19 årig der ramte cyklisterne slipper for ~
Fra : TDN

Dato : 22-07-05 08:27

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3165036/

Hvis han slipper for tiltale, må man tro at selv om han havde langsomere
over bakken (= kørt efter forholdene) ville han have ramt cyklisterne ???

Eller hvordan skal man tolke det ?

Mvh
Thomas

Fra : Anders Christensen

Dato : 22-07-05 09:06

TDN wrote:
> [...]
> over bakken (= kørt efter forholdene) ville han have ramt cyklisterne ???

Jeg tolker det således at anklagemyndigheden har opgivet at løfte
bevisbyrden, og derfor frafaldet sagen.

Fra : TDN

Dato : 22-07-05 09:07

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over bakken (= kørt efter forholdene) ville han have ramt cyklisterne ???

Okay fandt lige denne her, det ser ud til politiet ikke har kunnet
sandsynliggøre at cyklisterne har kørt parvis i højre side.....

http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=3165954/

Mvh
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 13:19

..> Okay fandt lige denne her, det ser ud til politiet ikke har kunnet
> sandsynliggøre at cyklisterne har kørt parvis i højre side.....
>
> http://www.jp.dk/aar/artikel:aid=3165954/

SÅ kan det være at de cykel mongoler kan lære, at bare fordi de har bjarne
riis tøj på, så ejer de ikke vejen..

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 22-07-05 13:40

Juel wrote:
> .> Okay fandt lige denne her, det ser ud til politiet ikke har kunnet

> SÅ kan det være at de cykel mongoler kan lære, at bare fordi de har bjarne
> riis tøj på, så ejer de ikke vejen..

   Hey, det gør de da... og i bakkede områder så er den prikkede
bjergtrøje en sikker fuldtræffer :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-05 15:25

Moller wrote:
> Hey, det gør de da... og i bakkede områder så er den prikkede
> bjergtrøje en sikker fuldtræffer :)

Den er bare så svær at sigte efter, med alle de prikker. Det havde været
nemmere hvis der kun havde været en enkelt.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,

Fra : Henning

Dato : 22-07-05 13:49

On Fri, 22 Jul 2005 14:18:35 +0200, "Juel" <xsnabelastarchild.dk>
wrote:

>.> Okay fandt lige denne her, det ser ud til politiet ikke har kunnet

>SÅ kan det være at de cykel mongoler kan lære, at bare fordi de har bjarne
>riis tøj på, så ejer de ikke vejen..

Meget plat og uværdig kommentar, jeg håber du trækker ordene tilbage
og giver en undskyldning til de efterladte!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 22-07-05 15:07

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> On Fri, 22 Jul 2005 14:18:35 +0200, "Juel" <xsnabelastarchild.dk>
> wrote:

> Meget plat og uværdig kommentar, jeg håber du trækker ordene tilbage
> og giver en undskyldning til de efterladte!

Og hvorfor skulle han så det.
Ved du hvem der har skylden måske. Så du hvad der skete.

Frank

Fra : Rasmus

Dato : 22-07-05 16:57

"***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.netdk> wrote in message

> "Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hvorfor skulle han så det.
> Ved du hvem der har skylden måske. Så du hvad der skete.

Jeg ser stort set hver eneste dag grupper af "cykelryttere" som benytter
hele vejbanen til at lege Tour de France, uheldet som skete i Århus måtte
ske før eller siden.
Hvis man vælger at opføre sig dybt uagtsomt er man selv skyld i følgerne.

Iøvrigt har anklagemyndigheden også undersøgt om der var belæg for at
tiltale cyklisterne i sagen.

/Rasmus

Fra : Henning

Dato : 23-07-05 18:13

> [...]
>Hvis man vælger at opføre sig dybt uagtsomt er man selv skyld i følgerne.
>
>Iøvrigt har anklagemyndigheden også undersøgt om der var belæg for at

Læg mærke til hvad du selv skriver til sidst - anklagemyndigheden har
undersøgt om der skulle rejses tiltale mod cyklisterne, hvilket heller
ikke er sket. Dvs. cyklisterne kørte heller ikke forkert!! Alt i alt
"bare" en tragisk ulykke, hvor der absolut ikke er grund til at hænge
nogen som helst ud, hverken cyklisterne eller bilisten, på trods af
hvad I måske ser andre steder til daglig!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 22-07-05 19:23

"***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.netdk> skrev i en meddelelse

> "Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Og hvorfor skulle han så det.
> Ved du hvem der har skylden måske. Så du hvad der skete.

Og de fik jo lige hvad de fortjente ik´os Franke og Morten så kan de f*****
bare lære det Ærgeligt at det ikke går lige så hårdt ud over bilisterne.
Lige lukt ned i mit KILLfilter

/tue

cykelrytter - motorcyklist og bilist

Fra : Moller

Dato : 22-07-05 20:42

Nygaard (4330) wrote:

> Og de fik jo lige hvad de fortjente ik´os Franke og Morten så kan de f*****
> bare lære det Ærgeligt at det ikke går lige så hårdt ud over bilisterne.
> Lige lukt ned i mit KILLfilter

   Imponerende hvor store pivefranse der er herinde... du læser nok heller
ikke aviser osv. fordi du heller ikke kan klare at der er andre med
andre meninger end lige din egen måske ?

   Hvis det er nok til at du smider folk på Kill filteret fordi at de ikke
deler din mening, så må du gerne smide mig på også, så vi slipper for
tuden fra dig næste gang en af os kommer til at støde din lille verden.

