Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vaterpas til flashsko'en ?
Fra : Søren Wind

Dato : 19-07-05 22:41

Har set den på en engelsk side.. med 2 bobler i mener jeg , nogen der har
set noget lignende i DK, så man kan se om man har fået sat stativet 100%
vandret op ?
--
mvh.
Søren H. Wind - www.opz.dk

Fra : Steen Larsen

Dato : 19-07-05 22:59

In article <42dd7328$0$24180$d40e179e@nntp06.dk.telia.net>,
"Søren Wind" <s.wind@opz.dk> wrote:

> Har set den på en engelsk side.. med 2 bobler i mener jeg , nogen der har
> set noget lignende i DK, så man kan se om man har fået sat stativet 100%
> vandret op ?

Jeg har set det på et Velbon stativ - eller rettere hovedet.

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 23:47

"Søren Wind" <s.wind@opz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> set noget lignende i DK, så man kan se om man har fået sat stativet 100%

Manfrotto laver sådan én - bl.a. Den har nummer 337 i deres katalog eller
MA337 hvis du skal finde den på TechnikDirekt.de Den er lidt pebret. 34,95 ?

Mvh. Claus Petersen

Fra : ab©

Dato : 20-07-05 08:13

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse
> Manfrotto laver sådan én - bl.a. Den har nummer 337 i deres katalog eller
> MA337 hvis du skal finde den på TechnikDirekt.de Den er lidt pebret. 34,95
> ?

Eller køb en løs libelle på det lokale byggemarked og fastgør den på
stativet - libellen kan du få for under 34,95 (kr. vel at mærke).

ab (-c:)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-07-05 08:31

Søren Wind wrote:
> Har set den på en engelsk side.. med 2 bobler i mener jeg , nogen der har
> set noget lignende i DK, så man kan se om man har fået sat stativet 100%
> vandret op ?

I mit Manfrotto stativ sidder een med kun een rund med een boble og en
cirkel, I hodet sidder 2 almindelige libeller.

At have et waterpas i en flask sko siger jo ikke noget om at stativet er
vandret. Kun at libellen er det

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 08:40

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> cirkel, I hodet sidder 2 almindelige libeller.
>
> At have et waterpas i en flask sko siger jo ikke noget om at stativet er

Det er også rigtigt. Hvis du skal lave en sammensætning (stitching) af en
række billeder, så du f.eks. får hele horisonten, så skal stativet være i
vater. Det kan du se med den libelle, der er på stativet. Men det er også
nødvendigt at kameraet peger vandret ud, for ellers får du en række
billeder, der skal vrides for at få en lige horisont. Lige som det indre af
et kræmmerhus. Så derfor skal kameraet også være vandret. Og hvis man ikke
har libeller på hovedet, så er det vel en fin løsning med en libelle, der
måler på kameraet.

Og prisen er jo meget mindre end et godt filter, så ...

Mvh. Claus Petersen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-07-05 09:04

Søren Wind wrote:

> Har set den på en engelsk side.. med 2 bobler i mener jeg , nogen der har
> set noget lignende i DK, så man kan se om man har fået sat stativet 100%
> vandret op ?

Hmm... alle bedre fotostativer har en indbygget librelle, så man kan
opstille det i vatter, men hvis man har moteret et kuglehoved på
stativet, så har man jo ikke så meget glæde af, at selve stativet
står i vatter, for det er ikke en garanti for at kameraet også er i
vatter.

Og derfor findes der forskellige typer libreller som kan moteres på
kameraet, de fleste mellemformatkameraer har en speciel skinne til
formålet, på mindre kameraer moteres librellen i blitzskoen.

Alle tilbehørsfirmaerne som Hama, Kaiser o.s.v. fremstiller
libreller til montage i blitzskoen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Børge Larsen

Dato : 20-07-05 10:05

> [...]
> formålet, på mindre kameraer moteres librellen i blitzskoen.
>
> Alle tilbehørsfirmaerne som Hama, Kaiser o.s.v. fremstiller libreller til

Det må trods alt også være en god ide med en libelle i stativet. Fx hvis der
skal optages panoramafotos, så man kan sikre sig at søjlen står lodret.

M.v.h.

Børge

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-07-05 10:46

Børge Larsen wrote:

> Det må trods alt også være en god ide med en libelle i stativet. Fx hvis der
> skal optages panoramafotos, så man kan sikre sig at søjlen står lodret.

Tja... fordelen ved en libelle indbygget i stativet forsvinder jo ud
i blå luft, hvis man har et kuglehoved...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 20-07-05 14:44

Hej

On Tue, 19 Jul 2005 23:40:33 +0200, "Søren Wind" <s.wind@opz.dk>
wrote:

>Har set den på en engelsk side.. med 2 bobler i mener jeg , nogen der har
>set noget lignende i DK, så man kan se om man har fået sat stativet 100%
>vandret op ?

I hvertilfälde for et par år siden kunne man få et fra såväl Hama og
Rowi som Kaiser, så der var da tre forskellige at välge mellem. Jeg
köbte selv et Rowi for en 20 - 25 år siden som jeg använder stadig.

Jeg ved ikke hvem som har disse agenturer i Danmark nu, så der kan jeg
bare råde dig til at spörge hos en riktig fotohandler.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Søren Wind

Dato : 20-07-05 16:59

Jeg har et Velbon Sherpa 600n stativ, hvor hver enkelt ben kan klappes ud
enkeltvis, så den kan stå RET skævt og der er ikke indbygget "luft" i
den model desværre.. men ofte når jeg står og skal skyde, syntes jeg at jeg
har svært ved at finde det præcise vandrette punkt.. så den vil jeg jo gerne
have lidt hjælp til.. jeg må ud og kigge.. undrede mig bare over jeg ikke
har set det i nogle danske webshops.

Detail fotoforretningerne har jeg pt. sat på pause, da mit argument for at
handle der og give den x-tra høje pris er for at kunne få lidt hjælp og gode
råd af dem... det har de lokale ikke kunne leve op til desværre.. så nu er
det webshops så vidt det er muligt. !
--
mvh.
Søren H. Wind - www.opz.dk

Fra : Tommy Jensen

Dato : 20-07-05 17:32

wrote:

>Har set den på en engelsk side.. med 2 bobler i mener jeg , nogen der har
>set noget lignende i DK, så man kan se om man har fået sat stativet 100%
>vandret op ?

Photografica har sådan en dims til omkring 300,-

MVH Tommy Jensen
Erstat YYMMDD med 29. marts. 2005 i email adresse.