Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Portrætfoto - kommentarer ønskes
Fra : Jonas Kongslund

Dato : 20-07-05 22:18

Hej

Inspireret af teknikken beskrevet af -max- i tråden om 2 måger, så har
jeg fremskabt http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0879_3.JPG

Hvad kan gøres bedre?

Billedet bygger på http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0879_4.JPG, som
egentligt var et fejlskud. Jeg eksperimenterede med at tage billeder uden
blitz under dårlige lysforhold.

--
Jonas Kongslund

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-07-05 06:19

Jonas Kongslund skrev:
> Hej
>
> Inspireret af teknikken beskrevet af -max- i tråden om 2 måger, så har
> jeg fremskabt http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0879_3.JPG
>
> Hvad kan gøres bedre?

Når nu toppen er skåret af ville jeg skære tættere
For uskarptt og din diffuse-glow har ikke givet det cremede look, der er
så lækkert og som sikkert heller ikke egnede sig her til et markeret portræt
For meget genskin i hud

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 21-07-05 12:15

On Torsdag 21 juli 2005 07:19, Ole Larsen wrote:
> [...]
> For uskarptt og din diffuse-glow har ikke givet det cremede look, der er
> så lækkert og som sikkert heller ikke egnede sig her til et markeret

Hej Ole

Tak for dine input. Det cremede look skyldes brugen af et Sephia-filter. Du
har nok ret i at det ikke er så passende i denne sammenhæng.

--
Jonas Kongslund

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-07-05 06:55

Jonas Kongslund wrote:

> Hvad kan gøres bedre?

Det er en hovedregel, at nok så meget billedbehandling og filtre i
PhotoShop ikke kan gøre et dårligt billede til et godt billede, og
dit forsøg har ikke ophævet den hovedregel...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 21-07-05 09:10

In article <YbzDe.74$Cr2.46@news.get2net.dk>, dont@mail.me.at.all
says...
> Hej
>
> Inspireret af teknikken beskrevet af -max- i tråden om 2 måger, så har
> jeg fremskabt http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0879_3.JPG
>
> Hvad kan gøres bedre?

Jeg bryder mig personligt ikke om de udbrændte områder, måske den har
fået en tand for meget et eller andet sted.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 21-07-05 12:19

On Torsdag 21 juli 2005 10:09, Jakob wrote:
> Jeg bryder mig personligt ikke om de udbrændte områder, måske den har
> fået en tand for meget et eller andet sted.

Ja, det bliver bedre hvis jeg skruer ned for glow'et i normal mode. Tak for
din kommentar.

--
Jonas Kongslund

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-05 11:38

Jonas Kongslund wrote:

> Inspireret af teknikken beskrevet af -max- i tråden om 2 måger, så
> har jeg fremskabt http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0879_3.JPG
>
> Hvad kan gøres bedre?

Billedet virker på mig alt for hårdt til det, du vil opnå (mågebillederne).
Da jeg i dag er i legehumør, så kunne jeg ikke dy mig for lige at lege lidt
med det i PS og resultatet er her:
http://jan.boegh.net/Album/adhoc/slides/Kongslund.html

Dæmpning af rød kanal, Inverter, Diff. Glow, inverter, Diff. Glov (m. en
masse korn), dæmpning af farvemætning. Men det er en meget anderledes
fortolkning ifht. det, du har forsøgt.

> Billedet bygger på http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0879_4.JPG, som
> egentligt var et fejlskud. Jeg eksperimenterede med at tage billeder
> uden blitz under dårlige lysforhold.

Efter min opfattelse kommer der sjældent noget ud af fejlskud - hvorimod
bevidste fejleksponeringer kan være et fint værktøj.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 21-07-05 12:18

On Torsdag 21 juli 2005 12:37, Jan Bøgh wrote:
> [...]
> (mågebillederne). Da jeg i dag er i legehumør, så kunne jeg ikke dy mig
> for lige at lege lidt med det i PS og resultatet er her:

Tak for dine anstrengelser. Kan godt lide den effekt som kornene giver.

--
Jonas Kongslund

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-07-05 22:01

Jonas Kongslund skrev den 20-07-2005 23:17:
> [...]
>
> Billedet bygger på http://www.kongslund.dk/pics/IMG_0879_4.JPG, som
> egentligt var et fejlskud. Jeg eksperimenterede med at tage billeder uden

Set med udgangspunktet, så er du kommet langt med behandlingen.

Så der hvor du får "plusser" er i efterbehandlingen.

Af minusser er beskæringen.
For mig er portrætbilleder af hele hovedet. Medmindre det er fx øjnene
man vil have portræt af.

Billedet ligner mest af alt et billede taget til en fest i god stemning
og billedet bliver taget ved et tilfælde.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 22-07-05 13:00

On Torsdag 21 juli 2005 23:00, Carsten Riis wrote:

> Billedet ligner mest af alt et billede taget til en fest i god stemning
> og billedet bliver taget ved et tilfælde.

Det er næsten rigtigt bortset fra det med tilfældigheden Jeg tog over 20
billeder af den pågældende person, hvor jeg systematisk afprøvede
forskellige kombinationer af lukketid og blændeåbning. Det primære mål var
at få en bedre forståelse af disse begreber - ikke at skabe pragtbilleder.

Som en sidegevinst fik jeg også en bedre forståelse for begrænsningerne ved
autofokus. Hvis der bare er en smule mørkt og man har slået blitzen fra, så
har kameraet (Canon EOS 350D) ofte problemer med at finde den rette fokus.

Er der i øvrigt nogen, der kan svare på, hvorfor billedet (og de 20 andre
som jeg tog uden blitz) har et rødligt skær?
--
Jonas Kongslund

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-07-05 13:57

Jonas Kongslund skrev:

> Er der i øvrigt nogen, der kan svare på, hvorfor billedet (og de 20 andre
> som jeg tog uden blitz) har et rødligt skær?

Du har valgt forkert farvebalance. Passer den til blits, passer den ikke
til alm. glødelys