Kørte nok for hurtigt
Fra : K. H. Hansen

Dato : 22-07-05 08:33

Så gik det galt. Hvorfor pokker skal man absolut overhale når man har en
campingvogn hængende bagpå?

En slem afslutning på en ferie, det var hvad der blev for en familie, på E45
ved vojens, en lastvogn og en campingvogn kolliderede, og det kan kun være
en overhlingsmanøvre det var skyl i det.

Har man campingvogn bagefter, så burde føreren være så klog, at man bliver
bagved. I dette tilfælde kostede dumheden altså en mand og et barn livet.

Og uanset hvor god ferien hae været, vil denne ferie altså være det værste
mareridt for de overlevende.

Blot fordi man absolut vil hurtigere frem end nødvendig.
Hjembyen ligger også hvor den altid har ligget, også når man kommer en time
eller to senere.

Måske havde han kørt alt for mange kilomer og var muligvis træt, det bliver
man jo når man kører for længe, men nogen skal absolut mase sig 1000 km.
frem på en dag.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-07-05 10:31

K. H. Hansen wrote:
[snip]

Amen!

Fra : peter6715

Dato : 22-07-05 11:45

I princippet er jeg enig med dig. Men bruger du ikke bare en ulykke samt en
masse hvis'ser, som du nok tror at det var, til at fremføre din sag, dermed
virker den lidt opstyltet, synes jeg.

Akupunktør og billedmaler
Peter Hansen
6715 Esbjerg N
www.billedmaler.dk

Fra : K. H. Hansen

Dato : 22-07-05 13:54

Nej det er faktisk konstanteret, at føreren af bilen med campingvogn kørte
for hurtigt.

Det nedenstående er ikke beregnet på nogen bestemt, men desværre ser alt for
mange sådan på det, det er i alle tilfælde min fornemmelse, når jeg ser
deres opførsel i færdslen.

Men OK det sker jo kun for de andre, og ikke for dig, du har magten over
skidtet, så vi kan godt køre 120km/h med CV bagpå, for vi skal jo nå
bestemmelsesstedet inden dagen er omme, hvad er 1000 km.

Desværre er alt for mange ligegyldige med fartgrænse, det gælder både med og
uden campingvogn.

Har lige hentet min efter den er blevet testet (gastest) tjekket på bremser
og alt andet der nu skal tjekkes inden turen går sydpå.

Jeg kørte på almindelig landevej, hvor grænsen for biler med campingvogn og
trailer er 70/h, hvad jeg kørte, men blev overhalet af flere campingvogne og
biler med trailere.

Så moralen er ret flosset hos mange CV ejere.

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-07-05 14:09

> Jeg kørte på almindelig landevej, hvor grænsen for biler med campingvogn
> og trailer er 70/h, hvad jeg kørte, men blev overhalet af flere
> campingvogne og biler med trailere.

Hvordan måler du din hastighed ?

Mange speddometre viser omkring 10 % for lidt, så det kan være at du måske
kun kører 63 og dem der overhaler dig kører 70 km/t.

Jeg er en af dem der mener at 70 km/t på landevej er tåbeligt, når alm biler
må køre 80, da det giver en masse tåbelige/farlige overhalinger, istedet
burde alle kunne følges ad, men det er jo nok ønske tænkning.

Hilsen Jørgen

Fra : K. H. Hansen

Dato : 22-07-05 15:07

Når du mener det er en tåbelig lov, gør det jo ikke moralsk rigtig at
overtræde den.

Love er jo lavet ud fra bestemte kriterier, og vil man påvirke må man
debatere med de mennesker der har indflydelse på loven, man kan ikke bare
være ligeglad.

Du mener måske også det er tåbeligt, at vi ikke må køre mere end 80km/h på
motorvejen, her må de andre biler jo køre op til 130km/h, du mener så også
det er ok at køre 130km/h her.

Mange af de mennesker der køber en CV, har måske aldrig kørt med noget
bagefter vognen tidligere, og har dermed ingen erfaringer med dette, og set
i det lys er 70km/h jo nok en rigtig fart.

Når jeg kører uden CV, og jeg har overhalet en lastvogn og derefter kører op
på en parkering for at komme på toilet, så undrer det mig, at samme lastvogn
faktisk er nået et godt stykke forbi, inden jeg overhaler igen.

