Dem og os
Fra : Per Rønne

Dato : 20-07-05 13:09

I dagens JP kan man på:

http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3162018

læse følgende læserbrev:

Dem og os
---------

Af Mogens Justesen, Kantorvænget 11, 259, Risskov

INDVANDRERforeningen Idfad opfordrer muslimer til at hjælpe PET med
oplysninger, som kan afsløre mulige terrorister i det muslimske miljø.

Men så at sige minuttet efter er Islamisk Trossamfund i Danmark ude med
en afvisning: »PET har inviteret os til møde, men det har vi afvist, for
det er ikke der, vi hører til. Vi vil heller ikke tage lignende
initiativer blot for at gøre danskerne glade, ligesom politikeren Naser
Khader gør det.«

»...blot for at gøre danskerne glade...«. Smag lige lidt på den.

Vi danskere bliver af politisk korrekte "meningsdannere" beskyldt for at
tænke i "dem og os"-termer i forhold til indvandrere og dermed hindre
integration.

Om det er rigtigt eller ej, så er én ting i alt fald sikker: Islamisk
Trossamfunds ordvalg er en "dem og os"-tænkning, der vil noget!

Der er også lige denne her: »...det er ikke der, vi hører til...«.

Jamen, så får én da lyst til at spørge: Er det i det hele taget i
Danmark, I hører til?
==

Mon ikke Islamisk Trossamfund {jeg aner ikke hvor repræsentativt
»trossamfundet« er for muslimerne her i landet; i hvert fald næppe lige
så repræsentativt som Mosaisk Troessamfund er for jøderne} har skudt sig
selv i foden?
--
Per Erik Rønne

Fra : jodem

Dato : 20-07-05 13:24

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> »trossamfundet« er for muslimerne her i landet; i hvert fald næppe lige
> så repræsentativt som Mosaisk Troessamfund er for jøderne} har skudt sig

Det må man da håbe.

Fra : Lyrik

Dato : 20-07-05 22:52

"jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> Det må man da håbe.
+++++++++++++++++++++++++++++
Mosaisk trossamfund med 200 medlemmer ud af en population på 7000
jøder?))

Hilsen
Jens

Fra : Per Rønne

Dato : 21-07-05 05:33

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> "jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> Mosaisk trossamfund med 200 medlemmer ud af en population på 7000
> jøder?))

Mosaisk Troessamfund har 2400 medlemmer, og der »skønnes« at være
6-7.000 jøder i landet. Dem der ikke er medlemmer må så skønnes at være
areligiøse eller ateistiske jøder à la Arne H. Wilstrup. Husk på at
»jøde« både bruges i religiøs og folkelig sammenhæng, i hvad der i dansk
man naturligvis stille spørgsmålstegn ved mange af de areligiøse jøders
jødicitet; har de ikke en jødisk identitet med tilhørende
tilknytningsforhold til Israel, kan de næppe heller siges at være jøder
i anden end »racemæssig« forstand, sådan som nazisterne forstod det. I
realiteten er de så assimilerede, at de fuldt ud må betragtes som
danskere.

http://www.mosaiske.dk/default.asp?pageid=hvadermt
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-07-05 07:04

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message

> "jodem" <jodem@nypost.dk> skrev i en meddelelse

> Mosaisk trossamfund med 200 medlemmer ud af en population på 7000
> jøder?))

200 var tallet på dem, formanden Jaque Blum, regnede med var religiøse,
resten bruger foreningen som en selskabelig sådan.