   Både Frank og Morten gav indtryk til at cyklisterne kan ha lige så stor
del af skylden, som belisten... mere bevis derfor var at der var nogen
som undslap at blive ramt ved at de kørte i den rigtige side af vejen,
og derved er der skabt tvivl om hvor mange af cyklisterne der var i den
forkerte vejbane(som flere af os har oplevet i det virkelig liv), selv
om de alle nægtede at de havde kørt flere side om side DOH ?

   Men lad det om det, det som er vigtigst er at folk ikke bare skære over
en kam og dømmer bilisten for ene og alene være skylden, når der i
forvejen er tvivl omkring cyklisternes placering osv. Altså man kan ikke
dømme siden uden at vide 100% hvad der skete, og det er pt. ikke kommet
frem i medierne ud over at en bil ramte nogen cyklister.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 22-07-05 22:08

> Imponerende hvor store pivefranse der er herinde... du læser nok heller
> ikke aviser osv. fordi du heller ikke kan klare at der er andre med andre
> meninger end lige din egen måske ?

der tænkes store tanker her hva ??

> Hvis det er nok til at du smider folk på Kill filteret fordi at de ikke
> deler din mening, så må du gerne smide mig på også, så vi slipper for
> tuden fra dig næste gang en af os kommer til at støde din lille verden.

Gider du lige ?

/tue

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 22-07-05 23:54

> Imponerende hvor store pivefranse der er herinde... du læser nok heller
> ikke aviser osv. fordi du heller ikke kan klare at der er andre med andre
> meninger end lige din egen måske ?

Næh hvis du mener EB & BT med deres kulsorte "iøvrigt mener jeg..." så har
jeg valgt dem fra, jeg foretrækker mine nyheder og analyser lidt mere
nuancerede og gennemtænkte end som så - så derfor vælger jeg sådanne
udmeldinger fra - også på nettet

Du er som motortrafikant udstyret med et potentielt mordvåben og skal bruge
dette med omtanke. Jeg foretrækker "min lille verden" hvor man kan færdes
uden at skulle kaste sig i grøften når 18-årige knægte der har lånt fars øse
kommer ræsende på en lille bivej. Han har resten af livet foran sig - det er
der andre der ikke har...

/tue

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-05 15:40

Nygaard (4330) wrote:
> Og de fik jo lige hvad de fortjente ik´os Franke og Morten så kan de f*****
> bare lære det Ærgeligt at det ikke går lige så hårdt ud over bilisterne.
> Lige lukt ned i mit KILLfilter

Ingen fortjener at dø. Men når de selv er skyld i hvad der sker er det
ikke fair at andre skal tage skraldet for dem.

> cykelrytter - motorcyklist og bilist

Gu've' hvordan du vil have det hvis du er ude at køre "krillerbakker" på
din MC, og jorder en flok cykelryttere, der fylder hele vejen?

Som cykelrytter må du så kunne forklare os om forbindelsen mellem
fornuftscentret og resten af hjerne går en tur omkring "klokkeværket",
og om denne forbindelse afbrydes når I strammer det der "et eller andet
" op.

Fra : Henning

Dato : 23-07-05 18:17

>Og hvorfor skulle han så det.
>Ved du hvem der har skylden måske. Så du hvad der skete.

Ingen er anklaget, dvs. ingen er stemplet som skyldnere. Hvorfor så
hænge den ene part ud på baggrund af andre oplevelser?
Kører du Opel? Skal jeg hænge dig ud for en ulykke, som er begået af
et andet fjols, som tilfældigvis kører Opel? Nej vel.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 17:46

> Meget plat og uværdig kommentar, jeg håber du trækker ordene tilbage
> og giver en undskyldning til de efterladte!

Hvorfor hulen skulle jeg dog det ? og hvad plat er der i det, hvis det bare
kan sætte et par cykelister på plads så ville det være lykken, jeg er ingen
engel i trafikken, men folk på cykel der bare skider på alt hvad der hedder
regler kan jeg ikke klare, alm ubetinget vigepligt og ligende er da det
mindste man kan rette sig efter !..

Mvh
Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-07-05 08:13

Juel wrote:

> [...]
> skider på alt hvad der hedder regler kan jeg ikke klare, alm
> ubetinget vigepligt og ligende er da det mindste man kan rette sig

Enig.

Hvor tit - desværre selv efter ulykken - ser man ikke en cykelrytter eller
flere, som kører uansvarligt.
Jeg så for ca. 14 dage siden, hvordan en cykelrytter var ved at blive kørt
ned. Han kom fra en mindre sidevej i vores højre side, kørte ud på den vej
vi kørte kørte på. Normalt intet problem, men i dette tilfælde solgte de
frugter i vejkanten lidt længere fremme, hvilket medførte, at der holdt
biler i rabatten i ventre side. Da der samtidig kom modkørende (som blev i
deres side af vejen) kunne bilisten foran ikke blot trække over i venstre
vognbane for at køre udenom cykelrytteren. Behøves jeg sige, at der blev
bremset?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-07-05 08:33

meddelelse

men i dette tilfælde solgte de
> frugter i vejkanten lidt længere fremme, hvilket medførte, at der holdt
> biler i rabatten i ventre side.

Her kan fejlen lige så godt tilskrives, dem som har opstillet boden, og dem
som ikke kunne styre deres abstinenser. Problemet havde jo været det samme
hvis der fx. var kommet en modkørende med bred last. Er helt sikker på der
står noget i politi-vedtægten om boder&gøgl ud til offentligvej, det er ikke
"bare" noget man må banke op, men der bliver som regal "set i gennem
fingre".

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-07-05 08:55

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> Er helt sikker på der står noget i politi-vedtægten om boder&gøgl ud
> til offentligvej, det er ikke "bare" noget man må banke op, men der

Tror du misforstår/jeg ikke udtrykker mig godt nok.

