MS Windows
briani 27239
Hvordan fjernes DirectCD-driveren?
Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 10:33

Hej gruppe,

Undskyld mange gange, at jeg skrev forkert i den forrige tråd. Det er
Direct-CD det drejer sig om:

Min Windows XP fortæller mig ved opstart, at jeg har en forældet
DirectCD-driver, der vil gøre systemet ustabilt, og derfor bliver
deaktiveret.
Derefter er der en henvisning til firmaet Roxio for at få den opdaterede
driver.
Jeg vil imidlertid bare fjerne driveren.
Hvordan gør man det?

Jeg kan tilføje, at jeg fik driveren ind i systemet, da jeg lånte en CD med
nogle tekstfiler. CD'en var formatteret med DirectCD.

"Tilføj/fjern programmer" kender ikke "DirectCD"

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS! Fjern dyret fra min Emailadresse
ved direkte henvendelse

Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-05 12:04

"Poul F. Andersen" <paogbaZEBRA@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med nogle tekstfiler. CD'en var formatteret med DirectCD.
>
> "Tilføj/fjern programmer" kender ikke "DirectCD"

Du skal slette den i reg. databasen så den ikke længere starter op sammen
med Windows. Hos mig startes DirectCD i nøglen
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Her startes de fleste programmer der starter op sammen med Windows. Hvis
DirectCD ikke ligger i den nøgle i din Windows kan du finde den på denne
måde:

Start programmet Systemoplysninger (ligger i Tilbehør - Systemværktøjer).
Klik på plus-tegnet udfor Softwaremiljø, og herefter på Startprogrammer. Du
kan nu se hvilke programmer der starter op sammen med Windows. Til højre kan
man se i hvilken nøgle i reg. databasen det enkelte program ligger. Find
DirectCD på listen og noter i hvilken nøgle den ligger. Start nu regedit og
browse frem til nøglen. Du kan nu slette nøglen.

Henning

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 12:29

"Henning Larsen" <NOGOOD@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ligger. Find DirectCD på listen og noter i hvilken nøgle den ligger. Start
> nu regedit og browse frem til nøglen. Du kan nu slette nøglen.

Tak for det Henning, men Direct-CD ligger desværre ikke i Startprogrammer.
Fejlmeddelelsen fremkommer iøvrigt i en "taleboble", som peger hen mod et
ikon i proceslinien for neden til højre.
Når jeg så klikker på x i hjørnet af "taleboblen", forsvinder ikonet. Det
skal jeg gøre ved hver opstart, og er selvfølgelig irriterende.
Jeg kan evt. lægge et screendump i dk.binaer hvis du synes.

Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-05 12:45

> [...]
> skal jeg gøre ved hver opstart, og er selvfølgelig irriterende.
> Jeg kan evt. lægge et screendump i dk.binaer hvis du synes.

Du må gerne lægge et screendump af dine startprogrammer i dk.binaer.

Henning

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 12:46

Det omtalte skærmbillede er nu sendt til dk.binaer

Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-05 13:04

> Det omtalte skærmbillede er nu sendt til dk.binaer

> [...]

Det var ikke det billede jeg mente, men et billede at dine startprogrammer.
Dvs et billede hvor Systemoplysninger viser hvilke programmer der starter op
sammen med Windows.

Henning

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 13:08

> Det var ikke det billede jeg mente, men et billede at dine
> startprogrammer. Dvs et billede hvor Systemoplysninger viser hvilke
> programmer der starter op sammen med Windows.

OK. Men da det jo er ren tekst kommer det her i stedet:

