Levetid for fjedre
Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-07-05 20:01

Hejsa,

Mine støddæmpere skal skiftes... I forbindelse med det blev jeg rådet
til at tage fjerdene med de dem der sidder på har kørt 190.000 km og
der angiveligt skulle være risiko for at de pludselig knækker.

Korrekt? For så kan jeg lisså godt tage dem med nu de alligevel skal
splitte undervognen ad

** Lars

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-07-05 20:31

> Korrekt?

Det er ikke sikkert - men på mange biler koster de jo ikke alverden - og så
får du samtidig friske fjedre.

(Om din bil knækker fjedre er også afhængigt af mærke og model - men det kan
sagtens ske, at der knækker en stump af, hvis din bil har gået 200.000 km,
og det samtidig ikke er på bare 3 år, den har gjort det.)

Jeg skiftede dæmpere - og skiftede også fjedrene.

/Jan W Nielsen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-07-05 20:39

Hej,

On Wed, 20 Jul 2005 21:30:41 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Det er ikke sikkert - men på mange biler koster de jo ikke alverden - og så
>får du samtidig friske fjedre.

Njaeh - nej. Men stadig cirka 2.500 kroner + en times tid. Det er OK
hvis det er, men på den anden side så er det da penge som der tilmed
er betalt skat af

>(Om din bil knækker fjedre er også afhængigt af mærke og model - men det kan
>sagtens ske, at der knækker en stump af, hvis din bil har gået 200.000 km,
>og det samtidig ikke er på bare 3 år, den har gjort det.)

Hmm.. Den har så kørt 190.000 km siden janur 2002 - så det med de tre
år er altså ikke helt galt.

** Lars

Fra : Tonny Sejr Kromann

Dato : 22-07-05 16:51

> Korrekt? For så kan jeg lisså godt tage dem med nu de alligevel skal
> splitte undervognen ad

Fik skiftet fjedre og dæmpere på 1999 Golf med 140.000 km.
En fjeder var knækket, og jeg synes bilen var lidt blød og krængede en
del ved kurvekørsel.
Det var rigtig godt at få det hele skiftet. Den har mistet alt der
hedder sidevindsfølsomhed, og man skal ikke til at holde ekstra godt fat
i rattet når man overhaler en lastbil på motorvejen eller møder en
modkørende på landevejen.
Jeg fik så en sportsundervogn monteret, hvilket passer mig ret godt.
Så jeg vil til enhver tid anbefale at skifte det hele når bilen har gået
et stykke over 100.000 km.

--
Tonny

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-07-05 20:18

Hej!

Tonny Sejr Kromann wrote:

> [...]
> Jeg fik så en sportsundervogn monteret, hvilket passer mig ret godt.
> Så jeg vil til enhver tid anbefale at skifte det hele når bilen har gået

Hvis du samtidigt gik fra en std. til en sportsundervogn kan du ikke bedømme en
hujende fis om de gamle fjedre/støddæmpere var dårlige eller ej. Uanset hvad
ville bilen jo blive væsentligt bedre!

Hvis du virkeligt ville sammenligne havde du skiftet de gamle støddæmpere +
fjedre til nye af samme fabrikat og type.

Når det så er sagt:
Men jeg tvivler ikke på du kunne mærke forskel, og de gamle kan da potentielt
sagtens have været relativt dårlige.

--
Mvh, Kim Voss Schrader