Bilerne i rabatten i venstre side gør at modkørende ikke kan trække der ud,
men er ellers ikke i vejen. Den modkørende holdt sig i sin vognbane. boden
holdt i rabatten og var ikke i vejen for mig eller den foran kørende.
Cykelrytteren kører ud på vejen uden at kigge sig for. Vejen er ikke bred
nok til at den forankørenden kan køre forbi cykelrytteren. Så er der en
masser hvis'er. Hvis den modkørende ikke havde været der kunne bilisten
foran blot trække derover. Hvis der ikke havde været biler i rabatten i
venstre side, kunne den modkørende havde trukket derud, og den forankørende
trukket lidt over i venstre vognbane osv.

Men problemet var at cykelrytteren pludselig kørte ud på vejen, hvor der
ikke var plads til ham. Det kan på ingen måde være andre en hans egen
skyld...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-07-05 09:55

meddelelse

----SNIP----

.. Det kan på ingen måde være andre en hans egen
> skyld...

Jeg kommentere ikke denne situation, han har vigepligt. Kun at man netop
fordi det kan ødelægge trafikforholdene, ikke må banke en bod op hvor som
helst. Jeg ved da at, nogen som havde "fast" plads på en af indfaldsvejene,
til den by hvor jeg bor, er blevet bedt om at fortrække, hvis de ikke ville
have en bøde.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-05 15:56

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> til den by hvor jeg bor, er blevet bedt om at fortrække, hvis de ikke ville

Måske lidt ligesom engang i mine unge dage hvor den lokale sherif kom
forbi og ville snakke med min bror og mig fordi en lokal bonde havde
ringet og klaget over at vi kom for stærkt forbi hans bod.

Sheriffen gik derfra med besked om at han hellere skulle køre ned til
bonden og formå ham til at flytte sin bod til et andet sted.

Den var placeret mest praktisk for ham, nemlig i hans indkørsel.
Desværre var indkørslen indvendig i et uoverskueligt sving. Og dem der
ville handle holdt før, i og efter svinget og gjorde forholdene totalt
uoverskuelige.

Behøver jeg at sige at vi ikke hørte mere fra den kant?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-07-05 16:54

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> meddelelse
>
> ----SNIP----
>
> . Det kan på ingen måde være andre en hans egen

Nå. Citat: "Her kan fejlen lige så godt tilskrives, dem som har opstillet
boden, og dem
som ikke kunne styre deres abstinenser."

Du henviser til det jeg har skrevet. Ellers kan jeg ikke se, hvor dine boder
kommer ind i sammenhæng.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-07-05 19:35

meddelelse

> Du henviser til det jeg har skrevet. Ellers kan jeg ikke se, hvor dine
> boder kommer ind i sammenhæng.

Ikke andet end at du var ret en-siddet i din betragtninger.Der kan være
mange årsager, som jeg viste ved at give boden og kunderne "skylden" (og
som du selv trak ind i historien) og ikke bare cyklisterne, eller bilisten.
Det uheld var en sum af tilfældigheder med et tragisk resultat. Der kan
altid opremses en masse hvis-hvis'er, så var det ikke sket, men de er jævnt
fordelt på begge parter, så derfor har man ikke rejst sigtelse.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-07-05 19:52

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Ikke andet end at du var ret en-siddet i din betragtninger.

Nå. Så du mener at det er i orden at cykelryttere kører ud på en vej uden at
se sig for?
ryster_på_hovedet.avi.

Fra : Lars Jensen

Dato : 23-07-05 20:17

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> altid opremses en masse hvis-hvis'er, så var det ikke sket, men de er jævnt
> fordelt på begge parter, så derfor har man ikke rejst sigtelse.

Det vil sige, at det havde været "mere forkert" at cyklisten var
strukket ud, hvis der ikke havde være boder ved vejen?!

Tåbelig argumentation....

Lars B

Fra : Lars Jensen

Dato : 23-07-05 18:01

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> til den by hvor jeg bor, er blevet bedt om at fortrække, hvis de ikke ville

Du padler godt nok grueligt uden om...

Cykeltossen skulle være blevet inde i siden, basta...

Lars B

Fra : Anonym

Dato : 23-07-05 11:02

Fri, 22 Jul 2005 18:45:44 +0200, "Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev:

> [...]
> regler kan jeg ikke klare, alm ubetinget vigepligt og ligende er da det

Uanset, om det er din fejl eller ej, bør du altid føle et ansvar. Du kan ikke tillade dig at sige de møjcykelister kan da bare lære at køre ordentligt. Og ellers må de jo tage følgen.

Hvis du er udsat for et problem hvor du har kørt korrekt - men alligevel været årsag til uheld, eller kunnet være årsag til uheld, så skal du ikke bare sige, at så er det jo ikke min fejl, for jeg har jo kørt efter reglerne. Du er forpligtet til, at tænke på, hvad du kan gøre, for at undgå en sådan situation.

