Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
300D - hvad anbefales udover standard 18-5~
Fra : Gaffa

Dato : 18-07-05 21:45

Hvad anbefaler I af objektiv til 300D udover det der med følger (Canon EF-S
18-55mm). Vil gerne have en zoom der ift 35mm svarer til op til ca 200mm.
Skal jeg altid regned med 1,6x faktoren eller er det kun for visse
objektiver / fabrikater ?

Hvad er bedst - originalt Canon eller Tamron.

hilsen

Fra : condrup.net

Dato : 18-07-05 22:32

"Gaffa" <Xnevertoforget@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> objektiver / fabrikater ?
>
> Hvad er bedst - originalt Canon eller Tamron.

Canon

Mvh Ole C
www.condrup.net

Fra : Gaffa

Dato : 18-07-05 22:35

Nogen der kender noget til kvaliteten af et 55-200mm fra Canon som
ComputerCity tilbyder til 300D for 2495,- ???

Hilsen

Fra : Morten Christensen

Dato : 18-07-05 23:57

"Gaffa" <Xnevertoforget@gmail.com> wrote in message

> Hvad er bedst - originalt Canon eller Tamron.

hej Gaffa,

Jeg har været i samme situation som du, blot med en 350D'er istedet.

Først prøvede jeg en Canon 90-300mm, det blev til et ret dårligt køb.
Objektivet var virkelig hamrende elendig plastik kvalitet, og havde trolig
svært ved at lave okay billeder.
Så retur røg det - rart med returret på netkøb :)

Så gik jeg lidt rundt på må og få, og fik mig så snuset frem til, at skulle
jeg have kvalli i den billige ende,
så skulle jeg kigge efter Sigma's 70-300 DG Super Macro APO II.
Jeg gik i gang med at lede efter den, og fandt så en forhandler der mente at
have den hjemme.
Det var hos Thorsøe's Foto på Finsensvej i Kbh/Frb.
Det viste sig dog at det ikke var til en Canon, og det havde jeg i kampens
hede glemt alt om at sige.
Nå, men butikken er jo extremt service minded, såvel bossen himself og
Daniel, som jeg blev ekspederet af.
Jeg blev så lovet, at jeg kunne låne et Tamron 70-300 LD Macro 1:2 (også
kaldet model 572D)

Og sikke en linse. Til en pris på 1598,- - godtnok ligner det plastic, det
er let - men damn det kan tage gode billeder!

Nå, men med det i hånden var jeg jo ret godt tilfreds, så mine forventninger
var jo steget, med sigte på at Daniel ville få en Sigma hjem til mig.
Den kom så i fredags.
Oh ak og ve :(
Det er heavystuff, vejer ret meget, men virker utrolig solid.
Men nej... tage gode billeder, der skal man virkelig være meget tålmodig.
Det er utroligt lyskrævende, og ikke særlig god til at finde fokus - når den
endelig kan, så går det langsomt, og det støjer meget.
Ud af en testserie med en flok villige rap ænder, og et utal af blomster i
haven, så er det lykkedes mig at lave ca. 3 okay billeder - ud af en serie
på små 250.
Da jeg specielt tager billeder udendørs ved motorsport, kan jeg ikke bruge
sådan en linse, der er så langsom, så nu er mit valg klar: jeg skal have min
tamron LD Macro tilbage

--
MortenC

Fra : Jens Christensen

Dato : 20-07-05 19:59

> Da jeg specielt tager billeder udendørs ved motorsport, kan jeg ikke bruge
> sådan en linse, der er så langsom, så nu er mit valg klar: jeg skal have
> min tamron LD Macro tilbage

Hej Morten!

Det var da interessant at høre...jeg har netop bestilt et 350D også, og
havde rimeligt meget kig på den omtalte Sigma, men det lyder jo som om at du
mener at Tamron'en er bedre...Har du nogle test billeder med den? Hvordan
virker kvaliteten af objektivet? føles den meget billig?

Jens Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 20-07-05 21:42

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote in message
> Har du nogle test billeder med den? Hvordan virker kvaliteten af
> objektivet? føles den meget billig?