Jeg har også prøvet at beregne hvor meget hutigere vi er fremme ved at ligge
at køre 100km/t på en strækning fra grænsen til Aalborg, i forhold til
80km/h, tiden man sparer er faktisk latterlig lille.

Veed 80km/h tager det ved uafbrudt kørsel 3 timer 46 minutter og ved 100km/h
3 timer og 2 minutter.
Så er det jeg spørger, hvad pokker gør, at vi skal nå 44 minutter hurtigere
til Aalborg på en strækning på 297 km?

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-07-05 16:27

> Når du mener det er en tåbelig lov, gør det jo ikke moralsk rigtig at
> overtræde den.

Jeg skrev intet om at overskride hastigheden, jeg skrev hvad jeg mente om
loven.

> Love er jo lavet ud fra bestemte kriterier, og vil man påvirke må man
> debatere med de mennesker der har indflydelse på loven, man kan ikke bare
> være ligeglad.

Har jeg på intet tidspunkt sagt noget om.

> Du mener måske også det er tåbeligt, at vi ikke må køre mere end 80km/h på
> motorvejen, her må de andre biler jo køre op til 130km/h, du mener så også
> det er ok at køre 130km/h her.

Har jeg sjovt nok heller ikke skrevet noget om.

> Mange af de mennesker der køber en CV, har måske aldrig kørt med noget
> bagefter vognen tidligere, og har dermed ingen erfaringer med dette, og
> set i det lys er 70km/h jo nok en rigtig fart.

Ja men så skal man jo indrette alt på at der nok er en der ikke har
erfaring, så skal vi jo nok ikke køre mere end 30 km/t

> Når jeg kører uden CV, og jeg har overhalet en lastvogn og derefter kører
> op på en parkering for at komme på toilet, så undrer det mig, at samme
> lastvogn faktisk er nået et godt stykke forbi, inden jeg overhaler igen.

Ja det har jeg også prøvet.

> Jeg har også prøvet at beregne hvor meget hutigere vi er fremme ved at
> ligge at køre 100km/t på en strækning fra grænsen til Aalborg, i forhold
> til 80km/h, tiden man sparer er faktisk latterlig lille.

Enig men har intet med denne diskution at gøre.

> [...]
> Så er det jeg spørger, hvad pokker gør, at vi skal nå 44 minutter
> hurtigere til Aalborg på en strækning på 297 km?

Nu er vi jo nogle som køre lidt længere end 300 km.

eks ned gennem tyskland, med ca. 100 km/t, og inden du får det galt i halsen
så ja jeg har en tempo 100 godkendelse.

En helt anden ting, vil du ikke svare under det du svare på, det lettere
læsningen af indlægget.

Hilsen Jørgen

Fra : K. H. Hansen

Dato : 22-07-05 21:15

Til Jørgen L

Sidste sommer, kørte vi hjemmefra om morgenen, næmere fra Aabenraa, da nåede
vi atså til en by ved navn hintershermsdorf i sachsen få kilometer fra den
tjekkiske grænseovergang hrensko, det var en tur på knap 800km. dette var et
dagstræk, og det skete ved en hastighed på 80km/h.

Så man kan nå ganske langt med den hastighed.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-07-05 16:50

K. H. Hansen wrote:
> Når du mener det er en tåbelig lov, gør det jo ikke moralsk rigtig at
> overtræde den.

Så er det da heldigvis godt at der findes nogle vakse moralister, der altid
kan finde en ledig stund til at retlede andre!

Hvad skulle farisærere dog gøre uden syndere?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : flander60

Dato : 23-07-05 14:33

Jan,

Selvfølelig er der altid moralister , som du kalder dem , men jeg må nu give
K.H.H.
ret - der er sgu for farligt. Vi er selv lige komme hjem fra ferie (Kroatien
m.m.) og
desværre oplevede jeg en del der kørte med "hovedet under armen" =
overhalede
med cv ned ad bakke m.m. - der fik man jo rigtig fart på - OG det kan jo
også gå
ud over andre (uskyldige) når nogen kører som en idiot og ikke viser den
fornødenede
respekt for det man nu en gang selv har valgt at hægte på sin bil .....
Men der er måske også noge (dig evt. ?) som har bedre evner til at køre bil
med et
påhængskøretøj - og det er jo altid naboen det går galt for.

