Huspriserne betalt af bankerne
Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-07-05 21:48

Huspriserne stiger så voldsomt, så skyldes at bankerne låner billiger og
billiger ud. Dels betales mange dyre huse, delvist ved at folk sælger et
mindre hus. Hvilket vil sige at bankernes lån til at købe et lille hus
er med til at hæve prisen på de store huse.

Men hvor har bankerne dog alle disse penge fra?

Og hvis de har et sted at have dem fra,
kan denne kilde blive ved med at forsyne bankerne med penge?

Hvis kilden kan tøre ud, hvornår kan man så forvendte at prisen på lån
stiger. Og huspriserne falder.

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 20-07-05 22:17

Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> wrote in news:42DEB86F.68F05965
@yahoo.dk:

> Men hvor har bankerne dog alle disse penge fra?
>
> Og hvis de har et sted at have dem fra,
> kan denne kilde blive ved med at forsyne bankerne med penge?

Det lyder til at det er gået forbi din næse, men banker og
realkreditinstitutioner kan også låne penge.

Udover det, så tjener den del af finansektoren styrtende i disse år :)

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Peter Bang

Dato : 20-07-05 23:15

Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> skrev:
> [...]
>mindre hus. Hvilket vil sige at
>bankernes lån til at købe et lille hus
>er med til at hæve prisen på de store huse.

Det kaldes købmandskab.

>Men hvor har bankerne dog alle
>disse penge fra?

Du har ikke skænket gebyrerne en tanke? ... Eller det faktum at
indlån stort set ikke honoreres? Derudover hentes de største
fortjenester i bankerne jo ved, at majoriteten af skyldnere
betaler pengene tilbage ... med fortjeneste. Og ved internationale
investeringer i stort og småt.

>Og hvis de har et sted at have dem fra,
>kan denne kilde blive ved med at
>forsyne bankerne med penge?

Hvis ikke, så stiger renten. Og når renten stiger, bliver det
dyrere at låne og så falder huspriserne ... bla bla bla ... money
makes the world spin ...

>Hvis kilden kan tøre ud, hvornår
>kan man så forvendte at prisen på lån
>stiger. Og huspriserne falder.

Bankernes største løn-udgifter går til folk der sidder og gætter
på den slags. I princippet ved de ikke en disse. Og de er vel
egentlig bedre til at forklare nedgangstider retrospektivt, end at
forudsige bevægelser på markedet. Men de kan selvfølgelig komme
med kvalificerede gæt. I øvrigt er det lovpligtigt i de fleste
lande, at banker opbygger enorme reserver til at holde markedet
kunstigt oppe i en tid, hvis markedet vælter.

Og hvis det ikke er nok, så er huspriserne ikke vores eneste
financielle problem.

Fra : Jim

Dato : 24-07-05 13:40

"Peter Bang (slet 9EDOO)" <peterbang@9EDOOprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Du har ikke skænket gebyrerne en tanke? ... Eller det faktum at
> indlån stort set ikke honoreres?

Nu er det jo ikke et alm. indlån på en lønkonto, du skal tjene dine penge
på, når du investerer.
Hvis du har noget at investere, må du jo selv vælge, om du vil investere i
obligationer eller aktier.
Køber du eksempelvis aktier i Jyske Bank (JYB), kan du få en aktionærkonto
med højere rente end normalt.
Du kan også binde dine minimum 25.000 til en konto i mindst 2 år, mener jeg
det er, så får du også en højere rente.
Du kan selvfølgelig også vælge at lade banken investere for dig og placere
dine midler i investeringsforeninger, men de er som regel dyre og med store
omkostninger til portefølgemanageren.
Så det bedste du kan gøre er at blive din egen portefølgemanager.
Og nu er det jo ikke banken, der låner de fleste penge ud, men derimod
kreditinstitutterne.
Men banken er en forretning såvel som mange andre virksomheder. Og de tjener
naturligvis penge på sine kunder og de investeringer, de foretager for egne
og indlånernes midler.
Men vil du optage lån i dit hus til en attraktiv rente, så kan du faktisk
tjene store penge på investering, men det kræver, at du har intelligens.
Udvælg dig en portefølge af 5 til 10 aktier, belån hytten med en halv til
hel mio. og invester så pengene i din portefølge.
Giv så dine investeringer 3 - 4 år, så kan du høste fortjenesten, hvis du
har intelligens...
Normalt vil jeg ikke råde andre til at investere for lånte penge, men det er
fri kapital, når det kommer fra huset. Så du har sådan set bare lånt pengene
af dig selv.
Så er det op til dig, om du vil kalde det for risikovillig kapital.
Og så betyder de sølle bankrenter jo ikke meget ved indlån.

J.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 21-07-05 02:35

Peter Ole Kvint wrote:
> Huspriserne stiger så voldsomt, så skyldes at bankerne låner billiger
> og billiger ud.

Ja. Efter de afdragsfri lån kom på markedet eksploderede huspriserne.
Men billigere er det egentligt ikke. Faktisk er det dyrere. Man kommer
bare til at betale i meget længere tid.

> Men hvor har bankerne dog alle disse penge fra?

Mestendels fra Nationalbanken (når vi taler dkr), hvor bankerne kan låne
til en meget lav rente. Størrelsen af den enkelte banks egenkapital
afgør hvor meget, banken kan låne i Nationalbanken. Så låner bankerne
Nationalbankens penge videre til os andre dødelige til en højere rente,
og hvis vi betaler vores lån, så scorer banken differencen.

> Og hvis de har et sted at have dem fra,
> kan denne kilde blive ved med at forsyne bankerne med penge?

Ja. Nationalbanken trykker pengene.

