Evt. køb af Luna 26
Fra : Jørgen Nygaard

Dato : 20-07-05 19:37

Hej Gruppe

Er sammen med familien ved at påtænke at købe en Luna 26. Er der nogle ting
som man skal tage sig i agt for ved køb af denne bådtype? Holder den prisen,
eller er de ved at blive så gl. at man skal finde en anden type?

Hvilken type kan der komme på tale, når den skal kan bruges til overnatning
til 4-5 personer, et prisleje på 150.000 kr. Vi er ikke til sejlbåd men mere
til motorsejler.

Venlig hilsen

Jørgen Nygaard

Fra : Martin Kirk

Dato : 21-07-05 01:40

"Jørgen Nygaard" <jorgennygaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken type kan der komme på tale, når den skal kan bruges til
> overnatning til 4-5 personer, et prisleje på 150.000 kr. Vi er ikke til

kik evt. på Kitt 25
http://www.shipcenter.dk/script/site/page.asp?artid=82

den koster ikke 150000 kr. men med så gammel en båd kan, der hurtig komme
ekstra udgifter og det vil værre godt at have lidt luft i budget

--
FØLG SØSPORTENS SIKKERHEDSRÅD.
Giv ikke anledning til uro : RING HJEM

Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-07-05 07:46

> [...]
overnatning
> til 4-5 personer, et prisleje på 150.000 kr. Vi er ikke til sejlbåd

Luna er sikkert en udemærket motorbåd
Normalt er de vist ikke med sejl / rig, og efter min bedste
overbevisning ikke i stand til at sejle med sejl på fornuftig vis.
Hvorimod Kitt´en som blev foreslået, er en yderst sikker og velsejlende
båd - især for sejl
Har selv haft en i 7 år og var utrolig glad for den.

PS: Luna og Kitt er 2 vidt forskellige både.

Den Kitt der bliver henvist til i andet indlæg, ser ud fra beskriv.
rimelig nok ud. De ligger normalt på 130-150 K.

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-07-05 09:02

"Per Nordahl" <nordahl_/)MASCOT28_/)@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den Kitt der bliver henvist til i andet indlæg, ser ud fra beskriv.
> rimelig nok ud. De ligger normalt på 130-150 K.

Prøver lige igen
Luna er en udemærket båd, kender nogle der har sådan en, men er
stadigvæk - motorbåd.
Det hjælper ikke at smaske rig / sejl på den type både og så tro på at
nu kan de også sejle optimalt for sejl.
Jeg har intet imod typen af både, men i skal bare være opmærksom på hvad
man forventer, er man mest til motor el. sejl.
(Ligesom Albin 25 m fl.).

Luna er måske MOTORsejler, med vægt på motor.
Kitt´en er motorSEJLER med vægt på sejl.

Fra : Henning

Dato : 21-07-05 08:24

>Hvilken type kan der komme på tale, når den skal kan bruges til overnatning
>til 4-5 personer, et prisleje på 150.000 kr. Vi er ikke til sejlbåd men mere
>til motorsejler.

Motorsejler eller motorbåd?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jørgen Nygaard

Dato : 21-07-05 08:46

Svært spørgsmål det er ikke noget krav at der er sejl. Har kun sejlet
med motorskibe igennem 8 år (MHV)

VH

Jørgen

Fra : Martin Kirk

Dato : 21-07-05 13:09

> Svært spørgsmål det er ikke noget krav at der er sejl. Har kun sejlet
> med motorskibe igennem 8 år (MHV)>

prøve at give sejl en chance,til det skal du ikke have en Luna 26 med mast
og sejl. Men her kunne Kitt 25 værer en mulighed rumlig til prisen sejler
udmærket for motor og sejl,hvis det kun er motor båd du søger så kik eks på
saga 27 (uden mast og sejl ) som jeg vuder til at værer et beder køb vil
sikker holde prisen beder og værer mere behaglig at bo og sejl i

http://www.boat4you.dk/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=0534012

http://www.boat4you.dk/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=04M18467

Fra : Per Nordahl

Dato : 21-07-05 16:14

"Jørgen Nygaard" <jorgennygaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Svært spørgsmål det er ikke noget krav at der er sejl. Har kun
> [...]

Du er nok nød til at definere dine forventninger en anelse mere præcist:

Ellers kan vi jo alle sammen anbefale den og den ud fra egne erfaringer,
og ikke det der bliver spurgt om.

Fra : Jørgen Nygaard

Dato : 21-07-05 20:27

Ok prøver - men mange tak for jeres svar, det har både hjulpet.

Forudsætninger. YC3, VHF certifikat, ikke meget forstand på motor, men har
mulighed for et kursus i dette emne. (kan skifte olie tændrør ect). Har som
sagt aldrig sejlet med sejlbåd.

Har sejlet med Marinehjemmeværnet i snart 8 år. Er fartøjsfører på 3-4 år.

Dette er det første båd køb, som vi skal foretage. Vi er 4-5 personer som
skal kunne tilbringe en weekend og gerne en ferie i båden. Der vil blive
mest sejlads i Limfjorden, med enkelte længere turer til Fyn etc.

Vores søn sejler optimistjolle og det er det J.

Prisleje 150.000 kr.

