.1675
Dansk Biografisk Leksikon.-II og III: f. 27.09.1675
Hvordan finder man den korrekte fødselsdag? PFT.
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-07-05 23:07

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Frits Olsen: f. 26.09.1675
> Dansk Biografisk Leksikon.-II og III: f. 27.09.1675
> Hvordan finder man den korrekte fødselsdag? PFT.

Som det altid er bedst:
Kikker i originalkilden, måske kan det diskuteres om der står 5 eller 7.
De nævnte kilder er jo blot subjektive fortolkninger af originalen.

Selv om det i det aktuelle tilfælde næppe er særligt signifikant om det nu
er 2 dage før eller senere ))

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 23-07-05 08:29

"Poul Erik Jensen" <jep@image.dk> wrote:

> [...]
>De nævnte kilder er jo blot subjektive fortolkninger af originalen.
>
>Selv om det i det aktuelle tilfælde næppe er særligt signifikant om det nu

Tak, Leif og Poul Erik, jeg vil prøve at finde kirke-/dåbsbogen.

Du har ret i, at det kan være hip som hap, men vi ingeniører har en
grusom forkærlighed for det eksakte
--
Mvh Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Leif B

Dato : 22-07-05 23:06

Har du prøvet kirkebogen?
Fødselsdatoen var sjældent angivet dengang, men derimod dåbsdagen.

mvh
baertel

Fra : Hans Poulsen

Dato : 23-07-05 23:38

> [...]
> Frits Olsen: f. 26.09.1675
> Dansk Biografisk Leksikon.-II og III: f. 27.09.1675
> Hvordan finder man den korrekte fødselsdag? PFT.

Det er muligt, at der i enten Rigsarkivets eller Det Kongelige Biblioteks
brevsamlinger er breve til og fra Dorothea Krag, og at der i et af disse
dokumenter er anført, hvornår hun havde fødselsdag.

Står der intet om fødselsdagen i kirkebogen i forbindelse med et evt.
giftermål eller hendes død?

*..bestyrede postvæsenet..*.

Var hun *generaldirektør*?

Venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Fra : Toke Nørby

Dato : 24-07-05 08:27

"Hans Poulsen" <hans.poulsen@post.tele.dk> wrote:

>Det er muligt, at der i enten Rigsarkivets eller Det Kongelige Biblioteks
>brevsamlinger er breve til og fra Dorothea Krag, og at der i et af disse
>dokumenter er anført, hvornår hun havde fødselsdag.

Tak, Hans. Jeg prøver.

>Står der intet om fødselsdagen i kirkebogen i forbindelse med et evt.
>giftermål eller hendes død?

Så langt er jeg ikke kommet endnu.

>*..bestyrede postvæsenet..*.
>
>Var hun *generaldirektør*?

Ja, det kan man godt kalde det. Christian Gyldenløves (gift med DK)
arvinger havde fået expektance (som det hed) på postvæsenet før hans
død i 1703, men da han døde, havde han kun een et-årig søn, men
Dorothea Krag fødte deres anden søn få måneder efter. Arvingerne kunne
således "ikke rigtig passe generaldirektør-uniformen"! og pga. en
ægtepagt mellem forældrene skulle Dorothea Krag varetage børnenes
interesse. Det gjorde hun særdeles fremragende indtil 1711, hvor hun
afgav postvæsenet til staten.
Mvh
Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : twinie

Dato : 24-07-05 10:28

Hej Toke,

Der er en på DIS-Forum der for tiden slår op i "Den danske Postétat
1624-1927" ved Fr. Olsen. Måske kan du få yderligere oplysninger om damen
der ?

http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=6&i=26426&t=26426

Det optimale må dog, som de andre antyder, være at bruge kirkebogen. Du
skriver ikke noget om, hvor damen kommer fra, - men måske er hendes
fødesogn
at finde på www.arkivalieronline.dk ?

mvh Jette Jørgensen.

Fra : Toke Nørby

Dato : 24-07-05 14:43

"twinie" <twinie@FJERNjetvadat.dk> wrote:

> [...]
>
>Der er en på DIS-Forum der for tiden slår op i "Den danske Postétat
>1624-1927" ved Fr. Olsen. Måske kan du få yderligere oplysninger om damen

Mange tak, Det var vel nok en flink dame, der har lånt den bog.
Faktisk er det en "færdiggørelse" af den bog, jeg arbejder på. Den
stopper, som titlen antyder, i 1927, men over halvdelen lever og
arbejder jo videre efter det tidspunkt - der findes faktisk en
pensioneret postmester, der blev ansat i postetaten før 1927 og han er
født i 1902!!!!

I den bog (der kun er udgivet i fire eksemplarer) står der kun lidt om
D Krag (under Christian Gyldenløve), og det er herfra, jeg anfører
hendes fødselsdag med ref. til Fr. Olsen.

For øvrigt er det kun postfolk i de højere lønningsklasser, der er med
her. Skal man søge efter aner, der fx har været landpostbude, skal man
lede andetsteds - de er ikke med her.

>Det optimale må dog, som de andre antyder, være at bruge kirkebogen. Du
>skriver ikke noget om, hvor damen kommer fra, - men måske er hendes
>fødesogn
>at finde på www.arkivalieronline.dk ?

Det vil jeg selvfølgelig prøve - jeg er slet ikke kommet så langt at
prøve arkivalieonline, selv om jeg har brugernavn og password, men det
kommer. Hun står selvfølgelig i Dansk Biografisk Leksikon, som jeg
ikke lige nu har ved hånden, så jeg husker ikke, hvor hun kom fra, men
det står der.