Som eksempel skal vi jo alle trække helt ud til højre, og køre i højre side af vejen... En dag går en pludselig ud mellem to biler, og du når kun at standse i sidste øjeblik.
Egentlig havde du påkørselsret, for de måtte jo ikke gå ud på vejen her. Alligevel har du et ansvar - du skal forsøge at afværge uheldet, uanset de gør forkert. Og det betyder også, at du skal overveje, hvad du kan gøre næste gang, for at en ligende situation ikke opstår - måske at undgå, at køre i højre side af vejen med mindre det er strengt nødvendig, specielt hvor det er holdende biler, eller mulighed for, at nogen kan hoppe ned på vejen fra cyekelsti eller fortov. Også biler, der kører frem fra T kryds i højre side, er faremoment. Farene i højre vejbane er langt større, både overfor gående, cykelister, billister der stiger ud af bilen eller åbner døren, eller biler der kommer fra sidevej, og kører for langt ud, og ikke stopper.
På den anden side, bør man aldrig køre i 3 bane, hvis ingen kører i 2. bane, for f.eks. i et kryds, vil modkørende som skal dreje til venstre, ikke kunne se dig. De holder måske ikke tilbage, når der ikke er biler i 2. position. Og evt. biler der skal dreje til venstre, kan skygge for biler der kommer i 3 bane. Og også ofte, i 2. bane.
Her bør man køre så langt til højre, at man ses.

Du har ikke bare "påkørselsret", uanset om så cykelister kører overfor rødt. Men skal også tænke på, hvad du kan gøre, for at køre godt og sikkert.

Derfor er det faktisk bilistens fejl. De bør overveje, om de kan se noget, på den anden side af bakken - og ellers sætte hastigheden ned.
Det er måske en idé, at have så stor hastighed at du kan nå om svinget uden at træde speederen, og evt. træde kobling for at bilen ikke mister fart, samt have foden på bremsen, så du er klar til at bremse så snart du ser noget.
Samtidig er 80 ofte for meget, hvis der er dårlig udsyn.

Er vejen forholdsvis smal, eller kører en bred bil - eller traktor, majetærsker, eller andet, mod dig - så får du også problem, hvis du kører 80.
Det er stor chance for, at denne ikke kan holde sin del af vejbanen, og reelt kører i begge halvdele - måske endog midt på vejen. Atter skal både du, og den, være hurtig til at bremse.
Selvom 80 er lovlig, på de små veje, er det langtfra altid forsvarligt, hvor det er dårlig oversigt. Har du oversigt langt frem, og også over sideveje, så er 80 ofte forsvarligt. Ellers må du sætte farten noget ned. Bakker kan kan skjule en bil, og du skal også sætte hastigheden ned, hvis det er mulighed for modkørende pludselig kan dukke op, på grund af vejens bakker. På små veje, holder de sig måske ikke på deres halvdel. Alligevel må du køre 80.

80 er ikke lovlig, selvom det er lovligt ifølge fartgrænsen. Loven er først og fremmest, at køre hensynsfuldt. 80 er kun lovligt når du har fuld overblik.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-05 16:07

Anonym wrote:
<cut: længere udredning>

Lige et par ting som måske bør pointeres:

- I trafikken er der ingen der har rettigheder. Kun pligter. Svjv findes
der ikke en eneste sentens i færdselsloven der tildeler nogen trafikant
en rettighed. og:

- Man skal ikke køre til højre. Man skal køre _så_langt_til_højre_
SOM_MULIGT_. Det oplever jeg hver dag når jeg kører lastbil. Bl.a. at
det kan være helt ovre til venstre, f.eks. lige før et kryds hvor jeg
skal dreje til højre.

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 23-07-05 16:32

"Anonym" <anonym@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Fri, 22 Jul 2005 18:45:44 +0200, "Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev:
[klip]
> [...]
> Det er stor chance for, at denne ikke kan holde sin del af vejbanen, og
> reelt kører i begge halvdele - måske endog midt på vejen. Atter skal både

[klip] en masse sludder.

Ifølge Århus Politi rejses der ikke tilatle mod den unge motortrafikant *G*,
da begge parter sandsynligvis har overskredet midten af vejen !
Dermed er begge parter årsag til ulykken, som så er et hændeligt uheld.
Politiet vurderer desuden, at den unge mand ikke har kørt hurtigere end
forholdene tillod.

ivan, århus v

Fra : Anonym

Dato : 23-07-05 19:07

Som Finn Gulmann skriver, så skal køres så langt til højre som forholdende tillader -
og det kan godt for en lastbil være helt i venstre side. Ved små veje, er det meget naturligt, at lastbiler,
mejetærsker, busser osv. må overskride vejens halvdel ved et højresving. Er vejen meget smal, køres ofte midt på,
da vejen reelt kun er et spor. Alligevel, kan godt være, at man faktisk ifølge fartbegrænsningen må køre 80, men
det er groft uforsvarligt ved et uoverskueligt kryds, eller sving hvor man ikke har overblik. Skal to forbi hinanden,
må de reelt trække så langt til højre som muligt, og det gælder også før et kryds. Man kan dog ikke forvente at en bred
mejetærsker eller traktor kan trække så langt ud til højre, at man reelt kan komme forbi. Derfor, bliver man altid nød
til, at forvente nogen overskrider vejens midte.

Det er noget vås, at vejens midte ikke må overskrides. Korrekt kørsel, trods det skal køres så langt mod højre som muligt,
kan godt være at overskride vejens midte. Bilen må derfor ikke køre sådan, at den ikke kan stoppe, når en modkørende ved
et kryds, overskrider vejens midte.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-05 15:30

Henning wrote:
> Meget plat og uværdig kommentar, jeg håber du trækker ordene tilbage
> og giver en undskyldning til de efterladte!

Hvorfor skal han det?

Fordi der er nogen der er død, må man måske ikke sige noget negativt om
cykelryttere i flok? Når der nu er så meget at sige.

Så må jeg måske heller ikke sige mine negative meninger om bilister med
campingvogn. Fordi der var tre der døde forleden aften?

I og med at begge hold, tilsyneladende, kører efter devisen "JEG er her,
alle andre KAN være her", bør de begge forbydes på offentlig vej.

