Evinrude 4 Hk. spørgsmål
Fra : Henning Schwartz

Dato : 20-07-05 21:25

Hej!
Har lige købt en gummibåd med en Evinrude 4Hk 2 takt påhængsmotor fra 1996.
Den nhar været pakket væk de sidste 5 år da manden ikke har haft sejlbåd
siden da. Der er desværre ingen manualer og sælger kunne ikke huske hvad
slags benzin sådan en brugte og hvor mange % olie der skal blandes i.
Håber at der er en i gruppen der kan hjælpe med lidt vejledning så jeg kan
få den afprøvet inden vi sejler til Tyskland søndag morgen.
På forhånd tak og med et ønske om at vi alle forsat får en lang sejlsæson
endnu.

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 21:48

"Henning Schwartz" <paradis@image.dk> skrev
> Hej!
> Har lige købt en gummibåd med en Evinrude 4Hk 2 takt påhængsmotor fra
> 1996. kunne ikke huske hvad slags benzin sådan en brugte og hvor mange %
> olie der skal blandes i.

Du kan bruge 2 % olieblandet blyfri benzin, oktan 92-98.

Hvis den har stået stille så længe og stemplerne ikke har kørt, ville jeg
lige tage tændrøret ud og hælde lidt olie i cylinderen i vandret position og
trække langsom i snoren. Derved får du smurt cylinderen godt. Lad den stå et
lille stykke tid inden du bruger den. Så skulle det ikke gå helt galt. Tjek
for en god ordens skyld impellerens funktion hvis den er vandkølet. Der er
stor sandsynlighed for den kan være tørret ud og er blevet stiv.

God tur!

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Henning

Dato : 21-07-05 08:27

On Wed, 20 Jul 2005 22:47:42 +0200, "Martin [5220]"
<nospamSNABELAgalnet.dk> wrote:

>"Henning Schwartz" <paradis@image.dk> skrev
>
>Du kan bruge 2 % olieblandet blyfri benzin, oktan 92-98.

2% er kun nødvendig om vinteren - i sommerhalvåret kan du nøjes med
1%.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-05 09:25

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> 2% er kun nødvendig om vinteren - i sommerhalvåret kan du nøjes med
> 1%

Det har du ret i, man kan faktisk læse det på deres egen hjemmeside
(Evinrude).

Men da olieblandingen også er omdrejningsbestemt, vil jeg til enhver tid
vælge 2%. Jeg har haft en 60 hk der stod af pga. for lidt olie i benzinen,
så jeg holder mig til det sikre hver gang.

Fra : Calle.

Dato : 21-07-05 21:33

Martin [5220] wrote:
> [...]
> tid vælge 2%. Jeg har haft en 60 hk der stod af pga. for lidt olie i
> benzinen, så jeg holder mig til det sikre hver gang.
Ja, men nu er det kun en 4hk, det er begrænset hvad den skal yden i forhold
til din 60 Hk
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 21-07-05 22:08

"Calle." <fake@fake.fake> skrev
> Ja, men nu er det kun en 4hk, det er begrænset hvad den skal yden i
> forhold til din 60 Hk

Hvad mener du forskellen er? Skal det forståes som at du mener jo mindre
antal HK, jo mindre er behovet for smøring?

De kører med stort set samme omdrejningstal, hvilket er ret afgørende for
behovet for smøring (cylindrevæggene, lejer mm.)

Resten er jo bare et spørgsmål om ekstra cylindre, deres volume, gearing
osv.

Fra : Calle.

Dato : 21-07-05 22:23

Martin [5220] wrote:
> [...]
>
> De kører med stort set samme omdrejningstal, hvilket er ret afgørende
> for behovet for smøring (cylindrevæggene, lejer mm.)

Ja, men varmen er hård ved olien, og den vil unægtelig være højere ved en 60
Hk. En 4 Hk kan jo endda fås som luftkølet

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 21-07-05 21:32

Henning Schwartz wrote:
> [...]
> vejledning så jeg kan få den afprøvet inden vi sejler til Tyskland
> søndag morgen. På forhånd tak og med et ønske om at vi alle forsat får en
2% hvis du bruger en rigtig olie, som er beregnet til påhængsmotorer
--
Calle.

Fra : Henning Schwartz

Dato : 21-07-05 22:48

Tak for alle svarerne.
Har fået 2% benzinblanding, sprøjtede WD40 ind i cylinderene, trak
forsigtigt i startsnoren nogle gange, satte nye tændrør i og wuupti den
startede med det samme.

Fra : Calle.

Dato : 21-07-05 23:09

Henning Schwartz wrote:
> Tak for alle svarerne.
> Har fået 2% benzinblanding, sprøjtede WD40 ind i cylinderene, trak
> forsigtigt i startsnoren nogle gange, satte nye tændrør i og wuupti
> den startede med det samme.
Perfekt. God tur!
--
Calle.