Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Blits fra Nikon F50 til D70?
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-05 10:59

Jeg har en Cullmann 36 AF blits til mit Nikon F50 - kan dén i givet fald
bruges til et D70?
Hans

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-07-05 11:57

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message
> Jeg har en Cullmann 36 AF blits til mit Nikon F50 - kan dén i givet fald
> bruges til et D70?

Nej du skal have en der understøtter digitalt. eks Sigma EF-500 DG ST I-TTL
som understøtter Nikons i-TTL system.

Eller virker Nikons DX og SB-600/800 også.

Mvh
Simon

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-05 13:22

Simon Nielsen skrev:

> Nej du skal have en der understøtter digitalt. eks Sigma EF-500 DG ST
> I-TTL som understøtter Nikons i-TTL system.

Øvs

> Eller virker Nikons DX og SB-600/800 også.

Tusind tak for din hjælp!
Hans

Fra : ab©

Dato : 22-07-05 14:38

> [...]

Nu er TTL-måling jo ikke den eneste metode og da slet ikke ved
digitalfotografering, hvor vi rimeligt nemt kan skyde os ind på den optimale
indstilling.

> Øvs

Min Cullmann virker da udmærket sammen med min D70 i forbindelse med en
slave-udløser, så jeg har absolut ikke i sinde at ofre yderligere på
elektronblitz (600 og 800, som samtidigt ikke har ret meget lys) - samtidig
kan man udnytte den fordel, der er ved ikke at bære rundt med blitzen, når
jeg bruger den indbyggede som udfyldningslys og min Cullmann som hovedlys.

Ved lejlighed vil jeg da også prøve at rode lidt med tilpasning til den
direkte tilslutning, hvis det skulle blive aktuelt. Se evt. dette link:
http://repairfaq.cis.upenn.edu/Misc/strbfaq.htm#strboaof

ab

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-07-05 16:39

"ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ved lejlighed vil jeg da også prøve at rode lidt med tilpasning til den
> direkte tilslutning, hvis det skulle blive aktuelt. Se evt. dette link:

Det er ganske korrekt, men det kræver jo en del mere indstilling end bare at
lade ttl styre det, selvfølgelig kan det helt klart betale sig når man har
tid til at indstille. Men skal man lige fange et billede i farten så er det
altså rart at have fuld TTL styring der virker.

Jeg har selv et D1 og det har D-TTL og da min SB-800 er bagudkomptibel får
jeg meget gode billeder med ttl, men de bliver dog bedre hvis jeg selv
styrer det.

Mvh
Simon

Fra : ab©

Dato : 22-07-05 19:00

"Simon Nielsen" <newz@siho.dk> skrev i en meddelelse

> ... jeg meget gode billeder med ttl, men de bliver dog bedre hvis jeg selv
> styrer det.

Ja, netop - der findes jo ingen "nemme løsninger". Selv om den gode /
moderne teknik tages i brug, giver det jo ikke det bedste resultat.

ab (-c:)

Fra : Simon Nielsen

Dato : 22-07-05 22:01

> [...]
>>

> Ja, netop - der findes jo ingen "nemme løsninger". Selv om den gode /
> moderne teknik tages i brug, giver det jo ikke det bedste resultat.

du kan jo ikke forvente at en computerskærm indstiller sig selv i farver
sådan som dine øjne bedst ser det. Det er vel lidt det samme. Teknikken kan
ikke vide hvordan du vil have dit billede, desværre det kunne være smart
hvis der engang kom T-TTL (Tankelæser-TTL) , så skal man bare tænke
hvordan man vil have sit billede og vupti så har kameraet læst det men
det må vi nok vente på. Hehe

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-07-05 14:23

Simon Nielsen wrote:

> Jeg har selv et D1 og det har D-TTL og da min SB-800 er
> bagudkomptibel får jeg meget gode billeder med ttl, men de bliver dog
> bedre hvis jeg selv styrer det.

Teach me, Tiger!
Jeg har forsøgt at lege en del med min SB-800 og mit D70. I mindst 80% af de
situationer, hvor flash er meningsfuldt synes jeg at i-TTL gøre det mindst
lige så godt, som jeg kan. Kun i meget specielle situationer (meget
mørke/lyse) motiver kan jeg gøre det bedre manuelt.
Er forskellen mon evner eller er det et spørgsmål om i-TTL i stedet for
D-TTL?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-07-05 14:31

ab© wrote:
> Min Cullmann virker da udmærket sammen med min D70 i forbindelse med
> en slave-udløser, så jeg har absolut ikke i sinde at ofre yderligere
> på elektronblitz (600 og 800, som samtidigt ikke har ret meget lys) -

Har Cullman 36 AF ikke kun et ledetal på 36?
Hvis den blot minder om min Cullman 34 AF, så når den ikke SB-800 til
knæene - ja næppe over storetåsneglen. Det er som at sammenligne en Vartburg
med en Ferrari! Men det er vel også at forvente, når man sammenligner en
discountflash med noget af det lækreste, der kan fås.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Madsen

Dato : 23-07-05 10:52

Hans Paulin (6310) wrote:
> Jeg har en Cullmann 36 AF blits til mit Nikon F50 - kan dén i givet
> fald bruges til et D70?

Hvis der er ttl på din Cullmann 36 AF, og det ser det ud til at være :
http://www.cullmann-foto.de/pdf/manuals/BA_36_AF_D_GB.pdf
Så vil jeg tro at det kan lade sig gøre, men når der anvendes andet end
Nikon blitz, er der normalt nogle faciliteter man ikke får med.
--
Hilsen Madsen