God sommer og kør forsigtigt,

Flemming

Fra : Joke

Dato : 22-07-05 17:28

> [...]
>
> Mange speddometre viser omkring 10 % for lidt, så det kan være at du måske
> kun kører 63 og dem der overhaler dig kører 70 km/t.

Du har fuldstændig ret jeg har gps i bilen med mit speedometer viser ca. 70
km/t når gpsen viser omkring 63-64. derfor kører jeg på speedometeret
omkring 77 hvilket svare til 70 på gpsen uden på motorvejen ved en grænse¨på
130 kmt skal jeg op på 140 km/t for at nå de 130 og ja der er sikkert mange
der tænker han har sku travlt, og nej jeg overholder blot grænsen (ps. self.
kun 130 uden capingvognen)

Hilsen

Johnny

Fra : J S L

Dato : 29-07-05 16:20

"Joke" <lpogjpspamershit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sikkert mange der tænker han har sku travlt, og nej jeg overholder blot
> grænsen (ps. self. kun 130 uden capingvognen)

Hej!

Nej....han har ikke ret, for som du selv skriver, så viser dit spedo' mere
end du faktisk kører ifølge din gps "har selv gps"

"Mange spedometre viser omkring 10% for lidt" Nej.... de viser for meget!!!

JSL

Fra : J S L

Dato : 29-07-05 16:13

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Mange speddometre viser omkring 10 % for lidt.

Hej!

Fejl......... de fleste spedo'r viser faktisk mere end der køres ved
lavere
hastighed. Ved højere hastighed er der typisk en fejlvisning på +10% det
er
nok det du har tagel lidt fejl af... :C))

JSL

Fra : Jørgen L.

Dato : 29-07-05 16:37

> [...]
> er
> nok det du har tagel lidt fejl af... :C))

Ja du har selvfølgelig ret de viser for for meget.
Men jeg tror nok folk forstod det aligevel.

Hilsen Jørgen

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-07-05 16:28

> [...]
> skidtet, så vi kan godt køre 120km/h med CV bagpå, for vi skal jo nå
> bestemmelsesstedet inden dagen er omme, hvad er 1000 km.

Kørte de 120 eller er det noget du gætter på ?

Hilsen Jørgen

Fra : K. H. Hansen

Dato : 22-07-05 21:17

Når de overhaler en lastvogn, der ikke kører under 80km/h så skal de faktisk
ret højt op i fart, og dette er ret beset uforsvarligt med en campingvogn på
slæb.

Så 120km/h er nok et forsvarligt gæt.

Fra : Jørgen L.

Dato : 23-07-05 00:45

"K. H. Hansen" <kkarlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Når de overhaler en lastvogn, der ikke kører under 80km/h så skal de
> faktisk ret højt op i fart, og dette er ret beset uforsvarligt med en
> campingvogn på slæb.
>
> Så 120km/h er nok et forsvarligt gæt.

Der er ret langt op fra 80 til 120 km/t, det er ikke så mange biler der kan
trække ved den hastighed.

Men ligegyldigt hvad så har de kørt for stærkt og det er utroligt sørgeligt
det der er sket.

Vil du ikke nok svare under det du svare på det letter læsningen !

Hilsen Jørgen

Fra : Tue

Dato : 22-07-05 20:14

Nu ved vi vel ikke rigtig hvor hurtig han kørte men der kan jo også være
andre faktore som spiller ind her.

eks:

Var vognen pakket rigtig?

Var det en ny vogn med gode køre egenskaber eller en gammel vogn som måske
ikke havde slinger kobling.

osv.......

Der er alså mange ting som spiller ind når et vogntog begynder at slingre.

Tue

Fra : kim pedersen

Dato : 23-07-05 19:35

Stop dog det her!
Har de ikke lidt nok jeg tænker på familie og bekendte,spar jeres kommentar
send hellere en tanke til dem der har mistet dem!
Tak Kim

Fra : K. H. Hansen

Dato : 24-07-05 06:32

De lider hverken mere eller mindre af det, at man tager det op til
diskution.
Det vil blive taget op af medierne også, og lur mig om ikke det munder ud i
en eller anden kampagne, rettet mod os campister.
Og det er tilsydenladende nødvendig, at det hvert år burde komme sådan en
kampagne, alt for mange tror de har kontrol over det, og kører som her nævnt
med hovedet under armen.

