Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
erfaringer med simlutan-zoom optagelse :-)
Fra : Samir Munir

Dato : 04-06-01 16:44

Hej i hardcore fotofolk,

jeg søger noget info omkring en fototeknik.

Jeg har set nogle resultater fra den teknink jeg nu vil beskrive, men
har ikke set eller fundet eksakte "opskrifter". Teknikken kan give
stationære objekter sådan nogle fartstriber ved at man
undereksponeringen ændrer på brændvidden.

Det der er min ide er :

- at opstille en stor bukket røde bloster (fx. roser eller tulipaner).
- fokuserer skarpt på netop en enkelt blomst og under eksponering
dreje på zoom objektivet. Resultatet skulle gerne være at jeg opnår
nogle "fartstriber" og den blomst jeg initialt fokusede på er den
skarpeste.

Men nu er spørgsmålet så:
- hvor lang en eksponering skal jeg vælge? 1/8 sec eller længere fx.
1 sek.
- Hvad med brændvidden?
er det smartest at vælge fx. 35 også dreje objektivet opad mod fx. 100
eller
skal jeg starte med noget stort og gå ned?
Hvor hurtigt skal der zoomes? jeg har erfaret at jeg med et nogen
lunde jævnt tempo kan zomme fra 35/50 til 100 mm på 1 sec.

Hvad med området jeg skal arbejde med? hvor stort et spænd.

Jeg ved godt, at jeg skal eksperimentere, men hvis der nu er nogen der
har erfaring med dette her, så ville det jo ikke skade.

er der nogen der har fudnet noget litteratur på nettet omkring det?

mvh
samir
mvh
Samir Munir
samir.munir[remove_this]@doctor.com

P.S.: Svar gerne også til min email

Fra : kurt k

Dato : 04-06-01 17:20

On Mon, 04 Jun 2001 15:43:57 GMT, Samir Munir wrote:

> - fokuserer skarpt på netop en enkelt blomst og under eksponering
> dreje på zoom objektivet.

Hvis du tager fat i objektivet under eksponering, så bliver det
svært at undgå et "rystet" billede, selv med stativ.

> Resultatet skulle gerne være at jeg opnår nogle "fartstriber"
> og den blomst jeg initialt fokusede på er den skarpeste.

En mulighed er at dobbelteksponere - første eksponering for at få
et skarpt billede af din enkelte blomst. Anden eksponering kunne
så være længere, mens du flytter på blomsterne og laver
fartstriber - men jeg ved ikke lige om det giver dig den rigtige
type striber. (eller om blomsterne er flytbare)

kurt

Fra : Kim Østrup

Dato : 04-06-01 20:04

Samir Munir <"samir.munir[remove_this]"@doctor.com> skrev i en
> [...]
> stationære objekter sådan nogle fartstriber ved at man
> undereksponeringen ændrer på brændvidden.
SNIP
> Jeg ved godt, at jeg skal eksperimentere, men hvis der nu er nogen der
> har erfaring med dette her, så ville det jo ikke skade.

Hej Samir

Teknikken du vil prøve på et stationært motiv er egentlig imo bedre
egnet til et motiv der bevæger sig, men det kan sikkert gi en spændende
effekt. Normalt bruges det for at holde et billedeelement skarpt og i
uens størrelse, mens alt omkring motivet sløres.

Men prøv evt. at lægge ud med en lukkertid på 1/8 sek. Zoom fra omkring
35 til 50mm. Sørg for at bruge et meget stabilt stativ og selvsagt ingen
blitz.

Mvh

Kim

Fra : Mads Pedersen

Dato : 06-06-01 21:06

"Samir Munir" <"samir.munir["@doctor.com skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor hurtigt skal der zoomes? jeg har erfaret at jeg med et nogen
> lunde jævnt tempo kan zomme fra 35/50 til 100 mm på 1 sec.

Jeg har selv eksperimenteret lidt med teknikken.

Jeg har lagt et af resultaterne i dk.binaer under samme overskrift som i
dette indlæg.

Det er taget med et Canon EOS50 med en 28-80 zoom, hvor jeg zoomede ind
under optagelsen - hvor meget kan jeg desværre ikke huske.

Eksponeringstiden lå på omkring 1/30

Lige præcis dette billede er dybest set temmeligt uinteressant, men effekten
kunne snildt bruges til f.eks. at fremhæve et enkelt ansigt i en gruppe af
mennesker.

Mvh Mads, absolut talentløs amatørfotograf

Fjern sletmig fra e-mailadressen ved besvarelse

Fra : Samir Munir

Dato : 06-06-01 23:25

Hej Mads,

> [...]
>kunne snildt bruges til f.eks. at fremhæve et enkelt ansigt i en gruppe af

Jeg syntes nu det er et ok sejt billede..

til alle dem der har svaret på mit indlæg.. mange tak... det er fedt
at der er nogen der gidder dele ud af deres erfaringer.