Exif Launcher c:\progra~2\finepi~1\quickdcf.exe All Users Fælles start
F-Secure Manager "c:\programmer\webspeed sikkerhedspakke\common\fsm32.exe"
/splash All Users HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
F-Secure Startup Wizard "c:\programmer\webspeed
sikkerhedspakke\fsgui\fssw.exe" /reboot All Users
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
F-Secure TNB "c:\programmer\webspeed sikkerhedspakke\tnb\tnbutil.exe"
/checkall /waitforsw All Users
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
InCD c:\programmer\ahead\incd\incd.exe All Users
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
Microsoft Office c:\progra~1\micros~2\office10\osa.exe -b -l All Users
Fælles start
NeroFilterCheck c:\windows\system32\nerocheck.exe All Users
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
News Service "c:\programmer\webspeed sikkerhedspakke\fsgui\ispnews.exe" All
Users HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
REGSHAVE c:\programmer\regshave\regshave.exe /autorun All Users
HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
ctfmon.exe c:\windows\system32\ctfmon.exe PRELOAD-MJ5TJR7\preload
HKU\S-1-5-21-1078081533-152049171-1801674531-1003\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
desktop desktop.ini NT AUTHORITY\SYSTEM Start
desktop desktop.ini PRELOAD-MJ5TJR7\preload Start
desktop desktop.ini .DEFAULT Start
desktop desktop.ini All Users Fælles start

Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-05 13:41

> [...]
> desktop desktop.ini PRELOAD-MJ5TJR7\preload Start
> desktop desktop.ini .DEFAULT Start
> desktop desktop.ini All Users Fælles start

Næste forslag:

Start regedit og browse frem til nøglen
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Hvis DirectCD findes her så slet den.

Hvis den ikke findes her så prøv om du kan finde den med søgefunktionen:
Klik først på Denne Computer i Registreringseditoren, og vælg så Søg.. i
Rediger menuen. Hvis du finder DirectCD så slet den. Bemærk den kan
forekomme flere steder, slet den de steder den forekommer.

Henning

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 14:40

> [...]
> Rediger menuen. Hvis du finder DirectCD så slet den. Bemærk den kan
> forekomme flere steder, slet den de steder den forekommer.

Hej Henning,
Nu har jeg prøvet begge dele. Kunne ikke finde den i:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Slettede så de muligheder der var ved at søge i registreringseditoren
(selvom jeg ikke kunne se ordet "DirectCD" i nogle af fundene.)
Men det virker stadig ikke!
Hvad skal jeg søge på i editoren, hvis ikke det er "DirectCD"?

Med tak for din tålmodighed......

Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-05 15:08

> [...]
> Men det virker stadig ikke!
> Hvad skal jeg søge på i editoren, hvis ikke det er "DirectCD"?

Hej igen

DirectCD en del af programmet Easy CD Creator. Hos mig ligger den i mappen
C:\Programmer\Adaptec\Easy CD Creator 5\DirectCD. Det er dog en ældre
version jeg har. DirectCD er et brænderprogram til CD-RW og DVD-RW skiver.
Grunden til at programmet indlæses sammen med Windows er at man så kan
skrive og slette på CD-RW og DVD-RW skiver i f.eks. Stifinder uden man
behøver starte et særskilt brænderprogram. Men du har formentlig ikke Easy
CD Creator installeret. Jeg kan se på dine opstartsprogrammer du har
brænderprogrammet Nero. Om Nero også benytter DirectCD tror jeg ikke, da
Nero har et tilsvarende program som hedder InCD.

Du kan prøve at søge C-drevet igennem efter filen DirectCD.exe, og så slette
den hvis den findes.

Henning

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 15:25

> Du kan prøve at søge C-drevet igennem efter filen DirectCD.exe, og så
> slette den hvis den findes.

Desværre uden resultat.
Jeg har aldrig haft programmet installeret men fik driveren ind i systemet,
da jeg lånte en CD med
nogle tekstfiler. CD'en var formatteret med DirectCD, og før jeg kunne læse
den skulle den driver der lå på CD-en installeres. (Skete vist automatisk)

Tænker på om programmet findes i prøveversion på nettet?
Så kunne jeg jo installere det og derefter afinstallere og håbe, at den
irriterende driver/fil forsvandt samtidig?

Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-05 15:43

> [...]
> Så kunne jeg jo installere det og derefter afinstallere og håbe, at den
> irriterende driver/fil forsvandt samtidig?

Ved ikke om der findes en prøveversion, men noget kunne tyde på selve driver
filen ikke hedder DirectCD. Måske du kan finde filnavnet på den CD der var
formateret med DirectCD?

Henning

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 16:00

> Ved ikke om der findes en prøveversion, men noget kunne tyde på selve
> driver filen ikke hedder DirectCD. Måske du kan finde filnavnet på den CD
> der var formateret med DirectCD?