Ikke kun farten, men også den indstilling, at man kan køre meget langt uden
reele hvil, nemlig en nat på en campingplads undervejs ud og måske to
overnatninger undervejs hjem.

Fart og så langt som muligt om dagen, er farlig også for de der kører
fornuftigt.

Den indstilling de har lidt nok nu, har jo intet med debatten at gøre, og
for i øvrigt tror jeg ikke de går ind og læser under noget som helst der har
med camping at gøre lige nu.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-07-05 12:01

K. H. Hansen wrote:

> Ikke kun farten, men også den indstilling, at man kan køre meget
> langt uden reele hvil, nemlig en nat på en campingplads undervejs ud
> og måske to overnatninger undervejs hjem.

Det var dog lige godt fandens som du mener at have patent på god opførsel.
Helt ned i detaljen, så du mener at én overnatning er det rigtige på vej ud
og gud hjælpe mig om ikke også din dybe indsigt tilsiger os at tage /to/
overnatninger på vej hjem.
Er der noget bestemt vi skal indtage og må vi selv bestemme musikken, vi
hører?

Pffffffffffffffffffff! (lyden af overtryk, der lukkes ud!)

Vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Sten Bo

Dato : 24-07-05 18:08

Fra : K. H. Hansen

Dato : 24-07-05 20:04

Når man svinger en pisk i et koppek hunde, hyler de der bliver ramt.

Hvis disse matte campister der mener de kan kører uafbrudt for at nå så
langt som muligt, er til fare for andre trafikanter, er det vel rimeligt, at
de hører hvad andre mener.

Fra : kim pedersen

Dato : 24-07-05 20:56

Hallo Manse
Var det ikke dig der startede dette her dig som gør dig til moralens herre.
Stopper du aldrig eller vil du sidde her og skrive det samme og det samme og
det samme og det samme o.s.v.
mvh kIM

Fra : Sten Bo

Dato : 25-07-05 10:50

> [...]

> Hvis disse matte campister der mener de kan kører uafbrudt for at nå så
> langt som muligt, er til fare for andre trafikanter, er det vel rimeligt,

Rent unuanceret vrøvl. Du tar stilling til ting du ikke kan vide noget
præcist om. Og fletter så et spørgsmål ind som begrundelse for rimeligheden
Selvfølgelig er der ingen der bifalder farlige trafikanter, det har du ikke
patent på. Kom med konkrete eksempler i stedet. .

Du fik et ammen fra Jan Bøgh til dit allerførste indlæg i tråden - og jeg
kan bare gi ret i begge Jans kommentarer.

Min kæphest er folk der som hæmorider ligger 2 meter bag en, selv om de
umuligt kan komme videre, fordi der allerede ligger 5000 biler i yderste
bane. De er farlige og får tit folk til i panik at trække meget ubelejligt
ind i en anden pakket bane. Er tit kassevogne eller store 4hjulstrækkere her
kommer jeg blærer....

Om folk med et fornuftigt sammensat/ lastet og forsvarligt vedligeholdt træk
kører 80 eller 90 burde være totalt ligegyldigt. Det er vel ikke uden grund
at man kan få tempo 100 godkendelse. Læg i den forbindelse mærke til
vægtbegrænsningerne ved tempo 100 godkendelsen der siger

Campingvognens totalvægt må højst udgøre:
- 80% af det trækkende køretøjs egenvægt *) for campingvogn med bremse og
hydrauliske støddæmpere eller
- 30% af det trækkende køretøjs egenvægt *) for campingvogn uden bremse.

80%-forholdet udregnes således:
Campingvognens totalvægt divideres med 80 og ganges med 100.
Det tal, der fremkommer herved, skal være mindre end det trækkende køretøjs
egenvægt.
(Ved beregning af 30% erstattes 80 med 30 i ovenstående regnestykke.)

Jeg syns, at man helt basalt skal tænke lidt over disse tal inden der
trykkes på speederen. Ikke at de rigtige vægtforhold legimetere noget som
helst - men det kunne da være en indikator om at man kan komme på gyngende
grund hvis trækket lastet afviger meget fra reglen der opstilles her.

Alt andet i mente.

Der må være noget helt galt når helt banale - 1000 vis af dagligt
forekommende overhalinger føles grænseoverskridende og farlige.

