Tilsætning af frans middelhavssalt
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-06-01 15:21

Hej

Jeg har ladet mig forstå at tilsætning af lidt middelhavssalt er godt
til ferskvandsakvarier. Men hvor meget drejer det sig om ? Jeg har
brugt cirka en teske per 100 liter... Og hvad er grunden egentlig, er
det for planternes eller fiskenes skyld, eller måske begge dele ?

/Esben

Fra : Madsen

Dato : 04-06-01 16:52

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev:

> [...]
> brugt cirka en teske per 100 liter... Og hvad er grunden egentlig, er
> det for planternes eller fiskenes skyld, eller måske begge dele ?

Jeg har godt nok aldrig brugt det som et forebyggende middel,
men jeg har bekendte der kategorisk tilsætter salt efter det
ugentlige vandskift. Det er dog ikke en metode jeg bryder mig
om og det skyldes tildels, at jeg kan se at mine planter ikke er
glade for et skud salt. Derfor vælger jeg kun at gøre det når jeg
kan se at mine fisk går og klør sig på sten og rødder. Når jeg
observerer det, så opløser jeg 300 gr. til mit 530 ltr. og det
hjælper omgående. Jeg har også før behandlet fisk som var
helt dækkede af noget svampeagtigt halløj med salt.

Som sagt gør jeg det kun når jeg føler der er behov for det.
Nogle gange går der måneder imellem. Sidste gang jeg tilsatte
det var tilbage i marts måned i forbindelse med et vandskifte.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Katjastrofen

Dato : 04-06-01 19:57

Bliver nød til at spørge..om du putter en gummistøvle i akvariet, hvis nogle
fortæller dig det er en god ide ?

Grunden til jeg spørger. er lidt i håb om en eventuelt reflektion, over at
tilsætte ting, som man ikke er klar over hvilken effekt har, og ikke engang
ved hvilke mængder det skal benyttes i!

Anyhow.. salt bruges normalt ikke som forebyggende men mere helbredende! for
f.eks. hvis fisk klør/gnider sig
Saltet behøver btw ikke være fransk middelhavs salt.. Det skal blot ikek
være alm køkkensalt - jeg bruger selv saltlage [tror jeg det hedder] fra
læsø.. og det virker meget effektivt :)

katja

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 04-06-01 20:14

Katjastrofen skrev:
> Bliver nød til at spørge..om du putter en gummistøvle i akvariet, hvis nogle
> fortæller dig det er en god ide ?

Det skete der vel ikke noget ved? Jeg tror endda at f.eks. visse smerlinger
ville blive helt henrygte

> Grunden til jeg spørger. er lidt i håb om en eventuelt reflektion, over at
> tilsætte ting, som man ikke er klar over hvilken effekt har, og ikke engang
> ved hvilke mængder det skal benyttes i!

Jo, jeg forstod den godt og studsede også selv lidt over at:
Esben Haabendal Soerensen skrev:
> [...]

- For hvilken gavn skulle så lille mængde dog gøre?

> [...]
> Saltet behøver btw ikke være fransk middelhavs salt.. Det skal blot ikek
> være alm køkkensalt - jeg bruger selv saltlage [tror jeg det hedder] fra

Som udgangspunkt er NaCl jo NaCl. Pointen er vel at bruge
"rent" køkkensalt, altså NaCl uden tilsætningsstoffer såsom jod.

.... off topic:
Vil du ikke være sød at overveje din klippe- og citat-teknik?
Når du svarer ovenover et citat bestående af hele det foregående
indlæg kan det være svært at gennemskue hvad du svarer på,
det kan være besværligt at fortsætte tråden efter dit indlæg,
og det gør egentlig hele citatet overflødigt. Der er mere vejled-
ning om dette på http://www.usenet.dk/netikette/quote.html.

Mvh Jonas

<snip citat i bunden>

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-06-01 20:53

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> writes:

> - For hvilken gavn skulle så lille mængde dog gøre?

Når jeg ikke var sikker på anbefalet dosering ville jeg jo nødig
overdrive, hvorfor jeg hermed spørger på denne NG.

> Som udgangspunkt er NaCl jo NaCl. Pointen er vel at bruge
> "rent" køkkensalt, altså NaCl uden tilsætningsstoffer såsom jod.

Ja, NaCl er NaCl. Men du tager helt fejl med hensyn til køkkensalt.
Jeg har lige tjekket køkkenskabet. Jeg havde et ganske godt udvalg.
En bøtte bordsalt, noget groft kokkesalt, og køkkensalt. Alle 3
produkter var tilsat både antiklumpningsmiddel og Jod. Mit
middlehavssalt er derimod rent solinddampet havsalt, uden
tilsætningsstoffer.

/Esben

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 04-06-01 22:36

Esben Haabendal Soerensen skrev:

> Når jeg ikke var sikker på anbefalet dosering ville jeg jo nødig
> overdrive, hvorfor jeg hermed spørger på denne NG.

Helt forståeligt. Jeg kender bare ikke svaret. Jeg bruger ikke selv
salt i mine akvarier. Dog vil jeg mene at en tsk. pr. 100L ikke
kan gøre hverken skade eller gavn. Men jeg ved det ikke, og derfor
besvarede jeg heller ikke dit indlæg. Det var Katja's jeg svarede på.

