Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
2 nye billeder
Fra : lars bo

Dato : 17-07-05 12:29

Hej NG
Så er der 2 nye billeder som jeg meget gerne modtager diverse kommentarer
til.
www.stien.dk/xx/Photo20_19Ax.jpg
www.stien.dk/xx/Photo26_25Ax.jpg
Hilsen
lars bo
www.stien.dk/galleri

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-07-05 12:50

lars bo wrote:

> www.stien.dk/xx/Photo20_19Ax.jpg

Udbrændt i det gule og så er åkander ligesom solnedgange efter
impressionisternes hærgen. Der skal tilføres noget ekstra. Og det har du
ikke gjort. Men i /hvert/ fald er kravene til disse meget slidte motiver, at
det er teknisk veludførte. Så prøv igen med en noget mindre belysning.

> www.stien.dk/xx/Photo26_25Ax.jpg

Kompositionen er nogenlunde - resten ikke. Uskarpt - det ser ud som om fokus
er bag valmuen - og fistne farver. Prøv med lidt mindre blænde. Og få det
skarpt.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-07-05 13:23

lars bo skrev:
> Hej NG
> Så er der 2 nye billeder som jeg meget gerne modtager diverse kommentarer
> til.
> www.stien.dk/xx/Photo20_19Ax.jpg

Fint billede. jeg ikke har så meget for eller imod. Måske en anelse
mætning i grønne blade

> www.stien.dk/xx/Photo26_25Ax.jpg

Der må jeg indrømme jeg foretrækker den jeg selv viste for nyligt:
http://home.tiscali.dk/muggler/2005-06-19-74b.jpg
Men ingen af dem (din eller min valmue) er noget at skrive hjem om

Rart at se dig igen. Det er længe siden.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 17-07-05 16:37

lars bo wrote:

> Så er der 2 nye billeder som jeg meget gerne modtager diverse kommentarer
> til.

Jeg vil nøjes med at sige, at jeg ved, at du kan gøre det meget
bedre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - Grafiker, fotograf & webdesigner

Fra : lars bo

Dato : 17-07-05 18:48

Hej
Jan - Ole og Niels
Tak for jeres kommentarer.

> www.stien.dk/xx/Photo20_19Ax.jpg
at de grønne blade er lidt lyse i dette billede, kan skyldes brug af
polfilter, idet de fleste af dem ligger under vandoverfladen.

> www.stien.dk/xx/Photo26_25Ax.jpg
desværre nok rigtigt at blomsterknoppen ikke er helt i fokus, dette havde
jeg ikke set, idet jeg syntes det var det bedst komponerede af 3 billeder.

Så Niels jeg håber du har ret.

Hilsen
lars bo
www.stien.dk/galleri

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-07-05 19:00

"lars bo" <lbh@postkasse.com> skrev i en meddelelse

> Så er der 2 nye billeder som jeg meget gerne modtager diverse
> kommentarer til.

Ualmindeligt kedelige og ligegyldige, middelmådig teknik, ingen beskæring.

Hvorfor vil du gerne have kommentarer til dem? Er det teknikken, du vil have
kommentarer til? Motivvalget?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 7/8/05)

Fra : lars bo

Dato : 19-07-05 17:34

Hej Jens
> [...]
>
> Hvorfor vil du gerne have kommentarer til dem? Er det teknikken, du vil

At de er kedelige og ligegyldige er jo så hvad du synes, men hvad er det der
gør at teknikken er middelmådig?
Naturlighvis er de beskåret, det blev jo gjort da billederne blev taget, så
sikke noget ævl at skrive!
Jeg vil naturligvis gerne have kommentare forde jeg godt kan lide
billederne, og ligemeget hvad I alle skriver vil
det ikke ændre noget i forhold til disse billeder, men måske kan jeg komme
til at tage nogle anderledes/bedre billeder
i fremtiden.
Motivvalg? nej det kan ikke ændres.
hilsen
lars bo

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-07-05 19:58

> At de er kedelige og ligegyldige er jo så hvad du synes, men hvad er
> det der gør at teknikken er middelmådig?

Det er vel mange ting. Åkanderne brænder f.eks. ud i højlysene og fokus
ligger helt skævt på valmuen. Begge billeder mangler dynamik i farver og
kontrast.

> Naturlighvis er de beskåret, det blev jo gjort da billederne blev
> taget, så sikke noget ævl at skrive!

Jamen så holder din beskæring med kameraet bare ikke - imo. Har du overvejet
at beskære det færdige resultat? Hvad skal f.eks. det forstyrrende element
nederst til højre på valmuebilledet? Har du virkelig bevidst medtaget det i
din beskæring, da billedet blev taget? Er du én af disse selverklærede
purister, der mener, et billede kun kan og skal beskæres inden eksponering?
Hvis du er, skal du nok opøve et lidt bedre billedsyn, inden du sætter dig
alt for højt op på piedestalen, men det er selvfølgelig kun min personlige
mening.