Forventninger ? At købe en båd som vi som familie kan bruger. Vi gerne lære
at sejle med sejl, men vil også haven motor som kan bringe os hjem igen. Det
er ikke planen at vi skal ud i "grim vejr". Konen skal have duelighedsbevis
og VHF certifikat.

Nu har vi fået overtalt konen til købet så det skal også være en som vi kan
få glæde af denne sommer J.

Venlig hilsen

Jørgen

Fra : ThomasB

Dato : 22-07-05 10:26

> [...]
> lære at sejle med sejl, men vil også haven motor som kan bringe os hjem
> igen. Det er ikke planen at vi skal ud i "grim vejr". Konen skal have

"Grim vejr" kan du ikke selv bestemme. Man vil altid blive overrasket, især
når du taler om ferier hvor man er væk længere tid. Men "grim vejr" er ikke
farligt, hvis bare man er forberedt. En sejlbåd er fuldstændig ligeglad med
om det blæser en storm og der er høje søer. En motorbåd derimod er ikke så
glad for blæst og høje søer, selvom den nok skal holde ud længere end dig

I Danmark kan du sejle i alt vejr i en sejlbåd.

Hvis jeg var dig, ville jeg købe en sejlbåd med en god indenbords
dieselmotor.
Den er måske en lille smule langsommere end en motorbåd/motorsejler for
motor, men du taler om at sejle i limfjorden og så vil jeg mene at farten er
ligegyldig. Om du sejler 10 knob eller 6 knob betyder ikke det store over så
korte afstande.

Og så er en sejlbåd (stort set) gratis at sejle i, hvorimod man i en
motorbåd/motorsejler kan tælle 1 krone, 2 kroner, 3 kroner, 4 kroner, 5
kroner osv osv, når man giver den lidt gas.
En sejlbåd er som sagt mere sødygtig, bruger maks 2 liter diesel i timen og
er mere behagelig at sejle da den ligger mere stabilt i vandet og så har man
ikke en maskine stående som larmer hele tiden.

Det er ikke svært at sejle for sejl, og slet ikke hvis du finder en sejlbåd
med rulleforsejl, så trækker du bare i en snor og sejlet er sat. Når sejlet
skal ind igen, så trækker du bare i en anden snor og så er sejlet inde igen.

Men din kone skal nok langsomt vænne sig til at båden krænger for sejl. Og
tag hende ikke med ud når det blæser over 6-8 sek/m, så kommer du til at
sejle alene resten af livet.

Jeg har fundet et par stykker, som er gode sødygtige begynderbåde (som også
er nemme at komme af med igen):
Bianca 27
http://www.udkik.dk/app/admsshow.jsp?id=22696
Elstrøm 32
http://www.udkik.dk/app/admsshow.jsp?id=14200
Granada 27
http://www.udkik.dk/app/admsshow.jsp?id=29805

Mvh Thomas

Fra : BoA

Dato : 22-07-05 13:45

Hej Jørgen !
Har selv købt en luna 26 for ikke så længe siden -
og er glad for den !
Der er et par ting, som ikke er blevet nævnt, men
som jeg lige synes at du skal have med:
Luna er en decideret motorbåd, som kan være
monteret med sejl. Dette er at betragte som et
støttesejl, der giver roligere gang i vandet,
bedre brændstoføkonomi, og en mulighed for at nå
havn for sejl i tilfælde af motorstop. "Rigtige"
sejlere ser selvfølgelig med hovedrysten på noget
sådant men det kan måske være godt nok
alligevel - og en indfaldsvinkel til også at lære
at bruge sejl. Hvis din kone er lidt usikker over
for sejleriet er luna en god båd. Der er mere
plads under dæk end i så mange andre i samme
størrelse, og vi synes i hvert fald at
indretningen er praktisk - men nogle kalder den
med foragt for en sejlende campingvogn.
Luna findes både med og uden agterkahyt, hvilket
du skal overveje nøje. Vi fravalgte agterkahytten
fordi den gør cockpittet lidt for trangt -
specielt hvis i skal være 4-5 personer om bord-
men til gengæld er der så ikke megen mulighed for
privatliv ombord. M. hensyn til motor skal du have
en diesel, og få den efterset på forhånd af et
pålideligt værksted, hvis du ikke selv kender ret
meget til dieselmotorer. Motoren er bådens hjerte,
og det kan være livsfarligt hvis den svigter. Hvis
der ikke er monteret søgelænder på båden, skal du
være forberedt på at det er en besværlig omgang at
eftermontere. Kontrollér lige at gelænderet i
stævnen sidder ordentligt fast, og at der er tæt
omkring skruerne gennem dækket - de lækker
undertiden lidt - lige ned i køjen underneden!

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : MAXI-87

Dato : 21-07-05 20:17

> [...]
> Hvilken type kan der komme på tale, når den skal kan bruges til
> overnatning til 4-5 personer, et prisleje på 150.000 kr. Vi er ikke til
Hej Jørgen
Du får nok lige så mange forskellige svar, som der er læsere i denne NG
Det bedste er nok at udvælge de typer du mener kan have din interesse.
Tag kontakt til sælger, og få en god lang sejltur, og sig pænt tak for
turen, men
i vil lige tænke over det - det kan give mange gode sejlture og tips.
Hilsen
Hans