> Hvis kilden kan tøre ud, hvornår kan man så forvendte at prisen på lån
> stiger. Og huspriserne falder.

Huspriserne falder ikke som følge af, at Nationalbanken (kilden) tørrer
ud; men som følge af, at antallet af kreditværdige falder. Det kan ske
ved øget arbejdsløshed. Eller mere præcist - det kan ske ved, at
borgerne går ned i indkomst.

På et eller andet tidspunkt sker det, og så skvatter huspriserne ned. Så
forsvinder en hel masse af det lånefinancierede forbrug (fordi
huspriserne falder), og det medfører endnu mere
arbejdsløshed/indkomstnedgang. Så falder huspriserne endnu mere.
Byggeriet går i stå - mere indkomstnedgang - endnu lavere huspriser.
Bankerne mister nu en masse penge, fordi lånene ikke længere kan
indfries ved at sælge huset. Så bliver der strammet endnu mere op på
kreditgivningen - mindre forbrug - mindre indkomster - endnu lavere
huspriser.

Heromkring nåes bunden - og du farer ud og køber en bolig for en slik,
som du så sælger til en eller anden idiot, der vil købe, når huspriserne
igen er i top.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 07:08

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
> ud; men som følge af, at antallet af kreditværdige falder. Det kan ske
> ved øget arbejdsløshed. Eller mere præcist - det kan ske ved, at

Huspriserne vil også falde, hvis udbuddet af ejerboliger stiger. Og her
er det at man bør holde sig det for øje, at priserne stiger i de mest
attraktive steder i landet: hovedstadsområdet, Århus og trekantområdet.
Ellers ser man ikke meget til prisstigninger.

Samtidig synes nybyggeriet at koncentreres om de /mindst/ attraktive
steder i landet. Hvad med i stedet at få en masse nybyggeri igang i
hovedstadsområdet, især af ejerboliger? Her kan jeg pege på Kildedal
station på Frederikssundslinien {S-tog}, mellem Måløv og Veksø. En
station omgivet af - kornmarker. Her kunne sagtens opføres en bebyggelse
med boliger til 20.000 mennesker, med parcelhuse længst væk fra
stationen, og med butikscenter og Føtex eller Bilka over stationen.
Andre steder kan naturligvis også findes.

Lad os bygge os ud af de høje priser på ejerboliger - den eneste
løsning. Socialt boligbyggeri har vi allerede mere end nok af, og det
giver i øvrigt kun problemer.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 21-07-05 11:25

Per Rønne wrote:

> Huspriserne vil også falde, hvis udbuddet af ejerboliger stiger.

Jow.

> [...]
> væk fra stationen, og med butikscenter og Føtex eller Bilka over
> stationen. Andre steder kan naturligvis også findes.

Parcelhuskvarterer bliver fremtidens tabere. De henvender sig til den
deciderede middelklasse, og den samfundsklasse bliver for en tid til en
historisk parantes. Det globaliserede samfund vil ikke have plads til en
højtlønnet mellemklasse før den samlede verdensbefolkning falder til et
økologisk forsvarligt niveau.

> Lad os bygge os ud af de høje priser på ejerboliger - den eneste
> løsning.

Nybyggeri koster kassen og kræver de skyhøje huspriser, vi kender nu.

> Socialt boligbyggeri har vi allerede mere end nok af, og det
> giver i øvrigt kun problemer.

Socialt boligbyggeri fungerede udmærket - indtil man begyndte at fylde
det op med muhamedanere.

Et samfund kan godt fungere efter den solidariske model, der f.eks.
opfører sociale boliger til mindre heldigt stillede. Det kræver bare at
borgerne har en høj grad af homogenitet, hvad angår kultur og evner. Når
samfundet atomiseres ud i fraktioner af højst forskellig art, så
forsvinder følelsen af samhørighed mellem borgerne og dermed
solidariteten.

Fra : Joakim von And

Dato : 22-07-05 07:49

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Socialt boligbyggeri fungerede udmærket - indtil man begyndte at fylde
> det op med muhamedanere.

Racist!

Fra : Knud Larsen

Dato : 22-07-05 08:39

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Racist!

HS er selverklæret racist, så du kan ikke ramme ham med det ord.

Fra : Joakim von And

Dato : 22-07-05 09:40

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> HS er selverklæret racist, så du kan ikke ramme ham med det ord.

Øv

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-05 10:05

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øv

Han røg i mit filter -jeg har ikke observeret ham så direkte udtrykke sig i
så racistiske vendinger som her (svjh), men hans udtalelser oven over var i
hvert fald dråben.

--
ahw

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-07-05 11:27

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> Han røg i mit filter -jeg har ikke observeret ham så direkte udtrykke sig
> i så racistiske vendinger som her (svjh), men hans udtalelser oven over
> var i hvert fald dråben.

Der er ikke den store forskel på Arnes filter og folkeregistret.

Thorkild

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 22-07-05 17:27

Joakim von And wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Racist!

Også i den grad.

Fra : C.Overgaard

Dato : 21-07-05 14:15

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Lad os bygge os ud af de høje priser på ejerboliger - den eneste
> løsning. Socialt boligbyggeri har vi allerede mere end nok af, og det

Området omkring Kildedal er udlagt dels til erhverv og dels til den
hemmelige Ring 5 forbindelse omkring København. (Tværvejsprojektet: Ny vej
Køgebugtmotorvejen - Høje Taastrup ved fragtterminalen - eksisterende vej
til Holbæk - Ny forbindelse til Frederikssundsvej ved Kildedal station.
Ekspropiering af parceller i Ganløse by og ny strækning ved Lynge i nærheden
af Biografen. Opgradering af eksisterende vejstrækning derfra.)

