Lynnedslag
Fra : LejfM

Dato : 20-07-05 08:43

Hej NG

Jeg er kommet lidt i tvivl om hvad man skal gøre når kommer ind i et lynvejr
skal man "jorde" riggen til vandet med "slæbe liner" af kobber, eller
betyder det ikke noget.
Jeg har hørt at det ikke er det højestepunkt der er udsat, på vandet.

LejfM

Fra : ThomasB

Dato : 20-07-05 11:38

"LejfM" <LejfM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> betyder det ikke noget.
> Jeg har hørt at det ikke er det højestepunkt der er udsat, på vandet.

Nogle mener at man skal smide en kæde i vandet, andre mener det er
ligegyldigt.
Personligt tror jeg at det er hamrende ligegyldigt.
Fra riggen ned i vandet er der maks en meter, og jeg er helt sikker på at
lynet nok selv skal finde udenom båden.

Det vigtigste er at i ikke rører ved metal på båden under tordenvejr.
Og så skal du koble dine instrumenter fra, så de ikke tager skade.

Jeg kender nogle som har prøvet et lynnedslag i båden (træbåd), og de fleste
instrumenter røg sig en tur + givere, lanterner og antenner i toppen blev
til pulver. Men der skete dem ikke andet, end at de var lidt hørehæmmede et
par dage efter.

Mvh Thomas