Hilsen

Fra : K. H. Hansen

Dato : 25-07-05 12:07

Det er meget muligt i har nogen standpunkter, men da det nu er en
kendsgerning, at to campingvogne er forulykket på hjemvejen inden for en
uge, er nok mere realistisk at forholde sig til, en behovet for at køre til
Budapest eller hjem derfra i et træk.

En kendsgerning er, at alt for mange køre, i alle tilfælde å hjemvejen alt
for lange træk, og dermed er til fare for andre trafikanter.

Og jeg er bekendt med, at du har muligheden for at få tilladelse til, at
køre 100km/h på de tyske motorveje, men 80km/h er normal hastighed for biler
med campingvogne.

Jeg er i og for sig ligeglade med alle de Karl smarte der mener de er
dygtigere end alle andre, når visse ulykker taler i mod.

Fordi i mener det er rigtig, at lave de lange træk med hastigheder der for
mig at se er vanvittige, er det jo ikke sikkert i har ret.

Mine køre vaner er, at hver 200 km holder vi hvil, og når vi ikke lige det
planlagte, så overnatter vi, hellere det, end at sætte både sit eget
(henvisning til ulykken ved Vojens), og andres liv og helbred på spil, men
det ser du som lidt hysterisk, det gør jeg så med farten langt over de 80
km./h og hasaderede overhalinger med campingvogne, det er simpelthen
uanstændig.

Fra : Sten Bo

Dato : 25-07-05 13:04

> [...]

> En kendsgerning er, at alt for mange køre, i alle tilfælde å hjemvejen alt
> for lange træk, og dermed er til fare for andre trafikanter.

Jamen alle beklager ulykkerne .... MEN. Hvor er selve fakta! Bortset fra
at der er sket noget.

Hvordan kan du vide at de er kørt hjem i et stræk ? Og hvordan kan du vide
at der blev kørt for stærkt? Jeg syntes at man skal lade politiet finde ud
af kendsgerningerne inden man farer i blækhuset. Aviserne citerer vidner til
den grusomme ulykke ved Haderslev men helt konkret ved jeg ikke hvor stærkt
lastbilen kørte og deraf heller ikke hvor stærkt der blev kørt da der blev
overhalet At det gik galt taler for sig selv, men der kan teoretisk ha været
sol i hovedet -et hul på vejen, sket noget med dækkene, være en defekt
støddæmper - eller lastbilen ha slået et slav - eller - alt muligt andet.

Men som jeg hørte for nyligt - kører alle Campingvogne der er ude i
overhalingsbanen for stærkt og det lyder da sandsynligt ved en overhaling
ned
a bakke. Men du kan IKKE vide det bestemt.

> [...]

> Fordi i mener det er rigtig, at lave de lange træk med hastigheder der for
> mig at se er vanvittige, er det jo ikke sikkert i har ret.

Hvem? Mener du i alvor at de Tyske myndigheder og dem der indhenter
tilladelsen er uansvarlige?

Jeg har set en undersøgelse af citeret i campisten der IKKE meldte om flere
ulykker siden Tempo 100 blev indført. Kik på
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/018-020.pdf Som tidligere
anført er der visse krav der skal opfyldes og man skulle derfor nødig ha
flere ulykker af den grund. Måske færre hvis man ungår nogle
overhalingsulykker - men la nu det være.

> [...]
> det ser du som lidt hysterisk, det gør jeg så med farten langt over de 80
> km./h og hasarderede overhalinger med campingvogne, det er simpelthen

Det er meget nemt at henvise til at den er kørt for langt og hurtigt - Når
der sker noget vender og drejer man altid alle forhold op til ulykken - og
en frisk chauffør kunne måske ha ændret udfaldet.

Men ved du helt konkret at man faldt i søvn efter at har kørt langt - eller
er det bare noget du antager.
Og vi er IKKE uenige om værdien af pauser osv. Har du noget konkret om
Vojens eller i øvrigt LINK til oplysninger siden du mener der blev kørt for
langt.

Hilsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 17:42

Du skrev følgende lidt længere oppe i tråden:

> [...]

Det lyder da også som om det er ganske mange timer på vejen, men det er
måske kun dig selv der kan køre langt ?

Mennesker og biler er forskellige, nogle kan køre langt og andre kan køre
hurtigt, nogle kan endda begge dele.

Nogle gange sker ulykker også efter få minutters kørsel, men det kan jo være
de er stået for tidligt op...?

Mvh. Per.