Derimod er der ved den gamle Oppe Sundby station udlagt en plan til en ny by
med 10.000 indbyggere. Problemet er bare at man lige er ved at sætte en ny
højbro over Roskilde Fjord på banen dels for at den øgede trafikmængde vil
bane vejen for Danmarks historiens dyreste motorvejsprojekt udregnet pr.
kilometer: Frederikssundsmotorvejen. Området syd for S-banen mellem Måløv og
Veksø er en sump, som er så berygtet af DSB i forbindelse med S-bane
udvidelsen for et par år siden foretrak at sænke banevolden på strækningen
fremfor at gøre den bredere. Sumpen forsinkede det oprindelige byggeri af
banen i 2 år. Området kræver flytning af EU-beskyttede skotsternede
løvfrøer. (Ekstrem sjældne - kun forskere har set dem. Men de er som
beskrevet i vejdirektoratets materiale beskyttet af EU og skulle forefindes
i området.). Endvidere skal bro-systemet over området samle sit eget
regnvand op, så forurent regnvand ikke finder sin vej ud i området.

Hvis højbroen kommer (Den vil kunne ses fra Roskilde.), så tror jeg ikke at
en sådan by vil blive interessant at bo i, da den kommer til at ligge stort
set for foden af broen.

Hornsherred vil dog efter en sådan højbro blive meget interessant. Man vil
kunne bygge en masse sommerhuse og helårshuse derude, hvis man fik flyttet
øvelsesområdet og klistrede hele området til med bebyggelse.

Med venlig hilsen
Carsten Overgaard
www.carstenovergaard.dk/undskyld.htm

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 16:03

C.Overgaard <newsmail@carstenovergaard.dk> wrote:

> Hornsherred vil dog efter en sådan højbro blive meget interessant. Man vil
> kunne bygge en masse sommerhuse og helårshuse derude, hvis man fik flyttet
> øvelsesområdet og klistrede hele området til med bebyggelse.

Men dér er altså ingen S-togs station.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-07-05 11:49

> Ja. Efter de afdragsfri lån kom på markedet eksploderede huspriserne.
> Men billigere er det egentligt ikke. Faktisk er det dyrere. Man kommer
> bare til at betale i meget længere tid.

Det vælger man jo selv. Det afhænger jo helt og holdent af, om man vælger at
købe et dyrere hus end ellers, fordi renten er blevet lavere. Og hermed
mener jeg: Binde en større del af sit økonomiske råderum.

Renten på et 20-årigt lån vil altid være lavere end renten på et 30-årigt
lån. Det skyldes, at der for långiveren ligger en "opportunity cost" i at
låne sine penge ud. Han kan jo ikke vælge, i mellemtiden at investere dem i
noget andet - eksempelvis aktier med høj forrentning. Det har en pris, og
den pris er forskellen på renten mellem lån med forskellig løbetid.

> Ja. Nationalbanken trykker pengene.

Svaret er nej.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 21-07-05 12:10

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
>
> Det vælger man jo selv. Det afhænger jo helt og holdent af, om man
> vælger at købe et dyrere hus end ellers, fordi renten er blevet

Der er ikke rigtig nogen billige huse i Københavnsområdet. Mange er
tvunget til at tage afdragsfrie lån, hvis de vil have et hus. Men
naturligvis - de bestemmer selv om de vil købe et hus.

> Svaret er nej.

Niks.Når man selv trykker pengene, så kan man naturligvis ikke udtørres
for penge til levering til bankerne. At pengene så ikke kan holde
bytteværdien, hvis der bare trykkes uhæmmet løs er en anden sag.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-07-05 12:15

> Niks.Når man selv trykker pengene, så kan man naturligvis ikke udtørres
> for penge til levering til bankerne.

Nu er penge jo andet end papir...

> At pengene så ikke kan holde
> bytteværdien, hvis der bare trykkes uhæmmet løs er en anden sag.

Og det er jo ligesom sagens kerne.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 21-07-05 13:04

Christian R. Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nu er penge jo andet end papir...

Næh, de fleste pengeenheder i dag er jo elektroniske cyperspacepenge. De
er endnu billigere at lave.

> Og det er jo ligesom sagens kerne.

I en anden snak. Ikke i denne der handler om kildens forsyningsevne.
Spørgeren vidste jo ikke at forsyningsledet "tryller" pengene ud af den
blå luft.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-07-05 13:07

> I en anden snak. Ikke i denne der handler om kildens forsyningsevne.

Af hvad? Papir eller købekraftssymboler? Jeg synes, det sidste er mest
interessant. Det første kan de fleste spejdere i Danmark jo klare.

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 13:22

Christian R. Larsen <crlarsen2004@hotmail.com> wrote:

> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Af hvad? Papir eller købekraftssymboler? Jeg synes, det sidste er mest
> interessant. Det første kan de fleste spejdere i Danmark jo klare.

Nu har jeg været spejder i mange år, ja, jeg startede faktisk i sin tid
som ulveunge. Jeg har nu aldrig hørt om spejdere der som spejdere lærte
at lave /papir/.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-07-05 13:48

> Nu har jeg været spejder i mange år, ja, jeg startede faktisk i sin tid
> som ulveunge. Jeg har nu aldrig hørt om spejdere der som spejdere lærte
> at lave /papir/.

Ligefrem at lave det er vel ikke nødvendigt når man kan samle det.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-07-05 12:00

Christian R. Larsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse
>
> Af hvad? Papir eller købekraftssymboler?

Begge dele.

> Jeg synes, det sidste er mest
> interessant. Det første kan de fleste spejdere i Danmark jo klare.