Jeg har checket på nettet og der er eksisterer vist ikke en rigtig demo. Kun
en demo som er en video.
Desværre er omtalte CD blevet omformatteret, - men hov.. når du formatterer
en sådan CD, kan du så ikke se filen? Jeg forstod, at du bruger programmet?

Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-05 16:09

> [...]
> Desværre er omtalte CD blevet omformatteret, - men hov.. når du
> formatterer en sådan CD, kan du så ikke se filen? Jeg forstod, at du

Jo, men hos mig hedder filen DirectCD.exe.

Henning

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 16:29

> Jo, men hos mig hedder filen DirectCD.exe.

OK- det gjorde den så nok også i mit tilfælde. Men den exefil har så
åbenbart genereret en anden fil (.dll eller hvad ved jeg), som ikke blev
fjernet og nu giver problemet.

Fra : Henning Larsen

Dato : 22-07-05 19:03

> [...]
>
> OK- det gjorde den så nok også i mit tilfælde. Men den exefil har så
> åbenbart genereret en anden fil (.dll eller hvad ved jeg), som ikke blev

En sidste desperat mulighed kunne være at downloade programmet StartupRun
fra denne side http://www.nirsoft.net/utils/strun.html

Det er et program der viser hvilke programmer der starter op sammen med
Windows. Programmet viser ikke helt det samme som Systemoplysninger. Det er
også muligt at disable programmer fra listen.

Henning

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 21:11

> [...]
> Windows. Programmet viser ikke helt det samme som Systemoplysninger. Det
> er også muligt at disable programmer fra listen.

Jeg har nu prøvet det, men det virker desværre ikke.

Fra : Frank Schou

Dato : 22-07-05 19:26

Poul F. Andersen skrev:

> OK- det gjorde den så nok også i mit tilfælde. Men den exefil har så
> åbenbart genereret en anden fil (.dll eller hvad ved jeg), som ikke
> blev fjernet og nu giver problemet.

Har du prøvet at hente programmet "Driver Collector" som kan finde alle
driverne på maskinen?

Mvh. Frank

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 22-07-05 21:10

"Frank Schou" <frankschouUD@msn.INVALID.com> skrev i en meddelelse

> Har du prøvet at hente programmet "Driver Collector" som kan finde alle
> driverne på maskinen?

Ja, det har jeg nu, men uden resultat.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 22-07-05 21:25

"Henning Larsen" <NOGOOD@osterbo-net.dk> skrev:
Fri, 22 Jul 2005 16:42:48 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Ved ikke om der findes en prøveversion, men noget kunne tyde på selve driver
>filen ikke hedder DirectCD.

Prøv at søge efter programmet 'DrgToDsc.exe'
Jeg tror det er den der er synderen.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-07-05 17:45

Poul F. Andersen wrote:
> Undskyld mange gange, at jeg skrev forkert i den forrige tråd. Det er
> Direct-CD det drejer sig om:

Måske der er brugbare oplysninger her:
http://www.roxio.com/en/support/dcdwin/livingdcd.html

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 23-07-05 18:50

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Måske der er brugbare oplysninger her:
> http://www.roxio.com/en/support/dcdwin/livingdcd.html

Tak for henvisningen Mikael.
Desværre var den ikke brugbar. Jeg tror desværre, at den version af
DirectCD, der laver ballade er ved at være for gammel til at Roxio (Adaptec)
gider at supporte mere.

Måske jeg skulle gendanne Windows til for et halvt år siden før jeg lånte
den DirectCD-formatterede CD?
Men det skaber jo nok bare nye problemer...

Fra : Hans

Dato : 24-07-05 15:23

Poul F. Andersen wrote:

> Måske jeg skulle gendanne Windows til for et halvt år siden før jeg
> lånte den DirectCD-formatterede CD?
> Men det skaber jo nok bare nye problemer...

Hvis det er Easy CD Creator omkring version 5.0, så er den kendt for at
smadre XP til ukendelighed, og her er der ingen vej tilbage andet end system
restore, og håbe på den virker efter hensigten.

Hans