Fra : Brian

Dato : 23-07-05 15:48

Finn Guldmann wrote:

> I og med at begge hold, tilsyneladende, kører efter devisen "JEG er
> her, alle andre KAN være her", bør de begge forbydes på offentlig vej.

Det samme gør lastbilchauffører jo - det gør "vi alle" vel et eller andet
sted, om vi har en motor eller er på gå-ben, er ligemeget.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 09:42

Brian wrote:
> Det samme gør lastbilchauffører jo - det gør "vi alle" vel et eller andet
> sted, om vi har en motor eller er på gå-ben, er ligemeget.

Hvis det skulle være en hemmelighed så har jeg det med opdele kørsel i
nytte-kørsel og i lyst-kørsel. Og det står også klart for mig at det
andet bør vige for det første.

Den store forskel (mellem lastbil og cykelrytter/campist) er nu nok at i
forhold til den ene (cykelrytteren)#) er der stadig en smule fornuft
tilbage og i forhold til den anden (campisten) er der en rimelig chance
for at lastbilchaufføreren ved hvad han har med at gøre.

Jeg har ingen erfaringer med cykelryttere i flok, hverken under træning
eller under løb, hvor de har opført sig på en for den øvrige færdsel
acceptabel måde. Hvilket gør at jeg har den holdning at de skal henvises
til lukkede baner.

Ligesom mine erfaringer med campister heller ikke hører til de bedre.

Enten kommer de som død-og-helvede, og slingrer deres vej fra det ene
spor til det andet, glemmer at tænke på at de altså lige har 6-8 meter
ekstra hængende bag på når de trækker ind foran mig. (En ofte
forekommende hvor det er min skyld at det IKKE går galt.)

Eller også kører de så overforsigtige at de laver trafikpropper.

I begge tilfælde er det, for mig, et udtryk for at de er ude i noget
kørsel de ikke har ret stor erfaring med. Hvilket, lagt sammen med den
ustabile konstruktion en personbil med campingvogn er, gør at jeg
fastholder den holdning at de bør forbydes på offentlig vej.

Fra : Brian

Dato : 24-07-05 11:34

Finn Guldmann wrote:

<snip-snap>

Har du overvejet at gå ind i trafikpolitik ?
Ikke ét sted, så jeg en reference til det jeg skrev

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 15:59

Brian wrote:
> Har du overvejet at gå ind i trafikpolitik ?
> Ikke ét sted, så jeg en reference til det jeg skrev

Den første sætning er ellers direkte afledt af hvad du skriver.

Men ellers jo. Endda så meget at jeg har skaffet mig den formular man
skal bruge for at opstille til FT.

(Er så ikke kommet videre, da det tager en del tid at samle 200
underskrifter fra lokalområdet når man ligger og fiser rundt på Europas
veje)

Fra : Brian

Dato : 24-07-05 16:08

Finn Guldmann wrote:

> Den første sætning er ellers direkte afledt af hvad du skriver.

Hmm.... "Hvis det skulle være en hemmelighed så har jeg det med opdele
kørsel i
nytte-kørsel og i lyst-kørsel"
Jeg ser ikke lige referencen, men fair nok

> Men ellers jo. Endda så meget at jeg har skaffet mig den formular man
> skal bruge for at opstille til FT.

Fremragende idé - der mangler folk derinde, der ikke har studeret det
halve af deres liv

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 18:26

Brian wrote:
> Hmm.... "Hvis det skulle være en hemmelighed så har jeg det med opdele
> kørsel i nytte-kørsel og i lyst-kørsel"
> Jeg ser ikke lige referencen, men fair nok

Du inddrager lastbiler i en sammenligning med cykelryttere og campister.
Det er ikke lige noget der huer mig. Derfor er det at jeg gør opmærksom
på min mening om hvem der har noget fornuftigt at gøre på vejene og hvem
der bare er der.

> Fremragende idé - der mangler folk derinde, der ikke har studeret det
> halve af deres liv

Jamen jeg har da studeret det mest af mit liv. Men det er godtnok de
tåbeligheder folk laver i trafikken. ;-D

Fra : Brian

Dato : 24-07-05 19:24

Finn Guldmann wrote:

> Du inddrager lastbiler i en sammenligning med cykelryttere og
> campister. Det er ikke lige noget der huer mig.

Njaa... jeg skærer alle over én kam. IMO mener "alle" efterhånden, at
lige netop de, er de vigtigste i verden. Det var ikke møntet på lastbiler
såecifikt, men en general betragtning.

> Derfor er det at jeg
> gør opmærksom på min mening om hvem der har noget fornuftigt at gøre
> på vejene og hvem der bare er der.

Selvfølgelig - asfalterede veje er der jo sådan set kun for lastbilers
skyld,
det ved vi jo alle

> Jamen jeg har da studeret det mest af mit liv. Men det er godtnok de
> tåbeligheder folk laver i trafikken. ;-D

Glæder mig at du siger "folk" og ikke en bestemt gruppe - campister,
cyklister
eller hvad ved jeg. Chauffører er nu heller ikke altid Gud's bedste børn,
hvad
angår opførsel i trafikken.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-05 20:37

Brian wrote:
> Njaa... jeg skærer alle over én kam. IMO mener "alle" efterhånden, at
> lige netop de, er de vigtigste i verden. Det var ikke møntet på lastbiler
> såecifikt, men en general betragtning.

Se min .sig.

> Selvfølgelig - asfalterede veje er der jo sådan set kun for lastbilers
> skyld, det ved vi jo alle

Det siger jeg ikke, men en lidt størrere forståelse, fra myndigheder og
fra andre bilister, for at vi altså fylder mere end en 2CV ville altså
være en god ting.

