Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kommentarer ønskes
Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 16:41

Jeg har været ved at lege med Photoshop, og har prøvet nogle teknikker, jeg
ikke har set på før.
Hvad synes I om:
http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Italien2005/slides/_DSC7279%20Fisker%20i%20Campanien.html

vh
Jan

Fra : Morten Wartou

Dato : 19-07-05 17:00

> Jeg har været ved at lege med Photoshop, og har prøvet nogle teknikker,
> [...]

Jeg kan bedre lide de billeder der ligger før dette - meget bedre, endda. De
er faktisk rigtigt gode. Det du fremhæver ligner nærmest en båd på et
overiset hav, og det er jo nok ikke meningen. Meget lækkert måde du har
fanget regnvejret i Abb. Monte Cassino, og landskabsbilledet fra San Savino
får mig til at drømme mig tilbage til Italien. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 17:47

Morten Wartou wrote:
> [...]
>
> Jeg kan bedre lide de billeder der ligger før dette - meget bedre,

Gracias!

> Det du fremhæver ligner nærmest en
> båd på et overiset hav, og det er jo nok ikke meningen.

Nej - sådan omtrent det modsatte - men jeg kan godt se, hvor du vil hen.

> Meget lækkert
> måde du har fanget regnvejret i Abb. Monte Cassino, og

Det krævede også en del lidelse - jeg blev ekstrem våd, mens resten af
famillien stod under tag og storgrinede.

> landskabsbilledet fra San Savino får mig til at drømme mig tilbage
> til Italien. :)

That's the name of the game! Og det interessante her er, at billedet i
virkeligheden er ekstremt lidt bearbejdet. Der er tilført en lille smule
skarphed - resten er Vorherres fortjeneste. Lyset var helt fantastisk den
aften, et lys jeg aldrig har oplevet før på disse kanter. Det havde regnet
om eftermiddagen og det var som om regnen havde skyllet luften helt klar for
både dis og støv, som ellers altid præger stedet (jeg har billeder fra de
sidste 5 år i området - ingen ligner dette).

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 19-07-05 19:17

In article <42dd2e9a$0$70214$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

Det er faktisk også min favorit. Det har en fed stemning og er ret vild
med den tone der er i billedet. Det virker da på mig næsten sepiaagtigt,
ja måske det forkerte ord. Du siger der er uredigeret, har du ikke
dæmpet farver på nogen måder ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-07-05 07:17

Jakob wrote:

> [...]
> sepiaagtigt, ja måske det forkerte ord. Du siger der er uredigeret,
> har du ikke dæmpet farver på nogen måder ??

Jeg går ud fra at vi snakker om:
http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Italien2005/slides/_DSC7242%20-%20Regnvejr%20i%20Abb.%20Monte%20Cassino.html

Jeg vil da ikke håbe, at jeg har skrevet noget sted, at det er uredigeret,
for så er jeg fyldt med løwn. Desværre bevarer jeg ikke historik på de
billeder, jeg behandler og heller ikke PSDfiler eller lign. men efter
hukommelsen er der brugt kurver/levels, opretning for styrtende linier,
dæmpning af farvemætning (desaturation) og endeligt USM. Så det har fået en
rimelig gang høvl.
Jeg forsøgte faktisk også med en dobbeltkonvertering for at få lidt tegning
med i det blokkede stykke himmel, hvilke også godt kunne lade sig gøre. Jeg
synes bare, det virkede dårligt, så jeg droppede det.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-07-05 17:24

Jan Bøgh skrev:
> Jeg har været ved at lege med Photoshop, og har prøvet nogle teknikker, jeg
> [...]

Det er udmærket. Du illustrerer udmærket hvor lyst der kan være, men ret
lige horisonten.
De øvrige er også ret fine. Ikke som jeg ville lave dem, og det er du
sikkert glad for ;-O

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 17:42

Ole Larsen wrote:

http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Italien2005/slides/_DSC7279%20Fisker%20i%20Campanien.html

> Det er udmærket. Du illustrerer udmærket hvor lyst der kan være, men
> ret lige horisonten.

Jeg har snydt ret eftertrykkeligt. Det var mens jeg sad og rodede med
mulighederne for at lave highkeybilleder i PS, jeg fik indfaldet (så'n lidt
a pro pos snakken om tilfældigheder i en anden tråd). Da fik jeg ideen til
at bruge noget af denne teknik til at lave billedet her, hvor jeg gerne
ville vis det sittrende klare lys, der var tidligt om morgenen hvor disse
fiskere var ude.