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 25-07-05 18:25

> [...]
> uge, er nok mere realistisk at forholde sig til, en behovet for at køre
> til Budapest eller hjem derfra i et træk.

Det er da tragisk; men der vil ske uheld, når så mange er på farten, og mig
bekendt har der ikke stået noget om lange stræk eller trærhed.
Vedr. ulykken ved Haderslev indikerer en del vidneudsagn, at der blev kørt
for stærkt. Den slags kan kun erfaring lave om på.

> En kendsgerning er, at alt for mange køre, i alle tilfælde å hjemvejen alt
> for lange træk, og dermed er til fare for andre trafikanter.

So what !
Hvor har du den kendsgerning fra ?
Det er vel op til den enkelte familie at vurdere, hvad man kan klare på et
stræk.
Vi har kørt hhv. Barcelona-DK og Bordeaux-DK i ét stræk ... men vi har også
måtte stoppe efter Innsbruck-Fulda pga træthed.

ivan, århus v

Fra : K. H. Hansen

Dato : 25-07-05 23:24

Jeg ser meeeeeeeget sjældent lastvognstog, med mindre de er undervejs op af
en bakke, køre under 90 km.h, ofte ser jeg endda at de overhaler hindanden,
hvad jeg også er af den mening, at det er uansvarligt.

Og da jeg ofte kommer, netop på denne strækning, ved jeg at man skal være
meget varsom her, men åbenbart er skiltningen ikke bemærket eller også er de
med vilje tilsidesat.

Skal du overhale lastvognstog der kører ikke under 80 km./h skal du enda ret
meget over 100 km./h, helt rigtig at ingen kan vide om de har kørt for langt
et træk, men overhalimgen er under alle omstædigheder vanvittig med en CV på
trækket, Lastvognen havde ingen muligheder for at undgå den påkørsel.

Det er fint i forsvarer jeres ret til, at køre som i vil, men jeg mener
stadig, at det er uansvarligt at overhale med CV på krogen.

Ja vi kørte hjemmefra kl. 4.00, og vi var i Hintershermsdorf omkring ca.
18.30, og jeg lover dig, jeg gør det aldrig igen, vi kørte sammen med et
andet par, men næste gang aftaler vi hvor vi skal mødes, jeg kører aldrig så
langt igen, så hellere starte en dag før eller komme en dag senere til Prag.

Fra : Sten Bo

Dato : 26-07-05 00:25

"K. H. Hansen" <kkarlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
,
> Det er fint i forsvarer jeres ret til, at køre som i vil, men jeg mener
> stadig, at det er uansvarligt at overhale med CV på krogen.

Ja men jeg forsvarer ikke en ret til køre som _jeg_ vil.

Det jeg først og fremmest går i mod er at man, som du nu siger "kender
vejen" og på den baggrund udtaler, at de har kørt for langt og stærkt og at
de fleste campister gør det og at det er derfor det skete.

Du spænder et par ulykkelige familier og vennekredse for din kampanje. Lad
dem dog få fred. Alle der har læst historien tænker sit og afventer. Så
hvorfor ikke lade det blive ved det!

Og lade politiet kommer med sin konklusion.!

Hilsen

Fra : Jørgen L.

Dato : 26-07-05 16:37

> Jeg ser meeeeeeeget sjældent lastvognstog, med mindre de er undervejs op
> af en bakke, køre under 90 km.h, ofte ser jeg endda at de overhaler
> hindanden, hvad jeg også er af den mening, at det er uansvarligt.

Jeg ser meget sjældent de kører mere end 87-90 kmt. målt med gps.

> Og da jeg ofte kommer, netop på denne strækning, ved jeg at man skal være
> meget varsom her, men åbenbart er skiltningen ikke bemærket eller også er
> de med vilje tilsidesat.

Jeg kommer sjældent der, er det overhalings forbudt skilte du mener ?
i så fald er det kun til hverdag mellem 6 og 18 det gælder ikke weekend og
om aften/nat.

> [...]
> langt et træk, men overhalimgen er under alle omstædigheder vanvittig med
> en CV på trækket, Lastvognen havde ingen muligheder for at undgå den

øhh det forstår jeg ikke helt, kører lastbilen 90 kmt og du kører 92 kmt. så
kommer du da forbi eller ???

