Køleskab på 12V
Fra : post@torben-sauer.dk

Dato : 20-07-05 21:24

Davs,

Min nye autocamper har et køleskab som kan kører på gas og el (12 og
220) - alt vel. Men hvorfor virker det ikke på 12V hvis bilens motor
ikke kører ? Jeg har to batterier med sammenlagt 200amp foruden bilen
eget batteri.

Mvh.
Torben

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-07-05 18:12

Hej Torben

Når motoren ikke kører, er strømforbruget i et køleskab så stort, at det
ville være en meget kort fornøjelse af lade skabet køre på 12 v.
Her er det normalt at bruge gas, når man holder stille.

Et køleskab 72 liter bruger ca. 120 watt eller 10 A.

Med en batterikapasitet på 200 A, ville det give dig 20 timers køl inden
batteriet er helt fladt, hvis du ikke bruger strøm til andet.

hilsen

Kim

P.S. Hvis det nu skulle være acceptabet for dig, kan en elektriker simpelt
lave det om.

Fra : post(@)torben-sauer.~

Dato : 24-07-05 11:27

Hej,

Herligt,det ville virke under færgeturer og andre mindre stop. Er det
egentligt tilladt at bruge gas på en færge?

Torben

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-07-05 12:17

> Herligt,det ville virke under færgeturer og andre mindre stop. Er det
> egentligt tilladt at bruge gas på en færge?
>
> Torben

Hej Torben

Det er ikke tilladt at have åbent ild på færger og tankstationer så nej ikke
på en færge.

Kan du ikke svarer under det du svare på, det letter læsningen af tråden.

Hilsen Jørgen

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-07-05 12:15

> [...]
>
> Med en batterikapasitet på 200 A, ville det give dig 20 timers køl inden
> batteriet er helt fladt, hvis du ikke bruger strøm til andet.

Hvis du aflader dine batterier til under 20 til 50 % Slider du ekstremt
meget på dem og derved holdbarheden.
de 20 % er nogle nye typer baterier mens de 50 % er de normale gamle fritids
batterier.

Hilsen Jørgen

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 25-07-05 00:09

Hej Torben.

Tillyke med din nye autocamper.

Det er helt normalt -tror jeg- at 12 v. til køleskabet automatisk slår fra
når motoren på bilen slukkes, sådan er det også på vores. Vi bruger faktisk
slet ikke 12 V, vi har for det meste køleskabet på gas, det køler meget
bedre, og er ret rimelig i forbrug.

Venlig hilsen

Bente Jørgensen