> De øvrige er også ret fine. Ikke som jeg ville lave dem, og det er du
> sikkert glad for

Næh, det ville da være trælst! Længe leve den store forskel.
Jeg kunne forestille mig at du ville kunne fortolke f.eks.
http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Italien2005/slides/_DSC7242%20-%20Regnvejr%20i%20Abb.%20Monte%20Cassino.html
på en måde, jeg ville kunne anerkende. Derimod er din billedstil nok
temmeligt langt fra f.eks. San Savinobilledet, hvor det naturalistiske
betyder meget.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-07-05 18:04

"Jan Bøgh"
> Jeg har været ved at lege med Photoshop, og har prøvet nogle teknikker, jeg
> [...]

Fisker i Campanien : Totalt fedt og kitched, kunne blive
en go illustration i den rigtige sammenhæng.

Regnvejr i Abb. Monte Cassino : Super flot og elegant
lys og regn magi.

Regn ved Abb. Monte Cassino : Der er noget ved de
lange slanke stammer jeg godt kan li, af een eller anden
grund kommer jeg til at tænke på Per Kirkeby. Men der
mangler noget, noget.. -max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-07-05 07:25

-max- wrote:

> Regn ved Abb. Monte Cassino : Der er noget ved de
> lange slanke stammer jeg godt kan li, af een eller anden
> grund kommer jeg til at tænke på Per Kirkeby. Men der
> mangler noget, noget.. -max-

Jeps - der mangler et 'punctum'. Noget der fanger blikket.
Og så irriterer den lille lampe i midten forneden mig. Men det kan klares
med lidt kloning. Men det kunne jo være jeg kunne låne en fugl, jeg kunne
kopiere ind.
Kirkeby (uden sammenligning i øvrigt): Det er farverne. Han bruger de
dæmpede, mørke grønne flader på en måde, der godt kunne minde om dette. Jeg
tænker altid på skov i gråvejr, når jeg ser en typisk Per Kirkeby.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-07-05 19:29

Jan Bøgh wrote:

> Hvad synes I om:

Det står alt for lyst og fessent...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-07-05 07:22

Jan Bøgh wrote:

http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Italien2005/slides/_DSC7402%20-%20San%20Savino%20-%20Rosso%20Piceno%20Sup.html

Har du orvervejet et POL filter? Tror det ville hjælpe meget. I øvrigt
tror jeg at en gang contrast ville kunne fjerne det "fesne'" "lag" som
Niels så poetisk udtrykker det.

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-07-05 08:28

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
>
> Har du orvervejet et POL filter? Tror det ville hjælpe meget.

Nej, det har jeg ikke overvejet. Jeg har et splittet forhold til polfiltre i
dag. Da jeg i gamle dage fotograferede dias var det nærmest klistret fast på
objektivet for at give mere mættede farver - især bedre himmel. Men nu
bruger jeg det yderst sjældent, da det samtidigt har nogle egenskaber, jeg
ikke bryder mig helt så meget om.

> I øvrigt
> tror jeg at en gang contrast ville kunne fjerne det "fesne'" "lag" som
> Niels så poetisk udtrykker det.

Jeg synes ikke netop dette billede er 'fesent'. Og hvis det var problemet
var det den letteste sag i verden at skrue op for kulørerne i photoshop.
Kontrasthævning ville blot enten ødelægge mine skyer eller blokke de i
forvejen temmeligt mørke skygger. Jeg vil så medgive at formindskningen og
jpg-konverteringen har fjernet lidt skarphed og at mere USM ligesom
ødelægger noget af mætningen. Men det er et meget out-of-the-boxbillede.

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-07-05 09:13

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> jpg-konverteringen har fjernet lidt skarphed og at mere USM ligesom
> ødelægger noget af mætningen. Men det er et meget out-of-the-boxbillede.

Og hvis man synes, er USM 20,50,0 nok mere egnet (ændrer mindre, men
fjerner "dis")

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-07-05 09:43

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

> vh
> Jan

Den meget lyse fiskerbåd er helt fin og mangler kun lidt: Den mærkelige
dims nederst i billedet skal væk - og så mangler der en enkelt lille
farve! Slangen der går ned i havet kunne være rød - en enkelt detaille
på båden kunne være blå.... Der er flere muligheder, men bare en lille
bid farve til at understrege kvaliteten i resten af billedet. Fint.
Mvh
Erling

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-07-05 11:10

Erling Hansen wrote:

> Den meget lyse fiskerbåd er helt fin og mangler kun lidt: Den
> mærkelige dims nederst i billedet skal væk

LOL! Og den har jeg meget bevidst medtaget, fordi jeg synes den var
nøgvendig.