> Det er fint i forsvarer jeres ret til, at køre som i vil, men jeg mener
> stadig, at det er uansvarligt at overhale med CV på krogen.

Ja der er jeg ikke enig, men at det kommer helt an på situtionen, vogntog
osv. om det er forsvarligt.
Hvad kører du egentlig med af bil og cv ?

> [...]
> så langt igen, så hellere starte en dag før eller komme en dag senere til

Ja det lyder utroligt uforsvarligt at bruge så lang tid på det og så på en
gang.

Hilsen Jørgen

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 26-07-05 17:51

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Ja det lyder utroligt uforsvarligt at bruge så lang tid på det og så på en
> gang.
>
> Hilsen Jørgen

*G*

ivan, århus

Fra : T. Hartung

Dato : 26-07-05 20:52

> [...]
> Det er meget muligt i har nogen standpunkter, men da det nu er en
> kendsgerning, at to campingvogne er forulykket på hjemvejen inden for en

Den sidste CV-ulykke skyldtes alene for mange "dåseøl" læsset forkert fra en
grænsebutik i Das Vaterland og så blev CV-en overhalet af en varebil.

> En kendsgerning er, at alt for mange køre, i alle tilfælde å hjemvejen alt
> for lange træk, og dermed er til fare for andre trafikanter.
>

>Klip en hel masse !<

Kendsgerning er, at hvis alle altid overholdte alle regler skete der aldrig
ulykker ! men da der er mennesker der køre sker der fejl - men der er stadig
ingen der kender årsagen til denne forfærdelige ulykke - det kunne jo også
være lastbilens chauffør der med benene oppe i vinduet hyggesnakkede med sin
passager, sendte SMS - satte ny CD,er på, så fjernsyn og læste sin avis og
så lige snittede CV'en da han kørte over i det andet spor ??

Fakta er - at der er mange flere faktorer end farten der spiller ind og er
der nok af de forkerte faktorer ja så går det desværre galt.

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : K. H. Hansen

Dato : 27-07-05 00:12

> [...]
>
> Fakta er - at der er mange flere faktorer end farten der spiller ind og er
> der nok af de forkerte faktorer ja så går det desværre galt.

Uanset, så er det en kendsgerning, at bil og CV overhalede kom i slinger og
stoppede på tværs af vejen, det er vældig smart, bare at sige
lastvognschaufføren nok sad med benene op i vinduet, men det kan vel ikke
være skyld at CV og bil står på tværs af vejen, han kunne ikke, selv om han
havde haft benen på bremsen, ikke undgå denne påkørsel, ulykken ligger alene
i, at bil og cv overhalede.

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-07-05 09:38

ulykken ligger alene
> i, at bil og cv overhalede.

Og hvor ved du det fra?

Kunne det ikke tænkes at der var andre årsager?

Hjulspor, dårlig asfalt belægning, punktering bil/CV

Mvh AJH
som overhaler alt hvis der er plads og nødvendigt.

Fra : K. H. Hansen

Dato : 27-07-05 10:49

"Allan Hansen" <ajh[slet_dette]@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hjulspor, dårlig asfalt belægning, punktering bil/CV
>
> Mvh AJH
> som overhaler alt hvis der er plads og nødvendigt.

Igen, jeg kender faktisk vejen, og nej det er ikke dårligt asfalt, men der
advares om, at vejen kan blive glat når der kommer frost, men det var ikke
lige tilfældet her.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-07-05 06:34

Man skal være forfærdelig opmærksom på ikke at nedsætte hastigheden når man
har overhalet et køretøj. Det kommer som en stor overraskelse for den
overhalede hvis man gør noget uforudset.

Tænk selv over hvor opmærksom man er når overhalingen foregår - og hvordan
man slapper af og vedkommende er kommet forbi.

En nedsættelse af hastigheden i den forbindelse er fatal.

Men som jeg læser avisartiklerne omkring ulykken, så har lastbilen ramt
campingvognen og derved været årsag til ulykken. Om det så er den ene eller
den andens skyld står der ikke noget om.

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-05 13:14

Var det ikke dig der skrev:
">>Til Jørgen L

Hvor mange timer tager det, når de to kørselsmønstre skal kombineres? 14
timer? 16 timer? 18 timer? Eller tager det præcis 10 timer

Hold nu op. Du har luftet din pointe - og kører så i øvrigt som
gennemsnitsdanskeren.

/Henrik M.