Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede til kritik uge 23
Fra : Kim Østrup

Dato : 04-06-01 15:56

Hej alle

Tue Vestergaard har i denne uge et billede til kritik på:

http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp

Mvh

Kim

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 05-06-01 10:30

Jeg vil gerne selv starte.
Resultatet er ikke _helt_ som man kunne ønske sig.
Jeg skal gerne indrømme, at jeg er nybegynder udi scanning og da det af gode
grunde i denne uge kan være svært at give kritik til motivet (man kan ikke
se det), vil jeg meget gerne have kritik (eller gode råd, tips og tricks)
omkring selve indscanningen.
Hvad gør I andre? Hvilke programmer bruger I? Hvilke parametre piller I ved?
Hvorfor er "auto adjust levels" på min ACDsee bedre end dén i f.eks. paint
shop pro? osv, osv.....

--
Tue Vestergaard
Brabrand

Fra : Kim Østrup

Dato : 05-06-01 18:12

Tue Vestergaard <tue.vestergaard@wanadoo.dk> skrev i en
> [...]
I ved?
> Hvorfor er "auto adjust levels" på min ACDsee bedre end dén i f.eks.

Hej Tue

Gode råd omkring scanning. Det ville være nemmere, hvis der kunne tages
udgangspunkt i hvordan du rent faktisk har gjort. Hvilken scanner bruger
du og hvordan ser originalen ud - har du tegning i skyggerne og hvordan
ser farverne ud, er skyggerne kulsorte (det kan godt være af det gode

Ud fra det jeg kan se, er billedet skarpt, og der ser ud til at være et
rimelig godt forløb i himlens nuancer - men de ser nærmest ud til at
være i grå på denne udgave. Det er lidt svært at vurdere kompositionen,
men den ser umiddelbart ikke værst ud - måske fjerne lidt af den
ensfarvet bund.

Jeg selv bruger flatbed (Agfa E50) og oftest papirbilleder. Behandler
dem i PSP bruger primært kontrast, hue, curves, men vil helst lave så
lidt digitalt som muligt. Skarpheden stiller jeg (selvfølgelig) også -
men man skal passe på ikke at få lavet billedet grynet og unuanceret.

Prøv med PSP´s curves - lav et nyt layer og prøv dig frem - jeg tror
netop denne form for motiver (solnedgange) er velegnet til dette tool.

Mvh

Kim

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 05-06-01 19:12

> [...]
> du og hvordan ser originalen ud - har du tegning i skyggerne og hvordan
> ser farverne ud, er skyggerne kulsorte (det kan godt være af det gode

Originalen har tegning over hele billedfladen, bortset fra bunden. I den
øverste tredjedel er der en hvid stribe skyer, der slynger sig fra øverste
højre hjørne til ca. midten af træet og det var den jeg havde store
problemer med at få med i indscanningen. Den kan vist svagt anes.

Farven på øverste tredjedel af himlen er mørk blå med et lille-bitte strejf
af grøn og jeg var selv så glad for overgangen mellem den midterste, lyse
del af himlen og den øverste mørke. Jeg synes jeg fik en meget god effekt
frem, men den holdt altså ikke til det digitale halløj.

> Ud fra det jeg kan se, er billedet skarpt, og der ser ud til at være et
> rimelig godt forløb i himlens nuancer - men de ser nærmest ud til at
> være i grå på denne udgave.

suk

>Det er lidt svært at vurdere kompositionen,
> men den ser umiddelbart ikke værst ud - måske fjerne lidt af den
> ensfarvet bund.

Jeg har prøvet at fuske lidt med det og er vistnok kommet til den konklusion
at jeg egentlig godt kan lide den. Spørg mig ikke hvorfor, for ifølge alle
regler skulle den beskæres temmeligt kraftigt.

> [...]
> lidt digitalt som muligt. Skarpheden stiller jeg (selvfølgelig) også -
> men man skal passe på ikke at få lavet billedet grynet og unuanceret.

Jeg har en skodscanner, jeg købte på tilbud i Tyskland. En Plustek Opticpro

> Prøv med PSP´s curves - lav et nyt layer og prøv dig frem - jeg tror
> netop denne form for motiver (solnedgange) er velegnet til dette tool.

Det vil jeg prøve.

Tak for respons

Med venlig hilsen

Tue

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 06-06-01 22:53

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> Tue Vestergaard har i denne uge et billede til kritik på:
>
> http://fotokritik.jirty.dk/index_text.asp

Jeg kan tænke mig det har været flot... Men billedet siger mig ikke rigtigt
noget - et "tilfældigt træ" i midten... som lyset så skulle redde. Det
lykkedes ikke helt (?). Jeg vil nok tro man kunne finde et tidspunkt med
nogle (mere) spændende farver på himlen...

/Anders