Det vil jeg prøve.
Tak for kommentaren

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 20-07-05 10:43

On Tue, 19 Jul 2005 17:41:12 +0200, Jan Bøgh wrote:

> Jeg har været ved at lege med Photoshop, og har prøvet nogle teknikker, jeg
> [...]

Første gang jeg så fiskerbåden, syndte jeg meg væk. DEn lyse farve skar
mig i øjnene. Jeg kan godt lide at du har eksperimenteret, jeg gør det
mange gange og fået hug for det. Eksperimenter man ikke kommer kan ikke ud
til grænsen hvor det bliver ekstremt flot. Hemligheden ligger i at få
stoppet i tide, men det kan godt være svært.

Nu har jeg kigget på det nogle gange og det er ikke så hårdt ved øjnene
længere og jeg synes bedre om dem. Knapt så lyst, ikke meget men lige en
anelse. Bøjen skal enten væk eller flyttes lidt tættere på skibet. Og
desuden virker det, på mig, som om at horisonten vælter en lille smule.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Erik W.

Dato : 20-07-05 11:25

> Hvad synes I om:

http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Italien2005/slides/_DSC7279%
20Fisker%20i%20Campanien.html

Jeg er enig med Morten Wartou I at alle billeder undtagen det du har
eksperimenteret med er fremragende. Den gråt-i-gråt-arbejdende fisker siger
mig ikke så meget. Det ville nok ahve godt af nogle farver med knald på.

Mvh Erik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-07-05 11:31

Erik W. wrote:

> Jeg er enig med Morten Wartou I at alle billeder undtagen det du har
> eksperimenteret med er fremragende.

Hvoraf man kan lære at man skal holde snitterne i lommen, ska' man!

Men tak for kommentaren.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-07-05 13:21

> Hvoraf man kan lære at man skal holde snitterne i lommen, ska' man!
>
> Men tak for kommentaren.
>
> vh
> Jan

Jeg synes nu mere, at du kan lære, at dine produkter lander på
forskellige modtagere. Hvis du endelig en dag får lavet et billede, som
alle kan li', kan du være sikker på at det er værdiløst. Du skal
selvfølgelig fortsætte med at eksperimentere, og hver gang du får
færdiggjort et eksperiment som du selv er glad for, så se at få det ud i
verden og lyt til modtagernes kommentarer. Du kan somme tider lære en
del af at høre på dem, men sjældent ret meget ved at rende i røven på
dem og prøve på at 'gøre sådan'.

Mvh
Erling

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-07-05 13:41

Erling Hansen wrote:

> Jeg synes nu mere, at du kan lære, at dine produkter lander på
> forskellige modtagere.

Du har ganske ret.

> Du kan somme tider
> lære en del af at høre på dem, men sjældent ret meget ved at rende i
> røven på dem og prøve på at 'gøre sådan'.

Den der går i andres spor kommer aldrig foran

vh
jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-07-05 14:30

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote:

> Den der går i andres spor kommer aldrig foran
>
> vh
> jan

Der vokser sjældent roser på fladtrådte stier....
Erling

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 20-07-05 23:56

On Tirsdag 19 juli 2005 17:41, Jan Bøgh wrote:

> Jeg har været ved at lege med Photoshop, og har prøvet nogle teknikker,
> jeg ikke har set på før.

Hvilke teknikker?

> Hvad synes I om:

http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Italien2005/slides/_DSC7279%20Fisker%20i%20Campanien.html

Alt for lyst. IMHO det bliver bedre, hvis du piller lidt ved levels.

Du måtte gerne have zoomet en anelse mere ind på båden.

--
Jonas Kongslund

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-07-05 07:13

Jonas Kongslund wrote:

> Hvilke teknikker?

Highkey med udgangspunkt i den røde farvekanal.

http://jan.boegh.net/Album/Den%20Store%20Verden/Italien2005/slides/_DSC7279%20Fisker%20i%20Campanien.html

> Alt for lyst.

Det var sådan set ideen.
Ideen er ikke at lave et 'normalt' billede, hvilket jo blot havde betydet en
ganske alm. konvertering efterfulgt af lidt kurve og noget USM.

> IMHO det bliver bedre, hvis du piller lidt ved levels.

Hvordan?

> Du måtte gerne have zoomet en anelse mere ind på båden.

Hmm - så var det bare blevet et almindeligt billede af en fiskebåd. Jeg
ville nok selv have gået den anden vej, og have gjort den endnu mindre på
den store lyse flade.

Men tak for kommentaren

--
Fotoamatør af Guds nåde.