> Glæder mig at du siger "folk" og ikke en bestemt gruppe - campister,
> cyklister eller hvad ved jeg. Chauffører er nu heller ikke altid Gud's
> bedste børn, hvad angår opførsel i trafikken.

Når jeg nævner at det er min overbevisning at 50% af de danske bilister
ikke burde have kørekort, glemmer jeg somme tider at skrive at det altså
også gælder inden for dem der kører på vejene professionelt.

(Kender, bl.a., til taxichaufførere i Århus jeg ikke turde køre med som
passager. (Der ville jeg benytte min ret til selv at vælge hvilken bil
jeg ville køre med))

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 25-07-05 21:08

Finn Guldmann wrote:

[snip]

> Når jeg nævner at det er min overbevisning at 50% af de danske bilister
> ikke burde have kørekort, glemmer jeg somme tider at skrive at det altså
> også gælder inden for dem der kører på vejene professionelt.

50% er nok lidt i overkanten, men ellers er jeg enig... jeg har
"fornøjelsen" af turen langs med motorring 3 ved københavn adskillige
gange om ugen omkring myldretiden og det er et absolut fåtal der hart
hørt om begrebet bremseafstand. Det er som om man tror at jo tættere man
er på ham/hende foran, jo hurtigere kommer man frem... Det er også et
fåtal som har opdaget at hvis man kører hele turen fra Lyngby til
Hvidovre i tæt trafik, så er forskellen på inderbanen og yderbanen
ganske få hundrede meter. Det er derfor unødvendigt at skifte vognbane
37 gange undervejs for at prøve at komme hurtigere frem, det gør i
praksis ingen forskel.

Carsten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-05 08:35

Carsten Svensgaard wrote:
> [...]
> ganske få hundrede meter. Det er derfor unødvendigt at skifte vognbane
> 37 gange undervejs for at prøve at komme hurtigere frem, det gør i

Jeg fastholder mine 50%, ligesom jeg fastholder at der i Tyskland ville
være tale om 90%.

Det med at trafikken har det bedst når sporene følges ad frem mod et
problemsted er der kun et fåtal der har opdaget.

Det er da også kun en enkelt gang at jeg er blevet takket og hilst pænt
på efter at havde "tvangsindført" det i en køsituation.

Folk bliver så dejlig sure når nogen begynder at "pålægge" dem at følge
trafikken. I deres små hjerner ville de helt sikkert kunne komme flere
kilometre længere frem hvis vi ikke gjorde det. Reelt ville de komme 16
meter længere frem. Og bruge dobbelt så lang tid om at komme det.

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-07-05 16:44

"Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev i en meddelelse
>.> Okay fandt lige denne her, det ser ud til politiet ikke har kunnet

> SÅ kan det være at de cykel mongoler kan lære, at bare fordi de har bjarne
> [...]

Hej Morten

Politiet ringer til dig, din kone og børn er lige blevet dræbt i et
færdselsuheld. De ramte en traktor der kom ud fra en sidevej. Ingen sele, 80
km/t på en lille bivej. Måske så traktorchaufføren sig ikke for, måske drak
han kaffe, måske snakkede han telefon. Det kan nok ikke bevises, så sagen
mod ham droppes. Hvad skal vi så sige ? Så kan de skide bilister lære at
køre med sele ? Eller lære at køre efter forholdene ?
Hvis parterne i den aktuelle sag fra Århus havde kørt efter forholdene var
der intet sket, og det gælder nok begge parter, tror du helt ærligt ikke det
? Eller mener du, at du skal køre 80 der hvor du må ?

Leo, bilist og cyklist

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 17:49

> [...]
> der intet sket, og det gælder nok begge parter, tror du helt ærligt ikke
> det ? Eller mener du, at du skal køre 80 der hvor du må ?

Har hverken kone eller børn, men kan godt se din pointe, men igen jeg ser
flere cykelister end bellister der laver helt tåbelige manøvre.. og specielt
når de får cykeltøj på, gamle mænd i cykel tøj, så tror de alle at de har
den gule føre trøje, og derfor er der ingen trafikregler der gælder for dem,
"er du rigtig klog mand, jeg er jo igang med at cykle her" kan man se de
tænker...

Mvh
Morten

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-07-05 18:04

> [...]
> at de har den gule føre trøje, og derfor er der ingen trafikregler der
> gælder for dem, "er du rigtig klog mand, jeg er jo igang med at cykle her"

Rart at høre at du forstår hvad jeg mener, jeg blev sgu lidt vred lige da
jeg læste dit indlæg. Jeg tror problemet er at både cyklister og bilister
føler sig lidt usårlige i trafikken. For det meste går det jo også godt...
Cyklisterne bliver bange når det er lige ved at gå galt, bare rolig. Det
tager lige en uge før vi igen lader som om vi er udødelige, men det tager
lige så lang tid før man i bilen igen bruger hele bivejens bredde og sidder
og griner i 3. gear, mens dækkene rasper på den ru asfalt.

Leo

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 22-07-05 23:39

> ? Eller mener du, at du skal køre 80 der hvor du må ?

Det er _IKKE_ for at bringe debatten helt af sporet her, og jeg kender ikke
stedet hvor ulykken skete, men kommer man ud på de mindre veje på landet, så
er det faktisk de færreste steder det er _tilrådeligt_ at køre 80. Jeg siger
_IKKE_ at det ikke er tilladt, men da der står i færdselsloven man skal køre
efter forholdene, så _kan_ den lovlige fartgrænse være højere end det der er
tilrådeligt. Over en bakketop er f.eks. et sådant sted, og det bør man jo så
huske på, næste gang man smider bilen over med 80 km/t eller mere. Med
mindre man er Supermand og har røntgensyn, så kan man altså ikke se hvad der
er på den anden side.

