Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Frysning af billede
Fra : Dennis

Dato : 19-07-05 15:51

Hej Alle

Jeg leder efter en beskrivelse af opstilling til fotografering af ting
der går i stykker f.eks. et kort der blive skudt over, elpærer der
rammer jorden og lignende.

Har sådan en teknik et navn man kan bruge til at søge på, for
søgning med ordene frysning og billede giver en masse knapt så
brugbart.

Hilsen
Dennis

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-07-05 16:06

In article <1121784644.878320.121610@g44g2000cwa.googlegroups.com>, Dennis wrote:
> Hej Alle
>
> Jeg leder efter en beskrivelse af opstilling til fotografering af ting
> der går i stykker f.eks. et kort der blive skudt over, elpærer der
> rammer jorden og lignende.

Et hammerdyrt kamera der tager mange billeder pr sekund er en
løsning.

Med vanddråber og lign. bruger man blitz til at fryse action,
Men med super high-speed action, så skal du have synkroniseret
enten blitz eller lukker (da der altid er lidt forsinkelse på
lukker, så vil det nok være blitz).

> Har sådan en teknik et navn man kan bruge til at søge på, for
> søgning med ordene frysning og billede giver en masse knapt så
> brugbart.

hi-speed photography, og du finder en masse. Magicdave bruger en
hjemmelavet lys-aktiveret flashudløser.

Kan også staves high-speed photography.

Jeg vil gætte på, at en afbrydelse af en tynd lysstråle (evt
ikke-synligt lys) vil trigge blitzen. Det kunne være når kuglen
passerer, eller på den anden side. Du må flytte din detektor til
timingen er korrekt (fra den trigger til blitzen fyrer).

tilføj DIY til ovenstående søgninger, og du finder muligvis noget
gør-det-selv.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-07-05 17:43

Povl H. Pedersen wrote:

> Et hammerdyrt kamera der tager mange billeder pr sekund er en
> løsning.

Sikke noget vrøvl, high-speed flash fotografi er noget som alle kan
lave for nogle få kroner, se på flg site, der er der diagrammer til
gør det selv løsninger, så man selv kan bygge det elektronik, der
skal styre blitz'en.

http://courses.ncssm.edu/hsi/pacsci/index.html

Der er også nogle ret gode billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-07-05 16:13

> [...]
>
> Jeg leder efter en beskrivelse af opstilling til fotografering af ting
> der går i stykker f.eks. et kort der blive skudt over, elpærer der

Lige lidt mere:
Et godt sted at starte er her:
http://www.hiviz.com/activities/guidebook/eg_title.html

Links til gør-det-selv trigger her:
http://www.hiviz.com/tools/triggers/triggers1.htm

Fra : Jacob

Dato : 19-07-05 18:40

"Dennis" <falkenstroem@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeps det er højhastigheds fotografering. man tager op mod en million
billeder sekundet. de bliver taget med et "tunet" filmkamera af den
gammeldags type med film i. ellers kan man fuske med en microfon der
aktiverer kameraet. så kan man flytte microfonen alt efter timningen tættere
eller længere væk fra f.eks. riflen der skyder.

jacob

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 20-07-05 07:28

Jacob wrote:
> [...]
> aktiverer kameraet. så kan man flytte microfonen alt efter timningen tættere
> eller længere væk fra f.eks. riflen der skyder.

1.000.000 fps? Mon dog. Kender en der gør en del i den salgs
videooptagelser, og han siger 500fps er en hel del. En million lyder
helt urealistisk. Hvis vi som eksempel siger at ét billeder fylder 1mm
på video båndet - hvilket jeg i forvejen finder total urealistisk, men
lad os bare bruge 1mm i dit farvør - vil det tage ét skund at smide
1.000.000mm film igennem maskinen. Der gå 1000mm på én meter, så det vil
sige at den kan smide én km film igennem på ét sekund... hmmm....

--
Thomas Schreiber
http://fish.iddx.net - no more bs

Fra : Kent

Dato : 20-07-05 09:37

"Thomas Schreiber" <no@more.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1.000.000mm film igennem maskinen. Der gå 1000mm på én meter, så det vil
> sige at den kan smide én km film igennem på ét sekund... hmmm....

For dælen da! Jeg ville nødig stå tæt på, hvis der gik båndsalat i den!!!

Kent.

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-05 11:40

> [...]
> igennem maskinen. Der gå 1000mm på én meter, så det vil sige at den kan
> smide én km film igennem på ét sekund... hmmm....

Jeg tror faktisk at der er noget med at de optager til ram og harddisk i
stedet. Det andet går aaalt for langsomt.

Mvh. Claus Petersen

Fra : Jacob

Dato : 20-07-05 16:54

> [...]
> igennem maskinen. Der gå 1000mm på én meter, så det vil sige at den kan
> smide én km film igennem på ét sekund... hmmm....

det er jo ikke fordi man skyder en million billeder af. men hastigheden
billederne tages med. man kan finde et billede af en pære der bliver skudt
taget med oven nævnte kamera. man kan se billede for billede hvordan glasset
bryder sammen. jeg vil tro atprojektilet har flyttet sig ca 0.5-1mm mellem
hvert billede. det passer nogenlinde med 700000 billeder sekundet.

jacob

Fra : Michael Holm

Dato : 20-07-05 16:56

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> 1.000.000mm film igennem maskinen. Der gå 1000mm på én meter, så det vil
> sige at den kan smide én km film igennem på ét sekund... hmmm....

Det kan man nu sagtens, bare ikke så længe...

En af mine gamle venner startede hans forograf karriere som high-speed
fotograf. De fotograferede trykslanger som sprang, for at analysere
hvordan de kunne gøre dem bedre.

De brugte en 3m i diameter 35mm cylinder, hvor der lå et stykke film
rundt i kanten, objectivet sad midt i skiven, og bag objektivet sad der
et lille spejl. Spejlet roterede så, og bestemte dermed, hvilken del af
filmen der exponerede. Når så optagelsen begyndte, satte man først
spejlet i bevægelse, så den roterede med en hastighed der svarer til den
ønskede fram-rate og triggeren åbnede bare for lukkeren. Flashen
stropede så billederne ind på filmen.

Så kan man jo godt tage 1.000.000 billeder pr. sek, hvis man altså kan
1) Time præcist og 2) Have lys nok.

--Michael

Fra : Claus P. Hastrup

Dato : 20-07-05 11:02

Dennis wrote:
> [...]
>
> Har sådan en teknik et navn man kan bruge til at søge på, for
> søgning med ordene frysning og billede giver en masse knapt så

Hej Dennis,

Prøvede en Googlesøgning med --> high speed camera "playing card" bullet

Det gav en del interesssante links, bl.a. til en amerikaner, der har lavet
den slags, du efterlyser, med et digitalkamera tilbage i 1999.
("I had been toying with the idea of purchasing a digital camera for some
time and when the resolution of the sensors approached a million pixels and
the cost dropped below $1K I decided to take the plunge and invest in one.")

Han bruger en særlig blitz - du kan se hele Storm P.-opstillingen og
resultater på følgende sider:

http://www.rit.edu/~andpph/text-agfa-1280-hs.html
http://www.hiviz.com/tools/cameras/digital/moore_paper.pdf

/Claus