De kan bare ikke lave papir om til symboler, der kan klare betalingen af
f.eks. lejeværdi af egen bolig. Det kan Nationalbanken. I uendelig
mængde.

Fra : Joakim von And

Dato : 22-07-05 07:47

> [...]
>
> Ja. Efter de afdragsfri lån kom på markedet eksploderede huspriserne.
> Men billigere er det egentligt ikke. Faktisk er det dyrere. Man kommer

Hvo´n dyrere. Er værdien af en krone da ikke længere aftagende over
tiden alt andet lige?

> [...]
> Nationalbankens penge videre til os andre dødelige til en højere rente,
> og hvis vi betaler vores lån, så scorer banken differencen.

Tjae, risikotagning er altså nu engang en intregeret del i at drive
finansiel virksomhed. Jo lavere kreditrisiko eksempelvis, (risiko for at
debitor ikke kan honorere sine betalingsforpligtelser), jo lavere
udlånsrente. Og at banken tager sig betalt for sit produktudbud af
finansielle ydelser er vel meget naturligt.

> [...]
>
> Heromkring nåes bunden - og du farer ud og køber en bolig for en slik,
> som du så sælger til en eller anden idiot, der vil købe, når huspriserne

Spekulant!

Joakim

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-07-05 00:00

Joakim von And wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvo´n dyrere. Er værdien af en krone da ikke længere aftagende over
> tiden alt andet lige?

Inflationen er regnet ind, når lånet gives. Så medmindre regeringen
falder bankerne i ryggen og lader Nationalbanken sprede monetos ud i
landet med en møggreb, så ændrer inflationen ikke ved, at det er dyrere.

Kunne ellers være sjovt, hvis en dansk regering besluttede at gøre alle
danske borgere med lån i dkk. gældfri ved simpelthen at lade
seddelpressen tage nogen ekstra rotationer.

Egentligt underligt at ingen nogensinde har forsøgt sig med det
valgløfte.

> [...]
> udlånsrente. Og at banken tager sig betalt for sit produktudbud af
> finansielle ydelser er vel meget naturligt.

Afgjort. Der er ingen anke mod bankerne i ovenstående.

Det eneste alvorlige jeg har at udsætte på (de fleste) danske banker er,
at de ikke ser sig for gode til at tage ågerrente og sjofle gebyrer, når
de kan slippe afsted med det.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-07-05 01:36

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> [...]
> seddelpressen tage nogen ekstra rotationer.
>
> Egentligt underligt at ingen nogensinde har forsøgt sig med det

Var det ikke hvad Anker Jørgensen gjorde i 70'erne ?

Thorkild

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 23-07-05 04:15

Thorkild Poulsen wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message

> Var det ikke hvad Anker Jørgensen gjorde i 70'erne ?

Den daværende økonomiske orden blev kraftigt (yderligt) forstyrret af
OPECs olieboykot af Vesten, der fulgte i kølvandet på USAs støtte (våben
og ammunitionsleverancer) til Israel. En støtte der forhindrede Ægypten
og Syrien i at tage deres af Israel besatte områder tilbage i Yom
Kippur-krigen.

Men allerede inden da - i 1971 - måtte USA bla. grundet stagflation
devaluere dollaren. I 1973 devaluerede USA igen dollaren. OPEC startede
ikke Vestens recession - den recession var allerede startet af andre
grunde. OPEC reagerede på dels dollarens devaluering og dels som sagt
USAs støtte til Israel. OPEC gjorde bare situationen værre ved ikke
længere at sælge olien til den foræringspris, dollarens devaluring havde
reduceret den til..

Anker havde ikke noget valg. Selv om han var en dilettantisk nikkedukke
som langt de fleste andre vestlige ledere dengang og nu, var det ikke
hans skyld eller hans uformåenheds fortjeneste, at inflationen og renten
skød i vejret i hans regeringsår. Prisstigningerne på olie, dollarens
devaluering, afskaffelsen af Bretton Woods systemet (1971) osv. sendte
dansk økonomi (og dermed kronen) til tælling og ud på lånemarkedet.

Anker var således ikke ude og love lånere gældsfrihed. Ganske vist kunne
lånere med fastlavrentelån dengang grine hele vejen hen til og især i og
af banken; men tilkommende debitorer fik den tvivlsomme fornøjelse at
skulle låne til renter, der var blevet mangedoblet. De kunder havde ikke
meget at grine af, da inflationen og renten faldt.

Det var også fedt for bankerne, at Anker-regeringen desperat forsøgte at
hive kontanter ud af det øjeblikkelige omløb (for at holde lidt på dkr's
værdi uden at skulle skride til yderligere øjeblikkelige
skattestigninger) ved at sælge statsobligationer med renten helt oppe i
ukendt terræn (så kunne man overlade skattestigningerne til kommende
regeringer).

Set over en ganske kort årrække endte bankerne i vanlig stil med at
score guldet og lade kunderne skure gulvet; men der var godt nok mange
"60'er"-huskøbere, som kunne tage sig en flok ekstra fjumreår med venlig
tak til inflationen og fastrentelån.

Siden dengang er meget ændret på lånemarkedet. Almindelige dødelige har
fået en hidtil ukendt adgang til let og meget varieret låntagning,
omlæggelse, optag af gæld i udenlandsk valuta, kreditkort osv. Ja, man
kan endog "låne" ejendomsbeskatningen af sin kommune, hvis man er over
65 år.

Det forudsigelige resultat er, at danskerne er gældsatte som aldrig før,
og at bankerne tjener penge som aldrig før.

