Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dias film/sælge billeder?
Fra : Martin Adserballe

Dato : 04-06-01 17:02

Hej

Jeg skal cykle på langs af Tibet om en uge. Derfor har jeg opgradueret mit
fotogrej en del (ved bla. at købe en Minolta Maxxum 7, Sigma 17-35 mm
objektiv osv.). Jeg har også købt nogle forholdsvis dyre diasfilm (E6)
gennem en tysk internetbutik til turen. Der er blot noget jeg ikke forstår!
Jeg har købt to slags - Fuji Velvia og Fuji Provia 100F. Men mens Velvia'en
angiveligt er "fur farbdias" er Provia'en "Farb-umkehrfilm" - jeg forstår
ikke forskellen (ej proff), for de skulle jo begge være diasfilm
ifg.oversigten over film på den tyske internetside?

Hvis jeg så får et eller måske nogle super gode billeder i kassen, hvor
kunne man så eventuelt forsøge at sælge sagerne her i Danmark (i det naive
håb at det måske kunne give lidt klejner til den slunkne kasse)? Her taler
jeg mest om landskabsbilleder, bla. fra den ret sjældent besøgte Øst-side af
Mt. Everest.

takker

Martin
---------------------------------------
Martin Adserballe
Holmelundsvej 31. st. tv.
2650 Hvidovre
Denmark
Tlf: 0045 36 48 60 35
E-mail: maad@email.dk
Homepage: http://maad.homepage.dk

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 05-06-01 12:49

Martin Adserballe wrote:

> [...]
> ikke forskellen (ej proff), for de skulle jo begge være diasfilm
> ifg.oversigten over film på den tyske internetside?

Hej Martin

Det er præcis det samme.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Bernd Möller

Dato : 05-06-01 13:19

Hej Martin,

Begge film er diasfilm. Begrebet Umkehrfilm betyder bare et det er en
omvendt proces: du får ikke negativer, men det omvendte på dine film.

Jeg har brugt både Provia 100 og Velvia (som er 50 ASA) til
landskabsbilleder. Velvia giver flotte mættede farver, som du nok skal
overveje hvis du vil have lidt dramatik (solnedgange osv.). Brug ikke Velvia
til portrætter, da den gør noget ved ansigtsfarver. Provia giver også meget
farvemætning, men er mindre subjektiv. Husk lysstærke objektiver eller
stativ.

Angående dit spørgsmål om mulige aftagere af dine billeder, så er det en god
idé ikke bare at prøve at sælge én eller to "gode" billeder, men en
sammenhængende serie med en fælles idé og en historie du vil fortælle. Det
her er jo photojournalistik, og det kræver en tilsvarende arbejdsmåde.

Med venlig hilsen

Bernd Möller

Fra : Jensen

Dato : 05-06-01 13:44

umkehrfilm betyder omvenderfilm. Det brugte vi også meget i "gamle" dage om
dias, men nok mest når man fremkaldte sort/hvide negativfilm som
"omvenderfilm" (dias). Ja, ja erfaring kommer med alderen og det sidste har
jeg meget af.

Angående salg aner jeg ikke en dyt om det.

Jensen