Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Sort/Hvid billed med D300 ?
Fra : Renhof

Dato : 16-07-05 18:53

Hejsa.
Jeg har nu sat og leget med mit D300 hele eftermiddagen, for at se om jeg
kan ta` et sort/hvid billede.

Da jeg kun har en tysk manual, syntes jeg ikke rigtig jeg kan finde noget
omkring det.

Kan jeg det, eller skal man redigere det i Photoshop bagefter fra farver til
sort/hvid ?

--
Renè

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 17-07-05 09:23

"Renhof" skrev
> Kan jeg det, eller skal man redigere det i Photoshop bagefter fra farver til
> sort/hvid ?

Lad være med at bruge fotoprogrammernes automatiske konverteringer.
Se her hvordan man får flotte S/H-billeder:
http://foto-basen.dk/?page=49&mode=showarticle&id=24

Men hvis man ikke lige har PhotoShop,
så kan man f.eks. benytte
IrfanView, som er helt gratis.
http://www.tucows.com/preview/194967.html
Vælg 'Image'-menuen øverst oppe i IrfanView
Vælg 'Enhanche Colors'
og udfør farve korrigering.
Vælg derefter 'Image | Convert to greyscale'

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Nicolai

Dato : 17-07-05 11:46

> [...]
> Vælg 'Enhanche Colors'
> og udfør farve korrigering.
> Vælg derefter 'Image | Convert to greyscale'

Er det ikke bedre at lade kameraet tage i S/H?
Desuden er jeg vildt blind - kan ikke se forskel på de billeder på linket

Fra : Brizz

Dato : 17-07-05 21:54

> Er det ikke bedre at lade kameraet tage i S/H?

Det bedste er at lave det om selvi et redigeringsprogram da du selv kan
styre hvordan det kommer til at se ud. Og hvis du nu får lyst til der
alligevel skal være farve på har du altid originalen med farver. Det har
du ikke hvis det er taget i sort hvid.
Men smag og behag.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Pilots without fuel are pedestrians

Fra : Knud Bonke

Dato : 18-07-05 03:27

:
[...]

300d kan ikke optage i sort/hvid, det var vel det dit spørgsmål gik på. Så
du skal have fat i fotoprogrammet og "desaturate", og du kan ikke bruge
traditionelle sort/hvid-filtre på kameraet. (Som f.eks. på 350d)
mvh Knud

Fra : ;o\)-max-

Dato : 18-07-05 04:38

"Knud Bonke"

> [...]
> du skal have fat i fotoprogrammet og "desaturate", og du kan ikke bruge
> traditionelle sort/hvid-filtre på kameraet. (Som f.eks. på 350d)

Desaturate er ikke en god metode, resultatet blir for flat
du skal ind i layers og have fat i channelmixer, tick feltet
greyscale og bearbejd sliderne til du får et resultat du kan
li' - kan være kringlet, som at jonglere med 3 bolde og
en fjer.. -max-

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-07-05 07:09

-max- skrev:
> [...]
> greyscale og bearbejd sliderne til du får et resultat du kan
> li' - kan være kringlet, som at jonglere med 3 bolde og

Jeps Kn? DTP´s action Tri-x er fin og hurtig at anvende og giver et fint
resultat, man evt selv kan skrue videre i. Kun i spec. tilf. gider jeg,
efter at have fået den, rode m. channel mixer

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (20.juni.2005) design og nye billeder(G5) på:

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 18-07-05 06:48

In article <42db1386$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Knud Bonke wrote:

> 300d kan ikke optage i sort/hvid, det var vel det dit spørgsmål gik på. Så
> du skal have fat i fotoprogrammet og "desaturate", og du kan ikke bruge
> traditionelle sort/hvid-filtre på kameraet. (Som f.eks. på 350d)

Ingen moderne digitale kameraer kan optage s/h. Men nogle (som 20D)
har et computerprogram indbygget man kan slå til så farverne fjernes.
Det giver et middelmådigt resultat. Gør-det-selv med channelmixer som
max foreslår er langt bedre.

Fra : Renhof

Dato : 18-07-05 07:57

Tak for de mange svar, jeg prøver mig lidt frem

Renè

Fra : Brian Lund

Dato : 16-07-05 19:01

> [...]
> omkring det.
>
> Kan jeg det, eller skal man redigere det i Photoshop bagefter fra farver

Det kan du sikkert godt hvis du skyder i JPG, men jeg vil anbefale dig at
tage det i farver og så konvertere det i eks. photoshop da du så kan få
resultatet præcist som _du_ ønsker at det skal være :)
(Mit 350D kan.)

Brian