Fortsætter den udvikling bare lidt endnu bliver danske boligejere reelt
til lejere. Gældsbelastede til ind i og efter døden. Nu mangler vi
efterhånden bare, at forældrerne kan låne penge i deres børns navn, som
børnene så er pligtige at svare. Ligesom der er mulighed for i f.eks.
Pakistan. Så ejer bankerne ikke bare vores bolig og vores arbejde men
får også pant på vort reproduktive system.

Nå, så galt går nok ikke. Stavnsbåndet er trods alt ophævet, og der er
vel ikke længere nogen så grådige i dette land, at de kunne ønske dets
genindførsel bare for at score maks. profit og udbytning af danske
borgere. Der må være en grænse. Borgerne bør sikres at eje mindst ti
procent af dem selv.

PS. Der forekommer indslag af sarkasme og et let anstrøg af social
indignation i ovenstående.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-07-05 05:54

> [...]

> og ammunitionsleverancer) til Israel. En støtte der forhindrede Ægypten
> og Syrien i at tage deres af Israel besatte områder tilbage i Yom

Du mener vel: slette Israel fra landkortet, og smide jøderne i
Middelhavet.

[Anker Jørgensens økonomiske politik]

> Anker havde ikke noget valg.

Anker Jørgensens finansminister, cand.polit. Knud Heinesen, har vist en
anden opfattelse af tingene. Det er ham der allerede dengang talte om
den økonomiske »afgrund«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Joakim von And

Dato : 23-07-05 08:14

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

Du er utrolig. Selv i en debat om huspriser ser du dit snit til at inddrage
Israel. Ellers et udemærket indlæg, som man kan være enig eller uenig i.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-07-05 11:57

Joakim von And wrote:
> [...]
>
> Du er utrolig. Selv i en debat om huspriser ser du dit snit til at
> inddrage Israel. Ellers et udemærket indlæg, som man kan være enig

Det Thorkild var inde på, handlede ikke om huspriser; men om den førte
pengepolitik fra Ankers side. Den pengepolitik havde meget med
oliekrisen i 1973 og de følgende år at gøre, og den oliekrise havde en
hel masse med Israel at gøre.

Der er derfor ikke noget som helst underligt ved, at Israel trækkes
frem.

Fra : Joakim von And

Dato : 26-07-05 08:10

> [...]
> hel masse med Israel at gøre.
>
> Der er derfor ikke noget som helst underligt ved, at Israel trækkes

Tænk dig nu lidt om. Problemstillingen er oliekrisens indvirkning på dansk
økonomi op igennem 70'erne, og ikke hvorfor oliekrisen opstod.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-07-05 14:14

Joakim von And wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Tænk dig nu lidt om. Problemstillingen er oliekrisens indvirkning på
> dansk økonomi op igennem 70'erne, og ikke hvorfor oliekrisen opstod.

Det er dog utroligt så følsom, du bliver, når talen falder på Israel.
Hvordan kan det være?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-07-05 11:17

> [...]
> procent af dem selv.
>
> PS. Der forekommer indslag af sarkasme og et let anstrøg af social

Altså en tilståelse af at Anker fjernede privat gæld ved at sætte gang i
seddelpressen.

Og så er det jo ikke så galt med den private gæld nu om stunder, lang tids
overskud på betalingsbalancen efterfulgt af nedbringelse af offentlig gæld,
gør det overkommeligt at købe et hus. Desuden har verden fået bedre styr på
inflation, hvilket har en afsmittende virkning på den lange rente.

Men Anker satte altså gang i seddelpressen.

Thorkild

Fra : Joakim von And

Dato : 23-07-05 08:09

> [...]
> falder bankerne i ryggen og lader Nationalbanken sprede monetos ud i
> landet med en møggreb, så ændrer inflationen ikke ved, at det er dyrere.

Jeg tænkte nok at du ville falde i med begge ben. Om man regner i nominelle
eller reale termer er ligegyldigt i denne sammenhæng. Fremtidige priser på
penge (diskonteringsfaktorer) vil altid være aftagende. Ellers ville der
opstå en situation med arbitragemuligheder. Sandheden er at det hverken er
dyrere eller billigere at optage afdragsfrie lån. Deres priser er fastsat i
forhold til de øvrige lånetyper på det danske obligationsmarked og i
overensstemmelse med loven om en pris.

> Kunne ellers være sjovt, hvis en dansk regering besluttede at gøre alle
> danske borgere med lån i dkk. gældfri ved simpelthen at lade
> seddelpressen tage nogen ekstra rotationer.

Ja det kunne du godt tænke dig hva?

> [...]
>
> Det eneste alvorlige jeg har at udsætte på (de fleste) danske banker er,
> at de ikke ser sig for gode til at tage ågerrente og sjofle gebyrer, når

Løsningen på det problem er en endnu mere intensiv og indbyrdes konkurrence
pengeinstitutterne imellem. Måske vi burde skue over atlanten og tage ved
lære?

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 25-07-05 11:46

Joakim von And wrote:
> "Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tænkte nok at du ville falde i med begge ben. Om man regner i
> nominelle eller reale termer er ligegyldigt i denne sammenhæng.

Vi taler vist forbi hinanden her. Det siger sig selv, at jo længere tid,
man
udsætter sig for et lånt beløbs rentebyrde, desto dyrere bliver det lån
for en (og omvendt billigere hvis man afvikler lånet hurtigt). Forstået
på den måde, at rentebetalingen til udlåner forøges. Altsammen med
forbehold for det med inflation, fastrente osv.

Dit spørgsmål gik muligvis på noget andet end det, jeg svarede på. Det
er klart, at selve det lånte beløb ikke øges ved at udsætte afdragelsen
og kun betale renterne for en tid. Hvis det altså er det, du tænkte på.