> [...]
> produkter var tilsat både antiklumpningsmiddel og Jod. Mit
> middlehavssalt er derimod rent solinddampet havsalt, uden

Hvor er det, du mener jeg tager fejl? Jeg benytter ordet "køkkensalt"
som det eneste alternativ til den kemiske betegnelse NaCl. Bare at
kalde det for "salt" ville jo være helt forkert. Et salt kan jo være
så meget andet.
Om man så kalder det for bord-, kokke- eller køkkensalt er under-
ordnet. Men det kan være at der er en de facto "regel" om at middel-
havssalt er uden tilsætningsstoffer - jeg ved det ikke. Men det at
NaCl'et stammer fra middelhavet friholder da ikke pr. automatik
produktet fra at være tilsat alt muligt andet...

Det var bare det jeg mente. Jeg tror vi er enige, eller?

Mvh Jonas

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 05-06-01 00:13

> [...]

> produktet fra at være tilsat alt muligt andet...
>
> Det var bare det jeg mente. Jeg tror vi er enige, eller?

Jo, på den måde er vi enige. Jeg skal ikke gøre mig til dommer for om
der er generelle regler for indholdet af diverse salt produkter til
køkkenet, men forklarede bare hvordan det forholder sig i midt køkken

/Esben

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-06-01 01:25

> Som udgangspunkt er NaCl jo NaCl. Pointen er vel at bruge
> "rent" køkkensalt, altså NaCl uden tilsætningsstoffer såsom jod.

Så vidt jeg kunne forstille mig det er det der middelhavssalt ikke kun
NaCl, der er vist små mængder af andre salte i (læs små mængder, altså i
denne forbindelse 0,1% og derunder) som også kan være gavnlige, måske
mere end NaCl i de små mængder. Jeg ved det ikke, det er bare en
hypotese.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 05-06-01 07:57

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> writes:

> [...]
> denne forbindelse 0,1% og derunder) som også kan være gavnlige, måske
> mere end NaCl i de små mængder. Jeg ved det ikke, det er bare en

Det var også hvad jeg havde ladet mig forstå. Dette er hvad der står
på pakken.

Varedeklaration:
Solinddampet havsalt
min. 99% NaCl.
Ingetilsætningsstoffer

Det gode ved middelhavssalt skulle være disse andre salte, og
naturligvis de manglende tilsætningsstoffer.

/Esben

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-06-01 17:08

> [...]
> Ingetilsætningsstoffer
>
> Det gode ved middelhavssalt skulle være disse andre salte, og
> naturligvis de manglende tilsætningsstoffer.

Nu er dette middelhavssalt også virksomt mod svamp, nærmere fiskeskimmel
(Saprolegnia declina og parasitica), altså der må være noget i saltet
som hæmmer denne svamps vækst. Det kan være NaCl (i de forholdsvis høje
koncentrationer), men de andre salte kan muligvis styrke fiskenes
immunforsvar, altså "den anden flue i et smæk". Jeg vil nok tro at det
er NaCl der hæmmer svampen, men de andre salte har gavnlig ekstra
virkning. Jeg ved godt det lyder lidt selvmodsigende men jeg håber i
forstår. Mht. "kløen" vil min forklaring være analog til den ovenfor.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-06-01 20:17

"Katjastrofen" <katja.bk@email.dk> writes:

> Bliver nød til at spørge..om du putter en gummistøvle i akvariet, hvis nogle
> fortæller dig det er en god ide ?

Nej, det har jeg godt nok ikke nogen planer om. Jeg fik tippet af en
person som jeg anser for ganske troværdig. Over 30 års erfaring med
akvarium, og indehaver af en akvariebutik. Han sagde også hvor meget
der skulle bruges, men det sørgede min hukommelse for at glemme. Jeg
har da også hørt det flere gange før, så jeg regnede ikke med at det
var helt hen i skoven.

> Grunden til jeg spørger. er lidt i håb om en eventuelt reflektion, over at
> tilsætte ting, som man ikke er klar over hvilken effekt har, og ikke engang
> ved hvilke mængder det skal benyttes i!

Fair nok. Var det så også ufornuftigt at tilsætte Aqua Safe til
vandet ? Det aner jeg ikke engang hvad er, men sætter min lid til
folk med større erfaring. Havsalt har jeg en rimelig ide om hvad er,
og ferskvand er jo altså ikke helt fri for diverse salte. Så helt så
galt som du udstiller det til mener jeg ikke min handling var.

> Anyhow.. salt bruges normalt ikke som forebyggende men mere
> helbredende! for f.eks. hvis fisk klør/gnider sig

Ok. Jeg fik bare at vide at en lille smule salt var godt, da vandet
fra hanen har væsentligt minder (intet?) indhold af diverse salte end
typisk tropisk vand.

> Saltet behøver btw ikke være fransk middelhavs salt.. Det skal blot ikek
> være alm køkkensalt - jeg bruger selv saltlage [tror jeg det hedder] fra
> læsø.. og det virker meget effektivt :)

Ok, men nu var det lige fransk middelhavssalt der var nede i Brugsen

/Esben

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 04-06-01 21:10

On 04 Jun 2001 16:21:18 +0200, Esben Haabendal Soerensen
<esben@haabendal.dk> wrote:

>Jeg har ladet mig forstå at tilsætning af lidt middelhavssalt er godt
>til ferskvandsakvarier.

Jeg har også tilsat salt til mine malawier, men jeg er stoppet med
det. Eller mere korrekt vil jeg kun gøre det, som Madsen, når fiskene
gnupper sig alvorligt. Det sviner med en hvidlig hinde på ruderne og
jeg har en mistanke om at det skader sugekopper, varmelegeme og andet
i akvariet mere end nødvendigt (og ja jeg ved godt der findes
saltvandsakvarier).

\carsten
--------
Fjern xxx i mail