Ja, det har jeg da - skal lige få dem uploadet, så du kan se dem...
De allerførste skud kan ses her:
http://www.rrfyn.dk/galleri/index.php?dir=./2005/Vandel%2029.%20juni
Det er langt fra alle, der er af lige god kvalli, men en god forkølelse
gjorde sit til en skæv præstation :(
Her er et skud fra min mors have et par dage senere, 300mm håndholdt i
macro-mode:)
http://www.rrfyn.dk/test/IMG_2535.jpg (bemærk, 1,83mb, fuld opløsning, taget
i jpg, så ikke noget med PS og USM og hvad ved jeg

På en måde kan det føles billig, bla. ved en lavere vægt, og blankt plastiv
som overflade.
Fokusringene er gummibelagte, og giver et dejligt godt greb.
Det har en lidt større diameter, end Sigma'en - tror også det har en
afgørende effekt for hvor godt det er til at tage billeder i situationer med
mere vanskelige lysforhold.
Der medfølger en modlysblænde til den - men har dog ikke brugt den, selvom
jeg burde et par steder .-)

I og med, at det er LD-glas, er de væsentlig forbedret, i forhold til deres
"almindelige", prisforskellen er blot et par hundrede kroner, og de penge er
efter min mening godt givet ud.

Sammenlignet med Sigma'en (APO/DG), er prisforskellen dog noget højrere -
jeg fik måske en ufattelig god pris på 2100, mod normalt 23-2500 i danske
butikker.
Tamron'en med LD og Macro 1:2 koster blot 1598,- i vejl. pris - den kan
sikkert fåes billigere, også i D-land, hvor den er set til - jeg mener det
er - lige i omegnen af en tusse..

men helt klart er Tamron'en et mere brugervenligt optik, macro funktionen
starter allerede ved 180mm, mod Sigma's 200mm, og som nævnt i et andet
indlæg, er det at slå funktionen til og fra væsentlig nemmere.

jeg er glad for at Thorsøe's foto er så forståelige - de havde aldrig selv
langet sådan et objektiv over disken, hverken i dette eller det gamle
design - men de er meget glade for min tilbagemelding.
Så de tager det tilbage og leverer mig min ønskede Tamron - de yder
simpelthen en sublim service!

Håber dette har givet dig noget brugbart....

--
MortenC

Fra : Jens Christensen

Dato : 21-07-05 16:52

> Håber dette har givet dig noget brugbart....
>
> --
> MortenC

Det har i hvert fald gjort mig mere usikker på mht. hvad jeg skal købe..tak
for det!

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Jakob

Dato : 19-07-05 00:44

In article <42dc14bf$1@news.wineasy.se>, Xnevertoforget@gmail.com
says...
> Hvad anbefaler I af objektiv til 300D udover det der med følger (Canon EF-S
> 18-55mm).

Du kan sikkert finde et eller andet L objektiv splinternyt til en tusse
med dit held ;0) (lød det bittert :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 19-07-05 08:35

On Tue, 19 Jul 2005 01:43:57 +0200, Jakob wrote:

> In article <42dc14bf$1@news.wineasy.se>, Xnevertoforget@gmail.com
> says...
>
> Du kan sikkert finde et eller andet L objektiv splinternyt til en tusse
> med dit held ;0) (lød det bittert :0)

Og er den en 500mm f/4 IS giver jeg gerne 2.000 for den
--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jakob

Dato : 19-07-05 11:36

In article <tdvjjuiefx5z.yc3odmil0ydp.dlg@40tude.net>,
jensstadsgaaard@post.invalid says...

> Og er den en 500mm f/4 IS giver jeg gerne 2.000 for den

Ja ja så har Gaffa vel også tjent en tusse på den :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 08:24

Gaffa wrote:

> Hvad er bedst - originalt Canon eller Tamron.

Sådan et spørgsmål kan næppe besvares fornuftigt. God Tamron er givet bedre
end dårlig Canon. Ligesom God Canon er bedre end dårlig Tamron.
Spørgsmålet er selvfølgeligt så om god Canon er bedre end god Tamron eller
om dårlig Tamron er bedre end dårlig Canon?
Så det handler vel i sidste ende om forholdet mellem pris og kvalitet.
Og ikke en levende sjæl er i stand til at svare på, om en marginal bedre
kvalitet er f.eks. den dobbelte pris værd. Så du må nok i den sidste ende
indstille dig på at du må træffe et valg uden en stribe sikre og
sammenlignelige parametre.
Ønskesituationen er at kunne afprøve tingene selv. Dernæst er nogenlunde
objektive og sammenlignende tests et fornuftigt værktøj. Efter det, er de
almindelige anmeldelser brugelige - men ofte er de præget af præferencer for
enten det ene eller andet. Og til sidst er der så brugerudsagn, der nok
desværre for de flestes vedkommende er præget af at man har et iboende behov
for at bekræfte de valg, man selv tidligere har foretaget. Så beslutningen
ender hos dig selv - og sandsynligvis med begrænsede informationer til
rådighed.

vh
jan

--