> Ja det kunne du godt tænke dig hva?

Tjo, bedre ville det være, hvis man simpelthen ved lov annulerede lån
med renter og gebyrer over en vis smertetærskel. Det kunne måske lære de
mere grådige af udlånerne et og andet.

> Løsningen på det problem er en endnu mere intensiv og indbyrdes
> konkurrence pengeinstitutterne imellem. Måske vi burde skue over
> atlanten og tage ved lære?

Der er masser af ågerrentelån og kreative gebyrer i USA. Nej, problemet
er lovgivningen i Danmark, der reelt tillader ågerrente og urimelige
gebyrer.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-05 14:28

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Nej, problemet er lovgivningen i Danmark, der reelt tillader ågerrente

Ågerrenter er faktisk ulovligt i Danmark. Ågerrenter det er eksempelvis
20% om måneden.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-07-05 15:01

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Ågerrenter er faktisk ulovligt i Danmark. Ågerrenter det er eksempelvis
> 20% om måneden.

Kan du ikke lige fortælle det til skattevæsnet.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-05 15:59

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Kan du ikke lige fortælle det til skattevæsnet.

Hævder du at skattevæsenet forlanger 20% i rente om måneden, svarende
til 792% p.a.? {1,2^12 = 8,9161}?

--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-07-05 16:12

> Hævder du at skattevæsenet forlanger 20% i rente om måneden, svarende
> til 792% p.a.? {1,2^12 = 8,9161}?
>
> --
> Per Erik Rønne

Nej, ikke 20 % om måneden, men 1,9 om måneden uden fradragsret, er vel også
en slags ågerrente.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-05 16:28

> [...]

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Nej, ikke 20 % om måneden, men 1,9 om måneden uden fradragsret, er vel også

Nej, det er jo så bare 25% p.a. - i øvrigt er ågerrenter ikke nærmere
specificeret i lovgivningen, da den jo bl.a. må sammenholdes med den
almindelige bankrente, diskontoen og inflationen. Man må se på
retspraksis.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-07-05 17:00

> [...]
> specificeret i lovgivningen, da den jo bl.a. må sammenholdes med den
> almindelige bankrente, diskontoen og inflationen. Man må se på

Jeg kom vist for skade at skrive 1,9 % pr. måned, det er 0,9 % pr. måned,
men stadig uden fradragsret. Det er en ganske urimelig høj rente der kun
tjener at ødelægge mennesker der er ramt af uheld, e.g. en selvstaendig
håndværker hvor kunden går i betalingsstandsning.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 25-07-05 17:58

> [...]

> tjener at ødelægge mennesker der er ramt af uheld, e.g. en selvstaendig
> håndværker hvor kunden går i betalingsstandsning.

0,9% per måned? Det er jo kun 11% p.a. Ganske almindelig bankrente. Der
er ikke antydning af åger i det.

I øvrigt kan folk da bare sørge for at indbetale den skat, de ved de
skal betale, i tide.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-07-05 19:03

> 0,9% per måned? Det er jo kun 11% p.a. Ganske almindelig bankrente. Der
> er ikke antydning af åger i det.

Hvis du regner det udeblevne skattefradrag med, er det næsten 15 %

> I øvrigt kan folk da bare sørge for at indbetale den skat, de ved de
> skal betale, i tide.

Nu er det jo ikke alle der lever i den tryghedsnarkomani og
socialdemokratiske indpakning du lever i, dem der reelt yder i samfundet,
altså de selvstændige, kan nemt komme ud for en kunde der ikke kan betale,
men skattegælden er der stadig. Og det skal de så betale for så
luksustryghedsnarkomaner som dig selv kan tilbringe tiden med at kværulere
socialdemokratisme i et dansk debatforum.

Thorkild

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-07-05 07:25

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> [...]
> luksustryghedsnarkomaner som dig selv kan tilbringe tiden med at kværulere
> socialdemokratisme i et dansk debatforum.

Jeg skal såmænd ikke længere end til min tidligere direktør, eller den murer
med svende som var underleverandør da jeg renoverede mit hus. Min regning
var dog betalt.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-05 08:53

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Hvis du regner det udeblevne skattefradrag med, er det næsten 15 %

Men det skal man ikke. I øvrigt er ej heller 15% p.a. åger.

> [...]
> altså de selvstændige, kan nemt komme ud for en kunde der ikke kan betale,

Man skal naturligvis ikke betale skat af misligholdte fordringer. Tab på
kreditorer kan naturligvis trækkes fra i virksomhedens skatteregnskab.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-07-05 11:06

> Men det skal man ikke. I øvrigt er ej heller 15% p.a. åger.

Hvad ?

> Man skal naturligvis ikke betale skat af misligholdte fordringer. Tab på
> kreditorer kan naturligvis trækkes fra i virksomhedens skatteregnskab.

Det kommer sandelig an på hvordan aftalen er indgået.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-05 11:23

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Hvad ?

Det er da ikke så forfærdelig mange år siden BANKrenten på
statsgaranterede studielån var oppe omkring de 18% p.a., og nu vil du
kalde 15% for åger? Du får ganske simpelt ikke medhold ved domstolene i
det.

> Det kommer sandelig an på hvordan aftalen er indgået.

Hævder du at tab på kreditorer ikke kan trækkes fra i eksempelvis
Magasins skatteregnskab? Jeg har altså arbejdet som revisor, og
gennemført HD-studiet i regnskabsvæsen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-07-05 16:00

> [...]
> statsgaranterede studielån var oppe omkring de 18% p.a., og nu vil du
> kalde 15% for åger? Du får ganske simpelt ikke medhold ved domstolene i

Et rentespænd på 13 % til den lange rente, det kalder jeg åger.