Jesper

Fra : Jan Vennike

Dato : 23-07-05 08:04

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42e17594$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> smider bilen over med 80 km/t eller mere. Med mindre man er Supermand og
> har røntgensyn, så kan man altså ikke se hvad der er på den anden side.

Men tilsvarende som cyklist er det IKKE tilrådeligt at køre 2 og 2 lige før
en bakketop - cyklisterne har jo heller ikke røntgensyn.

Og det var der kæden faldt af for mig - alle skældte ud på bilisten, men
INGEN kommenterede det at cyklisterne kørte 2 og 2 lige før bakketoppen.

--
Jan (som også cykler en anelse i sin fritid)

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-07-05 15:46

Jan Vennike wrote:
> [...]
> Og det var der kæden faldt af for mig - alle skældte ud på bilisten, men
> INGEN kommenterede det at cyklisterne kørte 2 og 2 lige før bakketoppen.

Nu må de faktisk godt køre to-og-to. (Og det havde der sikkert også
været plads til på stedet. Vejen er jo bred nok til at to biler kan
passere hinanden uden at skulle ud over kanterne) Men i og med at det er
cykelryttere under træning er det nok yderst tvivlsom at de har nøjes
med det.

Fra : Jan Vennike

Dato : 24-07-05 08:24

> [...]
> Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,
> som de har med at passe min, ville om ikke andet så min hverdag blive

Ligesåvel som cyklisterne må køre 2 og 2 må bilisten køre 80 - men der er
ikke nogen der siger at nogen af delene er fornuftigt lige nøjagtigt på den
strækning (kender den ikke).

Men jeg har set opførslen hos "rigtige" cykelryttere (kører selv 100-150 km
som motion om ugen). Fx: selv hvis der er en rigtig bred cykelsti - så kører
de ude på vejen, tegngivning er en by i Rusland osv - generelt kører de som
som at de havde vejen for sig selv.

Tilsvarende har jeg set RIGTIG mange bilister, der selv om de nærmer sig en
bakketop, konsekvent kører midt ude på vejen istf at trække ind til højre -
hvis der kommer en bil eller nogen cykelryttere (som kører 2+2) fra den
anden side vil de køre sammen.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 09:55

Jan Vennike wrote:

> Ligesåvel som cyklisterne må køre 2 og 2 må bilisten køre 80 - men der er
> ikke nogen der siger at nogen af delene er fornuftigt lige nøjagtigt på den
> strækning (kender den ikke).

Enig.

> [...]
> de ude på vejen, tegngivning er en by i Rusland osv - generelt kører de som

Cykelryttere alene har jeg ikke vildt mange dårlige erfaringer med. Det
har åbenbart en hel del med flokmentaliteten at gøre.

> [...]
> hvis der kommer en bil eller nogen cykelryttere (som kører 2+2) fra den

På min hjemmeside står der (vist) noget om at det er min mening at 50%
af dem der har et kørekort ikke burde have det.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-07-05 08:23

Jesper Jacobsen wrote:
> [...]
> kender ikke stedet hvor ulykken skete, men kommer man ud på de mindre
> veje på landet, så er det faktisk de færreste steder det er

Jeg har kørt forbi og ville til hver en tid køre 80 km/t på den vej og lign
vejstrækninger.

> Jeg siger _IKKE_ at det ikke er tilladt,
> men da der står i færdselsloven man skal køre efter forholdene, så
> _kan_ den lovlige fartgrænse være højere end det der er tilrådeligt.

Den 19-årige har hele tiden sagt, hvilket undersøgelser også har bevist, at
han kørte ca. 80 km/t. Sigtelsen er frafaldet hvilket må betyde, at _det_ i
sig selv ikke er uansvarligt.

> [...]
> på, næste gang man smider bilen over med 80 km/t eller mere. Med
> mindre man er Supermand og har røntgensyn, så kan man altså ikke se

Hvilket cykelryttere heller ikke kan...
Det er altså cykelrytterne der er de små i dette "spil", og dermed dem det
går mest udover. Så må de også passe lidt bedre på sig selv.
Og ja, det mener jeg. Jeg passer sgu også meget godt på overfor en lastbil -
selvom jeg måske har retten på min side.

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-05 12:10

meddelelse news:42e1ef89$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Og ja, det mener jeg. Jeg passer sgu også meget godt på overfor en
> lastbil - selvom jeg måske har retten på min side.

Okay, nu kiggede jeg lige mit indlæg idennem igen, og jeg kan godt se jeg
måske har favoriseret en af parterne i denne sag, og det vil jeg så lige
understrege, at det var _ikke_ min intention. Når der sker en ulykke, så er
det mange gange fordi flere parter har været uopmærksom, ikke overholdt
loven, eller ikke bruger sin sunde fornuft. Hvad der er sket i denne sag,
ved jeg ikke, og jeg har ikke fulgt med i debatten eller de forskellige
aviser. Jeg udtalte mig mere generelt om færdslen i trafikken i Danmark, end
om den enkelte sag. Jeg skal understrege, jeg ikke kender stræningen hvor
ulykken skete, så jeg kan ikke sige om det er _en_ af parterne eller det er
_begge_ parter der har skyld i ulykken. Uanset hvad, er et trafikdrab jo
desværre et for meget. Om det vil hjælpe med strengere straffe tvivler jeg
på, da det jo ikke er det man tænker på, når man færdes i trafikken, uanset
om det er til fods, på cykel, i bil, på motorcykel, eller i lastvogn.