Tak for dit tip!
Mvh
Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-07-05 17:19

Den Sun, 24 Jul 2005 15:43:15 +0200, skrev Toke Nørby:

[Den danske Postetat 1624-1927]

>I den bog (der kun er udgivet i fire eksemplarer)

Det lyder som om at den kunne være spændende at gå på jagt efter. Ved
man hvem de fire nuværende ejere er?

Kan du give - eller henvise til - bibliofile data om bogen?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Toke Nørby

Dato : 24-07-05 20:43

Kurt Hansen <kurt@nospamtowle.dk> wrote:

> [...]
>man hvem de fire nuværende ejere er?
>
>Kan du give - eller henvise til - bibliofile data om bogen?

Selvfølgelig - Fr. Olsen skriver i sit eksemplar til Statsbibliotkeet
i Århus, at den er fremstillet vha. et maskinskrivningsbureau og at
den er givet til rigsarkivet, de to statsbiblioteker og postmuseet.
Mit eksemplar er en fotokopi af eksemplaret i Århus. Jeg lavede i 1986
fire sæt, som jeg fordelte til nogle venner. Originalen befinder sig i
privat eje har jeg senere fået at vide. Eksemplaret i rigsarkivet står
i forrummet lige når man kommer ind og hilser på personalet - jeg
husker ikke hvilken hylde, men det ved personalet.

Så du kan godt opgive at gå på jagt efter den antikvarisk og kan
roligt vente et års tid til jeg er færdig med min bog med ca. 5000
postetatsfolk fordelt på pt. 594 sider
Mvh
Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 25-07-05 00:11

Det er nu da pudsigt at du skriver om "Postetaten 1624-1927" jeg er i
besiddelse af "Det kongelige danske Postvæsen gennem 300 Aar 1624-1924 :
Festskrift / Redaktør Overpostinspektør Jørgen Bergsøe" heri omtales
Dorothea Krag selvfølgelig også, men uden fødedato. Da både slægten
Gyldenløve og slægten Krag er adelige var det måske en ide at kigge i Dansk
Adelskalender??

Den ovennævnte bog har jeg arvet efter min Far, som var en helt almindelig
fodtusse.

De venligste hilsener Postens datter ) Jytte Frank Dekov

Fra : Toke Nørby

Dato : 25-07-05 08:05

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> wrote:

> [...]
>Dorothea Krag selvfølgelig også, men uden fødedato. Da både slægten
>Gyldenløve og slægten Krag er adelige var det måske en ide at kigge i Dansk

Mange tak. Jeg har fået en fin link til
http://db.kb.dk/PortraetReg/portraetReg.jsp?Sprog=dk
hvor man kan se, at de har hende med 27.09.1675, så det bliver denne
dato, jeg anvender. Jeg nævner dog også de andre kilder og deres
datoer.

Din bog er en ganske fin bog, som er let at finde antikvarisk og til
en rimelig penge. Den er (også) uundværlig for posthistorikere.

>Den ovennævnte bog har jeg arvet efter min Far, som var en helt almindelig
>fodtusse.

Jamen, er en sådan ikke en militærmand? Jeg syntes ikke, at have stødt
på denne betegnelse i postregi.

>De venligste hilsener Postens datter ) Jytte Frank Dekov

og ditto fra lægens søn (min far interesserede sig overhovedet
ikke for postvæsenets historie, dog)
Mvh
Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Henrik B

Dato : 25-07-05 23:14

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote in message news:<gp39e1d787ufemp17tuf6l23np8vhr09ru@4ax.com>...

> [...]
> hvor man kan se, at de har hende med 27.09.1675, så det bliver denne
> dato, jeg anvender. Jeg nævner dog også de andre kilder og deres

Jeg har lige en ekstra kilde til dig:
Danmarks Adels Aarbog 1997-99, hvor den nyeste udgave af slægten
Danneskiold-Samsøes stamtavle findes - et grundigt arbejde med en
masse kilder. Der har Dorothea Krag fødselsdagen 26.09.1675, men jeg
kan ikke se hvor oplysningen stammer fra. Det kan være en gentagelse
fra ældre stamtavler.

Mvh Henrik

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 25-07-05 23:58

Joee muligvis er en fodtusse en militærmand, men så kald ham
"gelænderartist" 8-D
Flere venlige hilsener fra Postens datter Jytte

Fra : Toke Nørby

Dato : 26-07-05 19:53

"Jytte Frank Dekov" <jytte.dekov@mail.dk> wrote:

>Joee muligvis er en fodtusse en militærmand, men så kald ham
>"gelænderartist" 8-D
>Flere venlige hilsener fra Postens datter Jytte

Ja, gelænderartist er nok bedre - vores plejer dog at tage elevatoren
til øverste etage og så arbejde sig ned

Og til Henrik: Tak, jeg vil kaste et blik i adelskalenderen. Tak nok
en gang for hjælpen!
Mvh
Toke
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Steven

Dato : 01-08-05 22:26

Hej Toke,

Da du nu arbejder på videreførelsen af den foromtalte bog, ville jeg da
derne vide om du også ser på de svenske postmester vi havde her i Danmark i
sin tid?

m.v.h.

Steven

Fra : Toke Nørby

Dato : 01-08-05 23:18

"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>derne vide om du også ser på de svenske postmester vi havde her i Danmark i

Hej Steven,
Jo, det gør jeg faktisk. Kan du henvise mig til nogle gode referencer
(a la Hostrup-Schultz)?
Mvh
Toke
http://www.norbyhus.dk/