Det kunne jo være en mundtlig aftale.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-05 16:22

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Et rentespænd på 13 % til den lange rente, det kalder jeg åger.

Danske Bank »tilbyder« kassekredit til en rente på 11%, mod normalt 12%,
hvis der er sikkehed i en andelslejlighed.

> Det kunne jo være en mundtlig aftale.

Mundtlig aftale i erhvervsøjemed? Det lyder ikke særligt professionelt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-07-05 01:04

> Danske Bank »tilbyder« kassekredit til en rente på 11%, mod normalt 12%,
> hvis der er sikkehed i en andelslejlighed.

Hvilket jeg ågså betragter som en tvivlsom høj rente.

> Mundtlig aftale i erhvervsøjemed? Det lyder ikke særligt professionelt.

Hvorfor jeg netop fremhæver den lille mand, din maler, murer eller anden
håndværker. Her er det såmænd ikke usædvanligt der ikke er kontrakt på alt.

Thorkild

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-07-05 03:49

Per Rønne wrote:

> Ågerrenter er faktisk ulovligt i Danmark.

Det ved jeg. Jeg skriver 'reelt'. En rente på f.eks. 20-30 pro anno i
dagens Danmark anser jeg for ågerrente. På kontokort kan de årlige
omkostninger (inklusiv gebyr) ifølge Forbrugerrådet nå 50 procent om
året :

"De samlede årlige omkostninger, der er forbundet med disse typer lån,
nærmer sig åger - således ses ofte eksempler på årlige omkostninger i
procent på op mod 40-50."
http://www.fbr.dk/valg/match/

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-05 08:53

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Det ved jeg. Jeg skriver 'reelt'. En rente på f.eks. 20-30 pro anno i
> dagens Danmark anser jeg for ågerrente.

Der er så tale om en helt privat definition, som ikke holder i byretten.

> [...]

> "De samlede årlige omkostninger, der er forbundet med disse typer lån,
> nærmer sig åger - således ses ofte eksempler på årlige omkostninger i

De bruger jo så netop udtrykket »nærmer sig«; hvad der er åger bestemmes
af retspraksis.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-07-05 14:22

Per Rønne wrote:

> Der er så tale om en helt privat definition, som ikke holder i
> byretten.

Nå. Jeg skriver jo ligesom også, at der er tale om, hvad jeg anser for
åger i dagens Danmark.

> De bruger jo så netop udtrykket »nærmer sig«; hvad der er åger
> bestemmes af retspraksis.

Nej Rønne. Ågerrente er ikke bare, hvad retspraksis foreskriver. Du kan
evt. slå ordet efter, hvis det interesserer dig.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-05 16:17

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Nå. Jeg skriver jo ligesom også, at der er tale om, hvad jeg anser for
> åger i dagens Danmark.

Og din helt private »definition« er temmelig ligegyldig.

> Nej Rønne. Ågerrente er ikke bare, hvad retspraksis foreskriver. Du kan
> evt. slå ordet efter, hvis det interesserer dig.

Politikens Store Ordbog:
åger subst. -en
udnyttelse af nogens svaghed til at opnå en urimelig gevinst, fx som
meget høje renter
==

Og kun domstolene kan naturligvis afgøre om der rent faktisk er tale om
åger.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-07-05 16:52

Per Rønne wrote:

> Og din helt private »definition« er temmelig ligegyldig.

Nå.

> Politikens Store Ordbog:
> åger subst. -en
> udnyttelse af nogens svaghed til at opnå en urimelig gevinst, fx som
> meget høje renter
> ==

Nemlig.

> Og kun domstolene kan naturligvis afgøre om der rent faktisk er tale
> om åger.

Sikke du vrøvler. Domstolene tager ikke stilling til, hvorvidt der er
tale om åger i forstand som f.eks. efter ovenstående definition. Og
hvorvidt noget er åger er selvfølgelig heller ikke noget kun en domstol
kan afgøre.

Lad mig spørge dig - synes du ikke det er åger, hvis et lån bærer en
rentebyrde på f.eks. 40 procent efter inflation?

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-05 18:17

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Og hvorvidt noget er åger er selvfølgelig heller ikke noget kun en domstol
> kan afgøre.

Juridisk, og det er det der betyder noget, er det kun domstolene der kan
afgøre om der er tale om åger eller ej.

Og da vi kører i ring: EOD.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 26-07-05 19:16

Per Rønne wrote:

> Juridisk, og det er det der betyder noget,

Ikke for det, jeg udtaler mig om. Der har det ingen betydning.

Fra : Joakim von And

Dato : 26-07-05 08:10

> [...]
> på den måde, at rentebetalingen til udlåner forøges. Altsammen med
> forbehold for det med inflation, fastrente osv.

Ok, blot bør du være klar over at penge leveret på forskellige tidspunkter i
princippet er lige så forskellige varer som f.eks. æbler og pærer.

Og med disse ord vil jeg holde mig en velfortjent ferie i landet der flyder
med mælk og honning.

Joakim

Fra : Per Rønne

Dato : 26-07-05 08:53

Joakim von And <ncm_ab@hotmail.com> wrote:

> Og med disse ord vil jeg holde mig en velfortjent ferie i landet der flyder
> med mælk og honning.