Og så forstår jeg egentlig ikke, du modtager kommentarer, som du selv
udbeder dig, som noget ævl. Du kunne måske spare min og andres tid, hvis du
næste gang på forhånd skriver, hvilke kommentarer, du ønsker og hvilke, du
ikke ønsker. Havde du nu skrevet, du kun ønskede ros, havde jeg ikke generet
dig ved at skrive, hvad jeg skrev. Så havde jeg blot holdt min mund, og så
havde alle jo været glade.

> Jeg vil naturligvis gerne have kommentare forde jeg godt kan lide
> billederne, og ligemeget hvad I alle skriver vil
> det ikke ændre noget i forhold til disse billeder,

Hvorfor så bede om kommentarer? Hvis du godt kan lide dem, er det da helt
fint, men ikke ensbetydende med, at andre kan. Jeg kan f.eks. ikke - dvs.
jeg har ikke det store forhold til dem, da jeg som sagt finder dem meget
kedelige og ligegyldige.

Ønsker du blot at blive bekræftet i, at du har ret i at kunne lide dem,
eller ønsker du andres oprigtige mening?

> men måske kan jeg
> komme til at tage nogle anderledes/bedre billeder
> i fremtiden.

Ja, det kan du måske, men så må du gøre op med dig selv om kan li' at tage
billeder, der glæder dig selv, eller om du kan li' at tage billeder, der
lever op til andres smag og behag. Min største glæde ved fotografering er,
når jeg kan kombinere begge dele. Måske du oplever det, jeg og andre også
oplever: De af vore egne billeder, vi i dag godt kan lide, hader vi om et
stykke tid, når vi får lidt mere erfaring og bliver bedre til at fotografere
og til at "se" billeder/motiver. Der er intet galt i at blive bedre - også
til at vurdere egne frembringelser - ved at lytte til andres mening. Ingen
kan danne sig sin egen mening om tingene uden at blive påvirket af, hvordan
andre mener, det skal være. Smag og behag er selvfølgelig forskelligt - til
en vis grænse.

> Motivvalg? nej det kan ikke ændres.

Joda. Hvis du nu får at vide, at jeg finder dit motivvalg kedeligt og
ligegyldigt, kan det da være, du næste gang vælger andre motiver, hvis du
ønsker at få en mere positiv kommentar fra mig. Et eller andet sted tror
jeg, du ikke har noget problem med at lade dig påvirke af andres mening
(måske ikke lige af min). Ellers havde du nok synes, det var rigeligt, du
selv fandt billederne gode uden at bekymre dig om, hvad andre synes, og så
havde du nok ikke lagt dem offentligt tilgængelige på denne måde.

Fra : lars bo

Dato : 19-07-05 21:11

hej jens
> [...]
>
> Det er vel mange ting. Åkanderne brænder f.eks. ud i højlysene og fokus
> ligger helt skævt på valmuen. Begge billeder mangler dynamik i farver og

Hvis du ser mit svar 17/07 kl. 19:47 kan du se at dette ikke helt er mig
fjernt.
Men hvad er svaret på polfilteret?

> Jamen så holder din beskæring med kameraet bare ikke - imo.
OK - jeg er gammel, hvad betyder imo? jeg ved godt jeg burde gå på google og
søge men dette er hurtigere så undskyld

> [...]
> beskæres inden eksponering? Hvis du er, skal du nok opøve et lidt bedre
> billedsyn, inden du sætter dig alt for højt op på piedestalen, men det er

Hvis du med: "én af disse selverklærede purister, der mener, et billede kun
kan og skal beskæres inden eksponering?"
mener at jeg tager et billede med kameraet, for det fremkaldt og derefter
viser det frem, uden at klippe og klistre, så ja jeg
er en purist, men jeg står ikke på nogen pidestal. Det er for besværligt.

> [...]
> du ikke ønsker. Havde du nu skrevet, du kun ønskede ros, havde jeg ikke
> generet dig ved at skrive, hvad jeg skrev. Så havde jeg blot holdt min

Sikke dog en gang ævl.

> [...]
>
> Ønsker du blot at blive bekræftet i, at du har ret i at kunne lide dem,
> eller ønsker du andres oprigtige mening?

Hvor har jeg skrevet at jeg ønsker at blive bekræftet i min mening.

> [...]
> selv fandt billederne gode uden at bekymre dig om, hvad andre synes, og så
> havde du nok ikke lagt dem offentligt tilgængelige på denne måde.

Nej mine motivvalg kan ingen ændre, de er fastlagt af hvad jeg synes er
smugt, og vil altid ligge dybt begravet i mig
og hverken du eller andre kan ændre dette.
hilsen
lars bo
www.stien.dk/galleri