Jesper

Fra : Allan Hansen

Dato : 24-07-05 18:03

Jeg smider lige et klip af færdselsloven ind om cykelisters rettigheder og
pligter.

§ 49. Cykel må ikke føres ved siden af andet køretøj. Hvor der er
tilstrækkelig plads hertil, må to cyklister dog køre ved siden af hinanden,
hvis dette kan ske uden fare eller unødig ulempe. Gives der signal til
overhaling, må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre
færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette. Cykel med tre eller
flere hjul må dog aldrig føres ved siden af anden cykel.

Mvh AJH

Fra : Peter Weis

Dato : 24-07-05 18:30

Allan Hansen wrote:
> [...]
> færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette. Cykel med tre eller
> flere hjul må dog aldrig føres ved siden af anden cykel.

Det har været citeret flere gange før.

Det plejer at ende med en diskussion om begrebet "unødig ulempe" og hvem
der kan forudse hvilken fare.
Hvad er fx forskellen på nødvendig ulempe og unødig ulempe?
Og ville cyklisterne i den aktuelle situation have været til fare hvis
bilisten ikke kørte bredt? Vi ved ikke hvordan de kørte, dvs at vi ved
ikke om bilisten kørte bredt eller om det var cyklisterne der var til
fare. des kan kun ende i gisninger, forhåndssympatier og endnu flere
skænderier.

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-05 20:28

Peter Weis wrote:

> Det plejer at ende med en diskussion om begrebet "unødig ulempe" og hvem
> der kan forudse hvilken fare.
> Hvad er fx forskellen på nødvendig ulempe og unødig ulempe?

Et eksempel kunne være at en lastbil kører helt over i venstre side for
at svinge til højre af en lille vej. Det er nødvendig ulempe. Men at en
personbil gør det samme samme sted er unødig ulempe.
(Og så lige for at foregribe bråvalleslaget, så vil et sted hvor en
personbil skal helt over til venstre for at svinge til højre naturligt
være et sted hvor lastbilen slet ikke kommer)

> [...]
> ikke om bilisten kørte bredt eller om det var cyklisterne der var til
> fare. des kan kun ende i gisninger, forhåndssympatier og endnu flere

Det jeg mangler mest i "Jelshøj-sagen" er oplysninger om evt. uvildige
vidner.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-07-05 08:17

Leo Jensen wrote:
> [...]
> forholdene var der intet sket, og det gælder nok begge parter, tror
> du helt ærligt ikke det ? Eller mener du, at du skal køre 80 der hvor

Har du været på stedet?

Jeg har kørt forbi og ville til hver en tid køre 80 km/t på den vej og lign
vejstrækninger.
Jeg ville dog trække helt til højre på toppen, hvilket vi jo ikke ved om er
sket i denne sag.
Hvis bilen ligger helt derude, skal en cykelrytter eller et hold ligge meget
uansvarligt for at det går galt.
Dette ved jo desværre heller ikke i denne sag.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-05 14:15

meddelelse news:42e1ee52$0$18647$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

> er sket i denne sag.
> Hvis bilen ligger helt derude, skal en cykelrytter eller et hold ligge

Jeg har også været på stedet. Jeg er enig i dine betragtninger. Men jeg
mener bestemt at ulykken kunne have været undgået mange gange hvis parterne
havde koncentreret sig om det de lavede i stedet for hhv. at køre cykelløb
og så stille på fars radio (det sidste er et gæt - jeg ved ikke hvad han
lavede. Men det er min vurdering han koncentrerede sig om andet end at køre
bil).

--
Per, Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-07-05 14:52

> [...]
> cykelløb og så stille på fars radio (det sidste er et gæt - jeg ved ikke
> hvad han lavede. Men det er min vurdering han koncentrerede sig om andet

Hvis man er urutineret, har man en frygt for at komme ud i rabatten, især i
fars fiine nye bil. Ulykken var tragisk, men hændelig, derfor er der ikke
rejst sigtelse mod nogen af parterne. Og den kan kun tjene som "huske-kage"
for os andre, lige meget om vi færdes på cykel el. i bil på smalle veje,
veje med dårlig oversigt!!!.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-07-05 19:12

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg har også været på stedet. Jeg er enig i dine betragtninger.

Godt, så er jeg ikke alene...

> [...]
> gæt - jeg ved ikke hvad han lavede. Men det er min vurdering han
> koncentrerede sig om andet end at køre bil).

Eller som Jørgen skriver, så var han bange for at komme i rabatten med fars
bil.
Eller blot manglende erfaring... :-|

Fra : Brian S Jensen

Dato : 21-07-05 17:20

> [...]
> over bakken (= kørt efter forholdene) ville han have ramt cyklisterne ???

Hvorfor skulle de Århusianske cyklister kunne klare sig med en vognbane
- det kan de ihvertfald ikke her på sydfyn - de kører sku' som om de ejer
det hele, så det ville da være urimeligt hvis han skulle straffes for det

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Non-Desperado

Dato : 23-07-05 09:06

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev:

> [...]

>det hele, så det ville da være urimeligt hvis han skulle straffes for det

Så hvis man bare kører på sin "ret", er det i orden at slå andre
mennesker ihjel.....

Interessant....

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.

Fra : Brian S Jensen

Dato : 22-07-05 09:39

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:6hu3e1hugfdse0dt30mt8e3sa85vkvi90d@4ax.com...

> Så hvis man bare kører på sin "ret", er det i orden at slå andre
> mennesker ihjel.....
>
> Interessant....
>
> --

Selvfølgelig ikke - men jeg tror godt at du ved hvad jeg mener

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 23-07-05 13:22

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det hele, så det ville da være urimeligt hvis han skulle straffes for det

mvh Henrik