Altså: Israel.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 21-07-05 07:58

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan denne kilde blive ved med at forsyne bankerne med penge?
>
> Hvis kilden kan tøre ud, hvornår kan man så forvendte at prisen på lån

Det er egentlig meget enkelt: vi omlagde vores huslån fra 5 %'s lån til 4
%'s lån og skulle have nogle penge ud af vores værditilvækst - gebyr ca.
33.000 kr. - da vi så ville betale et privatlån ud hurtigere, så var der
gebyrer for det som følgen af "manglende renteindtægter for banken" - så
alene gebyrer ved omlægning og ved lån m.v. betyder at bankerne ikke alene
løber mindre risiko, men at de også tjener milliarder på den slags
foretagender.
Dertil kommer at det som regel tager en rum tid før bankerne kan få snøvlet
sig sammen til at udbetale pengene, fra den dag man skriver under til det er
effektueret - det indebærer altså yderligere renteindtægter af "gamle"
renter indtil det passer banken at få "bureaukratiet" snøvlet færdigt. Ikke
at det alene betyder alverden, men alligevel - og skal man have pengene
hurtigere, så er renterne skyhøje - 8-9 % er IKKE ualmindelige - altså endnu
ekstra fortjenester for bankens side.
Og det er blot indtjeningen på fast ejendom.
Da staten også tjener på det, så er det rigtig mange penge, der tilflyder
samfundet ved en rentesænkning - og selv jeg, der bestemt ikke er ekspert i
dette, kan se at det må beløbe sig op til mange millioner af kroner.

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 09:37

> [...]

> samfundet ved en rentesænkning - og selv jeg, der bestemt ikke er ekspert i
> dette, kan se at det må beløbe sig op til mange millioner af kroner.

»Mange millioner kroner« er peanuts i en samfundsøkonomi, der opgiver de
store poster i /billioner/ kroner. Mon ikke du mente »milliarder«?

I øvrigt bliver du jo selv millionær, efterhånden som du får lånene
betalt ud. Medmindre at vi overgår til ¤ inden; så skal vi jo pludselig
til at dividere vore formuer med 7,5.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 22-07-05 00:54

> [...]

> I øvrigt bliver du jo selv millionær, efterhånden som du får lånene
> betalt ud. Medmindre at vi overgår til ¤ inden; så skal vi jo pludselig

Gade vide hvad der kommer først:

Fehmerbæltbroen (forløbigt løseligt projekteret til at stå færdig år
2015) eller Euro i stedet for kronen?

Jeg er bange for at broen vinder dette væddeløb

Fra : Per Rønne

Dato : 22-07-05 08:13

> Gade vide hvad der kommer først:

> Fehmerbæltbroen (forløbigt løseligt projekteret til at stå færdig år
> 2015) eller Euro i stedet for kronen?

> Jeg er bange for at broen vinder dette væddeløb

Med den manglende budget-disciplin man kan se i lande som Tyskland og
Frankrig, har jeg nu heller ikke noget synderligt mod det. Det giver
højst nogle besværligheder ved handel over internettet, eller når man er
syd for grænsen. Men nu får vi jo sandsynligvis inden for et par måneder
en ny kansler i Berlin, og inden for et par år en ny præsident i Paris.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jim

Dato : 24-07-05 13:55

> [...]
> syd for grænsen. Men nu får vi jo sandsynligvis inden for et par måneder
> en ny kansler i Berlin, og inden for et par år en ny præsident i Paris.

Og med tiden også en EU-præsident, ...

"Hvad sku? vi med en præsident? Så?n en folkepolitibetjent".
"Med skrårem og hjælm og vandkanon, som stikker sin næse i alt".

J.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-07-05 10:03

> [...]
>
> I øvrigt bliver du jo selv millionær, efterhånden som du får lånene
> betalt ud. Medmindre at vi overgår til ¤ inden; så skal vi jo pludselig

Jeg er allerede millionær - boligmillionær - men hvis vi fik et andet
system her i landet, der gik i den retning jeg ønsker,så ville jeg bryde mig
fejl om hvorvidt vores hus pludselig var blevet mere værd - for mig er det
blot et sted at bo som opfylder de behov vi har - vi deler det i øvrigt med
en af mine barndomsvenner, som altså ejer 1/3 af det - min kone og jeg ejer
hver 1/3, men derfor er husets værdistigning på de godt 4 år vi har boet
der, voldsom stor - mere end en mio mere end vi gav for det, er det blevet
til - og det betyder naturligvis at vi kan omlægge det og få højtforrentede
lån ud af verden til fordel for meget mindre (fastforrentede) - og det er vi
godt tilfredse med. Men det ændrer altså ikke min politiske holdning - havde
vi et andet samfundssystem, ville jeg uden videre opgive den værdistigning
til fordel for et bedre socialistisk samfund.

--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 27-07-05 07:49

> [...]
> uden videre opgive den værdistigning til fordel for et bedre socialistisk

Man kunne også sælge huset, give overskuddet til de fattige, og så rejse til
Cuba og slå sig ned der?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 21-07-05 11:44

> [...]
> er med til at hæve prisen på de store huse.
>
> Men hvor har bankerne dog alle disse penge fra?

Den altoverskyggende hovedpart af landets boliglån er realkreditlån, og det
er ikke realkreditinstitutterne, der låner disse penge ud. Derimod sker der
jo det, at man sælger en obligation, og det er så investoren, der køber
obligationen, der låner pengene ud.

I forhold til bankerne "låner" eller "køber" de jo selv pengene.

Bankerne låner dels penge af bankkunderne, der har penge stående i banken,
og lige som udlånsrenten er lav, er indlånsrenten det også. Dels låner eller
"køber" de penge i Nationalbanken. Også dens rente
over for bankerne (diskontoen) er lav i øjeblikket. Dermed er bankerne i
stand til at låne penge til forbrugerne til en lav pris.