Tal til måned
Fra : Benny Boeskov

Dato : 04-06-01 16:01

Hej allesammen.

Jeg har et lille problem som jeg håber i kan hjælpe mig med.
jeg ville gerne have et given nummer fra 1 til 12 konverteret til en måned.
Jeg har forsøgt nedenstående uden held...

Dim X as integer
for X=1 to 12
List1.additem format(X,"mmmm")
next X

Hvad er der galm med ovenstående stump kode??

Med venlig hilsen Benny

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-06-01 16:35

"Benny Boeskov" <bbo@private.dk> wrote in message
> Hej allesammen.

Hej Benny!

Prøv dette i stedet:

> Dim X as integer
> for X=1 to 12
> List1.additem format((X+1)*30,"mmmm")
> next X

Problemet er, at du beder den formatere tallet x som måned. Men x læses ikke
som et månedsnummer, men derimod som et antal dage.

Fra : Benny Boeskov

Dato : 04-06-01 18:53

Alletiders. Det virker som det skal. Mange tak for hjælpen...

Hilsen Benny

Fra : Thomas Eyde

Dato : 06-06-01 17:33

Enda enklere:

Dim X as integer
for X=1 to 12
List1.additem MonthName(X, False) 'Bruk True for forkortelser
next X

/Thomas

Fra : Harald Staff

Dato : 05-06-01 08:54

Hei Benny

Det du gjør galt er: 1 dag er 1 i Microsofts verden, som dessuten begynner
år 1900. 1 til 12 returerer dagene 31.12.1899 - 11.1.1900. (At 1 egentlig er
dag 0 i VB er en lang historie, kun på opfordring).

Bruk istedet
List1.additem Format(DateSerial(Year(Date), X, 1), "mmmm")

HTH. Beste hilsen Harald

Benny Boeskov <bbo@private.dk> skrev i

Fra : Anton Vestergaard

Dato : 06-06-01 09:26

Hej Harald
Den historie kender jeg ikke, men kan nogenlunde regne ud hvorfor.
Vil du fortælle den alligevel?

mvh
Anton

Fra : Harald Staff

Dato : 07-06-01 15:20

Hei Anton

Tidlige regneark -tror det var Lotus 123- vedtok at tid var nat til 1.1.1900
00:00:00, og at man teller op derfra. Man hadde imidlertid glemt
regelunntakene for skudår. Et årstal er skudår når det er delelig med 4,
medmindre det er delelig med 100. Medmindre det er delelig med 400, så er
det skudår igjen. 2000 stemte altså tilfeldigvis på grunn av den doble
negasjon også i "gammel" Lotus, men 1900 ikke.

Excel skulle utkonkurrere Lotus, og måtte for kompatibilitetens skyld overta
den samme feil. Den er mer gjennomdiskuteret enn egentlig problematisk.

Så kom VBA med Excel 5 (denne var også sprogmotor i VB). Man ønsket ikke å
videreføre den åpenbare feilen, men man ønsket heller ikke at VBA og selve
Excel skulle returnere forskjellige resultater. Dermed flyttet man "verden"
en dag tidligere i VBA, og resultatene er 1 off de to første måndeder i år
1900.

Harald

Anton Vestergaard <anton_dkNONO@hotmail.com> skrev i

Fra : Anton Vestergaard