Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Manuel fokus indikator - Canon vs. Nikon
Fra : Stig Linander

Dato : 17-07-05 19:48

Hej,

Jeg har læst et sted
(http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/manual_focus_EOS.html),
at CanonEOS-kameraers "focus confirmation indicator" kun virker, når
man laver manuel fokusering med et EOS-bjektiv - ikke når man laver
manuel fokusering med f.eks. et astro-teleskop.

Jeg mener at ha' læst et andet sted (husker ikke hvor), at nogen har
pillet elektronikken ud af et gammelt EOS-objektiv til at lave en
adapter, der snød kameraet, så "focus confirmation indicator"
alligevel virkede med anden optik end EOS.

Så det er altså "ond vilje" fra Canon's side ...

Men hvad med Nikon D50/D70(s)?

Virker de på samme måde som CanonEOS, eller er Nikon venligere stemt
over for "fremmede", så "focus confirmation indicator" (eller hvad
det nu måtte hedde i Nikon-terminologi) virker selv med et
astro-teleskop el.lign.?

På forhånd tak,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Hans Joergensen

Dato : 18-07-05 08:16

Stig Linander wrote:
> [...]
> man laver manuel fokusering med et EOS-bjektiv - ikke når man laver
> manuel fokusering med f.eks. et astro-teleskop.

Det er også fuldkommen korrekt.

> [...]
> alligevel virkede med anden optik end EOS.
> Så det er altså "ond vilje" fra Canon's side ...

Mjah.. nogle af de adaptere har vist en evne til at give
fokusbekræftning lidt ved siden af.. så elektronikken bruges nok til
et eller andet når det kommer til stykket.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-07-05 08:16

Stig Linander wrote:

> [...]
> over for "fremmede", så "focus confirmation indicator" (eller hvad
> det nu måtte hedde i Nikon-terminologi) virker selv med et

Jeg har lige prøvet med et meget gammelt Vivitarobjektiv, der ikke evner
nogen form for kommunikation med huset - men fokusindikatoren virker
upåklageligt. Så jeg vil tro, at alt, der kan hægtes på huset kan benyttes
sammen med fokusindikatoren.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 18-07-05 21:22

"Stig Linander" <no_reply@050717.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alligevel virkede med anden optik end EOS.
>
> Så det er altså "ond vilje" fra Canon's side ...

Da al kommunikation sker via elektriske kontakter så er der jo intet at
konfirmere hvis der ikke er monteret et objektiv (læs manglende elektrisk
forbindelse). Nu skal du jo bruge matskiven til at stille skarpt på, så det
er da underordnet om du bli'r konfirmeret eller ej.

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-07-05 21:43

waal wrote:

> [...]
> forbindelse). Nu skal du jo bruge matskiven til at stille skarpt på, så det
> er da underordnet om du bli'r konfirmeret eller ej.

Det indser jeg ikke logikken i. Autofocus sensoren i kameraet giver en
tilbagemelding, der fortæller om den synes det er skarpt eller ej.

På min (gamle, filmbaserede) F4 kan jeg uden problemer bruge manuelle
objektiver, sammen med focus sensoren. Dermed opnår jeg at kunne trykke
udløseren, og kameraet venter til der er "noget", der trigger
skarpheden. Så fyrer den lukkeren af. Dermed kan manuelle objektiver
faktisk bruges ret avanceret.

Har du kigget i spøgeren på de nye (billige) digitale kameraer, ved du
at der ikke er meget lys, specielt ikke med de fremherskende bl. 3.5-5.6
objektiver. Ud over det er billedet for lille. Det gør det meget svært
at stille skarpt manuelt.

Bo //
-foretrækket manuelle ibjektiver...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-07-05 08:47

waal wrote:

> Da al kommunikation sker via elektriske kontakter så er der jo intet
> at konfirmere hvis der ikke er monteret et objektiv (læs manglende
> elektrisk forbindelse).

Ikke korrekt. Fokusbekræftelse foretages af huset alene (og handler vel i
bund og grund om at finde tilpas store og skarptafgrænsede kontraster i
måleområdet. Objektivet kommer først ind i billedet når der skal foretages
korrigeringer (AF) med henblik på at øge kontrast og afgrænsning.

> Nu skal du jo bruge matskiven til at stille
> skarpt på, så det er da underordnet om du bli'r konfirmeret eller ej.

Problemet er at det ikke altid er let at se, om man nu også har stillet helt
skarpt på kameraer uden splitscreen eller mikrorasterfelt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 18-07-05 21:58

> [...]
> over for "fremmede", så "focus confirmation indicator" (eller hvad
> det nu måtte hedde i Nikon-terminologi) virker selv med et

På mit D70 får jeg indikation om kameraet mener om fokus er der med mine
manuelle objektiver, mon ikke det også virker med et teleskop? De manuelle
objektiver har da i hvert fald ingen elektronik i sig.

MVH
Thomas